هشدار، این علائم نشانه سرطان لثه هستند!

به گزارش گیگابلاگ، محققان درباره نشانه های ابتلا به سرطان لثه هشدار می دهند و تاکید می نمایند، این نوع سرطان یکی از شایع ترین سرطان ها در میان مردم است.

هشدار، این علائم نشانه سرطان لثه هستند!

سرطان لثه اغلب با التهاب لثه اشتباه گرفته می گردد. هم التهاب لثه و هم سرطان لثه دو چیز جداگانه هستند و هر دو باید جدی گرفته شوند. در این مطلب از خبرنگاران به آنالیز علائم سرطان لثه می پردازیم.

سرطان لثه

سرطان لثه از خانواده سرطان سرو گردن است و زمانی ایجاد می گردد که سلول های لثه های بالایی و پایینی بیش از میزان تقسیمات سلولی انجام بدهند و باعث ایجاد ضایع تومور مانندی بر روی لثه می گردد. این بیماری می تواند بر روی عملکرد قسمت های دهان مانند لب ها، دندان ها، دوسوم جلویی بافت زبان و سقف دهان تاثیرگذار باشد. این نوع سرطان که یکی از شایع ترین نوع سرطان هاست به وسیله دستگاه لنفاوی منتشر و به قسمت های دیگر بدن منتقل می گردد.

التهاب یا سرطان لثه، مسئله این است

شایان ذکر است تورم یا قرمزی لثه حتما سرطان نیست، اما اگر بیش از 3 تا 4 هفته باقی بماند، احتیاج به مراجعه به متخصص دارد؛ محققان شرح می دهند: علائم قابل مشاهده اولیه می تواند ایجاد لکه و خال های سفید و قرمز در هر ناحیه از دهان، خونریزی های بی علت از دهان، احساس مسدود شدن حلق و مری، تغییر شکل فک، نامنظم شدن ناگهانی دندان ها، کاهش وزن شدید، تورم لب و کام، تغییر بافت حفره دهان و لثه و زبان و لب و… باشد؛ گاهی اوقات ممکن است پوست پوشاننده ضخیم تر احساس گردد یا ممکن است در موارد پیشرفته زخم یا فرسایش مداوم وجود داشته باشد. در ابتدا مانند برآمدگی یا زخمی به نظر می رسد که خوب نمی گردد. بعلاوه، دندان های نزدیک زخم آغاز به لق شدن می نمایند و در بعضی مواقع حتی دندان های مصنوعی به خوبی روی هم قرار نمی گیرند.

این سرطان اغلب با ژنژیویت اشتباه گرفته می گردد که به علت تجمع پلاک ایجاد می گردد؛ التهاب لثه و سرطان لثه دو چیز جداگانه هستند و هر دو باید جدی گرفته شوند و احتیاج به مشاوره با متخصص دارند. افرادی که عادت به استعمال دخانیات دارند، بیشتر در معرض ابتلا به سرطان دهان یا سرطان مربوط به لثه هستند.

علائم سرطان لثه

علائم و نشانه های اولیه سرطان لثه به صورت خلاصه عبارت اند از:

  • زخم دهانی که به مدت 3-4 هفته خوب نمی گردد
  • لکه سفید یا قرمز در داخل دهان
  • لق شدن دندان ها
  • رشد یا توده در داخل دهان
  • درد در دهان و گوش
  • مشکل در جویدن و بلعیدن
  • تورم یا ضخیم شدن، لکه های توده یا نواحی فرسایش یافته روی لب ها، لثه ها، گونه ها یا سایر نواحی داخل دهان
  • خونریزی یا بی حسی بی علت، از دست دادن احساس لب ها یا درد و حساسیت در هر ناحیه از صورت، دهان یا گردن
  • کاهش وزن بدون علت

اگر به این دست مطالب علاقمندید مطب زیره چگونه شما را از سرطان نجات می دهد؟ را بخوانید.

متخصصان تاکید می نمایند، سرطان لثه هرچه زودتر تشخیص داده گردد، فرد جراحی ساده تر و بالاترین شانس بقا بعد از درمان را خواهد داشت. سرطان لثه قابل درمان است، به شرطی که به موقع تشخیص داده گردد.

پیشنهاد مطالعه: مطلب در صورت ابتلا به یبوست این موقع انگور بخورید را بخوانید.

منبع: پیام دلتا
انتشار: 11 شهریور 1401 بروزرسانی: 11 شهریور 1401 گردآورنده: gigablog.ir شناسه مطلب: 16175

به "هشدار، این علائم نشانه سرطان لثه هستند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هشدار، این علائم نشانه سرطان لثه هستند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید