آنکارا ممکن است از استقرار کامل سامانه اس-400 روسیه صرفنظر کند

به گزارش گیگابلاگ، به گزارش خبرنگاران به نقل از الجزیره، روابط آنکارا- واشنگتن در پی خرید سامانه پدافند هوایی اس -400 روسیه از سوی ترکیه رو به تیرگی گرایید تا جایی که جان کربی سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) با اشاره به اینکه تصمیم آنکارا برای خرید این سامانه با تعهداتش به عنوان متحد ناتو و واشنگتن مطابقت ندارد، تأکید کرد که موضع واشنگتن در قبال این موضوع تغییری نخواهد کرد و از این رو، از دولت ترکیه خواست تا در طرح خود برای استقرار این سامانه پدافندی روس تجدیدنظر کند.

آنکارا ممکن است از استقرار کامل سامانه اس-400 روسیه صرفنظر کند

همراه دور زمین باشید و با تور ارزان روسیه از کاخ کرملین دیدن کنید و در شهرهای زیبای مسکو و سوچی گشتی بزنید و خاطرات زیبایی برای خود رقم بزنید.

در همین ارتباط، وزیر دفاع ترکیه روز سه شنبه از تمایل احتمالی آنکارا برای عدم استقرار کامل این سامانه پدافند هوایی روسیه اطلاع داد.

خلوصی آکار وزیر دفاع ترکیه در مصاحبه ای که در روزنامه حریت منتشر شد، گفت که او از هرگونه توافق مشابه توافقی که یونان در پی خرید سامانه پدافند اس -300 روسیه بدان دست یافت، استقبال می نماید.

آکار در ادامه اضافه کرد: همانطور که پیشتر نیز گفته ایم؛ هر مدل [توافقی] که برای اس -300 یونان اتخاذ شد، ما هم آماده مذاکره برای آن هستیم.

بلومبرگ نیز به نقل از دو مقام مطلع در دولت ترکیه گزارش داد که آنکارا آماده واگذاری این سامانه است؛ زیرا هم خواستار آن است که تأمین قطعات یدکی برای سیستمهای تسلیحاتی ساخت آمریکای خود را در آینده تضمین کند و هم اینکه از وارد آمدن ضربه به اقتصاد خود در نتیجه تحریمهای واشنگتن رهایی یابد.

لازم به ذکر است، دیوید ساترفیلد سفیر آمریکا در آنکارا نیز آدینه گذشته اعلام نمود: امیدواریم مشکل اس -400 با ترکیه حل گردد؛ در غیراینصورت، به دنبال راه های دیگری می رویم.

این در حالی است که رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه پیشتر در سخنانی اعلام نموده بود: آنکارا برای خرید سامانه های جدید اس -400 نیازی به اجازه آمریکا ندارد. هیچ کشوری نمی تواند گام های ترکیه در زمینه صنایع دفاعی را تعیین کند. این اقدامات به طور کلی با تصمیمات آنکارا تعیین می گردد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 23 اسفند 1399 بروزرسانی: 23 اسفند 1399 گردآورنده: gigablog.ir شناسه مطلب: 8130

به "آنکارا ممکن است از استقرار کامل سامانه اس-400 روسیه صرفنظر کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنکارا ممکن است از استقرار کامل سامانه اس-400 روسیه صرفنظر کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید