چرا به گرجستان سفر کنیم؟

به گزارش گیگابلاگ، یکی از مهمترین جاهای دیدنی فرانسه که بعید است تا به امروز تصویر آن را ندیده باشید، بنای طاق پیروزی پاریس است؛ یک طاق سنگی سفید که با ارتفاع 50 متری، در میان میدانی عظیم و شلوغ جای گرفته است. این طاق زیبا در کنار برج ایفل…

چرا به گرجستان سفر کنیم؟

با ما سفر کنید و با تور گرجستان ارزان از زیباترین کشور اروپا دیدن کنید و شهر زیبای تفلیس را ببینید.

هیچ شکی نیست که خیابان شانزلیزه پاریس فرانسه را می توان مشهورترین و معروف ترین خیابان دنیا دانست که در قلب پایتخت نور و عشق کشیده شده است. کمتر کسی پیدا می گردد که در تور پاریس شرکت کند اما در طول بلوار شانزلیزه پاریس قدم نزند و…

کلیسای سنت شاپل یکی از شگفت انگیزترین جاهای دیدنی پاریس است که معمولا کمتر توسط توریستان تور فرانسه مورد بازدید قرار می گیرد. هنگامی که نام کلیسا و شهر پاریس کنار هم می آیند، کلیسای نوتردام اولین نامی است که در ذهن بیشتر افراد نقش می بندد. اما باید…

مارسی یکی از مقصدهای توریستی مهم فرانسه است و سالانه بیش از 5 میلیون توریست برای تماشای جاذبه های توریستی مارسی فرانسه، به این شهر سفر می نمایند. مارسی بزرگترین بندر فرانسه است که پس از پاریس، رتبه دوم جمعیت در میان شهرهای فرانسه را در اختیار…

گرجستان در حاشیه شرقی دریای سیاه و جنوب رشته کوه های قفقاز واقع شده است. این کشور از شمال و شمال شرقی توسط روسیه، از شرق و جنوب شرقی توسط آذربایجان، از جنوب توسط ارمنستان و ترکیه و از غرب توسط دریای سیاه احاطه شده است. گرجستان دارای سه گروه قومی است: آبخازی ها در شمال غربی که بیش تر در شهر سوکومی ساکن هستند، آجارایی ها در جنوب غربی که بیشتر ساکن شهر باتومی هستند و اهالی اوستیای جنوبی که در شمال این کشور هستند و بیشتر در شهر تسخینوالی سکونت دارند. پایتخت گرجستان هم شهر تفلیس است. اگر قصد مهاجرت به گرجستان را دارید و می خواهید اقامت گرجستان را دریافت کنید یا حتی فقط قصد مسافرت با تور گرجستان را دارید، پیشنهاد می¬کنیم ادامه این مطلب را حتماً مطالعه کنید. سرفصل های عنوان شده در این مقاله عبارت اند از:

تاریخچه گرجستان

جغرافیا و آب و هوا

زبان

قومیت ها و مذاهب گرجستان

فرهنگ

دیدنی های گرجستان

اقتصاد و منابع گرجستان

تاریخچه گرجستان

مردم گرجستان در تاریخ ریشه عمیقی دارند و دارای میراث فرهنگی باستانی و غنی ای هستند. نام گرجستان از نامی که ایرانی ها بر روی آنها گذاشتند، یعنی گرج، برگرفته شده است. در قرون وسطی پادشاهی گرجستان بسیار قدرتمند بود و از قرن 10 تا 13 میلادی به اوج قدرت خود رسید. بعد از سلطه طولانی ترکیه و پارس، گرجستان در قرن 19 میلادی ضمیمه امپراتوری روسیه شد. یک ایالت گرجستان مستقل از 1918 تا 1921 وجود داشت که آن هم ضمیمه اتحاد جماهیر شوروی شد.

در سال 1936 این کشور تبدیل به یک جمهوری مستقل شد و تا سقوط جماهیر شوروی این گونه ماند. در دوران شوروی اقتصاد گرجستان مدرن و متنوع بود. گرجستان که یکی از مستقل ترین جمهوری ها بود در 19 نوامبر 1989 حق حاکمیت خود را بیان کرد و در 9 آوریل 1991 اعلام استقلال کرد و واحد پول گرجستان به لاری تبدیل شد.

جغرافیا و آب و هوا

زمین گرجستان بیش تر کوهستانی است و بیش از یک سوم آن پوشیده از جنگل و بیشه زار است. تنوع چشم انداز در این کشور بسیار زیاد است، از سواحل دریای سیاه گرفته تا ناحیه برفی و یخ زده قفقاز. چنین تناقض هایی به دلیل مساحت کم این کشور بیش تر به چشم می آیند.

حصار قفقاز از گرجستان در برابر موج هوای سرد شمال محافظت می نماید درحالی که این کشور در برابر موج گرما که از دریای سیاه وارد می گردد، کاملاً باز است. غرب این کشور آب و هوایی شرجی دارد و در اغلب اوقات سال، به خصوص در فصل پاییز و زمستان، شاهد بارش شدید باران است. جنوب کلخیدا شاهد بیش ترین میزان بارش باران است و زمستان های معتدل و نسبتاً گرمی دارد. درحالی که شرق این کشور دارای آب و هوایی متنوع تر است که هم شرجی و هم خشک است و میزان بارش در آن به خاطر فاصله ای که از دریا دارد کمتر است. مناطق جنوب شرقی خشک ترین مناطق این کشور هستند و زمستان های آنجا خشک ترین فصل است و بیش ترین میزان بارش باران این ناحیه معمولاً در بهار رخ می دهد.

زبان

درصورتی که قصد مهاجرت به گرجستان را دارید بهتر است بدانید که زبان گرجستانی عضوی از خانواده زبان های کارتولیایی (جنوب قفقازی) است. زبان گرجستانی الفبای مخصوص خود را دارد که باور دارند از قرن پنجم میلادی پیشرفت چشمگیری داشته است و لهجه های بسیار زیادی دارد. تعدادی از زبان های قفقازی دیگری هم توسط اقلیت ها صحبت می شوند. درصورتی که با تور گرجستان مسافرت می کنید نیازی به دانستن و فهمیدن این زبان ها ندارید.

آیا ارمنستان برای سفر مناسب است؟

قومیت ها و مذاهب گرجستان

به احتمال زیاد گرجستانی هایی که نام کارتولی را دارند همواره ساکن این منطقه بوده اند که خود آنها به آن ساکراتولو می گویند. قومیت های گوناگون و زیادی در گرجستان سکونت دارند که نمایانگر ترکیب قومی گسترده منطقه قفقاز است. حدود چهار پنجم جمعیت این کشور گرجستانی هستند و باقی آنها ارمنی، روس، آذربایجانی و تعداد بسیار کمتری از آن ها اوستیایی، آبخازی، یونانی و آجارایی هستند.

بسیاری از گرج ها پیرو کلیسای ارتدکس گرجستان هستند که یک کلیسای ارتدکس شرقی خودمختار است. مسلمانان، ارتدکس های روس، ارمنی ها، کاتولیک ها و یهودیان هم در این منطقه حضور دارند و برای مهاجرت به گرجستان مانع مذهبی وجود ندارد.

فرهنگ

گرج ها مردمانی مغرور و دارای فرهنگ غنی هستند. آن ها به مبارز و مهمان نواز بودن، عشق به زندگی، سرزندگی، شوخ طبعی و طول عمر زیاد مشهور هستند. گرجستان پیشینه ای ادبی دارد که به قرن پنجم میلادی می رسد. کلخیدا دارای مدرسه ای سطح بالا بود که یونانیان و گرج ها در آن تحصیل می کردند.

یکی از شاخص ترین آثار ادبی گرجستان شوالیه در پوست پلنگ است که در قرن دوازدهم میلادی توسط شوتا راستاولی سروده شد. نمایشنامه نویس قرن نوزدهم، گئورگی اریستاوی هم به عنوان بنیان گذار تئاتر مدرن گرجستان شناخته می گردد.

دیدنی های گرجستان

گرجستان بیشتر دارای مناظر و دیدنی های طبیعی است و برای افراد طبیعت دوستی که قصد سفر با تور گرجستان به صورت گروهی یا تور انفرادی را دارند یا حتی تمایل دارند اقامت گرجستان را دریافت نمایند، مکان مناسبی است. از مناظر دیدنی آن می توان به دریاچه ریتسا اشاره نمود که در آبخازیا واقع شده است و با وجود خطرهایی که به دلایل سیاسی دارد، ارزش یک بار دیدن را دارد.

اوشگولی هم یکی از مناطق زیبای گرجستان است که دیدن آن خطر کمتری دارد و از تعدادی روستا در منطقه قفقاز تشکیل شده است. کلیسای کازبگی در ناحیه کازبگی هم شاید شناخته شده ترین نماد گرجستان باشد که سر زدن به آن خالی از لطف نیست و قلعه آنانوری در 70 کیلومتری تفلیس هم یکی دیگر از آثار تاریخی است که حتماً باید از آن دیدن کرد.

باکو، شهری زیبا در ساحل خزر

اقتصاد و منابع گرجستان

واحد پول گرجستان لاری است و در اغلب موارد قیمت لاری گرجستان از ثبات خوبی برخوردار است. اقتصاد گرجستان از کشاورزی سنتی و مکانیزه به همراه پایه صنعتی پیشرفته تشکیل شده است. کشاورزی گرجستان حدود نیمی از فراوری ناخالص داخلی این کشور را بر عهده دارد و باعث اشتغال زایی برای حدود یک چهارم نیروی کار این کشور شده است. بخش های صنعتی و خدماتی هم هرکدام حدود یک پنجم از نیروی کار این کشور را به خدمت گرفته اند.

پس از به دست آوردن استقلال، اقتصاد گرجستان به دلیل شرایط سیاسی بی ثباتی که داشت رو به افول رفت و سبب شد سرمایه گذاران خارجی با وجود قیمت لاری گرجستان جرئت سرمایه گذاری در این کشور را نداشته باشند. نبود رابطه تجاری خوب با ایالت های جماهیر شوروی سابق و ناآرامی های موجود در آبخازیا و اوستیای جنوبی که خطوط لوله کلیدی را قطع کردند، واحد پول گرجستان دچار رکود شد. گرجستان کوشش کرد اقتصاد دستوری خود را به اصول بازاری سازمان دهی شده تبدیل کند که در آن قیمت ها آزاد شدند، سیستم بانکی اصلاح شد و برخی از شرکت ها و تأسیسات خصوصی شدند. بانک ملی گرجستان که بانک مرکزی این کشور است لاری که واحد پول گرجستان است را عرضه می نماید و در فرایند معین قیمت لاری گرجستان نقش دارد. اغلب مؤسسات مالی گرجستان در تفلیس قرار دارند.

مناطق داخلی گرجستان دارای منابع زغال سنگ، نفت و مرمر هستند. معادن منگنز چیاتورا توان رقابت با معادن هند، برزیل و غنا را ازلحاظ کیفیت و کمیت دارند. منابع برق آبی این کشور هم قابل توجه هستند. طولانی ترین و قوی ترین رودهایی که برای فراوری برق مورد استفاده قرار می گیرند ریونی، اینگوری و کودوری هستند. این رودهای غربی حدود سه چهارم ظرفیت برق این کشور را فراوری می نمایند.

کشاورزی گرجستان حدود نیمی از فراوری ناخالص داخلی این کشور را بر عهده دارد و باعث اشتغال زایی برای حدود یک چهارم نیروی کار این کشور شده است.

در این سال ها توجه های بیش تری به سوی گرجستان جلب شده است. تمایل به دریافت اقامت گرجستان افزایش یافته است و افراد بیش تری به استفاده از تور گرجستان تمایل پیدا نموده اند که یکی از دلایل آن می تواند قیمت لاری گرجستان باشد. این کشور با ایران رابطه ای پیچیده و قدیمی دارد و برای ایرانیان شاید چندان هم غریب نباشد. در گرجستان می توانید انواع آب وهوا را تجربه کنید و با فرهنگ و تاریخ متنوع قفقازی آشنا شوید، درحالی که شرایط مالی هم دچار ثبات خوبی است.

منبع: ققنوس
انتشار: 28 آبان 1399 بروزرسانی: 28 آبان 1399 گردآورنده: gigablog.ir شناسه مطلب: 6296

به "چرا به گرجستان سفر کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا به گرجستان سفر کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید