تقدیس، یک سال پس از سرقت

به گزارش گیگابلاگ، خبرنگاران/اصفهان 14 بهمن ماه سال گذشته، سرو میانی تندیس تقدیس، اثر پرویز تناولی در اصفهان به سرقت رفت و با پیگیری به موقع شهرداری و عوامل انتظامی، علاوه بر شناسایی و دستگیری سارقان، بخش ربوده شده نیز پیدا شد. اکنون این اثر بازسازی شده، از روز گذشته دوباره در معرض دید عموم قرار گرفته است.

تقدیس، یک سال پس از سرقت

مسیح احمدی، نماینده پرویز تناولی در اصفهان به خبرنگاران می گوید: استاد تناولی سال 1357 تقدیس را با استفاده از مکتب سقاخانه به یاد مادرش ساخت. سال 1380 شهرداری اصفهان آن را خریداری و در کنار ساختمان مرکزی شهرداری نصب کرد. همراه با این تندیس، چهار اثر دیگر هم از طرف استاد تناولی به مردم اصفهان اهدا شد که در سال 1394 سه اثر آن بازسازی و در گالری شماره یک موزه هنرهای اصفهان نصب شد.

او ادامه می دهد: به دلیل تأثیری که مرور زمان و شرایط جوی بر مصالح مجسمه های شهری می گذارد، از سال 1396 پیگیر بازسازی اثر تقدیس بودم اما با توجه به مراحل اداری و جابه جایی مدیران این امر میسر نشد تا اینکه سال 1398، سرقت سرو میانی به این اثر آسیب وارد کرد.

نماینده پرویز تناولی در اصفهان خاطر نشان می نماید: باوجوداینکه زمستان بدترین زمان برای بازسازی یک اثر است، با هدایت مرحله به مرحله استاد تناولی، مدیر موزه ایشان در ایران خانم تندیس تناولی و همچنین سه نفر از شاگردانشان که با توجه به سختی کار و زمان کم چند روزی در اصفهان به منظور یاری رسانی مهمان ما بودند، مدل سازی، ریخته گری، پرداخت و جوشکاری انجام شد و طبق تأکید پرویز تناولی هیچ جزییاتی از اثر کم یا به آن اضافه نشد و بازسازی عین به عین صورت گرفت.

احمدی، با بیان اینکه هر کس دوست داشت در بازسازی این اثر سهیم باشد، از همراهی تأثیرگذار اداره کل ارتباطات و روابط بین الملل، حراست و بازرسی شهرداری مرکزی و سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان که به گفته او، بی همراهی آن ها این کار میسر نبوده، تشکر می نماید و شرح می دهد: با توجه به عملیات عمرانی میدان امام حسین (ع)، دور این اثر که به سفارش و با تأمین اعتبار از سوی سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان بازسازی شد، یک پوشش محافظ قرار داده شده بود و روز گذشته (جمعه-24 بهمن ماه) این پوشش برداشته شد تا تقدیس دوباره در معرض دید عموم قرار بگیرد.

او می افزاید: ارزش اثر تقدیس به اندازه ارزش آبروی اصفهان است و برای آن نمی توان مبلغی مشخص کرد.

نماینده پرویز تناولی در اصفهان خاطر نشان می نماید: هر مجسمه شهری دو یا سه سال یک بار باید بازسازی گردد، چرا که هر چه دیرتر به آن رسیدگی گردد فرسایش آن بیشتر خواهد شد. البته در طول بازسازی نیز باید توجه داشت که هیچ تغییر فیزیکی ای در اثر به وجود نیاید.

احمدی، با تأکید بر اینکه تمام مراحل کار بازسازی در کارگاه اصفهان اجرا شده و برون سپاری ای دراین باره انجام نگرفته، می گوید: مجسمه های شهری هویت یک شهرند و باید به مناسبت های مختلف آن ها را به مردم معرفی کرد تا با آن ارتباط برقرار نمایند. در طول مدت بازسازی تقدیس خیلی از افراد فکر می کردند این اثر تازه نصب شده درحالی که 19 سال است اثر پرویز تناولی کنار ساختمان مرکزی شهرداری اصفهان جا خوش نموده است.

او با اشاره به سرقت مجسمه های شهری، یادآور می گردد: وقتی یک نفر روی گل ها پا می گذارد همه به او هشدار می دهند، در خصوص مجسمه های شهری هم باید همین اتفاق بیفتد تا سواد بصری مردم بالا برود و جلوی سرقت ها گرفته گردد. شاید اگر دانشجویان، کارهای پژوهشی روی این آثار نفیس انجام بدهند بخشی از فقدان اطلاعات دربارۀ مجسمه های شهری جبران گردد.

نمایندۀ پرویز تناولی در اصفهان در پاسخ به این سؤال که برای حفاظت از تقدیس چه برنامه ای در دستور کار است؟ می گوید: با همراهی حراست و سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان در حال اجرا آنالیز هایی هستیم تا بتوانیم مطابق با استانداردهای روز جهان از این اثر نفیس محافظت کنیم. به امید روزی که خبر بد سرقت آثار هنری را در هیچ جای ایران نشنویم.

احمدی، در انتها خبر می دهد که پیرو صدور معرفی نامه توسط پرویز تناولی، لایه روبی و بازسازی پوشش سه اثر از چهار اثر اهدایی او به مردم اصفهان را نیز، بعد از انجام مراحل اداری، شروع خواهد نمود.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 30 اسفند 1399 بروزرسانی: 30 اسفند 1399 گردآورنده: gigablog.ir شناسه مطلب: 8243

به "تقدیس، یک سال پس از سرقت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تقدیس، یک سال پس از سرقت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید