مخالفت حزب محافظه کار اسکاتلند با همه پرسی استقلال از بریتانیا

به گزارش گیگابلاگ، رهبر حزب محافظه کار اسکاتلند با این باور است که پافشاری وزیر اول این کشور برای برگزاری همه پرسی استقلال از بریتانیا در شرایط فعلی یک اقدام غیرمسئولانه است.

مخالفت حزب محافظه کار اسکاتلند با همه پرسی استقلال از بریتانیا

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از رویترز، داگلاس راس رهبر حزب محافظه کار اسکاتلند روز دوشنبه در اظهاراتی نیکولا استورژن وزیر اول اسکاتلند را متهم کرد که با مطرح کردن برگزاری همه پرسی عملا اولویت های حزبی اش را بر شیوع ویروس کرونا ارجحیت داده و زمان مطرح کردن برگزاری همه پرسی، یک اقدام غیرمسئولانه از سوی حزب ملی است.

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در کانال تلگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

بر اساس این گزارش، حزب ملی اسکاتلند اخیرا یک نقشه راه برای همه پرسی استقلال را منتشر نموده است تا زمینه لازم برای برگزاری یک رای گیری دیگری با هدف استقلال اسکاتلند از بریتانیا را آماده کند. این در حالی است که بریتانیا با تبعات ناگوار بحران شیوع ویروس کرونا و تاثیرات برگزیت روبرو است.

بوریس جانسون نخست وزیر بریتانیا که احتمالا مجبور است با برگزاری همه پرسی جدید موافقت کند، پیش از این گفته است که هیچ احتیاجی برای برگزاری رای گیری جدید استقلال وجود ندارد زیرا در سال 2014 میلادی مردم اسکاتلند با جدایی این کشور از پادشاهی متحد بریتانیا مخالفت نموده اند.

حزب ملی اسکاتلند اعلام نموده است که اگر در انتخابات پارلمانی 6 می اکثریت کرسی ها را کسب کند، طرح پیشنهادی اش برای برگزاری همه پرسی دوم استقلال اسکاتلند را تصویب خواهد نمود.

البته هنوز تعیین نیست که آیا انتخابات ماه می برگزار خواهد شد یا نه. اسکاتلند نیز مانند سایر مناطق بریتانیا برای کنترل ویروس کرونا با چالش های جدی روبرو است.

داگلاس راس اضافه کرد: ما تحت یک قرنطینه ملی و سراسری زندگی می کنیم و در بحبوحه شیوع ویروس کرونا در سطح دنیا قرار داریم... این وظیفه همه سیاستمداران است تا متحد شده و در چنین شرایط بحرانی، بر منافع ملی تمرکز نمایند. به نظر من مطرح کردن همه پرسی استقلال اسکاتلند از بریتانیا در چنین شرایطی غیرمسئولانه است. او اولویت های حزبی اش را مقدم بر بحران کرونا قرار داده است و اعتماد عمومی نسبت به دولت را در معرض خطر قرار داده است، آن هم در شرایطی که بیشترین احتیاج برای جلب اعتماد عمومی احساس می گردد.

مردم اسکاتلند در همه پرسی 2014 میلادی با 55 درصد رای مخالف در برابر 45 درصد رای موافق در نهایت با استقلال این کشور از بریتانیا مخالفت کردند ولی برگزیت و بحران شیوع ویروس کرونا اکنون موجب شده است تا حمایت اسکاتلندی ها از استقلال این کشور به طور چشمگیری افزایش یابد.

جدیدترین نظرسنجی که در وبگاه تایمز منتشر شده یک تهدید دیگر را برای آینده بریتانیا نشان می دهد، این نظرسنجی حاکی است 51 درصد رای دهندگان ایرلند شمالی از برگزاری همه پرسی درباره آینده کشورشان تا 5 سال آینده حمایت نموده اند.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 8 فروردین 1400 بروزرسانی: 8 فروردین 1400 گردآورنده: gigablog.ir شناسه مطلب: 8373

به "مخالفت حزب محافظه کار اسکاتلند با همه پرسی استقلال از بریتانیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مخالفت حزب محافظه کار اسکاتلند با همه پرسی استقلال از بریتانیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید