پورشه تایکان؛ هیولای برقی

به گزارش گیگابلاگ، مجله دیجی کالا - رضا جلالی: پورشه به تازگی از خودرو برقی جدید خود با نام تایکان رونمایی کرد. با توجه به ویژگی های این خودرو، به نظر می رسد آلمانی ها قصد دارند وارد یک رقابت تمام عیار با اتومبیل های برقی تسلا شوند. تایکان به عنوان اولین خودرو اسپورت تماما برقی پورشه، ویژگی های جالبی دارد که برخی از آن ها در هیچ یک از خودرو های دیگر این شرکت و حتی سایر خودرو های برقی بازار یافت نمی گردد.

پورشه تایکان؛ هیولای برقی

اما پیش از آن که به معرفی ویژگی های مهم این خودرو بپردازیم، قصد داریم کمی بیشتر با آن آشنا شویم. پورشه بر پایداری تایکان به حفظ محیط زیست تمرکز زیادی داشته است. برای مثال، مشتریان می توانند به میل خود مدلی را سفارش دهند که در آن به جای استفاده از چرم، از مواد بازیافتی استفاده شده است. همچنین برای تاکید بر پایبندی این خودرو به منابع انرژی تجدید پذیر، تایکان در سه مکان مختلف جهان که نمادی از انرژی های پاک هستند رونمایی شد.

رونمایی از تایکان در آمریکای شمالی در کنار آبشار نیاگارا صورت گرفت تا یادآور انرژی پاک آبی باشد. در اروپا، پورشه یک مزرعه خورشیدی را انتخاب کرد و در آسیا یک مزرعه بادی در فوژیو چین برای این کار انتخاب شد. این خودرو ساز در بیانیه خود اعلام نموده است:

همان طور که قدرت شگفت انگیز فراوری شده توسط اولین خودرو اسپورت تماما برقی پورشه را تجربه می کنیم، این انرژی های طبیعی را (هم) با تمام حواس مان درک می کنیم.

تایکان اولین خودرو اسپورت تماما برقی پورشه است و دو نسخه فراوری می گردد: تایکان توربو که قیمت آن از 153510 دلار شروع می گردد و تایکان توربو اس که 187610 دلار قیمت دارد.

این خودروساز تصمیم دارد تا سال 2020، بیش از 6.6 میلیارد دلار در حوزه خودرو های برقی سرمایه گذاری کند. در ادامه به ویژگی های منحصر به فرد پورشه تایکان می پردازیم:

کوتاه ترین مدت زمان شارژ

پورشه از تایکان به عنوان اولین خودرو برقی یاد می نماید که به جای استفاده از ولتاژ 400 که استاندارد اغلب خودرو های برقی مانند اتومبیل های تسلا است، از نیروی 800 ولت استفاده می نماید. این ویژگی باعث می گردد تا در زمانی کوتاه تر، ظرفیت بیشتری از باتری خودرو پر گردد. تایکان در 22.5 دقیقه می تواند میزان شارژ باتری را از 5 درصد به 80 درصد برساند.

توان بازسازی نیروی برقی

خودروساز آلمانی می گوید تایکان ظرفیت بالایی برای بازیافت انرژی (تا بیش از 265 کیلو وات) دارد. پورشه با استناد به تست های رانندگی اعلام نموده است که در حدود 90 درصد از ترمز های روزانه را می توان به جای استفاده از ترمز های هیدرولیکی چرخ ها، با استفاده از موتور های برقی انجام داد. در این صورت با کاهش سرعت خودرو، بخشی از نیروی جنبشی دستگاه به انرژی الکتریکی تبدیل می گردد که ذخیره آن در باتری می تواند انرژی از دست رفته در طول حرکت را جبران کند.

سیستم دنده منحصر به فرد

سیستم محرکه این خودرو از هر دو محور عقب و جلو برای حرکت استفاده می نماید که به دو موتور برقی مجهز است. محور عقب علاوه بر موتور محرک برقی، میزبان جعبه دنده دو سرعته نیز هست. اولین دنده باعث حرکت خودرو با شتاب بیشتر می گردد و دنده دوم مصرف انرژی و ذخیره آن را حتی در سرعت های بالا بهبود می بخشد.

کنترل شتاب حرکت

مانند سایر اتومبیل های پورشه، تایکان نیز به کنترل حرکتی مجهز است که پس از حرکت خودرو و شتاب دریافت آن، خروجی موتور برقی مدل توربو اس را از 616 اسب بخار به 751 اسب بخار می رساند.

همان باتری با توان خروجی بیشتر

استفاده بیشتر از مس در سیم های مارپیچی ثابت در ژنراتور باعث می گردد تا تایکان با وجود استفاده از باتری هم اندازه با سایر خودروها، از نیروی خروجی و گشتاور بیشتری برخوردار باشد.

طراحی بهینه برای کاهش مصرف

پورشه معتقد است بهینه سازی آیرودینامیکی طراحی بدنه خودرو باعث کاهش مصرف انرژی می گردد و در عین حال برد حرکت آن را افزایش می دهد.

Foot Garages

Foot Garages نامی است که پورشه برای سیستم قرار گیری باتری تایکان انتخاب نموده است. این شرکت باتری را در کف قسمت عقب خودرو (محل قرار گیری پای سرنشینان) قرار داده است و مدعی است که این کار علاوه بر راحتی بیشتر سرنشینان عقب، باعث کاهش ارتفاع خودرو نیز شده است.

مدل های مختلف رانندگی

تایکان 4 مدل مختلف رانندگی را ارائه می نماید که شامل حالت های Sport، Normal، Range و Sport Plus است. همچنین، حالتی به نام Inpidual وجود دارد که می توان به دلخواه خود آن را شخصی سازی کرد.

طراحی جدید لوگو

لوگو پورشه در چراغ عقب خودرو به گونه ای طراحی شده است که ظاهری شیشه ای را القا می نماید.

پذیرش فرمان های صوتی

همان طور که با گفتن Hey Siri می توان دستیار صوتی اپل را فعال کرد، با گفتن Hey Porsche نیز می توان تایکان را فعال کرد تا به فرمان های صوتی پاسخ دهد.

طراحی جدید رابط کاربری

پورشه می گوید رابط کاربری تایکان را از نو طراحی نموده است و اکنون بسیاری از دکمه ها جای خود را به صفحه نمایش لمسی داده اند. این نمایشگر به طور کامل داشبورد را پوشش می دهد و در قسمت میانی کنسول نیز حضور دارد.

وجود نسخه عاری از چرم

همان طور که در ابتدا ذکر شد، پورشه مایل است تایکان را به عنوان یک محصول دوست دار محیط زیست معرفی کند. به همین دلیل، این امکان را فراهم نموده است تا مشتریان بتوانند نسخه ای را سفارش دهند که به جای چرم، از مواد بازیافتی استفاده نموده است.

ساعت گرد روی داشبورد

تنها ابزار فیزیکی موجود در داشبورد این خودرو که در بالاترین قسمت آن قرار گرفته است، یک ساعت گرد است که در نقش تایمر نیز عمل می نماید و به گفته پورشه در محور دید راننده قرار داد تا تمرکز او را بر هم نزند.

منبع: برترین ها
انتشار: 27 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: gigablog.ir شناسه مطلب: 1358

به "پورشه تایکان؛ هیولای برقی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پورشه تایکان؛ هیولای برقی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید