شفق قطبی پاییزی، در پاییز کجا شفق های قطبی را رصد کنیم؟

به گزارش گیگابلاگ، شاید فکر کنید که فقط در فصل زمستان امکان تماشا شفق قطبی وجود دارد. ولی شفق قطبی در پاییز هم قابل رصد است. ساکنان منطقه ها شمالی زمین می توانند در فصل پاییز هم از تماشا شفق قطبی، این پدیده تماشای لذت ببرند.

شفق قطبی پاییزی، در پاییز کجا شفق های قطبی را رصد کنیم؟

شفق قطبی یکی از پدیده های شگفت انگیز طبیعی است که فرصت دیدن آن برای بسیاری از افراد هرگز در زندگی پیش نمی آید.

نویسنده این مقاله تجربه دیدن شفق قطبی در فصل پاییز را این طور توصیف می نماید:

چند سال پیش در یکی از شب های ماه اوت در آخرین روزهای تابستان، در نزدیکی یکی از سواحل نروژ زیر خورشید نیمه شب قایق سواری می کردیم. (خورشید نیمه شب یک پدیده طبیعی است که در ماه های تابستانی در عرض های جغرافیایی شمالی زمین مشاهده می شود) در همین زمان، اتفاق شگفت انگیزی رخ داد. شفق قطبی در اولین آسمان تاریکی که در چند ماه گذشته دیده بودم، نمایان شد.

چند بار پلک زدم تا مطمئن شوم که چشم انداز ای که می بینیم، واقعی است. بعد از اینکه از واقعی بودن آن مطمئن شدم دیگران را باخبر کردم. حتی همسفر نروژی ما هم نمی توانست چشم انداز ای را که می بیند باور کند.

ما به خاطر چشم انداز این پدیده طبیعی تعجب ننموده بودیم. آسمان بیشتر منطقه ها شمالی کشورهای که در آنجا بودیم، به خاطر این پدیده معروفیت دارند. تعجب ما به این علت بود که این پدیده زمانی رخ داده بود که همه ما تی شرت به تن داشتیم؛ یعنی در آخرین روزهای رسمی فصل تابستان.

بیشتر مردم، تصاویر شفق های قطبی را معمولا با پس زمینه ای از منظره ها زمستانی و با درختان کاج پوشیده از برف دیده اند. شفق های قطبی زیبایی که با رنگ های سبز، صورتی و بنفش، بالای چشم انداز ای زمستانی، نظر هر بیننده ای را جلب می نمایند؛ ولی در واقع هر زمانی که شرایط لازم برای ایجاد این پدیده فراهم باشد، امکان رخ دادن آن وجود دارد. از اواخر تابستان و اوایل پاییز، می توانید این پدیده را در آسمان های صاف و بدون ابر منطقه ها شمالی زمین مشاهده کنید.

هر چقدر که به بیضی قطبی (منطقه ای جوی بالای قطب شمال که شفق های قطبی در آن ها در روشن ترین حالت ممکن قرار دارند) نزدیک تر شوید، احتمال اینکه بتوانید پایکوبی زیبای شفق قطبی را بالای سر خود دیدن کنید بیشتر می شود. در عرض های جغرافیایی پایین تر، شفق قطبی به افق نزدیک تر می شود و نزدیک تر به شمال دیده می شود.

تیست استلما، مدیرعامل و بنیانگذار یک اپراتور تور به نام پنجاه درجه شمالی است. او می گوید:

فصل پاییز یکی از فصل هایی است که برای سفر به منطقه ها شمالی و دیدنی شفق قطبی نادیده گرفته می شود. از ماه اوت امکان دیدن شفق قطبی وجود دارد. در واقع احتمال دیدن شفق قطبی در این زمان بیشتر از بعد از اعتدال پاییزی است. بیشتر مردم در منطقه اسکاندیناوی، تعطیلات تابستانی طولانی دارند. در عوض، فصل پاییز زندگی به حالت عادی برمی شود مثلا شغل و تحصیل. علاوه بر این، در این فصل، رنگ های بی نظیر پاییزی و جنگل های پر از قارچ در زیباترین حالت خود قرار دارند.

این فصل فصلی است که بسیاری از مردم دنبال آن هستند. برترین زمان سال برای گشت و گذار و سفرهای مرتبط با طبیعت است. ماه های دیدنی سپتامبر، اکتبر و نوامبر، موقیعتی دلپذیرتر برای سفر به منطقه ها شمالی را فراهم می نمایند و برترین زمان برای سفر به این منطقه هستند.

با سفر در پاییز به منطقه ها شمالی زمین این فرصت برایتان فراهم می شود که در یک فصل خلوت، بتوانید شفق های قطبی را دیدن کنید. البته فرصت دیدن این پدیده زیبای طبیعی در حالی که گوزن های شمالی سورتمه را می کشند پیش نمی آید؛ ولی فصل پاییز هم فصل مناسبی برای سفر به منطقه ها شمالی است و زیبایی رنگ های پاییزی، عکس های سفر شما را چندین برابر مجذوب کننده تر می نماید.

اگر دوست دارید سفرهای پاییزی را تجربه کنید و فرصت دیدن شفق قطبی را برای خودتان فراهم کنید، این مقصدها می توانند انتخاب خوبی برای سفر باشند.

رووانیمی ( Rovaniemi )، فنلاند

شهر رووانیمی در فنلاند را زادگاه بابانوئل می دانند. فصل پاییز برترین زمان برای دیدن شفق قطبی در این شهر است بدون اینکه طوفان های زمستانی، آسمان را برای دیدن شفق قطبی تیره و تار کند. در واقع در ماه سپتامبر احتمال صاف بودن آسمان بیشتر از زمستان است؛ در نتیجه احتمال رصد شفق قطبی بیشتر می شود.

مدت زمان بین ماه سپتامبر تا انتهای اکتبر که تقریبا در حوالی اعتدال پاییزی (23 سپتامبر سال جاری) قرار گرفته است، زمانی است که خورشید از خط استوا عبور می نماید و برخورد ذرات باردار در میدان های مغناطیسی زمین در قوی ترین حالت خود قرار گرفته است. هیمن مسئله پدیده شفق قطبی را ایجاد می نماید.

آندریا کامیسولی تورهای پاییزی شفق قطبی را در اطراف شهر رووانیمی ارائه می نماید. او در این باره می گوید:

ماه های سپتامبر و مارس برترین زمان برای دیدن شفق قطبی در این منطقه است. چون این دو ماه به اعتدالین نزدیک تر هستند.

تورهای متعددی برای رصد شفق قطبی در این شهر ارائه می شود. در یکی از این تورها گردشگران می توانند در کلبه هایی با سقف شیشه ای بخوابند و آسمان شب را برای دیدن شفق های قطبی دیدن نمایند. از قلم نیاندازید که در این ماه، درختان توس در فنلاند با هزاران رنگ زیبای پاییزی رنگ آمیزی می شوند و دیدن آن ها نیز تجربه مجذوب کننده و لذت بخشی در سفر به این شهر است.

التا ( Alta )، نروژ

ترومسو و چند مقصد دیگر در شمال نروژ، مقصدهای مشهور و شناخته شده برای دیدن شفق قطبی و تورهای مرتبط با آن هستند.

ولی شما با سفر به شهر التا در استان فینمارک که در نواحی شمالی تر قرار گرفته است و درست زیر بیضی شفق قطبی قرار گرفته است، شانس خود را برای دیدن شفق قطبی افزایش می دهید. اولین مطالعات و تحقیقات روی پدیده شفق قطبی در اینجا و در اواخر قرن نوزدهم در یک رصدخانه بالای کوهی در جنوب غربی التا انجام شده است. البته این رصدخانه به عنوان یک کلبه متروکه برای کوه نوردان مورد استفاده قرار می گیرد.

در ماه های سپتامبر و اکتبر، فعالیت نورهای قطبی به مراتب بیشتر از ماه های فوریه و مارس است.

در حالی که محبوب ترین سرگرمی زمستانی در التا، سورته سواری با سورتمه سگ است ولی در فصل پاییز هم سرگرمیات مجذوب کننده و متفاوتی وجود دارد که می توانید از آن لذت ببرید. مثلا شرکت در کلاس های آموزش آشپزی که شما را با آشپزی نروژی آشنا می نماید. این کلاس ها به وسیله سرآشپزان مجربی برگزار می شود. برای تهیه غذاها از گوشت شکار هم استفاده می نمایند. علاوه بر این، فصل پاییز فصل برداشت بری ها و انواع میوه های جنگلی است و انواع قارچ های پاییزی هم در منو وجود دارد که لذت آشپزی و غذا خوردن را دوچندان می نماید.

کیرونا ( Kiruna )، سوئد

سوئد آبدره های مجذوب کننده و قله های سربه فلک کشیده نروژ را ندارد؛ ولی زیبایی طبیعی آن نفس گیر و منحصربه فرد است. منطقه های مثل کیرونا یا پارک های ملی اطراف آن مقصدهای مهمی برای علاقه مندان به شفق قطبی است. آن ها معمولا دسته جمعی در فصل زمستان به اینجا سفر می نمایند. می توانید در بین آن ها گردشگرانی را ببینید که از راه های بسیار دور مثلا از هند و چین به اینجا سفر می نمایند. یک هتل یخی هم در این شهر وجود دارد که تصاویر مجذوب کننده آن، زینت بخش صفحه اینستاگرام گردشگران است در حالی که نمای بیرونی آن با نور شفق های قطبی روشن شده است

ولی در فصل زیبای پاییز، تجربه دیدن شفق قطبی را می توانید در محیطی خلوت تر کسب کنید. می توانید برای ثبت برترین سلفی با شفق قطبی، مکانی ایده آل را بدون وجود هیچ فرد دیگری در تصویر، پیدا کنید. در اواخر اوت، خورشید ساعت 8 و نیم شب در کیرونا غروب می نماید. به همین علت ساعت های زیادی از تاریکی شب را در اختیار دارید تا شفق قطبی را دیدن کنید.

فربنکس ( Fairbanks )، آلاسکا

برای کسانی که در ایالات متحده آمریکا زندگی می نمایند، آلاسکا یک مقصد در دسترس و نزدیک برای دیدنی شفق قطبی است. این شهر به طور رسمی فصل رصد شفق قطبی را از 21 آگوست تا 21 آوریل اعلام نموده است. ماه های سپتامبر و اکتبر برترین زمان برای دیدن شفق قطبی در فربنکس است.

هوای معتدل و ملایم باعث می شود که سفر در این زمان از سال، بسیار دلپذیر باشد و شما در این فصل می توانید بازتاب شفق قطبی را روی آب دیدن کنید. این چشم انداز فقط در پاییز قابل مشاهده است، چون در زمستان دریاچه یخ می زند و روی آن از برف پوشیده می شود.

این شهر یک بخش به عنوان ردیاب شفق قطبی در سایت خود دارد که در آن می توانید احتمال دیده شدن شفق قطبی در مقصدهای مورد نظر خود را آنالیز کنید.

هلا ( Hella )، ایسلند

ایسلند به میزان مقصدهایی که بالاتر عنوان کردیم، در منطقه ها شمالی تر زمین قرار ندارد؛ ولی یک مقصد محبوب برای دیدنی شفق قطبی است. ماه های سپتامبر و اکتبر فصل نسبتا خلوت گردشگری در ایسلند است و موقعت خوبی برای کسانی است که می خواهند در موقعیتی مناسب تر و در شلوغی و ازدحام کمتر از دیدن این پدیده طبیعی لذت ببرند. این منطقه در زمستان و تابستان دچار اورتوریسم یا افزایش بی رویه جمعیت گردشگران می شود.

برخی از هتل های این منطقه دارای رصدخانه های اختصاصی هستند که سقف آن ها کنار می رود و برخی از آن ها تلسکوپ هم دارند که مهمانان هتل می توانند از این امکانات استفاده نمایند. معمولا تعدادی منجم حرفه ای در این رصدخانه ها حضور دارند که گردشگران را هدایت می نمایند تا بهتر بتوانند ستاره ها را دیدن نمایند و شفق قطبی را ببینند. برنامه های مختلفی از طرف این هتل ها برای دیدنی شفق قطبی برگزار می شود.

منبع: کجارو / afar.com
انتشار: 15 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 15 اردیبهشت 1401 گردآورنده: gigablog.ir شناسه مطلب: 13855

به "شفق قطبی پاییزی، در پاییز کجا شفق های قطبی را رصد کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شفق قطبی پاییزی، در پاییز کجا شفق های قطبی را رصد کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید