رفسنجان به اورژانس هوایی مجهز می گردد

به گزارش گیگابلاگ، خبرنگاران/کرمان رییس مرکز اورژانس و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان گفت: اورژانس هوایی مصوب شده و به زودی شهر رفسنجان با حمایت مس سرچشمه رفسنجان به آمبولانس هوایی مجهز می گردد.

رفسنجان به اورژانس هوایی مجهز می گردد

محمد رضا حسینی زینلی عصر امروز 27 شهریورماه در نشست خبری به مناسبت سالروز تاسیس اورژانس اظهار کرد: ایران به اسم چهارمین کشور دارنده سیستم اورژانس پیش بیمارستانی بعد از آمریکا، کانادا و استرالیا در دنیا شناخته می گردد و مرکز اطلاعات اورژانس کشور کار خود را با 30 تکنسین فوریتهای پزشکی و 20 دستگاه آمبولانس ماژولر آغاز کرد.

وی اضافه نمود: اورژانس پیش بیمارستانی رفسنجان در سال 1362 با یک دستگاه آمبولانس و 5 نفر در محل فعلی آزمایشگاه دانشکده پزشکی کار خود را آغاز کرد که از ابتدای تاسیس اورژانس در رفسنجان، 21پایگاه اورژانس و 22کد فعال در شهرستان راه اندازی شده است.

وی اسم کرد: در رفسنجان در سال 63 تا 80 مرکز اورژانس وجود داشت که زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی کرمان، بیماران را از رفسنجان به کرمان اعزام می کرد. در سال 80 تا 82، سه پایگاه که یکی پایگاه اورژانس شهری و دو پایگاه جاده ای در احمدآباد و کبوترخان راه اندازی شد و از 82 تا 88 هم 16 پایگاه ایجاد کردیم و با راه اندازی پایگاه های دیگر در رفسنجان آمار پایگاه های اورژانس 115 در شهرستان به 21 مورد افزایش یافت.

حسینی زینلی بیان نمود: پایگاه غیر مصوب نداریم و 5 پایگاه مصوب داریم که باید راه اندازی شوند منتظر جذب نیرو و تخصیص آمبولانس هستیم؛ 21 پایگاه فعال در رفسنجان به جامعه خدمات ارائه می دهند.

رییس مرکز اورژانس و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در پاسخ به خبرنگاران در این رابطه که گفته می گردد اورژانس هوایی بزودی در رفسنجان راه اندازی می گردد و آیا این موضوع صحت دارد گفت: یک اتوبوس آمبولانس در رفسنجان وجود دارد و مربوط به حوادث نادر است، آمبولانس هوایی برای سرچشمه رفسنجان به علت شرایط این منطقه و شهربابک هم مصوب شده و هزینه ها هم از سوی مجتمع مس سرچشمه تأمین می گردد.

حسینی زینلی با بیان اینکه شهرستان های کرمان، سیرجان و جیرفت به آمبولانس هوایی مجهز هستند، اظهار داشت: درخواست اولیه از سوی مجتمع مس سرچشمه رفسنجان به اورژانس ارائه شد که اورژانس هوایی راه اندازی گردد که از این درخواست در اورژانس کشور دفاع شد و در آنجا عملیاتی شدن آن مصوب شد و منتظریم که همکاری مس و بحث اقتصادی آن تامین گردد، راه اندازی می گردد.

رییس مرکز اورژانس و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان اضافه نمود: در شهر بین 6 تا 8 دقیقه طول می کشد تا عوامل اورژانس به صحنه حادثه برسند، همواره زمان طلایی نجات مصدومین دست نیروهای اورژانس 115 است و صدمه دیده ها را نجات می دهند.

وی توضیح داد: رانندگان در خیابان وقتی آژیر ماشین های آمبولانس به صدا در می آید ترافیک را روان نمایند تا آمبولانس بتواند به سرعت بیمار را به بیمارستان انتقال دهد.

حسینی زینلی بعلاوه توصیه کرد: همراهان مریض مایعات به بیمار ندهند ممکن است به ریه برسد و جان بیمار به خطر بیفتد؛ لازم به ذکر است بیشترین تماس با اورژانس رفسنجان، در رابطه با بیماران قلبی و تصادفات است.

وی تاکید نمود: فقط در موارد اورژانسی مثل سوختگی، برق گرفتگی، آوار و حیاتی از 115 درخواست یاری نمایید و برای موارد غیر اورژانس و سرپایی تلفن اورژانس را مشغول نکنید.

وی اظهار داشت: بیماران قلبی، خونریزی گوارشی، خونریزی های معده، ضربه های وارد شده به چشم و یا وارد شدن مواد شیمیایی به چشم، بیماران اعصاب که منجر به سکته مغزی می گردد، فشار خون بالا، سردرد های منجر به مننژیت و تشنج ها، اورژانس مادران باردار و دیگر موارد حیاتی را به اورژانس خبر دهید تا به سرعت حضور یافته و اقدامات احیا انجام گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 2 مهر 1400 بروزرسانی: 2 مهر 1400 گردآورنده: gigablog.ir شناسه مطلب: 10770

به "رفسنجان به اورژانس هوایی مجهز می گردد" امتیاز دهید

1 کاربر به "رفسنجان به اورژانس هوایی مجهز می گردد" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رفسنجان به اورژانس هوایی مجهز می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید