نسخه انگلیسی سالنامه مهاجرتی ایران واقعیت های آماری کشور را برای مجامع بین المللی بازگو می کند

به گزارش گیگابلاگ، به گفته رئیس مرکز انتشارات دانش بنیان فناور، نسخه انگلیسی سالنامه مهاجرتی ایران 1400 هم زمان با ارائه نسخه فارسی آن در دسترس علاقمندان قرار گرفت.

نسخه انگلیسی سالنامه مهاجرتی ایران واقعیت های آماری کشور را برای مجامع بین المللی بازگو می کند

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران؛ پرویز کرمی سخنگوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اعلام این که دومین سالنامه مهاجرتی به زبان انگلیسی، تصویری از فرایند مهاجرت های بین المللی ایران و جهان ارائه می دهد، گفت: این کتاب تصویری واقعی از آمارا های مهاجرتی و نیز شرایط موثر بر این حوزه ارائه می دهد. در دوران همه گیری ویروس کرونا که جهان شاهد بیشترین محدودیت های جابجائی بین المللی بود، استمرار و افزایش مهاجرت، حاوی این پیام است که مهاجرت، پدیده شایع فعلی و آینده در جهان بوده که غیرقابل انکار و غیرقابل توقف است. بر همین اساس، شناخت ابعاد کمی و کیفی مهاجرت، شناسائی ریشه ها و دلائل آن و همچنین تلاش برای کاهش عوارض غیرمفید و بهره برداری از فرصت های برآمده از مهاجرت، رویکردی واقع بینانه به این پدیده جهان شمول است.

توجه به ابعاد پدیده مهاجرت

کرمی، مهاجرت را پدیده ای برآمده از برهم کنش نیرو های رانشی و کششی داخلی و بین المللی دانست و اضافه کرد: در تحلیل و مدیریت مهاجرت، باید تاثیر توامان این نیرو ها را در نظر داشت. هیچ کشوری نمی تواند با اتکای صرف بر شرایط داخلی خود و بی تفاوتی به شرایط محیطی اقدام به برنامه ریزی در این حوزه کند.

مشاور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با اعلام اینکه این نسخه از سالنامه مهاجرتی ایران، با همکاری جمعی از محققان، پژوهشگران و فعالان حوزه مهاجرت های بین المللی به همت رصدخانه مهاجرت ایران وابسته به پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه صنعتی شریف و با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از طریق انتشارات دانش بنیان فناور منتشر شده است، گفت: این سالنامه، ضمن بیان واقعیت های آماری ایران در حوزه مهاجرت، زمینه دسترسی محققان و پژوهشگران سایر کشور ها و سازمان های بین المللی را به این آمار میسر کند.

آمار جایگاه واقعی ایران

رئیس مرکز انتشارات دانش بنیان فناور، با اعلام اینکه دومین شماره سالنامه مهاجرتی، شرایط مهاجرفرستی و مهاجرپذیری در ایران در سال 1400 را بر اساس آمار و مستندات بین المللی و قابل اعتنا تصویر می کند، گفت: تا پیش از انتشار این سالنامه، درک جامعه، رسانه و پژوهشگران داخلی و خارجی از شرایط مهاجرپذیری و مهاجرفرستی ایران به چند گزارش با اطلاعات و آمار های کذب، مغشوش، غیرقابل اتکاء و ناصحیح محدود بود، اما انتشار این سالنامه به زبان فارسی و انگلیسی، شرایط و جایگاه واقعی ایران را در میان کشور های مهاجرفرست نزد جامعه بین المللی نمایان می کند.

کرمی، با اشاره به این که تا به امروز آمار های نادرست ارائه شده، رتبه ایران در مهاجرفرستی را به درستی نمایان نمی کرد، اضافه کرد: دومین سالنامه مهاجرتی ایران با ارائه آمار های مستند و ارائه دستاورد جمع کثیری از پژوهشگران، نادرست بودن ادعای برخی از رسانه ها و افراد را که بدون استناد به هیچ آمار و تحلیل قابل اعتنایی، از شایعه فرار مغز ها می گفتند، آشکار و جامعه بین المللی را از شرایط واقعی ایران درحوزه مهاجرت آگاه می کند.

مشاور رئیس بنیاد ملی نخبگان، یکی از کاربرد های مهم انتشار سالنامه های مهاجرتی برای کشور ها را به کارگیری اطلاعات مهاجرتی در تصمیمات کلان حاکمیتی و سیاست گذاری دانست و عنوان کرد: استناد بر داده های قابل اتکا، نه تن ها باعث تقویت و استحکام مبنایی سیاست های اتخاذ شده در حوزه مهاجرت می شود، بلکه زمینه سنجش اثربخشی این سیاست ها در حوزه های مختلف اقتصادی و اجتماعی کشور ها را بر اساس شاخص های کلیدی کمی و کیفی فراهم می آورد.

ارائه آمار هایی روشن از کشور

به گفته سخنگوی بنیاد ملی نخبگان نسخه انگلیسی سالنامه مهاجرتی ایران، تصویر روشنی از کشورمان در این حوزه به پژوهشگران بین المللی ارائه می دهد. پس از انتشار نسخه فارسی دومین شماره این سالنامه، اکنون با انتشار نسخه انگلیسی همراه است تا راه برای توسعه پژوهش های مهاجرتی از طریق محققان و پژوهشگران غیرفارسی زبان و ارائه تصویری روشن و حقیقی از واقعیت مهاجرتی ایران بر مبنای آمار های متقن و مستند هموار شود.

کرمی با بیان این که ایران با انتشار این سالنامه در میان کشور هایی که به شکل ساختارمند و مستند، آمار های مهاجرتی خود را منتشر می کنند، قرار گرفت، گقت: در این سالنامه، داده ها و تحلیل های ارزشمندی در حوزه های گوناگون مهاجرت به مخاطبان ارائه شده است. این کتاب در ومین سالنامه دقالب فصل های گوناگون و به صورت دسته بندی شده به اطلاعات دقیق این حوزه می پردازد.

اطلاعات دسته بندی شده

رئیس مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اعلام اینکه در این سالنامه، یافته هایی مانند جمعیت ایرانیان خارج از کشور، جابه جایی های دانشجویی، مهاجرت های کاری و اطلاعات مهاجرت های اجباری و پناهجویی مبتنی بر منابع داخلی و گزارش های مراجع بین المللی منتشر شده است، اضافه کرد: تعداد دانشجویان ایرانی مشغول به تحصیل در دانشگاه های کشور آمریکا به عنوان یکی از مهم ترین مقاصد تحصیلی دانشجویان بین المللی در جهان و ایران، فرایند صدور انواع ویزا های تحصیلی همراه با تعداد و جایگاه جمعیت دانشجویان ایرانی در دانشگاه های برتر آمریکا و جهان در مقایسه با کشور های دانشجوفرست، از جمله مواردی است که سالنامه مهاجرتی به آن ها پرداخته است.

موفقیت کشور در اجرای برنامه بازگشت نخبگان

مشاور رئیس بنیاد ملی نخبگان با اعلام اینکه در این سالنامه، توانمندی ایران در بازگشت نخبگان ایرانی غیرمقیم و بین المللی، مورد بررسی قرار گرفته که به طور میانگین 2 نفر در روز است گفت: نرخ بازگشت متخصصان و فارغ التحصیلان ایرانی به داخل کشور و شاخص خالص چرخش نخبگان ایرانی از سرفصل های مهم این سالنامه است. همچنین فرایند جابه جایی بین المللی دانشجویان ایرانی در طول چند دهه مختلف به استناد آخرین منابع و نیز فراز و فرود رتبه دانشجوفرستی ایران در جهان و جمعیت دانشجویان بین المللی مشغول به تحصیل در ایران ارائه شده است.

کرمی، دومین سالنامه مهاجرتی ایران را مرجعی ارزشمند برای تحلیل ها و پژوهش ها در عرصه بین المللی قلمداد کرد و اضافه کرد: با توجه به اینکه مهاجرت همواره یک دغدغه فکری در سطح جامعه و مسئولین کشور بوده است، در این سالنامه تلاش شده است تا با گذر از نگاه عامیانه و غیرمستند، با یک نگاه جامع و مستند به موضوع مهاجرت نگریسته شود؛ بنابراین سالنامه انگلیسی زبان می تواند به عنوان مرجع علمی جامع و معتبر بین المللی در حوزه تحلیل و سیاست گذاری مهاجرت برای محققان در داخل و خارج از کشور و عموم علاقمندان مورد استناد قرار گیرد.

سالنامه مهاجرتی ایران 1400 که با به روزرسانی آمار ها و تحلیل های نسخه فارسی، نسخه انگلیسی آن نیز به طور مرتب روزآمد می شود و در تارنمای معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و رصدخانه مهاجرت ایران در دسترس علاقه مندان قرار گرفته است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 27 فروردین 1401 بروزرسانی: 27 فروردین 1401 گردآورنده: gigablog.ir شناسه مطلب: 13472

به "نسخه انگلیسی سالنامه مهاجرتی ایران واقعیت های آماری کشور را برای مجامع بین المللی بازگو می کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نسخه انگلیسی سالنامه مهاجرتی ایران واقعیت های آماری کشور را برای مجامع بین المللی بازگو می کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید