برنامه پساتحریم سازمان هواپیمایی، کاهش عمر ناوگان به 12 سال

به گزارش گیگابلاگ، محمد سعید شرفی در مصاحبه با مهر در مورد اقدامات سازمان هواپیمایی کشوری پس از برطرف تحریم ها گفت: در حال حاضر فروش هواپیما از طرف آمریکا به کشور ما آزاد شده است و شرکت های هواپیمایی می توانند هواپیماهای نو ساخت آمریکا و اتحادیه اورپا و همچنین قطعات را از شرکت های سازنده خریداری نمایند.

برنامه پساتحریم سازمان هواپیمایی، کاهش عمر ناوگان به 12 سال

وی با بیان اینکه نبود قطعات موجب شده بود که 100 فروند از هواپیماهای ما زمین گیر شوند، گفت: موضوع دیگری که بطور جد پیگیر آن هستیم، موضوع تحریم های بانکی و شرکت های بیمه است بطوریکه پس از تحریم ها شرکت های بیمه، هواپیماهای ایرانی و هواپیماهایی که در ایران پرواز داشتند را بیمه نمی کردند بنابراین به دنبال این هستیم تا دوباره این بیمه ها وارد کشور شوند.

شرفی سازمان هواپیمایی کشوری به تامین اقتصادی خرید هواپیماها اشاره نمود و اضافه کرد: در حوزه فاینانس مسائلی را داشتیم اما اکنون با 6 شرکت فاینانسور مذاکراتی را انجام دادیم تا پس از اجرای برجام، ایرلاین ها از این طریق بتوانند هواپیماهایی را خریداری نمایند.

وی ادامه داد: این شرکت ها آمادگی دارند تا پس از رفع تحریم ها هواپیماهایی را به صورت فروش یا اجاره به شرط تملیک فاینانس نمایند که این موضوع یاری زیادی را به ایرلاین ها می نمایند تا افزایش ناوگان داشته باشند و عمر ناوگان خود را کاهش دهند.

مشاور رئیس سازمان هواپیمایی با بیان اینکه کشور احتیاج به 500 فروند هواپیما دارد، گفت: این هواپیماها اگر به طور متوسط 70 میلیون دلار قیمت داشته باشند رقم کلی مورد احتیاج به 3 هزار و 500 میلیون دلار می رسد که چنین پولی باید از منابع دیگر تامین گردد. بنابراین در خرید هواپیما به این روش 10 درصد را ایرلاین ها و 90 درصد را شرکت های فاینانسور تامین می نمایند.

وی با بیان اینکه از یکسال گذشته سازمان هواپیمایی به همراه ایرلاین ها مذاکراتی را با 6 شرکت بزرگ خارجی شروع نموده اند، گفت: شرکت های بوئینگ، ایرباس، امبرایز و بمباردیر کانادایی از جمله این شرکت ها بوده است که در این مدت با آنها مذاکراتی داشته ایم. شرکت بمباردیر کانادایی در بخش هواپیماهای کوچک و 100 نفره فعالیت می نماید.

شرفی با اشاره به اینکه برنامه سازمان این است که عمر ناوگان هوایی در ایران را به 12 سال برساند، گفت: در حال حاضر عمر ناوگان هوایی 20 سال است که دستور وزیر این بوده تا به 15 سال کاهش یابد و باتوجه به لغو تحریم ها، سازمان هواپیمایی برنامه دارد که این سن به 12 سال برسد.

وی با بیان اینکه با گشایش های اجرا شده می توانیم هواپیماهای کارنموده با عمر 2 سال، 5 سال و 10 سال وارد کشور شویم، گفت: در خرید این هواپیماها برای پرداخت پول دچار مشکل بودیم که الان این مشکل رفع شده و اجازه خرید هواپیما را داریم.

مشاور رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به تاثیر تحریم ها بر صنعت فرودگاهی کشور، گفت: از این پس، فرودگاه ها می توانند تجهیزات مورد احتیاج از جمله سیستم های راداری را وارد کشور کند که این موضوع هم در دستور کار ما قرار گرفته است.

این مقام مسئول در سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به خدمات زمینی و هندلینگ، گفت: در این بخش هم دسترسی به تجهیزات جدید و به روز هندلینگ به دلیل موضوع تحریم ها در حوزه بانکی و شرکت هایی که بخشی از سهام آنها آمریکایی و اروپایی بود با مشکل روبرو شده بود و تمایلی به فروش این تجهیزات به ما نداشتند، بنابراین با پیاده سازی برجام، این مشکل هم رفع شده و ما امکان خرید این تجهیزات را داریم.

شرفی به حوزه آموزش نیروی انسانی اشاره نمود و گفت: در این حوزه و دریافت اطلاعات فنی مسائل عدیده ای داشتیم که با رفع تحریم ها می توانیم در توسعه منابع انسانی و اطلاعات فنی قدم های بزرگی برداریم.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 24 آبان 1398 بروزرسانی: 27 فروردین 1399 گردآورنده: gigablog.ir شناسه مطلب: 428

به "برنامه پساتحریم سازمان هواپیمایی، کاهش عمر ناوگان به 12 سال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برنامه پساتحریم سازمان هواپیمایی، کاهش عمر ناوگان به 12 سال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید