شرایط پیش فروش ایران خودرو ابهام دارد

به گزارش گیگابلاگ، انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان شرایط پیش فروش ایران خودرو برای مشارکت در فراوری شهریور سال جاری را دارای ابهام دانست و اظهار داشت که معین نیست این شرایط تابع مقررات پیش فروش است یا مشارکت در فراوری.

شرایط پیش فروش ایران خودرو ابهام دارد

خبرنگاران | سرویس اخبار - انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف نمایندگان خاطرنشان کرد که با توجه به صدور بخشنامه ایران خودرو تحت عنوان شرایط پیش فروش مشارکت در فراوری شهریور ماه 97 خاطرنشان کرد: بر اساس ماده 4 آیین نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف نمایندگان خودرو مصوب فروردین ماه 1395 هیات وزیران، ضوابط و روش های مختلف فروش خودرو در حالت های پیش فروش و مشارکت در فراوری از یکدیگر جدا بوده و هر کدام تابع ضوابط و مقررات خاص خود هستند، لذا اعلام عنوان شرایط پیش فروش مشارکت در فراوری در صدر بخشنامه مذکور آن شرکت دارای ابهام است و معین نیست که این شرایط تابع مقررات پیش فروش بوده یا مشارکت در فراوری.

بر اساس ماده 6 آیین نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف نمایندگان خودرو تصریح شده است که در قرارداد فروش، قید معینات خودروی مورد نظر از قبیل نشان تجاری، نوع تیپ، رنگ و شرایط موضوع قرارداد از جمله تاریخ تحویل خودرو با مشخص ماه و هفته تحویل الزامی است.

در حالی که بخشنامه آن شرکت مشخص نوع خودروی ثبت نامی مشتریان را موکول به بعد از واریز وجه ثبت نام اولیه و زمان صدور دعوتنامه نموده است که صرفا یکی از محصولات فراوریی قابل عرضه آن شرکت در زمان تحویل خواهد بود. لذا عدم درج نوع خودروی ثبت نامی در قرارداد پیش فروش و عدم آگاهی مصرف نماینده از نوع خودرو تنها با مشخص ماه اعلام شده است. به طوری که مطابق ضوابط اشاره شده می بایست زمان تحویل خودرو با قید ماه و هفته اعلام گردد که این امر نیز خلاف مقررات جاری است.

باتوجه به موارد مذکور و مطابق ماده 7 قانون حمایت از حقوق مصرف نمایندگان خودرو مصوب سال 1386 مجلس شورای اسلامی هر نوع توافق مستقیم یا غیرمستقیم بین عرضه نماینده یا واسطه فروش با مصرف نماینده که به موجب آن تمام یا بخشی از تعهداتی که عرضه نماینده بر طبق این قانون بر عهده دارد ساقط کند.

در برابر مصرف نماینده باطل و بلااثر است؛ لذا لازم است نسبت به اصلاح بخشنامه صادره و متعاقبا بر عهده دارد ساقط کند. در برابر مصرف نماینده باطل و بلااثر است؛ لذا لازم است نسبت به اصلاح بخشنامه صادره و متعاقبا تنظیم قراردادهای قانونی با مصرف نمایندگان اقدام گردد.

در خاتمه یادآور می گردد، بر اساس ماده 5 آیین نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف نمایندگان خودرو، عرضه نماینده موظف است قبل از اقدام به پیش فروش خودرو، مجوز مربوطه شامل تعداد خودروی قابل عرضه را از وزارت صنعت، معدن و تجارت اخذ کند. همچمنین شایسته است مسئولین آن شرکت نسبت به انتشار مجوز اخذ شده بابت پیش فروش خودروهای طرح مذکور به عموم مصرف نمایندگان اقدم نمایند.

منبع: ایسنا

منبع: setare.com
انتشار: 11 اسفند 1399 بروزرسانی: 11 اسفند 1399 گردآورنده: gigablog.ir شناسه مطلب: 7942

به "شرایط پیش فروش ایران خودرو ابهام دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرایط پیش فروش ایران خودرو ابهام دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید