حیات در نقاط مختلف زمین و مجهولاتی که وجود دارند

به گزارش گیگابلاگ، طبق باور همگان، در کهکشانی که در آن زندگی می کنیم، تنها جایی که امکان حیات و زندگی هست، کره زمین هست. فضانوردان زیادی بوده اند که مدت ها در جستجوی زندگی در کرات و سیارات دیگر، خیلی سفرها کرده اند و طبق نظر آنان، فقط کره زمین است که در آن امکان حیات و ادامه زندگی وجود دارد. با دانستن این موضوع اینک می پردازیم به مطلب جالب امروز. در همین کره خودمان، مکان هایی هست که وجود حیات و زندگی در باور کسی نمی گنجد، ولی با تمام ناباوری ها باید گفت که فکر زندگی روی کره زمین گاهی اشتباه از آب در می آید، چون برخلاف ادعاها پیرامون حیات روی زمین، حیات در این نقطه ها وجود دارد. حال با ما همراه باشید تا باهم سری به این نقاط دور از ذهن بزنیم و بدنبال حیات در زمین باشیم.

حیات در نقاط مختلف زمین و مجهولاتی که وجود دارند

زندگی در آب جوشان

دمای آب در حال جوش را در مبحث حیات روی زمین تصور بفرمایید؟ می توانید تصور کنید که در چنین دمایی زندگی روی کره زمین وجود داشته باشد؟ معمولا ما برای میکروب زدایی برخی ظروف و خوراکی ها آن ها را می جوشانیم تا به اصطلاح میکروب زدایی شوند. در کف اقیانوس و در دمایی که اگر انسان در آن قرار بگیرد تحمل نکرده و تسلیم مرگ خواهد شد، باید خدمت شما بگوییم که گونه ای جاندار هست به شکل میگو و با نام میگوی بدون چشم که براحتی در این دما، به حیات و زندگی خود ادامه می دهد. آب های عمیق اقیانوس با دارا بودن مواد معدنی غنی، بستر مناسبی برای اینگونه میگوها به حساب می آیند.

ادامه حیات در یخ های منجمد

در مقابل مطلب بالا پیرامون حیات در زمین، اینک در دمای بسیار پایین هم زندگی روی کره زمین جریان دارد. نه تنها در زیر یخ های اقیانوس ها، بلکه در خود یخ و درون آن نیز حیات به نوعی به راه خود ادامه می دهد. گونه هایی میکروب توسط دانشمندان کشف شده اند که حتی بعد از قرن ها می توانند به حیات برگشته و حیات خود دوباره از سر گیرند. دانشمندان از کشورهای آمریکا، آلمان، انگلیس و فرانسه توانسته اند جانداران میکروسکوپی و همچنین میکروب هایی را که قرن ها پیش در قدیمی ترین یخ های قطب جنوب انجماد پیدا کرده اند را دوباره زنده کرده و به حیات در زمین برگردانند.

زیست در دریای مرده

این اصلاح به دریایی گفته می شود که از کثرت نمک در آبش امکان زندگی را از همه موجودات می گیرد، ولی در همین نمک فراوان دریا، نوعی میکروب با اصطاح هالوفیل زندگی می کند. احتمالا این میکروب نمک دوست هست که می تواند به حیات روی زمین خود ادامه داده و در این اندازه نمک حیات روی زمین را ادامه دهد.

زندگی در کیلومترها پایین تر از سطح زمین

در اینکه وجود خورشید و انوار زندگی بخش آن تا چه اندازه برای کره زمین لازم و حیاتی است، شکی نیست. تعجب اینجاست که این تزریق حیات تا چه مکان هایی از سطح زمین تاثیر خود را داشته و حتی در جاهایی که واقعا دور از انتظار هست هم زندگی را می توان یافت. همین میکروب های سرسخت و محترم در جایی درون سنگ های سخت و با فاصله کیلومترها پایین تر از سطح زمین، زنده هستند و دارند به حیات خود ادامه می دهند. آیا فکرش را می کردید؟

زندگی در اتاق های استریل و فوق العاده تمیز

فضانوردان هنگامی که قصد سفر به فضا را دارند، باید چند روزی را در اتاق یا فضایی استریل و فوق تمیز بگذرانند. دلیل این کار این است که نمی خواهند حامل آلودگی از کره زمین به کرات دیگر یا خارج از جو زمین باشند. این چند روزی که در اتاق های استریل می گذرانند، تمام میکروب و آلودگی ها را از خود دور کرده و با فراغ بال به سفر می فرایند. برای این کار، فضانوردان توسط تابش های فوق نور و پرتوها و همین طور پلاسما، بمباران می شوند. با تمام این سختی ها و مراقبت ها، گاهی گروهی از میکروب ها در برابر این عملیات فوق تمیز تاب آورده و با فضانوردان به فضا می فرایند. پس در شرایطی که حتی فکرش را هم نمی کنیم، امکان وجود میکروب های سرسخت هست.

تصور حیات درون دریاچه ای از قیر

باز هم دور از باور بنظر می رسد، ولی درون این دریاچه که سراسر از حباب های قیر و گرما است، باز هم این میکروب های سرسخت هستند که می توانند تاب آورده و زندگی کنند. در دریاچه ای واقع در جزایر کارائیب ترینداد که بزرگترین دریاچه قیر جهان نامیده می شود، طبق اثبات دانشمندان در حدود ده میلیون میکروب در کمال ناباوری درهر گرم قیر یافت می شوند.

عمیق ترین بستر اقیانوس ها، بدون وجود اکسیژن

وجود این میکروب های سرسخت و مقاوم، حتی در قعر اقیانوس ها و دریای مدیترانه ممکن است تعجب آور نباشد، ولی باید بگوییم، در بین لایه های ضخیم سموم شمیایی و سولفیدها هم می شود این جانداران را یافت. در این میان وجود نوعی موجود عجیب که شباهت زیادی به عروس دریایی دارد، با نام لوریسیفرانس، نظر دانشمندان را به خود جلب کرده و آنان به این قضیه رسیده اند که امکان زندگی در بیرون از جو کره زمین مانند حیات در زمین بدور از انتظار نیست که هیچ، حتی امکانپذیر هست.

برهوت دره های خشک و وجود حیات

قطب جنوب با فضای یخبندانش، دارای دره های خشکی نیز هست که تشابه فراوانی به هوا و فضای کره مریخ دارد. با تمام سردی و خشکی این دره ها، باید بگوییم در کمال تعجب، در آنجا نیز میکروب ها با تعداد زیادی در حال حیات هستند. این شباهت هوای نقطه ذکر شده با کره مریخ، دانشمندان را امیدوار به یافتن زندگی یا نشانه هایی از آن، در این کره دور افتاده و فوق العاده سرد کرده است.

مدار زمین، خلا فضا و وجود زندگی

درست است که در خارج از کره زمین و در خلا، تابش نور آفتاب بطور غیر قابل تحملی در جریان است، ولی باید گفت، موجوداتی با نام خرس های آبی که به هشت پاها شبیه هستند، وجود دارند که در این خلا قادر به ادامه زندگی هستند. تا اینجا فقط میکروب ها بودند که در هر شرایطی قادر به حیات هستند، ولی این خرس های آبی مسئله ای با گرمای نود درجه ای انوار خورشید ندارند و حتی در سرمای منفی 196 درجه نیز زنده مانده و دوام می آورند.

وجود حیات در میان زباله های رادیواکتیو

تشعشعات رادیواکتیو، با دوز 10 گاهی هرگونه حیاتی ر از بین می برند. حتی انسان هم قادر به تحمل چنین دوزی نیست. اما، باکتری های داینوکوکوس می توانند تا دوز 5000 را هم به راحتی تاب آورده و زنده بمانند. حتی امکان دارد تا 15000 به زندگانی خویش ادامه دهند. در بین کل موجودات زنده کهکشان، این موجود مقام اول را در تاب و تحمل حفظ حیات از آن خود کرده که جای بسی تامل و تفکر دارد. نام این موجود در کتاب گینس بنام سرسخت ترین موجود آورده شد.

منبع: همگردی
انتشار: 27 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: gigablog.ir شناسه مطلب: 2569

به "حیات در نقاط مختلف زمین و مجهولاتی که وجود دارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حیات در نقاط مختلف زمین و مجهولاتی که وجود دارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید