مقرون به صرفه ترین پارک تهران را چه کسی ساخت؟، یک باغبان و چند کارگر ساده، همه امکانات پدر جنگلبانی ایران

به گزارش گیگابلاگ، این روز ها که زندگی ماشینی روح را آزرده و جسم را خیلی زود فرسوده می نماید، هیچ چیز بهتر از بوستان های آرام و سرسبز حال آدم ها را خوب نمی نماید و آرامش را به شهرنشینان هدیه نمی دهد.

مقرون به صرفه ترین پارک تهران را چه کسی ساخت؟، یک باغبان و چند کارگر ساده، همه امکانات پدر جنگلبانی ایران

به گزارش همشهری آنلاین، پارک ساعی که میزبان خوبی برای فرار از شهر دودزده و پرترافیک مرکز است، مقرون به صرفه ترین بوستان به لحاظ طراحی و ساخت لقب گرفته است، اما چرا؟ بهتر است خودتان بخوانید تا متوجه شوید.

کریم ساعی در مشهد به جهان آمد. مهندسی خود را دانشگاه تهران گرفت. جزو دانشجویان ممتاز بود که برای ادامه تحصیل به اروپا اعزام شدند و در نشریه روودوبوآی فرانسه آن موقع به عنوان یکی از نخبه ها و نوابغ نادر علمی معرفی گردید. پس از تکمیل تحصیلات در آمریکا به ایران آمد و در اداره کل کشاورزی، اداره فلاحت، کار خود را شروع کرد. تا آن موقع جنگل های ایران متولی نداشت. مهندس ساعی سال 1319 در اداره فلاحت ایران، اولین گام را برای تشکیل اداره جنگلبانی برداشت. تنها امکانات او در آن موقع محدود به یک کارمند و یک میز و 2 صندلی در یک اتاق کوچک بود. می گویند اولین فردی بود که برای شناسایی و طبقه بندی جنگل ها به سفر های علمی می رفت. پدر جنگلبانی ایران مساحت جنگل های کشور را در آن موقع 18 میلیون هکتار ارزیابی کرد.

مقرون به صرفه ترین پارک تهران

سال 1324 که تهران در حال توسعه به سمت شمال شهر بود. برای ایجاد فضای تنفسی و ریه گذاری در شهر 30 هکتار از اراضی تهران حد فاصل تپه های عباس آباد تا میدان ونک برای این کار در نظر گرفته شد و طراحی و ساخت آن هم به مهندس ساعی، پدر جنگلبانی ایران، سپرده شد.

مهندس کریم ساعی پس از تعیین شدن قطعه زمین پارک، با کمترین امکانات موجود و تنها با یک باغبان و چند کارگر ساده و برای حفظ زمین موجود از گزند ساختمان سازان، اقدام به احداث پارکی جنگلی در این زمین ها کرد و 12 هکتار از زمین های به جامانده را با طراحی و با نظارت خود و کاشت درختان چنار، تبدیل به پارکی جنگلی کرد و این یادگار بزرگ او برای تهران هنوز پابرجاست. مهندس کریم ساعی این پارک را با الهام از طراحی های اسلیمی احداث کرد. به علت شیب دار بودن زمین های این منطقه و اجبار برای پلکانی کردن، به نوعی این پارک را طراحی کرد که همه بتوانند به راحتی در آن پیاده روی کرد. برای درختان پارک هم دکتر ساعی از گونه های چنار و عرعر که نیاز به آبیاری کمی دارند استفاده کرد.

طراحی و نظارت بر کاشت درختان چنار خیابان، ولی عصر (عج) هم از ایده های ساعی است؛ در تهرانی که شلوغی، ترافیک و دود و دم سرنوشت گریزناپذیر آن است.

نکته جالب درباره سنگ های استفاده شده در پارک است که به گفته حسین محجوبی (تکمیل کننده ساخت بوستان ساعی) سنگ های استفاده شده در این پارک از بازسازی خیابان های قدیمی تهران به دست آمد. پس از آسفالت کردن تعدادی از خیابان های قدیمی تهران مانند خیابان سعدی که بخشی از آن را سنگ فرش های قدیمی تشکیل می داد، سنگ ها به یک انبار منتقل شده بود و برای ساخت بخش های سنگی پارک ساعی از همین سنگ ها استفاده شد. محجوبی می گوید: پارک ساعی مقرون به صرفه ترین پارک تهران است و ساعی آن را تنها با یک باغبان و چند کارگر ساده ساخت.

مجذوب کننده برای گردشگران

این پارک در اراضی عباس آباد و دره ای عمیق ساخته شده و در هنگام ورود از شلوغی خیابان، ولی عصر (عج)، گویی آدم به جهانی دیگر گام می گذارد. باغ وحش، باغ ژاپنی، محوطه بازی، برکه و مجسمه های مجذوب کننده پارک ساعی آن را به لوکیشنی مجذوب کننده تبدیل نموده و بسیاری از عکاسان و گردشگران برای ثبت تصاویر و عکس های خود به این پارک می روند.

این پارک تنها پارکی است که به علت زحمات بسیار زیاد و طراحی منحصر به فرد آن به نام ساعی نامگذاری شده و مجسمه این مرد بزرگ نیز در بوستان خودش نشسته روی نیمکتی قرار داده شده تا با چشمان نافذ حافظ بوستان ها و جنگل های کشور باشد.

مهندس کریم ساعی در 42 سالگی در سانحه سقوط هواپیما درگذشت و بنا به وصیتش در دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران به خاک سپرده شد.

منبع: فرارو
انتشار: 17 تیر 1402 بروزرسانی: 17 تیر 1402 گردآورنده: gigablog.ir شناسه مطلب: 21070

به "مقرون به صرفه ترین پارک تهران را چه کسی ساخت؟، یک باغبان و چند کارگر ساده، همه امکانات پدر جنگلبانی ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقرون به صرفه ترین پارک تهران را چه کسی ساخت؟، یک باغبان و چند کارگر ساده، همه امکانات پدر جنگلبانی ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید