مدیریت مصرف انرژی اولویت دولت نو باشد

به گزارش گیگابلاگ، خبرگزاری خبرنگاران- رئیس کمیته نیرو کمیسیون انرژی مجلس گفت: مدیریت مصرف انرژی، وارد مدار کردن نیروگاه های از مدار خارج شده و ساخت نیروگاه های نو باید در اولویت وزارت نیرو در دولت آینده باشد.

مدیریت مصرف انرژی اولویت دولت نو باشد

به گزارش خبرنگاران و به نقل از خانه ملت؛ آقای پرویز محمدنژاد قاضی محله، با بیان اینکه متولیان نتوانسته اند الگوی مصرف قابل قبولی را طراحی کرده و در اختیار مصرف کننده قرار دهند افزود: به دلیل نداشتن الگوی مصرف درست، نیاز به تولید روزافزون وجود دارد. مقدار مصرف در کشور بسیار بیشتر از عرضه است و مصرف برق در ایران تقریبا 2 و نیم برابر میانگین مصرف جهانی است.

وی اظهار کرد: در حالی کل تولید نیروگاهی کشور در سال نو به 60 هزار مگاوات می رسد که مصرف بسیار بیشتر از این عدد است، اما اگر به الگوی مصرف یا همان مدیریت تقاضا توجه می شد اکنون نباید این شرایط را تجربه می کردیم.

محمدنژاد شرح داد: سال گذشته 11 درصد انرژی تولید شده هدررفته است، 11 درصد از 60 هزار مگاوات به معنای هدررفت انرژی حدود 7 نیروگاه هزار مگاواتی است در حالی که احداث هر نیروگاه هزار مگاواتی به قیمت امروز 17 هزار میلیارد تومان هزینه دارد بنابراین در مجموع در طول سال حدود 100 هزار میلیارد تومان انرژی هدر می دهیم.

این نماینده مجلس گفت: در حالی که میانگین رشد مصرف سالانه حدود 3 هزار و 500 است و دولت باید مطابق برنامه های پنجم و ششم توسعه، سالانه 5 هزار مگاوات به سبد انرژی اضافه کند، اما این کار را هم نکرد و تولید برق کمتر از 2 هزار مگاوات در طول سال است و در مجموع تولید نسبت به مصرف کاهش داشته که این به معنای خاموشی است.

وی با اشاره به کاهش بارندگی در سال جاری و کاهش تولید نیروگاه های آبی گفت: تولید نزدیک به 10 هزار مگاواتی نیروگاه های آبی در سال های گذشته سال جاری به نصف رسیده است، از طرفی هم افزایش گرما و زودهنگام بودن آن نسبت به سال های گذشته شرایط سختی را در سال نو رقم زده است لذا شاهد نوبت بندی روشنایی هستیم.

رئیس کمیته نیرو کمیسیون انرژی مجلس، بهترین و منطقی ترین راه را برای مدیریت بحران کنونی مدیریت تقاضا یا همان مصرف دانست و گفت: اگر احداث یک نیروگاه های نو را از همین لحظه آغاز کنیم در بهترین شرایط 4 سال آینده به بهره برداری می رسند بنابراین در سال های پیش رو صرفا با مدیریت مصرف می توان کمبود برق را جبران کرد.

محمدنژاد افزود: صرفه جویی 10 درصدی در طول روز، ذخیره حدود 6 هزارمگاوات برق را به همراه دارد و از هدررفت 100 هزار میلیارد تومان جلوگیری می کند و این مسئله اندازه خاموشی ها را کاهش خواهد داد.

رئیس کمیته نیرو کمیسیون انرژی مجلس همچنین گفت: وارد مدار کردن نیروگاه های از مدار خارج شده حدود 4 تا 5 هزار مگاوات تولید به همراه دارد و وارد مدار کردن آن ها می توان کمک خوبی در راستای افزایش تولید و کاهش مقدار خاموشی ها باشد لذا مدیریت مصرف انتظاری است که می توان از وزارت نیرو دولت سیزدهم داشت.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 27 تیر 1400 بروزرسانی: 27 تیر 1400 گردآورنده: gigablog.ir شناسه مطلب: 9829

به "مدیریت مصرف انرژی اولویت دولت نو باشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مدیریت مصرف انرژی اولویت دولت نو باشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید