چرا هواپیما سقوط می نماید؟

به گزارش گیگابلاگ، علت سقوط هواپیما

قبل از خرید بلیط هواپیما خوب است بدانید که هواپیما هیچ وقت به علت بروز فقط یک مشکل سقوط نمی کند، معمولا ترکیبی از دلایل مختلف منجر به حادثه می گردد و به همین علت تهیه آمار دقیق از علت سقوط هواپیما خیلی سخت است. مثلا اگر هواپیما مشکل جدی فنی داشته باشد (البته مسئله ای که باعث سقوط نگردد) و به علت این مشکل خلبان نتواند هواپیما را به خوبی کنترل و چند لحظه بعد هواپیما سقوط کند دراین صورت چه چیزی باعث افتادن هواپیما شده است؟ خطای خلبان یا مشکل فنی؟ مشکل فنی به خودی خود به معنی سقوط هواپیما نیست چون اگر خلبان بتواند آن را به خوبی مدریت و کنترل کند هیچ اتفاقی پیش نمی آید. می خواهیم درباره علت سقوط هواپیما صحبت کنیم خبرنگاران را همراهی کنید.

چرا هواپیما سقوط می نماید؟

تهیه آماری از علت اصلی سقوط هواپیما مشکل است اما با آنالیز ای که روی سقوط های مختلف اجرا شده درصدهای زیر برای مقصرین و علت حادثه تعیین شده است:

  • 55 درصد خطای خلبان
  • 17 درصد مشکل فنی هواپیما
  • 13 درصد آب و هوا
  • 8 درصد خرابکاری

مدل پنیر سوئیسی

حوادث هواپیما هیچ وقت به خاطر یک علت تعیین اتفاق نمی افتد همواره چندین علت مختلف در بروز حادثه و تصادف دخالت دارند. مثلا یکی از مجموعه دلایل سقوط هواپیما می تواند خستگی خلبان، بدی آب و هوا و مشکل فنی باشد و اگر فقط یکی از این دلایل وجود نداشته باشد ممکن است که هواپیما هیچ وقت سقوط نکند. در صنعت به این مدلسازی مدل پنیر سوئیسی می گویند. اگر چندین تکه پنیر سوئیسی را از پنیرهای مختلف در کنار هم بگذارید خیلی کم پیش می آید که سوراخ تکه های مختلف پنیر در یک راستا قرار بگیرد. در این مدل هر تکه پنیر دلایلی مثل خستگی، شرایط جوی نامناسب یا آموزش غیر استاندارد خلبان هستند. در مواقع نادر سوراخ های پنیر در یک راستا قرار بگیرند که این به معنی این است که همه این عوامل در بروز حاثه سهم دارند.

در کدام فاز پرواز احتمال بیشتری برای سقوط وجود دارد؟

بوئینگ با توجه به تحقیقاتی که در سال های 2005 تا 2014 انجام داده درصدهای زیر را برای احتمال بروز حادثه در فازهای مختلف پرواز ارائه داده است:

13 درصد در هنگام بلند شدن هواپیما

5 درصد درهنگام اوج گرفتن

27 درصد در هنگام کروز

17 درصد در فاز رویکرد اولیه مناسب

38 درصد فرود

پس بر اساس این آمارها، خطرناک ترین فاز پرواز، لحظه فرو آمدن است.

منبع: flightdeckfriend.com

منبع: الی گشت
انتشار: 24 اسفند 1400 بروزرسانی: 24 اسفند 1400 گردآورنده: gigablog.ir شناسه مطلب: 13275

به "چرا هواپیما سقوط می نماید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا هواپیما سقوط می نماید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید