موزه سمیه؛ زیباترین موزه هنر مکزیک

به گزارش گیگابلاگ، موزه سمیه یکی از موزه های هنری مکزیک است که مجموعه ارزشمندی از آثار هنری اروپا را در خود جای داده است.

موزه سمیه؛ زیباترین موزه هنر مکزیک

اگر علاقمند به سفر با بهترین تور مکزیک هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم تور مکزیک از مکزیکوسیتی و کانکون دیدن کنید و بهترین تجربه سفر را داشته باشید.

موزه سمیه (Soumaya Museum) واقع در مکزیکوسیتی، پایتخت کشور مکزیک، قرارگاه کلکسیون هنری نادر کارلوس اسلیم است؛ تاجر مکزیکی-لبنانی که از سال 2010 به عنوان ثروتمندترین مرد دنیا شناخته می گردد. این موزه که نام همسر اسلیم را بر خود دارد، فرصتی استثنایی برای مردم مکزیک است تا هنر اروپا را در مرزهای کشور خود از نزدیک تجربه نمایند.

موزه سمیه در سال 2013 با حضور یک میلیون و 950 هزار بازدیدنماینده، رتبه 56 پربازدید ترین موزه های دنیا را به خود اختصاص داده و پس از آن در همان سال در صدر لیست پربازدیدترین موزه های هنر مکزیک قرار گرفته است. این موزه زیبا که از جاهای دیدنی مکزیک محسوب می گردد، با معماری عجیبش یکی از آثار فرناندو رومرو معمار معروف مکزیکی بوده است و ساختمان آن در محله ای که از سال های دهه چهل میلادی منطقه ای صنعتی بوده، مانند شیئی نازل شده از سیاره ای دیگر جلب نظر می نماید.

حجم واحدی که سطح خارجی آن حاصل کنار هم آمدن قطعاتی از منحنی های متعدد است، بر پایه ای بتنی قرار گرفته، به خود پیچیده و فرمی ارگانیک و غیر متقارن را شکل داده است. ساختار این حجم که که بیشتر به مجسمه ای شهری می ماند، از 28 ستون فولادی و هفت نوار افقی به دور آن ها تشکیل شده است. ستون ها هرکدام با شعاعی متفاوت قوس برداشته اند و میله های افقی در سطوح طبقات به دور سازه پیچیده و اسکلت کلی را ساخته اند.

با این ساختار امکان ایجاد سیرکولاسیون غیرخطی در داخل فراهم آمده و فضاهای نمایش که در 6 طبقه تعریف شده اند، توسط سطوحی شیب دار به هم متصل می شوند. ترکیب سقف ها، کف ها، دیوارها و رمپ ها فضاهایی با مقیاس های متنوع ایجاد نموده است؛ از فضاهایی با ارتفاع سقف کمتر و محیطی صمیمانه تر گرفته تا سالن هایی عظیم با فضایی یادمانی. همکف و طبقات زیرین به فضاهای جانبی مانند آمفی تئاتر، رستوران، دفاتر اداری، انبارها و کتابخانه اختصاص یافته اند و سالن های نمایش در طبقات شکل گرفته اند.

بازدید موزه از طبقه انتهایی به سطح همکف و به ترتیب زیر است:

  • طبقه ششم: مجسمه ها که اغلب آن ها آثار رودین و سالوادور دالی است.
  • طبقه پنجم: اشیا، نوشته ها، عکس ها و مجلات مجموعه شخصی سوفیا لورن بازیگر ایتالیایی
  • طبقه چهارم: آثار قرن 19 هنرمندان مکزیک همراه با آثار هنرمندان اروپایی
  • طبقه سوم: آثار هنرمندان اروپایی و آثار مربوط به دوران کلنیایی مکزیک
  • طبقه دوم: گالری های موقت
  • طبقه اول: طلا، نقره و سکه و آثار دکوراتیو
  • طبقه همکف: گالری های موقت هنرمندان اروپایی و مکزیکی

در بالاترین طبقه، فضای یک پارچه وسیع و با ابهتی با نورگیر عظیم سقفی طراحی شده که عظیمترین سالن نمایش موزه است.

این فضا برای نمایش آثار رودن متعلق به کارلوس اسلیم که عظیم ترین مجموعه آثار رودن در خارج از فرانسه است را به نمایش می گذارد.

در موزه سمیه بیش از 60 هزار قطعه هنری وجود دارد که عمدتا مربوط به آثار اروپایی و مکزیکی هستند. همچنین یکی از علل معروف شدن این موزه، وجود عظیم ترین مجموعه سکه های پیش از استعمار دنیای است که در آن نگهداری می گردد.

غیر از مجموعه سکه ها آثار دیگری از جمله مجسمه مرد متفکر اثر اوت رودن، مجسمه نوازنده ترومپت ساخته سالوادور دالی، مجسمه عشق پنهانی ساخته آنتونیو روستی و آثاری از پل سزان، کلود مونه و لئوناردو داوینچی در این موزه نگهداری می شوند. از معروف ترین آثار نقاشی که مربوط به عظیم ترین هنرمندان این عرصه می شوند می توان به آثاری از پابلو پیکاسو و ونسان ون گوگ نام برد. نظرات خود را در مورد موزه سمیه و آثار هنری آن، با ما و سایر کاربران خبرنگاران به اشتراک بگذارید.

منبع: کجارو
انتشار: 6 تیر 1400 بروزرسانی: 6 تیر 1400 گردآورنده: gigablog.ir شناسه مطلب: 9502

به "موزه سمیه؛ زیباترین موزه هنر مکزیک" امتیاز دهید

1 کاربر به "موزه سمیه؛ زیباترین موزه هنر مکزیک" امتیاز داده است | 4 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موزه سمیه؛ زیباترین موزه هنر مکزیک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید