حقایقی جالب درباره طولانی ترین پل جهان

به گزارش گیگابلاگ، پل هنگ کنگ-جوهای-ماکائو در کشور چین، شاهکار مهندسی جهان به شمار می رود و با 55 کیلومتر طول، طولانی ترین پل جهان محسوب می شود.

حقایقی جالب درباره طولانی ترین پل جهان

فقط 18 ماه از زمان تکمیل طولانی ترین پل روی آب دنیا می گذرد که 36 کیلومتر آن در امتداد خلیج هانگژو کشیده شده است. با این حال، کشور چین در سال 2009 کار ساخت یک پل Y شکل را بین هنگ کنگ، ماکائو و سرزمین اصلی چین آغاز کرد که 20 میلیارد دلار هزینه برد و قرار است 23 اکتبر 2018 در طی مراسمی با حضور رئیس جمهور چین، شی جی پینگ افتتاح شود.

این پل 55 کیلومتری بخشی از برنامه چین برای منطقه خلیج گریتر (Greater Bay) است که 56,461 کیلومتر مربع و 11 شهر از جمله هنگ کنگ (چهارمین شهر پرجمعیت دنیا) و ماکائو (پرجمعیت ترین شهر دنیا) را پوشش می دهد. حدود 68 میلیون نفر در منطقه خلیج گریتر زندگی می کنند که بیشتر از جمعیت کل بریتانیا است.

مقامات دولتی گفته اند:

این پل شامل یک تونل 6.4 کیلومتری است که بین دو جزیره مصنوعی قرار گرفته است و زمان سفر بین شهرهای اصلی را از 3 ساعت به 30 دقیقه کاهش می دهد که برای مردم محلی و گردشگران ایده آل است.

منتقدان اعلام کرده ند که این پل به عنوان نمادی از تمایل روزافزون دولت سرزمین اصلی برای تبدیل هنگ کنگ به یک ایالت شهری نیمه مستقل است.

آیا این پل ارزش مسافرت دارد؟

صاحبان وسیله نقلیه خصوصی برای عبور از روی این پل به مجوز ویژه نیاز دارند. این پل، 6 لاین دارد که عمدتا به تردد اتوبوس های شاتل، وسایل نقلیه باربری و خودروهای کرایه ای خاص اختصاص دارد. در اینجا خبری از وسایل حمل و نقل عمومی نیست و عوارض عبور از آن، 150 یوآن برای خودروهای کوچک، 200 یوآن برای اتوبوس و 300 یوآن برای اتوبوس های شاتل است.

گزارشی در سال 2016 برآورد کرده بود که تا سال 2030، میزان تردد وسایل نقلیه به 29,100 مورد در روز خواهد رسید. برای مقایسه می توان به M25 در لندن اشاره کرد که به طور متوسط روزانه 263 هزار خودرو از آن عبور می کند.

این پل چه وجه تمایزی با طولانی ترین پل های دنیا دارد؟

پل هنگ کنگ-جوهای-ماکائو، شاهکار مهندسی دنیا به شمار می رود و علی رغم افتتاح بخشی از آن در سال 2016، نمی توان شکوه و عظمت آن را انکار کرد. نعیم حسین از شرکت آروپ به روزنامه جنوب چین گفته است:

همه ما سعی داریم همیشه چیزی منحصر به فرد خلق کنیم که تا به حال کسی پیروز به انجام آن نشده باشد.

با توجه به طراحی منحنی این پل که شکل یک کوسه را تداعی می کند (و گفته می شود که باعث کاهش خستگی رانندگان خواهد شد)، این پل فولادی همچنین 3 برج دارد که با الهام از مناطقی که از آن عبور می کند (دلفین ها برای جیانگشی، گره های چینی برای Qingzhou و تیرک قایق برای Jiuzhou) گرفته شده است.

این پل، سه بخش کابلی دارد که با فرض طول عمر 120 ساله ساخته شده و از نظر ایستادگی دربرابر شرایط آب و هوایی منطقه امتحان شده است. در واقع این پل می تواند بادهایی با قدرت 340 کیلومتر بر ساعت و زلزله ای به بزرگی 8 ریشتر و وزن یک کشتی 300 هزار تنی را تحمل کند.

بسکمک از نکات تکنیکی و ایدئولوژیکی ساختار این پل بین مهندسان هنگ کنگ و سرزمین اصلی چین مورد بحث و بررسی قرار گرفته، زیرا اختلاف نظر در مورد موضوعات مختلف از برنامه ریزی تا منظره سازی خیلی فاحش بوده است. تونل این پل استرس های زیادی را برای عوامل درست کرده بود، به طوری که مدیر برنامه ریزی این پروژه گفته است:

شب های متمادی خواب به چشمانم نمی رفت زیرا مسائل زیادی بر سر ساخت این تونل وجود داشت. اتصال 80 هزار تن لوله در زیر دریا با استفاده از تکنولوژی واترتایت بزرگ ترین چالش این کار بود.

آیا همه مردم از افتتاح پل شاد هستند؟

منتقدان این پروژه را از هر نظری (مالی و سیاسی گرفته تا محیط زیستی و امنیت) به چالش کشیده اند. طی 9 سال ساخت و ساز این پل، نگرانی های زیادی درباره بودجه، تاخیرها و فساد وجود داشته؛ اما یکی از بزرگ ترین دلایل شک و شبهه از ناحیه هنگ کنگ بوده که حدود 9 میلیارد دلار به این پروژه کمک کرده است.

کلودی مو، قانون گزار و از حامیان دموکراسی در هنگ کنگ، به سی ان ان گفته است:

این شهر هم اکنون با فقر گسترده و فقدان شدید اسکان عمومی دست و پنجه نرم می کند. اما با توجه به مبلغ هنگفتی که هنگ کنگ برای این پروژه هزینه کرده و ظاهرا منفعتی برای آنها وجود ندارد؛ منتقدان نگران هستند که هنگ کنگ با موج زیادی از بازدیدکننده از سرزمین اصلی روبرو شود. این پل حتی از درون هواپیمایی که از روی هنگ کنگ عبور می کند کاملا قابل مشاهده و شگفت آور است. با این پل، هنگ کنگ مثل یک بند ناف به چین وصل می شود.

مرگ بیش از 10 کارگر و زخمی شدن بیش از 200 نفر کمکی به بهتر شدن چهره عمومی پل نکرده است؛ علاوه بر این، طی یک سال گذشته، 19 کارمند آزمایشگاه که برای پیمانکار دولتی کار می کنند به دلیل گزارش های جعلی آزمایش بتن متهم شده اند.

نگرانی های بعدی در ماه آوریل امسال رخ داد که قسمت های بتنی یکی از جزایر مصنوعی به نظر می رسید که جدا شده اند. هر چند که مقامات گفته اند که محل قرارگیری بلوک های بتنی حساب شده بوده است. انتقادها به ساخت و ساز این پل به خاطر کاهش تعداد دلفین های سفید چینی در آب های ساحلی لانتائو نیز بوده زیرا این جزایر مصنوعی را مسئول برهم خوردن زیستگاه طبیعی این حیوانات می دانند.

آیا هیچ پل بلندتری هم وجود دارد؟

در واقع هیچ روش استانداردی برای اندازه گیری طول کلی پل ها وجود ندارد و بر اساس زمان آغاز و پایان ساخت یک پل و همچنین نحوه فعالیت بخش های زیر آب، آنها را ارزیابی می کنند که مطمئنا چنین رتبه بندی می تواند خیلی سخت باشد. به عنوان مثال، طولانی ترین پل دنیا روی آب قرار ندارد و پل بزرگ دانی یانگ کانشان (Danyang-Kunshan Grand Bridge) با طول 164 کیلومتر است. اما پل هنگ کنگ، بلندترین پل روی آب دنیا به شمار می رود که عنوان پل خلیج هانگژو (Hangzhou Bay Bridge) را از آن خود خواهد کرد.

منبع: کجارو / The Daily Telegraph
انتشار: 23 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: gigablog.ir شناسه مطلب: 1292

به "حقایقی جالب درباره طولانی ترین پل جهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حقایقی جالب درباره طولانی ترین پل جهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید