تنوع اقلیمی و جغرافیا و آب و هوای آفریقای جنوبی

به گزارش گیگابلاگ، آفریقای جنوبی، سرزمینی با تنوع خیره‌کننده جغرافیایی و اقلیمی، مقصدی جذاب برای گردشگران و طبیعت‌دوستان از سراسر جهان است. از فلات‌های مرکزی گرفته تا سواحل زیبا و از بیابان‌های خشک تا جنگل‌های بارانی، این کشور طیف گسترده‌ای از چشم‌اندازها و زیستگاه‌ها را در خود جای داده است. در این مقاله، به بررسی عمیق‌تر جغرافیا، اقلیم و تنوع زیستی این کشور شگفت‌انگیز می‌پردازیم.

تنوع اقلیمی و جغرافیا و آب و هوای آفریقای جنوبی

برای دریافت مشاوره و خدمات تخصصی گردشگری و سفر به سراسر دنیا با bestcanadatours.com مجری مستقیم تورهای مسافرتی و گردشگری همراه باشید.

آفریقای جنوبی از یک فلات مرکزی بزرگ تشکیل شده است که علفزارهای وسیعی را در خود جای داده است، یک رشته کوه دور تا دور این فلات را در غرب، جنوب و شرق احاطه نموده اند و یک نوار باریک از زمین های کم ارتفاع در امتداد خط ساحلی پدید می آورد. این کشور در منطقه ای قرار گرفته است که به عنوان کمربند خشکسالی در نظر گرفته می شود و پنجمین کشور کم آب در جنوب صحرای آفریقا است (ساهارا). تقریباً 50 درصد از منابع آب آفریقای جنوبی به وسیله بخش کشاورزی گسترده و صنعتی استفاده می شود. با آنالیز نقشه این کشور متوجه این نکته می شویم که جغرافیای این کشور از بیابانی تا نیمه بیابانی در شمال غربی و تا نیمه مرطوب و مرطوب در امتداد سواحل شرقی کشور فرق دارد. تقریباً نیمی از کشور به عنوان خشک یا نیمه خشک طبقه بندی می شود. آفریقای جنوبی دارای شرایط آب و هوایی نیمه گرمسیری و معتدل می باشد که تحت تأثیر اقیانوس هند در امتداد سواحل شرقی و اقیانوس اطلس جنوبی (آتلانتیک جنوبی) درغرب و بعلاوه تحت تاثیر فلات های داخلی است.

اقلیم های مختلف در آفریقای جنوبی

کشور آفریقای جنوبی تحت تاثیر چند فاکتور مهم دارای تنوع اقلیمی و آب و هوایی بسیار متنوع میباشد. این فاکتورها باعث ایجاد این تنوع آب و هوایی می شوند:

  • عرض بسیار کمتر این کشور در مقایسه با پهنه بسیار عریض تر قاره در شمال خط استوا

آفریقای جنوبی، از طرفی، به علت اینکه در منتهی الیه جنوب خط استوا قرار گرفته است و از طرف دیگر به علت اینکه عرض این ناحیه از قاره آفریقا (1400 کیلومتر) بسیار کمتر از منطقه ها استوایی آن (7400 کیلومتر) در قسمت شمالی قاره آفریقا می باشد، به شدت متاثر از اقیانوس های اطراف خود است.

  • این کشور به علت مجاورت با دو اقیانوس هند با آب های گرم و اقیانوس آتلانتیک جنوبی با آب های سرد (اطلس جنوبی)، دارای تنوع زیست محیطی و الگوهای بارندگی متفاوت و همینطور اقلیم های گوناگون است.
  • این کشور در نزدیکی برج سرطان واقع شده است که منطقه ها شمال غربی این کشور در مرزهای نامیبیا و بوتسوانا را تحت تاثیر اقلیم کویری کالاهاری قرار می دهد. بخش هایی از کویر کالاهاری در استان کیپ شمالی واقع شده است.

بطور کلی 10 اقلیم مختلف آب و هوایی در آفریقای جنوبی را می توان از هم تفکیک کرد. 

منطقه ها توریستی آفریقای جنوبی و اقلیم های آن ها

در کشور آفریقای جنوبی با توجه به جاذبه های مهم توریستی آن منطقه ها بخصوصی دارای بیشترین بازدیدنماینده و توریست هستد و ما نیز بر حسب احتیاج توریستان تور آفریقای جنوبی عزیز آن ها را مورد نقد و آنالیز قرار می دهیم. منطقه های که بیشترین نرخ بازدید توریستی را دارند شامل منطقه ها زیر هستند:

  • پارک ملی کروگر
  • شهرهای ژوهانسبورگ و پرتوریا
  • سان سیتی و پیلانزبرگ
  • شهرهای کیپ تاون و استلن بوش
  • شهر دوربان
  • شهر نایسنا (Knysna)

اکوسیستم، بیوتا و زیست کره چی هستند؟

بطور قطع هر کسی که در رابطه با اکوتوریسم یا یک مسافرت خانوادگی یک تحقیق ساده نموده باشد با بوم گردی و اکوسیستم (biome) آشنا شده است و در اینجا ضروری است که مفهوم این عبارت را کمی شرح دهیم. بوم به معنی سرزمین و زیستگاه است و اکوسیستم به کل موجودات نباتی و جانوری زنده در یک سرزمین گفته می شود. از دیدگاه علمی، اکوسیستم یک واحد جغرافیایی زیستی متشکل از یک جامعه بیولوژیکی (شامل گیاه و جانور) است که در بستر یک محیط فیزیکی شکل گرفته و در آن یافت می شود و در یک آب و هوای منطقه ای مشترک شکل گرفته است. بیوم ها ممکن است بیش از یک قاره را دربر بگیرند. Biome یک اصطلاح گسترده تر از یک زیستگاه منفرد است و می تواند زیستگاه های مختلفی را شامل شود.

مجموعه کل ارگانیسم های (موجودات زنده) یک منطقه جغرافیایی یا یک دوره زمانی را بیوتا (biota) می گویند. تمام نباتات و جانوران و میکروارگانیسم های زمین، زیست کره را تشکیل می دهند.

زیست کره که به نام اکوسفر (ecosphere) نیز شناخته می شود، مجموع تمام اکوسیستم ها در سراسر دنیا است. بعلاوه می توان آن را منطقه حیات روی زمین نامید.

شناخت آب و هوا و اقلیم منطقه ها تور آفریقای جنوبی

اقلیم منطقه کروگر پارک

منطقه کروگر پارک دارای آب و هوای نیمه بیابانی گرم با پوشش گیاهی ساوانایی است. این اقلیم معمولاً تابستان های گرم یا گاهی بسیار گرم (آذر ماه تا اسفند) و زمستان های گرم تا خنک (تیر و مرداد و شهریور) با بارش اندک در تابستان دارد. اقلیم منطقه گرمسیری می تواند مرطوب یا خشک باشد. پارک ملی کروگر از اقلیم گرمسیری نیمه خشک بیابانی برخوردار است. به عبارت دیگر، این پارک به علت قرار گرفتن در نزدیکی مدار راس الجدی، دارای آب و هوای گرمسیری و خشک است. پارک ملی کروگر را می توان در قالب اکوسیستم ساوانایی طبقه بندی کرد. یک ساوانا به طور خاص دارای آب و هوای گرمسیری است؛ یعنی اینکه پوشش گیاهی ساوانایی خاص منطقه ها گرمسیری است. این پوشش دارای درخت های منفرد و یا گروهی است و دارای پهنه بزرگی از علفزار نیز می باشد که روزگاری جنگل بوده اند.

روزهای تابستان این اقلیم مرطوب و گرم است. تابستان این منطقه از ماه دسامبر (10 آذر) تا ماه مارچ (11 اسفند) می باشد. فصل بارندگی در این منطقه از سپتامبر (شهریور) تا می (اردیبهشت) می باشد. از آنجایی که این پارک از شمال به جنوب 360 کیلومتر وسعت دارد، آب و هوا می تواند در سراسر پارک متفاوت باشد، به طوری که میانه دمای سالیانه شمالی ترین منطقه ها کروگر پارک نسبت به جنوب 2-3 درجه سانتیگراد گرم تر است و در جنوب بارندگی بیشتر اتفاق می افتد.

شرایط آب و هوایی ساوانا

در منطقه ها ساوانایی، آب و هوای گرمسیری مرطوب و خشک حاکم است. ما طبق دو شاخص دما و بارندگی این اقلیم را ارزیابی می کنیم:

1. دما

آب و هوای ساوانا با فصول مرطوب و خشک تعیین می شود. هیچ فصل موسمی خاصی مانند هوای موسمی وجود ندارد. میانگین دمای سالانه بالاتر از 18 درجه سانتیگراد است. بیشینه دمای ماهانه در ایستگاه شهر Polokwane بین 22 تا 30 درجه سانتیگراد است (میانه 26 درجه سلسیوس). روزها گرم و شب ها سرد است. این محدوده دمای شدید روزانه یکی دیگر از ویژگی های نوع آب و هوای ساوانایی است. کمینه دما نیز بین 5 تا 17 درجه (میانه 11 درجه سلسیوس) در نوسان است.

2. بارندگی

در زمستان و ماه های مهر و آبان تا ماه اردیبهشت در منطقه ها ساوانایی بارندگی وجود دارد و آن ها در سایر ماه ها نسبتا خشک هستند و در آن ها باران نمی بارد. جدول زیر اندازه بارندگی و کمینه و بیشینه دما در شهر Polokwane که مرکز استان لیم پوپو است را نشان می دهد.

پوشش گیاهی طبیعی ساوانا

منظره ساوانا با چمن های بلند و درختان کوچک پوشیده شده است. علفزارها با نام جوش بوته ای نیز شناخته می شوند. درختان آن برگریز هستند و در هوای سرد و خشک برگ های خود را می ریزند تا از اتلاف بیش از حد آب به وسیله تعرق جلوگیری نمایند. به عنوان مثال، درختان اقاقیا معمولا دارای تنه های پهن با وسایل ذخیره آب برای مقاومت در برابر خشکسالی طولانی مدت هستند. بیشتر درختان این پوشش چتری شکل هستند و فقط لبه باریک آن ها در معرض بادهای شدید قرار می گیرند. در زمین های ساوانایی واقعی، چمن بلند و سفت است و ارتفاع آن به 1.83 متر می رسد.

نتیجه گیری

در ماههای اردیبهشت، خرداد، تیر، مرداد و شهریور خنک ترین ماههای سال را داریم که در سردترین حالت دمای 5 درجه سانتیگراد در شب را تجربه خواهید کرد. در زمانی که این کشور و منطقه جغرافیایی در آخر پاییز و زمستان است، کمترین اندازه بارندگی را نیز خواهد داشت. در سایر ماه ها دمای هوا گرم و اندازه بارندگی زیاد است.

ماه های سال ایرانی

ماه های سال میلادی

فصل

بارندگی و دمای هوا

اردیبهشت، خرداد، تیر، مرداد، شهریور

می، جون، جولای، آگوست، سپتامبر

پاییز-زمستان

دمای هوا بین 5 تا 25 درجه سانتیگراد در نوسان است.

بارندگی نیز بسیار کم است.

مهر، آبان، آذر، دی، بهمن، اسفند، فروردین

اکتبر، نوامبر، دسامبر، ژانویه، فوریه، مارچ

بهار-تابستان

دمای هوا بین 10 تا 30 درجه سانتیگراد در نوسان است.

بارندگی نیز زیاد است.

 

اقلیم استان گاتنگ (شهرهای ژوهانسبورگ و پرتوریا)

بر اساس تقسیم بندی های اقلیمی Koppen این منطقه دارای اقلیم اقیانوسی یا معتدل (Cwb) است. استان گاتنگ در منطقه Highveld در آفریقای جنوبی قرار گرفته است. این منطقه بخشی از فلات داخلی آفریقای جنوبی است که ارتفاع آن بین 1500 تا 2100 متر از سطح دریا می باشد، بنابراین منطقه ها کوهستانی لسوتو در جنوب شرقی هایولد را محدودتر می نماید چون ارتفاع این منطقه ها بیشتر از 2100 متر است. هایولد مرکز بعضی از مهم ترین منطقه ها کشاورزی و تجاری آفریقای جنوبی و بعلاوه مرکز اصلی مراکز شهری، به ویژه استان گاتنگ است که یک سوم جمعیت آفریقای جنوبی را در خود جای داده است.

CWB چیست و چه خصوصیاتی دارد؟

Cwb به معنی آب و هوای معتدل اقیانوسی متاثر از آب و هوای موسمی (باران ها و بادهای موسمی) می باشد. سردترین ماه های سال میانگین دمای سه درجه زیر صفر تا صفر درجه سانتیگراد دارند. همه ماه ها با میانگین دمای زیر 22 درجه سانتیگراد و حداقل چهار ماه با میانگین بالای 10 درجه سانتیگراد هستند.

میانه دما در استان گاتنگ در تابستان (از اواخر دسامبر تا اواخر مارچ یعنی در ماه های دی، بهمن و اسفند) حدود 22 درجه سانتیگراد و میانه دما در ماه های تابستان (از اواخر ژوئن تا اواسط سپتامبر یعنی در ماه های تیر، مرداد و شهریور) حدود 10 درجه سانتیگراد است.

نتیجه گیری

ماه های سال ایرانی

ماه های سال میلادی

فصل

بارندگی و دمای هوا

اردیبهشت، خرداد، تیر، مرداد، شهریور

می، جون، جولای، آگوست، سپتامبر

پاییز، زمستان

دمای هوا بین 3 تا 25 درجه سانتیگراد در نوسان است.

بارندگی نیز بسیار کم است.

مهر، آبان، آذر، دی، بهمن، اسفند، فروردین

اکتبر، نوامبر، دسامبر، ژانویه، فوریه، مارچ، آوریل

بهار، تابستان

دمای هوا بین 10 تا 27درجه سانتیگراد در نوسان است.

بارندگی نیز زیاد است.

بارندگی موسمی به اندازه زیاد به مدت کم است.

آب و هوای استان کیپ غربی و شهر کیپ تاون

بر اساس تقسیم بندی Koppen این ناحیه با حروف اختصاری Csb تعیین می شود. به عبارت دیگر این ناحیه دارای اقلیم اقیانوسی می باشد و از ویژکی های این اقلیم برخورداری از تابستان های گرم (نه داغ) و زمستان های خنک (نه سرد) است. این اقلیم فصل خشک ندارد و بارندگی در تمام سال در آن رخ می دهد.

پایین ترین دمای این ناحیه در July (تیر ماه) با برودت 7 درجه سانتیگراد می باشد که در اولین ماه زمستان در آفریقای جنوبی است و بالاترین دما سالیانه در این استان، در فوریه (بهمن ماه) با دمای 28 درجه سانتیگراد ثبت می شود.

نتیجه گیری

ماههای سال ایرانی

ماههای سال میلادی

فصل

بارندگی و دمای هوا

اردیبهشت، خرداد، تیر، مرداد، شهریور

می، جون، جولای، آگوست، سپتامبر

پاییز، زمستان

دمای هوا بین 7 تا 23 درجه سانتیگراد در نوسان است.

بارندگی فراوان است.

مهر، آبان، آذر، دی، بهمن، اسفند، فروردین

اکتبر، نوامبر، دسامبر، ژانویه، فوریه، مارچ، آوریل

بهار، تابستان

دمای هوا بین 12 تا 28 درجه سانتیگراد در نوسان است.

بارندگی نیز کمتر است.

نکته قابل توجه

بارندگی در این استان بصورت پراکنده و در تمام طول سال به وقوع می پیوندد. این شهر از شهرهای بادخیز محسوب می شود و همیشه وزش باد در آن جریان دارد. در این استان استفاده از بادگیر بشدت توصیه می شود و به علت بادهای تند، استفاده از چتر در ماه های پاییز و زمستان (اردیبهشت تا شهریور) توصیه نمی شود.

نکات تکمیلی:

  1. فلات دراکنزبرگ: قلب کوهستانی آفریقای جنوبی فلات دراکنزبرگ، بلندترین رشته کوه در آفریقای جنوبی، با قله‌های مرتفع و دره‌های عمیق، چشم‌اندازی خیره‌کننده را به نمایش می‌گذارد. این منطقه که به "اژدهای کوه" معروف است، زیستگاه گونه‌های منحصر به فرد گیاهی و جانوری است و مکانی محبوب برای کوهنوردان و عاشقان طبیعت به شمار می‌رود.
  2. پارک ملی کروگر: بهشت حیات وحش پارک ملی کروگر، یکی از بزرگترین ذخیره‌گاه‌های حیات وحش در آفریقا، خانه پنج حیوان بزرگ (شیر، فیل، کرگدن، بوفالو و پلنگ) است. این پارک با مساحتی نزدیک به 20,000 کیلومتر مربع، تنوع زیستی فوق‌العاده‌ای را در خود جای داده و سالانه میزبان صدها هزار بازدیدکننده از سراسر جهان است.
  3. ساحل گاردن روت: زیبایی ساحلی بی‌نظیر گاردن روت، مسیری ساحلی با طول تقریبی 300 کیلومتر در جنوب آفریقای جنوبی، یکی از زیباترین مناطق ساحلی جهان است. این منطقه با جنگل‌های سرسبز، سواحل شنی طلایی و صخره‌های چشمگیر، مقصدی ایده‌آل برای گردشگران علاقه‌مند به طبیعت و ورزش‌های آبی است.
  4. بیابان کالاهاری: گستره‌ای از شن و ماسه بیابان کالاهاری، که بخشی از آن در شمال غربی آفریقای جنوبی قرار دارد، یکی از بزرگترین بیابان‌های جهان است. این منطقه با وجود ظاهر خشک و بی‌آب و علف، زیستگاه گونه‌های متنوعی از جانوران سازگار با شرایط بیابانی است و چشم‌اندازهای شگفت‌انگیزی را به بازدیدکنندگان ارائه می‌دهد.
  5. تالاب‌های آیسیمانگالیسو: تنوع زیستی آبی پارک تالابی آیسیمانگالیسو، واقع در استان کوازولو-ناتال، یکی از مناطق حفاظت شده یونسکو است. این منطقه شامل سیستم پیچیده‌ای از دریاچه‌ها، تالاب‌ها و جنگل‌های مانگرو است که زیستگاه گونه‌های متنوعی از پرندگان، ماهی‌ها و پستانداران آبزی را فراهم می‌کند.
  6. کیپ فلورال: گنجینه گیاهی منحصر به فرد منطقه کیپ فلورال، واقع در جنوب غربی آفریقای جنوبی، یکی از غنی‌ترین مناطق از نظر تنوع گیاهی در جهان است. این منطقه که یکی از شش قلمرو گل در جهان محسوب می‌شود، بیش از 9000 گونه گیاهی را در خود جای داده که بسیاری از آنها بومی و منحصر به فرد هستند.
  7. دره رودخانه بلید: شگفتی طبیعی سبز دره رودخانه بلید، یکی از بزرگترین دره‌های سبز جهان، در استان مپومالانگا واقع شده است. این دره با عمق متوسط 800 متر و طول 26 کیلومتر، چشم‌اندازهای خیره‌کننده‌ای از صخره‌های سرخ رنگ، آبشارها و پوشش گیاهی انبوه را به نمایش می‌گذارد.
  8. سودواال: معجزه زمین‌شناسی سودواال، دهانه برخوردی عظیمی در استان فری استیت، یکی از بزرگترین و قدیمی‌ترین ساختارهای برخوردی شناخته شده در زمین است. این منطقه که حدود 2 میلیارد سال پیش در اثر برخورد یک شهاب‌سنگ ایجاد شده، اطلاعات ارزشمندی درباره تاریخ زمین‌شناسی کره زمین در اختیار دانشمندان قرار می‌دهد.
  9. پارک ملی نامکوا: بهار رنگارنگ در بیابان پارک ملی نامکوا، واقع در شمال غربی آفریقای جنوبی، در فصل بهار به یکی از شگفت‌انگیزترین مناظر طبیعی جهان تبدیل می‌شود. در این فصل، بیابان خشک و بی‌آب و علف با گل‌های رنگارنگ پوشیده می‌شود و منظره‌ای خیره‌کننده و غیرقابل باور را به نمایش می‌گذارد.
  10. جزیره روبن: تاریخ در دل طبیعت جزیره روبن، واقع در نزدیکی کیپ تاون، علاوه بر اهمیت تاریخی به عنوان محل زندانی شدن نلسون ماندلا، از نظر اکولوژیکی نیز حائز اهمیت است. این جزیره زیستگاه گونه‌های متنوعی از پرندگان دریایی و پنگوئن‌های آفریقایی است و چشم‌اندازهای زیبایی از سواحل صخره‌ای و آب‌های آبی اقیانوس اطلس را ارائه می‌دهد.

سخن پایانی

آفریقای جنوبی با تنوع اقلیمی و جغرافیایی خود، مانند یک دنیای کوچک در یک کشور است. از کوه‌های سر به فلک کشیده تا سواحل زیبا، از بیابان‌های خشک تا جنگل‌های انبوه، این کشور تجربه‌ای منحصر به فرد و فراموش نشدنی را برای هر بازدیدکننده‌ای فراهم می‌کند. درک این تنوع شگفت‌انگیز نه تنها به ما کمک می‌کند تا زیبایی‌های طبیعی را بیشتر قدر بدانیم، بلکه اهمیت حفاظت از این میراث ارزشمند را نیز یادآور می‌شود. آفریقای جنوبی، با غنای طبیعی خود، همچنان منبع الهام و شگفتی برای نسل‌های آینده خواهد بود.

انتشار: 9 مهر 1403 بروزرسانی: 9 مهر 1403 گردآورنده: gigablog.ir شناسه مطلب: 2061

به "تنوع اقلیمی و جغرافیا و آب و هوای آفریقای جنوبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تنوع اقلیمی و جغرافیا و آب و هوای آفریقای جنوبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید