چالش های سفر در تعطیلات: مشکلات رایج و راهکارهای مؤثر برای مدیریت آن ها

به گزارش گیگابلاگ، سفر در ایام تعطیلات، فرصتی ایده‌آل برای استراحت و کشف مقاصد جدید است، اما در عین حال، این بازه‌های زمانی با افزایش تقاضا برای بلیط‌های هواپیما، هتل‌ها و سایر خدمات گردشگری، مشکلات و چالش‌های خاص خود را به همراه دارند. از لغو ناگهانی پروازها گرفته تا گم شدن چمدان‌ها و نبود اتاق‌های رزرو شده در هتل، مسافران ممکن است با شرایط پیش‌بینی‌نشده‌ای مواجه شوند که در صورت نداشتن آگاهی کافی، تجربه‌ای ناخوشایند را رقم خواهد زد. در این مقاله، به بررسی رایج‌ترین مشکلات سفر در تعطیلات و راهکارهایی برای مدیریت هر یک از آن‌ها می‌پردازیم تا بتوانید با آمادگی بیشتر، سفری راحت‌تر و بدون استرس را تجربه کنید.

چالش های سفر در تعطیلات: مشکلات رایج و راهکارهای مؤثر برای مدیریت آن ها
برای دریافت مشاوره و خدمات تخصصی گردشگری و سفر به سراسر دنیا با bestcanadatours.com مجری مستقیم تورهای مسافرتی و گردشگری همراه باشید.

معمولا سفرهایی که در طول تعطیلات انجام می شوند، به دلیل تراکم مسافر با مسائل بیشتری همراه هستند. گاهی ممکن است که پرواز شما به هر دلیلی لغو شود. ماشینی که رزرو کرده بودید، در اختیارتان قرار نگیرد یا اتاقی که در هتل رزرو کرده بودید، پر باشد. گاهی اوقات در مقابل چنین مواردی کار زیادی نمی توانید انجام دهید، ولی می توان با رعایت موارد زیر سفر خود را به خوبی ادامه دهید.

شرکت هواپیمایی تعداد بلیط بیشتری نسبت به جایگاه های هواپیما صادر کرده باشد

امروزه معمولا شرکت های هواپیمایی به ندرت بلیط بیش از تعداد جایگاه­ های هواپیما صادر می ­کنند. اما اگر یکبار هم این اتفاق بیفتد و تعداد بیشتری بلیط نسبت به تعداد صندل ی­ها فروخته شده باشد، حتما در تعطیلات است. در بدترین حالت شما به هواپیما سوار نمی شوید، قانونا شما مجبور به این کار هستید، چون در قرارداد حمل ­ونقل در زمان خرید بلیط با این موضوع موافقت کرده ­اید.

براساس این قرارداد، شرکت هواپیمایی باید به خاطر زحمتی که برای شما ایجاد کرده، جریمه پرداخت کند. اگر شرکت شما را با هواپیمای دیگری در فاصله کمتر از یک ساعت از پرواز خودتان به سمت مقصد روانه کند، شما چیزی دریافت نمی کنید. فقط روزبخیر آقا یا خانم! سفر بخیر!

اگر شما با فاصله زمانی بین یک تا دو ساعت به مقصد نهای ی­تان در پروازهای داخلی برسید (یا دو تا چهار ساعت در یک پرواز بین المللی)، به شما مبلغی معادل دوبرابر قیمت بلیط­ تان البته تا سقف محدودی تعلق می گیرد، در مدت زمان های بیشتر از دو ساعت در پروازهای داخلی، یا چهار ساعت در پروازهای بین المللی، چهار برابر پول بلیط (با رعایت سقف مورد نظر شرکت هواپیمایی) به اضافه مبلغ کامل بلیط پرداخت می شود.

شرکت هواپیمایی ممکن است تلاش کند تا مبلغ کمتری به شما بدهد، و گاهی اوقات پیشنهاد پرداخت نقدی مبلغ کمتری را می­ دهند. بستگی به خود شما دارد که این موضوع را بپذیرید یا نه، اما هر تصمیمی که در آن زمان بگیرید، تمام چیزی است که به دست می آورید.

کنسل شدن پرواز به علت بدی آب و هوا

خبر خوب اینکه زمانی که پرواز شما به علت بدی آب­ وهوا لغو گردد، شرکت­ های هواپیمایی برای اولین پرواز بعدی به مقصد برایتان رزرو بلیط را انجام خواهند داد. ولی خبر بد این است که گاهی ممکن است برای رزرو بلیط نو در صف ­­های بسیار طولانی معطل شوید. اما شما مجبور به انجام این کار نیستید.

با استفاده از تکنولوژی مدرن شما می­ توانید به صورت آنلاین پروازتان را رزرو کنید یا حتی از اپلیکیشن شرکت هواپیمایی بهره ببرید. در صورت دسترسی به تلفن می­ توانید با بخش خدمات مشتریان شرکت هواپیمایی برای رزرو بلیط تماس بگیرید. ممکن است مدتی پشت خط بمانید، ولی حداقل می­ توانید در این مدت وقت تان را در یک کافی­ شاپ در فرودگاه بگذرانید.

حتی اگر شرکت های هواپیمایی مجددا برای شما بلیط تهیه نمایند، ولی مسئول محل اقامت شما در شب نیستند. بنابراین توقع یک اتاق در یک هتل نداشته باشید و چنین چیزی را درخواست نکنید. شما یا باید جای مناسبی برای خودتان پیدا کنید یا مثلا کف فرودگاه بخوابید. شاید بتوانید به دوستان تان تلفن کنید و در خصوص محل مناسب برای گذران وقت سوال کنید. این موضوع شامل همه مواردی می گردد که به گفته شرکت­ های هواپیمایی خارج از کنترل آن ها هستند.

پروازهایی که خود شرکت های هواپیمایی کنسل می نمایند

البته کنسل شدن پروازها همواره به شرایط بد آب و ­هوایی بستگی ندارد. گاهی اوقات ممکن است به ­علت مسائل استراحت خدمه پرواز، مسائل مکانیکی، دستشویی­ های گرفته شده هواپیما و خیلی دلایل دیگر شرکت­ های هواپیمایی تصمیم بگیرند که پرواز را کنسل نمایند.

در چنین حالت هایی، فرایند تهیه بلیط مثل شرایط بدی آب­ و ­هوا است. شرکت هواپیمایی مجددا برای شما بدون دریافت هزینه بلیط رزرو می­ کند، اما خودتان باید اوضاع را نظارت کنید تا از رزرو بلیط مطمئن شوید.

هیچ قانونی مبنی بر اینکه شرکت­ های هواپیمایی باید در چنین موقعیت ­هایی برای شما جا فراهم نمایند، وجود ندارد، اما خیلی از آن ها بر مبنای خدمات مشتریان این کار را انجام می­ دهند. البته ممکن است فورا این موضوع را به شما اطلاع ندهند و برای گرفتن هتل احتیاج به ایستادن در صف­ های طولانی رزرو بلیط باشد. شما بعلاوه می ­توانید از مسئول گیت خودتان یا از یک مسئول بلیط فروشی در این مورد سوال کنید. اگر به خوبی و درست بپرسید، احتمالا آن ها به شما یاری خواهند کرد.

پروازهای کنسل شده و احتمال از دست دادن پرواز بعدی

اجتناب از گرفتن بلیط پروازهای اتصالی به هم (کانکت) در طول تعطیلات از هر زمان دیگری در سال مهم­ تر است. چون ده­ ها هزار نفر مسافر دیگر هم در فرودگاه های دیگر کوشش می­ نمایند که مثل شما بلیط پرواز بعدی شان را رزرو نمایند. بعلاوه با برنامه شلوغ روزهای تعطیلات، احتمال کمی وجود دارد که شرکت­ های هواپیمایی، هواپیمایی را به عنوان جایگزین برای پروازهای اتصالی کنسل شده، نگه داشته باشند.

خبر خوب اینکه در چنین موقعیت­ هایی شرکت هواپیمایی معمولا به صورت خودکار حتی بدون احتیاج به تماس تلفنی اولین پرواز بعدی را به مقصد برای شما رزرو می­ کند. اگرچه، اگر خودتان بخواهید اقدام کنید، با یک تلفن می ­توانید به محض اطلاع از تاخیر، بدون هیچ هزینه ای پرواز بعدی خود را تغییر دهید.

اگر اولین پرواز بعدی به مقصد روز بعد باشد، همان دستورالعمل قبلی در خصوص هتل اجرا می­ گردد. اگر کنسل شدن پرواز به خاطر شرایط آب و ­هوا باشد، خودتان باید به فکر هتل و محل سکونت باشید و اگر شرکت هواپیمایی باعث ایجاد این مشکل باشد، آن ها باید جایی برای شما در نظر بگیرند، هر چند در این رابطه مجبور نیستند.

گم شدن چمدان ها

زمانی که شرکت هواپیمایی چمدان شما را گم کند، حق­ و حقوق شما از آنچه تصور می­ کنید، بیشتر است. اما برای اینکه از آن ها خسارت بگیرید، باید فرم درخواست پر کنید. به دفتر بار شرکت هواپیمایی بروید و یک شماره پیگیری از آنجا دریافت کنید. به این وسیله می توانید شرایط چمدان­ ها و درخواست خسارت را آنالیز کنید.

شرکت هواپیمایی باید قانونا خسارتی را که به علت گم شدن چمدان تان به شما وارد شده، در حد معقول جبران کند. کلمه کلیدی در اینجا حد معقول است. بنابراین انتظار نداشته باشید که به جای یک چمدان یک کمد پر از لباس دریافت کنید. همه رسیدها را نگهداری کنید و سریعا شکایت خود را تنظیم کنید. خیلی از شرکت های هواپیمایی محدودیت یک هفته ای برای این منظور در نظر می گیرند.

ماشینی که از قبل اجاره کرده بودید، موجود نباشد

در طی زمان تعطیلات تابلوی ماشین موجودنیست در شرکت های اجاره ماشین از پشت شیشه ­ها دیده می شود و ممکن است شما و خانواده­ تان را به دردسر بیندازد. چرا که شرکت های اجاره ماشین، جزو معدود شرکت ­های مسافرتی هستند که هنوز اجازه می ­دهند مسافران بدون پرداخت مبلغی، اجاره ماشین را لغو کنند و به همین دلیل معمولا بیش از تعداد ماشین های موجود رزرو انجام می­ دهند. و معنی آن این است که گاهی ماشینی را که رزرو کرده اید، وجود ندارد.

در چنین مواردی رویه شرکت ها این است که یک ماشین مدل بالاتر به عنوان جایگزین ماشین قبلی به شما بدهند. اگر این کار را نکنند، از شرکت های همکار برای شما یک ماشین اجاره می ­کنند، حتی اگر مجبور باشند هزینه آوردن ماشین را به عهده بگیرند. هیچ قانونی در این مورد وجود ندارد و این فقط رویه شرکت ­ها است. بنابراین اگر شرکتی چنین پیشنهادی به شما ندهد، قانونا کاری نمی­ توانید انجام دهید. اما مودبانه درخواست یک راهنمایی کنید و احتمالا آن ها به شما کمک می کنند.

اگر از پروازتان جا بمانید

در واقع شرکت ­های هواپیمایی یک سیاست غیررسمی دارند به نام قانون پنجری چرخ (Flat tire rule). این قانون اصولا به این معنی است که اگر شما تا دو ساعت بعد از پروازتان به فرودگاه برسید، آن ها می­ توانند شما را در لیست انتظار برای پرواز بعدی قرار دهند بدون اینکه هزینه اضافه ­ای از شما بگیرند. البته در طی تعطیلات وقتی همه جایگاه ­های پرواز فروخته شده، ممکن است به این معنی باشد که باید تمام روز را منتظر بمانید، چون همه پروازها پر هستند.

همچنین، بخش خدمات مشتریان، بلیط فروشی و مسئولین گیت هم می­ توانند به شما کمک کنند و شما را بدون دریافت هزینه اضافه در پرواز بعدی جا دهند، ولی برای این کار مجبور نیستند. بنابراین، یکبار دیگر خوب و مودب باشید و به خاطر دیر رسیدن عذرخواهی کنید و مطمئنا از این کار بیشتر سود می ­برید.

به عنوان مثال، شرکت هواپیمایی آمریکا (American airlines) در ازای دریافت مبلغی به مسافر یک جایگاه در پروازی در همان روز اختصاص می دهد. البته باز هم با این فرض که هواپیماها جای خالی داشته باشند. در مورد خطوط هواپیمایی جنوب شرق (Southwest Airlines) اگر مسافرحداکثر تا 10 دقیقه بعد از پرواز با شرکت تماس بگیرد و اعلام کند که پرواز را از دست داده است، یک جایگاه در پرواز دیگری برای او رزرو می­ کند. این شرکت برای این تغییر پرواز پولی از مسافر دریافت نمی کند.

اگر شما یک چمدان بزرگ به همراه دارید، به خاطر داشته باشید که شرکت ­ها دریافت بار را مدت زمانی قبل از پرواز متوقف می ­کنند. بنابراین حتی اگر شما زمانی به فرودگاه برسید که برای سوار شدن به هواپیما وقت داشته باشید، اگر چمدان به همراه دارید، به زمان بیشتری نیاز است.

هتل اتاقی را که رزرو کرده اید، به شخص دیگری داده و اتاق خالی ندارد

هتل ­ها، مثل شرکت ­های هواپیمایی و شرکت ­های اجاره ماشین، معمولا اجازه رزرو بیش از حد ظرفیت شان را می­ دهند؛ بین دو تا ده درصد بیشتر که بسته به تاریخ رزرو فرق دارد. در طی تعطیلات که معمولا همه افرادی که رزرو کرده اند به هتل مراجعه می­ کنند، رفتن به هتل با برگه رزرواسیون همیشه به معنی گرفتن اتاق نیست. این کار کاملا قانونی است و هیچ قانونی برای این که در این موارد هتل چه کار باید بکند وجود ندارد، ه بجز اینکه پول شما را پس دهد. اما به طور معمول یک اتاق در یک هتل نزدیک برای شما پیدا می کنند.

البته کارکنان پذیرش هتل همیشه به صورت اتوماتیک این کار را برای شما انجام نمی­ دهند، ولی اگر از آن ها بخواهید که شما را به هتل دیگری ببرند، آن ها خواهند فهمید که شما از جریان پیش آمده مطلع هستید. پیدا کردن یک اتاق در یک هتل دیگر در چنین مواردی امری رایج در حرفه هتلداری است. آن ها احتمالا هزینه جابجایی شما به هتل دیگر را هم پرداخت خواهند کرد، به شرطی که آرامش خود را حفظ کنید و این موضوع را از آن ها مودبانه درخواست کنید.

البته گاهی هتل بیش از حد هم رزرو نشده، اما رزرو شما از طریق سایت رزرواسیون در سیستم هتل ثبت نشده است. اگر چنین اتفاقی افتاده باشد، به جای عصبانی شدن از دست کارمند پذیرش هتل، به آژانسی که برای شما رزرو انجام داده زنگ بزنید (معمولا یک شماره خدمات مشتریان برای تماس 24 ساعته دارند) و بخواهید که موضوع را بررسی کنند. اگر نتوانند مشکل رزرواسیون شما را حل کنند، اتاقی در یک هتل دیگر برای شما رزرو خواهند کرد.

سخن پایانی:
هرچند سفر در ایام تعطیلات با چالش‌های خاص خود همراه است، اما با آگاهی از حقوق مسافران و اتخاذ تصمیم‌های درست، می‌توان بسیاری از این مشکلات را مدیریت کرد و مانع از تبدیل آن‌ها به تجربه‌ای ناخوشایند شد. شرکت‌های هواپیمایی، هتل‌ها و ارائه‌دهندگان خدمات گردشگری قوانین و سیاست‌هایی برای مقابله با این شرایط دارند که دانستن آن‌ها می‌تواند به شما در برخورد صحیح و مؤثر با مسائل کمک کند. در نهایت، داشتن انعطاف‌پذیری، حفظ آرامش و پیگیری حقوق خود به‌صورت منطقی و مودبانه، کلید برخورد موفق با مشکلات احتمالی در سفر است.

انتشار: 3 اسفند 1403 بروزرسانی: 3 اسفند 1403 گردآورنده: gigablog.ir شناسه مطلب: 13447

به "چالش های سفر در تعطیلات: مشکلات رایج و راهکارهای مؤثر برای مدیریت آن ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چالش های سفر در تعطیلات: مشکلات رایج و راهکارهای مؤثر برای مدیریت آن ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید