آشنایی با حمل و نقل عمومی در تهران، اتوبوس
به گزارش گیگابلاگ، اتوبوس رانی تهران یکی از قدیمی ترین سازمان های حمل و نقل شهری است که از گذشته تا به امروز شهروندان زیادی را جابه جا نموده. برای آشنایی بیشتر با این سیستم حمل و نقل عمومی با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره و خدمات تخصصی گردشگری و سفر به سراسر دنیا با bestcanadatours.com مجری مستقیم تورهای مسافرتی و گردشگری همراه باشید.
اتوبوس برای اولین بار در رشت به وسیله یک تاجر بلژیکی به کار گرفته شد و پس از آن به تهران آمد. از گدشته تا به امروز اتوبوس رانی سهم عظیمی در جابه جایی روزانه مردم تهران داشته است و در حال حاضر نیز پس از گذشت سال ها هنوز هم یکی از اصلی ترین وسایل حمل و نقل عمومی است. در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر با اتوبوس رانی و راستا هاش آشنا شوید.
اتوبوس رانی تهران از سال 1332 با اتوبوس های مرسدس بنز آغاز به فعالیت کرد و اولین خط اتوبوسرانی تهران در سال 1335 با 80 دستگاه اتوبوس در راستا بازار تا میدان امام حسین (ع) افتتاح شد. در آن موقع کرایه بلیت اتوبوس 1 ریال بود. با گذشت زمان سیستم اتوبوس رانی تهران با افزایش تعداد اتوبوس ها و خطوط جابه جایی گشترش یافت. در حال حاضر اتوبوس رانی تهران با داشتن بیش از 250 خط و 7000 اتوبوس یکی از بزرگترین سیستم های حمل و نقل در ایران و دنیا است.
نرخ کرایه اتوبوس برای راستاهای مختلف فرق دارد و به دوشکل نقدی و کارت الترونیک مخصوص می توان کرایه را پرداخت نمود. در صورت پرداخت نقدی باید میزان بیشتری نسبت به کارت الکترونیک کرایه پرداخت کنید. در صورت استفاده از کارت الکترونیک، کرایه برای افراد جانباز بالای 25 درصد، معلولین و خانواده های شهدا رایگان است. بعلاوه این سامانه دارای طرح هایی برای سالمندان، دانشجویان، دانش آموزان و افراد تحت پوشش کمیته امداد است که دارای تخفیف های ویژه است.
شرکت واحد اتوبوس رانی تهران با ارایه خدمات الکترونیکی مانند سامانه راستایابی، زمان حرکت اتوبوس ها و جدول زمان بندی حرکت اتوبوس ها به صورت زنده کار را برای مسافران خود راحت تر نموده است.
نقشه خطوط سامانه اتوبوس رانی تهران را نیز اینجا می توانید مشاهده کنید.
بعلاوه شهروندان می توانند با دانلود اپلیکیشن مخصوص سامانه اتوبوس رانی از خدماتی مانند نمایش نزدیک ترین ایستگاه های اتبوس به کاربر، اطلاعات راستا، نمایش زمان رسیدن اتوبوس ها و غیره بهرمند شوند.
برنامه حرکت اتوبوس های خط واحد را می توانید اینجا مشاهده کنید.
اتوبوس های دو طبقه
در سال 1338 مردم تهران شاهد اولین اتوبوس های دو طبقه در خیابان های تهران بودند. نهایتا در سال 1371 تصمیم گرفته شد که این اتوبوس ها از سطح خیابان ها برای همواره جمع آوری شوند. با اینکه این اتوبوس ها ظرفیت بیشتری را نسبت به اتوبوس های عادی می توانستد جابه جا نمایند اما سرعت بسیار پایینی داشتند.
پس از گذشت سال ها و به تصمیم شهرداری تهران اتوبوس های دوطبقه بازهم به مرکز بازگشتند اما این بار برای گردشگری و تور های تفریحی. در سال 1395 قرار بود تعدادی اتوبوس دو طبقه وارد گردد تا برای نوروز 96 تورهای گردشگری در تهران برگذار گردد. تور های نوروزی قرار بود در دو راستا تهران قدیم و بزرگ از ساعت 10 صبح تا 6 عصر انجام گیرد و قیمت این تورها از 140 هزار تومان تا 210 هزار تومان بود. این اتوبوس ها تا 14 فرودین به اجرای تور پرداختند اما پس آن به علت نداشتن پلاک دائمی ترددشان متوقف شد.
اتوبوس های برقی
اتوبوس های برقی برای اولین بار و به منظور کاهش آلودگی محیط زیست در سال 1371 در تهران به کار گرفته شد. در ابتدا سه دستگاه اتوبوس برقی در راستا های سه راه تهرانپارس تا میدان امام حسین (ع) فعالیت می کردند. 4 سال پس از افتتاح اولین خط اتوبوس برقی تعداد 35 دستگاه به این ناوگان اضافه می گردد. در حال حاضر اتوبوس های برقی در راستا خیابان 17 شهریور حدفاصل بعثت و شهدا (ع) در حال فعالیت هستند.