با جاست، راحت جای پارک پیدا می کنی!اپلیکیشن جاست چیست؟
به گزارش گیگابلاگ، اپلیکیشن جاست با این ایده راه اندازی شده است که یک احتیاج و معضل عمومی جامعه را برطرف کند؛ معضلی به نام پیدا کردن جای پارک که بسیاری از شهروندان در کلانشهرها با آن روبه رو بوده و زمان و انرژی زیادی را برای آن از دست می دهند. فیچر اصلی این استارتاپ، دست به دست کردن نام دارد؛ یعنی مردم بتوانند به وسیله یک شبکه اجتماعی، جای پارک را بین خودشان دست به دست نمایند. ضمن اینکه شهروندان تهرانی نیز می توانند از آفر ویژه جاست بهره مند شوند، به این صورت که در ازای ثبت نام در این اپلیکیشن، پارک حاشیه ای آنها در مناطقی از تهران رایگان گردد. در ادامه گفت وگوی شنبه را با هم بنیانگذار استارتاپ جاست، مهدی هدایی، بخوانید.
لطفا خودتان را معرفی کنید.
من مهدی هدایی هستم، 41 سال دارم و رشته تحصیلی ام موسیقی است که چندان با حوزه آی تی همخوانی ندارد. تخصص اصلی من موسیقی است، اما از آنجایی که الکترونیک موزیک کار می کردم و تا حدودی با کد زدن آشنا بودم، به کامپیوتر هم گرایش داشتم تا اینکه به پیشنهاد یکی از دوستان به فکر راه اندازی این استارتاپ افتادم.
شما چه سمتی در استارتاپ جاست دارید؟
من هم بنیانگذار و مدیر اجرایی جاست(این استارتاپ) هستم. ایده ای به ذهن یکی از دوستانم رسید، مبنی بر اینکه طرحی را به منظور یاری به مردم اجرا کنیم تا مردم دیگر دنبال جای پارک نگردند. اینطور بود که این استارتاپ شکل گرفت و الان نزدیک به دو سال و خرده ای است که روی آن کار می کنیم.
استارتاپ جاست دقیقا از چه تاریخی راه اندازی شد؟
از مهر ماه 96 این کار استارت خورد. البته اسم این استارتاپ در شروع جاپارکز (japarx)بود که از کلمه exchange می آمد، به این صورت که جاپارک را از فارسی و x را از زبان انگلیسی وام گرفتیم. جاپارکز در طول فرایندی که از سال 96 تا کنون داشته، جهت پرحادثه ای را طی نموده است.
چطور شد که جاپارکز به جاست تغییر نام پیدا کرد؟
ما در تیر ماه98 پیروز به جذب سرمایه شدیم و هدف سرمایه گذارمان این بود که در فازهای بعدی، به جز فعالیت های تخصصی حوزه پارک و پارکینگ، فیچرهای دیگری نیز به این اپلیکیشن اضافه شود. من نظر آنها را کاملا منطقی دیدم و در نتیجه تصمیم گرفتیم اسمی پیدا کنیم که شامل فرایندها و سرویس های دیگر نیز بشود. اگر اسم جاپارکز باقی می ماند، به این معنا بود که ما فقط به صورت تخصصی در حوزه جای پارک و پارکینگ کار می کنیم؛ در حالی که نمی دانیم در آینده قرار است چه اتفاق هایی بیفتد. ما امیدواریم که جاست گسترش پیدا کند و بتواند زیرشاخه های دیگری نیز برای خودش داشته باشد.
جاست در حال حاضر چیست و چه خدماتی ارائه می دهد؟
انتهای آرزو و هدف ما این خواهد بود که یک شبکه اجتماعی از فضاهای پارک شهری درست کنیم؛ یعنی مثل اینستاگرام که شما عکس های تان را به اشتراک می گذارید، بتوانیم به مرور زمان و با یاری شهفرایندان این کار را انجام دهیم. به این صورت که وقتی جای پارکشان را خالی می نمایند، آن را به اشتراک بگذارند. با این راه چاره شما قبل از اینکه به مقصد بروید، می توانید از منزل تان سرچ کنید و ببینید جای پارک پیدا می شود یا نه یا پارکینگ های آن محدوده را ببینید و به این نتیجه برسید که اصلا ماشین ببرید یا نه، مثلا متوجه می شوید که در این منطقه جای پارک گیر نمی آید و در نتیجه اصلا ماشین نمی برید.
این هدف نهایی ما در حوزه پارکینگ است که چند زیرشاخه دارد. ما می توانیم جای پارک با اطمینان بالا، به شما بدهیم؛ یعنی یک نفر به عنوان پیشنهاد دهنده اطلاعات یک جای پارک را برای شما به اشتراک می گذارد. فرض کنید من یک جای پارک دارم و 5 یا 10 دقیقه دیگر آن را خالی می کنم (مثلا ساعت 3 و 10دقیقه)، کافی است وقتی در منزلم را قفل می کنم، اطلاع دهم که جای پارک را خالی می کنم، زمان و مکان رفتنم را کاملا در اپلیکیشن معین می کنم و در مقابل، به خاطر اطلاعاتی که در نرم افزار جاست قرار می دهم، یا مبلغی را به عنوان حق الزحمه دریافت می کنم یا حساب کاربری من شارژ می شود، این شارژ اکانت هم می تواند به صورت نقدی باشد، هم به صورت جایزه های دیگری که بتوان از آن برداشت نموده و از منافع آن استفاده کرد.
در مقابل، نفر دیگری که به دنبال جای پارک می شود، می گوید من 3 و 10دقیقه به آنجا می رسم، حالا با چند دقیقه کمتر یا بیشتر. جاست به او اطلاع می دهد که مثلا پراید سفید به شماره پلاک فلان، ساعت 3 و 10دقیقه می رود و شما فقط کافی است قبل از 3 و 10دقیقه خودت را به آنجا برسانی. در ازای در اختیار قرار دریافت این اطلاعات، ما یک مبلغی از آن درخواست نماینده می گیریم؛ مثلا فرض کنید ما 3 هزار تومان به پیشنهاد نماینده می دهیم و 3500 تومان از درخواست نماینده دریافت می کنیم.
یعنی اگر بخواهم به صورت کلی و خودمانی بگویم شما می توانید با 500 تومان جای پارک داشته باشید، البته این اعدادی که عرض می کنم کاملا متغیر هستند و به فراخور زمان و ترافیک تغییر می نمایند. فرض کنید شما 3500 تومان پرداخت می کنید و ما به شما اطلاعات جای پارک های خالی را می دهیم، بعد از ترک محل پارک، می توانید دوباره این زنجیر را تکمیل کنید و با پیشنهاد دادن جای پارک، دوباره آن 3هزار تومان به حساب تان برشود. در اینجا ما فقط یک عدد جزئی را به عنوان کارمزد و حق الزحمه دریافت می کنیم.
جاست چه مزایای عمده ای در بهبود سیستم حمل ونقل شهری خواهد داشت؟
طبق نظریه کمیسیون حمل ونقل شورای شهر، به طور میانگین هر شهفرایند دارای خودرو در تهران، 15 دقیقه در روز را صرف پیدا کردن جای پارک می نماید. طبق تحقیقی که در آمریکا شده است، اگر یک منطقه شهرداری را در نظر بگیریم و تعداد (مسافت طی شده ) ماشین هایی را که مثلا در منطقه7 در طول یک سال دنبال جای پارک می گردند، کنار هم بگذاریم، برابر با 36 دور چرخیدن دور کره زمین است؛ یعنی ببینید چه سوخت، انرژی و زمانی هدر می رود و چقدر هوای شهرمان بی دلیل آلوده می شود؟
گفته شده است دولت 270 هزار میلیارد تومان برای ترافیک و آلودگی هوا می دهد، حال اگر بتوانیم حتی یک درصد آن را هم کم کنیم، فکر می کنم پیروزیت بزرگی است، ولی این طرح همانطور که گفتم یک شبکه اجتماعی سوشیال مدیا ست که نیاز به مشارکت مردم دارد.
چه برنامه هایی برای آینده دارید؟
در نظر داشته باشید که ما همواره پیشنهاد دهنده نخواهیم داشت، بنابراین ان شاءالله در فاز بعدی، سامانه ای را درست می کنیم که احتمال جای پارک را ارائه می دهد. ما به شهفرایندان می گوییم طبق اطلاعاتی که به وسیله دیتا آنالیتیکس و دیتا ماینینگ به دست می آوریم، در این روز و ساعت در کوچه سیزدهم احتمال وقوع جای پارک 70 درصد و در کوچه چهاردهم مثلا ساعت 17 با ترافیکی که وجود دارد، 80 درصد است.
فاز بعدی ما هم پارکینگ های عمومی و اختصاصی هستند، مثلا فرض کنید شما می خواهید به یک پاساژ خاص بروید، دوست دارید بدانید جای پارک وجود دارد یا اصلا می توانید ماشین ببرید یا نه، ما به شما می گوییم کدام نقطه پارکینگ در کدام طبقه جا دارد و از همین جا برای شما رزرو خواهیم کرد؛ یعنی با اضافه کردن این فیچر، شما می توانید از منزل یک نقطه خاص را رزرو کنید و با خیال راحت ماشین تان را آنجا پارک کنید. مثلا می خواهید به فرودگاه بروید، می توانید پارکینگ همکف کنار آسانسور را رزرو کنید. در واقع ما به دنبال یک راه چاره فنی دقیق هستیم که شهفرایندان بتوانند بدون صرف هزینه و سرمایه گذاری زیاد، تنها با موبایل و دوربین موبایل شان این کار را انجام دهند.
فرمودید به وسیله دوربین موبایل، به چه صورت است؟
یعنی با استفاده از AR بتوانیم نویگیشن به شما بدهیم. به این صورت که بتوانید صفحه دوربین تان را روشن کنید و ما شما را در پارکینگ نویگیت کنیم، یعنی بگوییم به چپ یا راست بپیچ و … و بتوانیم با استفاده از جایروسکوپ و اکسسلیتورمیتر خود گوشی، از روی سرعت تان تشخیص دهیم که احتمال وقوع جای پارک چقدر است. الان در همه جای جهان و در ایران نیز یک سری پارکینگ ها وجود دارند که اصطلاحا اپتیمایز هستند؛ یعنی سنسور دارند و با رنگ های قرمز و سبز کاملا معین است که پر هستند یا نه؛ ولی هزینه خیلی گزافی دارند، یعنی برای هر کدام چیزی حدود 100دلار خرج می شود، در حالی که ما دنبال راه چارهی هستیم که بتوانیم با موبایل و به وسیله واقعیت افزوده این فرایند را انجام دهیم.
شما فرمودید سرمایه گذار داشتید، بیشتر در خصوصش صحبت کنید.
یک هلدینگ(کنسرسیوم) متشکل از بانک پارسیان، بانک پاسارگاد و شرکت توسن تشکیل شده است که روی این اپلیکیشن سرمایه گذاری کردند و همچنین قرارداد پارک حاشیه ای را در تهران و 3شهر دیگر بردند، یعنی ان شاءالله همزمان با تهران، 3 شهر شیراز، اصفهان و کاشان، به مرور زمان از پارکینگ هوشمند شهری بهره مند خواهند شد.
پس شما هنوز در حال هزینه کردن هستید و به سوددهی نرسیده اید؟
بله، ما راه درازی را در پیش داریم. اگر مردم همکاری نمایند و جای پارک های شان را پیشنهاد دهند، شاید خیلی زود به درآمد و به امید خدا به سود برسیم، ولی درحال حاضر قطعا هزینه خواهیم کرد.
چه تعداد کاربر دارید؟
مجموعه ما در ابتدایی ترین روزهای راه افتادن یک نوزاد واقع شده است، الان حدود 16 یا 17 روز است که وارد مارکت شده ایم و حدود 4 تا 5 هزار کاربر داریم. به صورت کامل شبکه بی تی ال مان در منطقه 2 فعال است و جوان های خوش برخوردی را در سطح منطقه فرستادیم که اپ جاست را پروموت می نمایند و به مردم پیشنهاد می دهند که کافی است این اپ را دانلود نمایند و از مزیت پارک رایگان در آن منطقه استفاده نمایند. ان شاءالله به زودی تعداد قابل ملاحظه ای کاربر خواهیم داشت، ضمن اینکه ما در جاپارکز قدیم مان هم نزدیک به 13 تا 14 هزار کاربر داشتیم.
کاربران جاپارکز نیز از خدمات شما استفاده می کردند؟
بله، ما عملیات پیروز داشتیم. در دانشگاه آزاد تهران مرکز در سوهانک، مدام پروموتر داشتیم. یکی از مهم ترین گروه هایی که به ما یاری خواهند کرد دانشجوها هستند، یعنی پذیرندگان شروعین
(Early Adopters) ما دانشجوها خواهند بود، زیرا ساعت کلاس دانشجوها معین است، مثلا 8 تا 10 کلاس دارد و اعلام می نماید که ساعت 10 کلاسش تمام شده و می رود و دانشجوی 10تا 12 بر مبنای پیشنهاد او می رود و جای پارک را می گیرد. ما در آنجا تعداد قابل توجهی عملیات پیروز و دانلود داشتیم و به زودی کاربرهای عزیز جاپارکز را هم طبق فرایندی، بعد از اینکه دست به دست کامل شد، دعوت شان می کنیم که به جاست بپیوندند.
دست به دست دقیقا چیست؟
دست به دست که 2هفته دیگر راه می افتد، فرایندی است که شامل ثبت جای پارک یا به قول شهرداری، خوداظهاری می شود؛ یعنی شهفرایندان خوداظهاری نمایند و خودشان بگویند که از چه زمانی تا چه زمانی در پارک هستند. ما اسم این فرایند را گذاشتیم ثبت جای پارک. ثبت جای پارک به مرور زمان تبدیل می شود به پیشنهاد جای پارک. این پیشنهاد به کاربران درخواست نماینده جای پارک ارائه می شود و زنجیره عرضه و تقاضا تکمیل می شود.
چه مزایای دیگری در جاست وجود خواهد داشت که مردم را به سوی آن ترغیب کند؟
ما در همان زمان که شهفرایندان عزیز ماشین شان را پارک کردند نیز آنها را تنها نمی گذاریم و خدمات دیگری برای شان در نظر گرفته ایم، فقط کافی است به ما اعلام نمایند کجا پارک کردند. خدمات ما شامل سرویس های خیلی سریع مثل پنچر گیری، رساندن بنزین در محل، تعویض روغن در جا، کارواش و … می شوند. اینها فیچرهایی است که به امید خدا و به مررو زمان اضافه خواهیم کرد.
الان نحوه قیمت گذاری شما معین شده است؟
مسئله قیمت گذاری، به فراخور زمان کاملا متغیر خواهد بود؛ ولی هدف ما این است که یک قیمت منطقی ارائه دهیم. شما در نظر داشته باشید که در کل شهر تهران 300 پارکینگ اختصاصی وجود دارد و بنابراین پیدا کردن جای پارک فرایند سختی است، چراکه این تعداد پارکینگ، نسبت به 4.5میلیون خودرویی که در تهران وجود دارد، عدد بسیار کمی است. در نتیجه فضای پارک شهری خیلی محدود است. هدف ما این است که حتما سازوکاری را طراحی کنیم که در طولانی مدت، بابت اطلاعاتی که شهفرایندان در اختیار ما قرار می دهند، هیچ پولی از آنها نگیریم، مثل گوگل یا فیس بوک که با اطلاعات شهفرایندان می توانند درآمد کسب نمایند و به وسیله خدمات مبتنی بر موقعیت مکانی (geofencing advertising- location based services) تبلیغات داشته باشند.
هدف غایی ما چنین چیزی خواهد بود، ولی در حال حاضر برای راه افتادن این چرخه، مجبوریم ساختاری ارائه دهیم که درخواست نماینده، پول پرداخت نموده و پیشنهاددهنده هم پولی دریافت کند. هدف ما این است مبلغی ارائه کنیم که در این شرایط مالی چندان به مردم فشار نیاید، ولی با توجه به تحریم ها و فشارهایی که به وجود آمده، هزینه های ما هم بیشتر شده است؛ به طوری که ما به ازای هر عملیات پیروز بین پیشنهاد دهنده و در خواست نماینده باید حدود 11 پیامک ارسال کنیم که حدود 200 تومان می شود (پیامکی که به شهفرایندان می فرستیم، باید 200 تومان هزینه کنیم) که در مجموع مبلغ بالایی می شود. ما باید به سمتی برویم که تعادل را برقرار نموده و در عین حال سود قابل قبولی را هم برای خودمان در نظر بگیریم.
در ایران شما اولین نمونه این کار هستید؟
نمی توانم بگویم در ایران اولین نمونه هستیم، افراد دیگری هم بودند که قبلا می خواستند این ایده را جلو ببرند، ولی نتوانستند پیروز شوند؛ ضمن اینکه الان هم هستند، ولی نتوانستند آن را به جایی برسانند که قابل بهره برداری باشد.
در خصوص اندازه این بازار در ایران بگویید.
طبق حرفی که خود مسئولان محترم و وزیر راه وترابری قدیم گفته بودند، 17 میلیون خودرو در ایران وجود دارد. اگر بخواهیم فضای پارک شهری را در تهران در نظر بگیریم، طبق گفته شهرداری و کمیسیون حمل ونقل و ترافیک شورای شهر، 200 هزار فضای پارک شهری در خیابان ها و معابر اصلی وجود داشته و 800 هزار فضای پارک در معابر کم عرض و کوچه پس کوچه ها وجود دارد؛ یعنی حول وحوش یک میلیون فضای پارک در تهران وجود دارد.
طبق آخرین آماری که من از بانک جهانی، در خصوص آلودگی هوا و خودروها دارم، در سال 2016 4.5میلیون خودرو در تهران وجود داشته و این در حالی است که یک میلیون فضای پارک وجود دارد؛ یعنی 3.5میلیون خودروی دیگر یا باید در منازل و اداره های شان جای پارک داشته باشند یا در کوچه پس کوچه ها. پیش بینی ما نشان می دهد حول وحوش یک تا 2میلیون خودرو فقط در تهران جای پارک ندارند. با یک معادله ساده می توان فهمید که اندازه این بازار در کشور حول و حوش 8 تا 10 میلیون ماشین باشد که به فضای پارک نیاز دارند.
شما به فکر گسترش کارتان در خارج از تهران و حتی ایران هم هستید؟
هم در تهران و هم در خارج از ایران ما درکوششیم در کشورهای همسایه نیز این راه چاره را گسترش دهیم و دوست داریم اولین استارتاپی باشیم که مرزهای ایران را در نوردیده باشیم و برای رسیدن به این خواسته کوشش می کنیم. همانطور که خدمت تان عرض کردم سرمایه گذار محترم ما در حال حاضر، 3شهر دیگر ایران را هم پوشش می دهد، شیراز، اصفهان و کاشان که در این شهرها به امید خدا خدمات مان را به زودی ارائه می دهیم. ما تهران را به عنوان نمونه امتحان نموده و آزمون و خطا می کنیم.
مارکت سایز تهران خیلی متفاوت است، شما در نظر بگیرید شهرداری فقط برای منطقه 2، 15هزار جای پارک در نظر گرفته است، ولی فکر می کنم کل شیراز 6هزار تا داشته باشد. اگر ما بتوانیم در گوشه ای از تهران این آتش را روشن کنیم و فعل و انفعالی انجام شود، ان شاءالله به کل ایران سرایت خواهد نمود و همه مردم عزیز ایران از گرمای این آتش لذت خواهند برد چون همه هم و غم ما در تیم جاست، واقعا سوای شعار دادن، این بوده است که کاری بکنیم مردم خشنود باشند و در این مسائلی که وجود دارد، حداقل کمتر دنبال جای پارک بگردند.
چه تعداد کارمند دارید؟
با دوستانی که به صورت پروموتر در خیابان فعالیت می نماید، تقریبا 45 نفر کارمند داریم.
با توجه به اینکه قصد دارید در آینده جاست را از حوزه پارک فراتر ببرید، چه برنامه هایی برای این کار در نظر دارید؟
ما دوست داریم هر چیزی را با چیز دیگری تهاتر کنیم، مثلا فرض بفرمایید من می روم سوار هواپیما می شوم، جایگاه کنارم یک بچه است که سروصدا دارد و نمی توانم کل سفر را تحمل کنم، اپ ما به یاری می آید؛ به این صورت که کاربر دیگری می گوید به ازای این مبلغ، جای من بنشین. به طور کلی ما می خواهیم کاربران بتوانند هر چیزی را با هم عوض نمایند، یعنی یک شبکه اجتماعی راه بیفتد که بتوانیم هر چیزی داریم با یکدیگر به اشتراک بگذاریم.
اپلیکیشن جاست چیست؟
فیچرهای خاص جاست را بهتر بشناسیم
کاربران اپلیکیشن جاست می توانند از آفر(هدیه) ویژه این استارتاپ، مبنی بر پارک حاشیه ای رایگان در منطقه 2 تهران بهره مند شوند، ضمن اینکه با پیشنهاددادن جای پارک نیز مبلغی به عنوان پاداش مضاعف دریافت خواهند کرد. در ادامه گفت وگویی با مهدی هدایی مدیرعامل جاست داشتیم که بیشتر درباره این ویژگی ها صحبت کردند.
درباره استفاده از خدمات رایگان پارک حاشیه ای بیشتر شرح دهید.
یکی از کارهایی که ما در حال حاضر در دست اجرا داریم، مربوط به قراردادی است که با یاری (واسطه) سرمایه گذارمان، با شهرداری داریم. البته فعلا در منطقه2 اجرا می شود و بعدا مناطق دیگر نیز به امید خدا اضافه خواهند شد. در حال حاضر در منطقه2 شهرداری تهران، طبق مصوبه هیأت دولت، طرحی به نام مدیریت هوشمند پارک حاشیه ای اجرا می شود. قبلا به این صورت بود که به وسیله پارکومتر فرایند پارک حاشیه ای انجام می شد که مسائل خاص خودش را داشت، اما الان یک سری خودرو به صورت کاملا هوشمند، توسط سرمایه گذار ما در سطح منطقه2 می چرخند و پلاک خودروهایی را که قبلا در مناطقی که توسط شهرداری به عنوان طرح پارک حاشیه ای معین شدند، برداشت می نمایند و به شهفرایند اعلام می نمایند، یعنی اگر شهفرایند به سامانه تهران من مراجعه کند، می بیند که پلاکش برای پارک حاشیه ای، فلان مقدار بدهکار است.
کاری که جاست در این زمینه انجام می دهد، این است که به شهفرایندان پیشنهاد می دهد در ازای دانلود و نصب نرم افزار جاست، جای پارک حاشیه ای آنها در منطقه 2 رایگان می شود. ما این کار را به خاطر آگاهی از برندمان انجام می دهیم و برای اینکه مردم جاست را بشناسند، این آفر را در نظر گرفتیم که تا خاتمه زمستان به کاربرهای جاست یا به قول خودمان جاسترها ارائه می دهیم تا بتوانند به صورت رایگان در حاشیه منطقه 2 پارک نمایند.
این فیچر فعلی در حال حاضر اینطور است که شما می توانید فقط جای پارک خودتان را ثبت کنید، یعنی بگویید من فلان جا پارک کردم و در فلان ساعت هم می روم، همین دو سؤال از شما پرسیده می شود و در مقابل اینکه چنین اطلاعاتی ارائه می دهید، جای پارک تان رایگان می شود. به زودی و کمتر از 2هفته دیگر، وقتی که شهفرایندان مکان و زمان پارکشان را اعلام کردند، ما 10دقیقه به خاتمه زمان، به آنها می گوییم که شهفرایند عزیز آیا مایل هستی این پیشنهاد(ثبت) جای پارک خود را در سبد پیشنهاد بگذارم؟
یعنی یک درآمد مضاعف هم می تواند داشته باشد، به این صورت که پول پارک را به صورت رایگان از جاست دریافت نموده و حالا می تواند به وسیله پیشنهاد دادن جای پارک، یک درآمد مضاعف هم داشته باشد.
آفر مجانی پارک حاشیه ای تا خاتمه زمستان است؟
هدف ما این است که امتداد داشته باشد. تا آخر زمستان مجانی است، ولی به مرور زمان، شاید اگر عدد خیلی زیادی شود، تعداد ساعت آن را تا حدی محدود کنیم، مثلا بگوییم 3 ساعت اول رایگان است. ما حتما برای پرداخت پارک حاشیه ای، آفر ویژه خواهیم داشت؛ یعنی این اپلیکیشن آمده است تا به صورت کامل به یاری شهفرایندان بشتابد تا این بار مضاعف برای سبد خانواده های شهری ایجاد نشود. در مقابل، راننده ای که جای پارک پیشنهادی را می گیرد و یا به عبارتی کاربر درخواست نماینده جاست در ازای دریافت اطلاعات، باید پول بدهد(حساب کاربری خود را شارژ کند)، اما بعد می تواند با پیشنهاددادن جای پارکی که آن را ترک می نماید، دوباره آن پول را به دست بیاورد.
فیچر دست به دست شامل چه خدماتی می شود؟
ما در گام بعدی، فیچر اصلی جاست را که دست به دست کردن جای پارک است، تعریف کردیم؛ یعنی جای پارک را بین خودمان دست به دست کنیم و شبکه اجتماعی فضای پارک را راه اندازی کنیم. پس هزینه پارک حاشیه ای کاملا رایگان است، حالا می خواهید یک درآمد اضافه هم داشته باشید؟ فقط دقیق به ما بگویید کی می روید و وقت شناس باشید و در ازای این خوش قولی مبلغی را دریافت می کنید. پس الان ما یک سبد پیشنهاد داریم، یعنی اگر ساختار پلتفرم را در نظر بگیرید، یک سری از افراد فضای پارکشان را به صورت اتوماتیک و آماده آنجا قرار دادند که کی می فرایند، حالا ما یک درخواست نماینده نیاز داریم که فقط کافی است مثلا 3500 تومان به ما بدهد و در عوض ما می گوییم کدام ماشین ها، چه زمانی می فرایند.
اینکه در منطقه 2 پارک کند، رایگان است، ولی برای اطلاعات دریافتی، باید هزینه ای را پرداخت نمایند. به صورت کلی ما می خواهیم اطلاعات پارک فضای شهری را به اشتراک بگذاریم، به این صورت که خود شهفرایندان جای پارک را بین خودشان دست به دست نمایند. به همین دلیل ما قصد داریم به زودی کیوسک هایی را در منطقه 2 ایجاد کنیم که افراد بتوانند کیف پول شان را شارژ نموده و در کنارش جاست را هم نصب نمایند. به امید خدا هدف ما این است کمتر از 2هفته دیگر، یعنی تا دهم بهمن، دست به دست را اضافه کنیم؛ یعنی عملا این چرخه و زنجیره، فعالیت خود را شروع خواهد نمود.
منبع: مجله شنبه