نبود قانون در حق امتیاز بزرگترین معضل پژوهش است

به گزارش گیگابلاگ، رئیس اتحادیه دانشگاه های غیر انتفاعی گفت: نبود قانون بازدارنده بزرگترین معضل درکپی برداری از نتایج پیروز فعالیت های پژوهشی و طرح های تحقیقاتی است چرا که از کوشش های نخبگان و پژوهشگران حمایت نمی گردد.

نبود قانون در حق امتیاز بزرگترین معضل پژوهش است

علی آهون منش رئیس اتحادیه دانشگاه های غیر انتفاعی در گفت وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران با اشاره به اینکه مقوله حق امتیاز به فعالیت های پژوهشی آسیب می زند، گفت: متأسفانه یکی از مسائل و معضلات امروز در حوزه فعالیت های تحقیقاتی و پژوهشی کپی برداری از طرح هایی است که پس از سال ها به نتایج مطلوب می رسد که در این رابطه باید قانون حق امتیاز بازنگری شده و احکام جدید که منجر به بازدارندگی می گردد جایگزین قوانین گذشته گردد.

کپی برداری همه کوشش محققان را از بین می برد

وی اضافه نمود: یک نخبه دانشگاهی یا پژوهشگر چندین سال از عمر خود را برای به نتیجه رساندن پروژه تحقیقاتی سپری می نماید که پس از رسیدن به نتیجه مطلوب متأسفانه مورد سرقت قرار می گیرد به طوری که با کپی برداری همه کوشش محققان را از بین می برند.

باید قانون حق امتیاز بازنگری گردد

آهون منش توضیح داد: باید قانون حق امتیاز مورد بازنگری قرار گرفته و اصلاح گردد چرا که با قانون موجود مجرم در حد پرداخت جریمه ناچیزی خود را تبرئه می نماید که این مسأله آسیب بسیار زیادی به فعالیت های تحقیقاتی می رساند.

حق امتیاز در کشورهای خارجی به عنوان یک دزدی بزرگ محسوب می گردد

رئیس اتحادیه دانشگاه های غیر انتفاعی با اشاره به برخورد شدید و بازدارنده کشورهای خارجی در حق امتیاز گفت: در کشورهایی مانند ژاپن، استرالیاو امریکا کپی برداری از نتیجه فعالیت های تحقیقاتی و پژوهشی دانشمندان به عنوان یک دزدی بزرگ محسوب می گردد و شدیدترین برخورد را برای مجرم در نظر می گیرند اما در ایران اینگونه نیست و تنها مجرم با پرداخت یک جریمه کوچک به فعالیت غیر اخلاقی خود ادامه می دهد.

نبود پشتیبانی از پژوشگران در فالیت تحقیقاتی

وی گفت: در فعالیت های علمی و پژوهشی کشور ایران نسبت به سایر کشورهای بزرگ وضعیت مناسبی دارد اما به دلیل نبود پشتیبانی و رسیدگی به موانع بر سر راه پژوهشگران بسیاری از تحقیقات به نتایج مطلوب نمی رسد، این در حالی است که مغز نخبگان جوان کشور مانند الماس و برلیان در پیشرفت علمی و کار پژوهشی می درخشند.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 29 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: gigablog.ir شناسه مطلب: 129

به "نبود قانون در حق امتیاز بزرگترین معضل پژوهش است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نبود قانون در حق امتیاز بزرگترین معضل پژوهش است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید