آسفالت کاهش دهنده مصرف سوخت توسط محقق ایرانی ابداع شد

به گزارش گیگابلاگ، به گزارش خبرنگاران به نقل از نیواطلس، وزن زیاد کامیون ها معمولاً باعث می گردد حرکت مداوم آنها بر روی آسفالت جاده ها، به سطح آن آسیب بزند و پستی و بلندی ها و ترک های فراوانی را در آسفالت ایجاد کند که همین امر باعث افزایش مصرف سوخت کامیون ها می گردد.

آسفالت کاهش دهنده مصرف سوخت توسط محقق ایرانی ابداع شد

حسام آذری جعفری، محقق ایرانی پست دکتری گروه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه ام آی تی و همکارانش از ابداع روش تازه ای برای فراوری نوعی آسفالت مستحکم تر و مقاوم تر خبر داده اند که در برابر وزن زیاد کامیون ها به سادگی آسیب نمی بیند و شکل اولیه خود را حفظ می نماید. همین مساله موجب می گردد تا مدیریت و کاهش مصرف سوخت کامیون ها راحت تر گردد. کاهش انتشار دی اکسیدکربن در جو زمین و حفاظت از محیط زیست مزیت دیگر ابداع این روش است.

در این روش مواد ارزان قیمتی مانند الیاف مصنوعی یا نانولوله های کربنی به آسفالت عادی اضافه می شوند. اگر چه این مواد معمولاً تنها ده درصد از آسفالت معمولی را به خود اختصاص می دهند، اما همین تغییر کوچک باعث سفت شدن و استحکام بهتر آسفالت می گردد. یک روش جایگزین دیگر افزایش مقدار سنگی است که به دیگر ترکیبات آسفالت افزوده می گردد. در عوض باید از قیر که به عنوان ماده چسبنده آسفالت استفاده می گردد، کاست.

پیش از این بعضی محققان پیشنهاد نموده بودند که برای راه سازی به جای آسفالت از سیمان استفاده گردد که البته این روش پرهزینه تر است، ولی عمر مفید جاده ها را افزایش می دهد.

بر اساس برآوردهای این گروه تحقیقاتی اگر تنها 10 درصد از جاده های آمریکا ظرف 50 سال آینده با آسفالت های مستحکم تر پوشانده شوند، صرفه جویی در مصرف سوخت کامیون ها به کاهش انتشار 440 مگاتن دی اکسیدکربن در جو زمین منجر می گردد. کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری آسفالت نیز مزیت جانبی دیگر محسوب می گردد.

راوه بلاگ: راوه بلاگ | با مجله صنعتی راوه همراه باشید

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: gigablog.ir شناسه مطلب: 4426

به "آسفالت کاهش دهنده مصرف سوخت توسط محقق ایرانی ابداع شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آسفالت کاهش دهنده مصرف سوخت توسط محقق ایرانی ابداع شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید