زندگی ایمن زیر سقف نانو ، سازه های سبک ساختمان های ایمن را به مردم هدیه می نماید

به گزارش گیگابلاگ، حس زندگی ایمن در ساختمان های کوتاه و بلند در برابر حوادث طبیعی و غیرطبیعی احتیاج به احساس امنیت دارد و سازندگان آن باید به این مسئله توجه جدی داشته باشند.

زندگی ایمن زیر سقف نانو ، سازه های سبک ساختمان های ایمن را به مردم هدیه می نماید

جهت دریافت خدمات طراحی محوطه باغ و ویلا ایرانی با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان ارائه دهنده بهترین خدمات طراحی و اجرای محوطه سازی و حیاط سازی می‌باشد.

گروه فناوری خبرنگاران؛ حمیده آقاجانی - حوادث و بلایای طبیعی جزئی از زندگی بشر است. طوفان و سیل و زلزله را نمی گردد به درستی پیش بینی کرد. آتش سوزی و انفجار هم می تواند عوامل مختلفی داشته باشد، اما همه این ها عاقبتی جز ویرانی و از بین رفتن زندگی و لوازم آن را به دنبال ندارد.

ایران با دارا بودن شرایط ویژه جغرافیایی و اقلیمی، یکی از 10 کشور سانحه خیز در دنیا بوده و از 41 نوع حادثه طبیعی، 31 نوع آن در کشور ما رخ می دهد، اما در تاریخ 100 سال گذشته سیل و زلزله بیشترین سهم را در ویرانی ها داشته اند و متاسفانه هزاران انسان جان خود را از دست داده اند و تاسیسات و زیرساخت هایی نیز از بین رفته است.

کشوری همچون ژاپن بر روی گسل واقع شده است و همیشه زلزله هایی با ریشتر های کوچک و بزرگ را تجربه می نماید، اما خسارات ناشی از آن به قدری کم است که حتی عنوان هم نمی گردد؛ بدون شک این حق مردم ایران نیز هست که از مسئولان و متولیان کشوری بنا هایی با ایمنی و استاندارد بالا مطالبه نمایند. چرا باید احساس امنیت در خانه ها وجود نداشته باشد؟ ایران به لحاظ سخت افزار، نرم افزار و نیروی انسانی کارآمد هیچ کمبودی نسبت به کشور های پیشرفته ندارد، اما یک مسئله به عنوان حلقه واسط این زنجیره وجود ندارد. هنوز حمایت از شرکت های دانش بنیان در حد و اندازه شعار باقی مانده در حالی که اگر محصولات فراوری کشور که خارجی های برای آن سر و دست می شنمایند در داخل مورد استفاده حداکثری قرار گیرد از تلفات ناشی از بلایای طبیعی و غیرطبیعی به میزان چشمگیری کاسته می گردد.

پوشش های نانویی محافظ سازه در برابر آتش

گفتیم که آتش سوزی یکی از حوادث خانمان سوز بوده و خسارات بسیاری را به همراه دارد. اما امروزه با پیشرفت علم و توسعه فناوری های مختلف، یک شرکت نانویی در کشور توانسته با استفاده از فناوری نانو پوشش محافظ سازه در برابر آتش فراوری کند.

استفاده از پوشش پایه سیمانی محافظت نماینده، مقاومت بخش های فلزی سازه را در برابر آتش بیشتر نموده و زمان ذوب آن را به تاخیر می اندازد. دیرتر ذوب شدن سازه زمان قابل استفاده برای تخلیه ساختمان و اطفای حریق را بیشتر نموده و ایمنی بیشتر سازه و ساکنان آن در برابر خطرات ناشی از آتش سوزی را موجب می گردد.

استفاده از مواد نانویی چسبندگی این پوشش به سازه را بیشتر نموده است. همچنین استفاده از نانو مواد، افزایش مقاومت این پوشش در برابر حریق را به دنبال داشته است. این ویژگی ها موجب اثربخشی بیشتر این محصول برای ایجاد تاخیر در ذوب سازه از طریق آتش می گردد.

این شرکت همچنین توانسته نوعی چسب سنگ ساختمانی با استفاده از فناوری نانو فراوری کند که ایمنی نمای ساختمان را تضمین می نماید

این محصول چسبی است که می توان از آن به عنوان جایگزین ملات ماسه - سیمان و اسکوپ پلنت (پیچ کردن سنگ نما به بدنه ساختمان) برای اتصال سنگ به سنگ، سنگ به فلز و سنگ به بتن استفاده کرد. این چسب قابلیت ایجاد پیوند مولکولی بین سنگ و فلز را دارد که این پیوند قوی، مانع جدا شدن سنگ از دیواره ساختمان در اثر ارتعاشات می گردد. هنگام استفاده از این چسب به جای ملات احتیاجی به محکم کاری سنگ از طریق پیچ و مهره نخواهد بود. از طرف دیگر پایین بودن وزن مخصوص این چسب و مصرف کمتر آن نسبت به ملات ماسه - سیمان، وزن سازه را سبکتر می نماید؛ بنابراین این محصول با برقرار کردن اتصالی بسیار قوی بین سنگ و بدنه ساختمان و کاهش وزن سازه، ایمنی انسان در برابر حوادثی مانند سقوط سنگ های نما را بیشتر می نماید. سنگ کاری با استفاده از چسب مگااستون راحت تر و سریع تر انجام می گردد.

البته همه چیز به اینجا ختم نمی گردد، حادثه تلخ و غم انگیز پلاسکو را همه به خاطر داریم، آتش سوزی یکی از علت های تلخ آن روز بود، اما به گفته کارشناسان اگر نمای فلزی ساختمان آنقدر سنگین نبود امکان امداد و نجات بیشتر می شد. در بسیاری از حوادث نیز سنگینی سازه باعث می گردد درصد مرگ و میر بالا رفته و کار امداد رسانی را با مشکل روبرو کند، در نتیجه احتیاج است در کنار حفظ ایمنی و استحکام به سبک بودن سازه نیز توجه گردد.

بتن های سبک ایمنی ساختمان را تضمین می نماید

بتن یکی از مصالح رایج در ساخت و ساز ها به حساب می آید که بسیاری از دانشجویان و محققان کوشش می نمایند علاوه بهبود کیفیت، هر روز نمونه سبکتری را به بازار عرضه نمایند؛ باز هم پای فناوری نانو به این جریان باز شده و ایران به لطف داشتن نیروهای جوان و کارآمد در یک واحد فناور به تکنولوژی بتن با فناوری نانو دست پیدا کند.

استفاده از نانو ذرات در این بتن موجب شده است که در عین برخورداری از وزن مخصوص پایین مقاومت بالایی داشته باشد این ویژگی موجب کاهش وزن سازه و به تبع آن افزایش مقاومت سازه در برابر زلزله می گردد؛ بنابراین استفاده از این محصول ایمنی انسان در برابر زلزله را افزایش می دهد.

استفاده از نانو مواد در این بتن مقاومت آن در برابر سایش را بیشتر نموده است. علاوه بر این نانو مواد موجود در بتن موجب کاهش نفوذپذیری و در پی آن افزایش دوام بتن شده است.

استفاده از بتن سبک با توجه به مقاومت بالا در برابر وزن پایین، کمتر شدن ابعاد اجزای سازه را به دنبال خواهد داشت. کوچکتر شدن اجزای سازه ضمن یاری به کاهش مصرف مصالح برای ساخت بنا امکان استفاده بهینه تر از فضا را ایجاد می نماید.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 18 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: gigablog.ir شناسه مطلب: 2144

به "زندگی ایمن زیر سقف نانو ، سازه های سبک ساختمان های ایمن را به مردم هدیه می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زندگی ایمن زیر سقف نانو ، سازه های سبک ساختمان های ایمن را به مردم هدیه می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید