زنگنه: نفت سوریه؛ میراث بی صاحبی که ترکیه به دنبال مالکیت آن است

به گزارش گیگابلاگ، سفیر سابق ایران در سازمان همکاری اسلامی با بیان اینکه نفت سوریه به مثابه یک ارث و میراث بی صاحب برای بعضی کشور ها به حساب می آید گفت: از این رو ترکیه، عربستان، امارات و آمریکا می خواهند بر روی منابع نفتی این کشور مسلط شوند.

زنگنه: نفت سوریه؛ میراث بی صاحبی که ترکیه به دنبال مالکیت آن است

بهترین تجربه سفر را با قیمت تورترکیه در خاطراتتان ثبت کنید. از استانبول زیبا تا آنتالیا رویاییو بالون سواری در شهرهای ترکیه تا کلی تفریح دیکر در انتظار شماست، خاطراتی از مردم مهمانواز ترکیه که همیشه در ذهن شما خواهد ماند.

صباح زنگنه سفیر سابق ایران در سازمان همکاری های اسلامی در مصاحبه با خبرنگار سیاسی خبرنگاران، در مورد استقرار نیرو های سعودی در اطراف میادین نفتی سوریه گفت: به نظر می رسد بعد از مذاکرات آمریکا و عربستان و در پی اعلام خروج نیرو های آمریکا از خاک سوریه یک سلسله فعل و انفعالاتی رخ داده که بعضی از آن ها به کنار رفت حمایت آمریکا از کُرد ها سوریه و محول کردن موضوع به ترکیه است.

وی با بیان اینکه آمریکا از محول کردن این مسئولیت به ترکیه به دنبال آن است که بتواند بخشی از خاک سوریه را به عنوان منطقه حائل (امن) تحت سیطره خود قرار دهد گفت: از طرف دیگر این اقدام برای عربستان غیرقانونی بود و به دلیل اختلافات سیاسی و امنیتی بین عربستان و ترکیه موضوع به اینجا رسید که عربستان و بعضی کشور های مرتجع منطقه اصرار داشتند نیرو های عربی (سعودی و امارات) در آنجا مستقر شوند و بتوانند یک معادله جدید در برابر حضور و نفوذ نیرو های ترکیه ای ایجاد نمایند و به این ترتیب مانع استفاده ترکیه از منابع نفت سوریه شوند.

زنگنه با بیان اینکه نفت سوریه به مثابه یک ارث و میراث بی صاحب برای این کشور ها به حساب می آید گفت: از این رو ترکیه، عربستان، امارات و آمریکا می خواهند بر روی منابع نفتی این کشور مسلط شوند و مانع از آن شوند که دولت سوریه خود از منابع نفت و گاز کشورش استفاده کند.

سفیر سابق ایران در سازمان همکاری های اسلامی با اشاره به اینکه نفت سوریه قبل از انحلال داعش در منطقه توسط این گروه تروریستی استخراج و صادر می شد گفت: نفت سوریه از راستا خاک ترکیه به مدیترانه منتقل و به این ترتیب صادر می شد.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی هم استقرار نظامیان سعودی در اطراف میادین نفتی سوریه باز این حکایت را به دنبال خواهد داشت که باقی مانده گروهک تروریستی داعش از درآمد نفت منطقه بهره برداری نمایند، اما این بار با نیرو های سعودی و اماراتی.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 22 بهمن 1398 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: gigablog.ir شناسه مطلب: 1849

به "زنگنه: نفت سوریه؛ میراث بی صاحبی که ترکیه به دنبال مالکیت آن است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زنگنه: نفت سوریه؛ میراث بی صاحبی که ترکیه به دنبال مالکیت آن است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید