چگونه از گرمازدگی در نوزادان و بچه ها جلوگیری کنیم؟

به گزارش گیگابلاگ، با آغاز فصل تابستان و افزایش محسوس دمای هوا گرمازدگی شایع می گردد و این مسئله می تواند برای نوزادان و بچه ها شرایط مخاطره آمیزی ایجاد کند.

چگونه از گرمازدگی در نوزادان و بچه ها جلوگیری کنیم؟

به گزارش خبرنگار حوزه پزشکی، بهداشت و درمان گروه اجتماعی خبرگزاری خبرنگاران، با آغاز فصل تابستان و افزایش محسوس دمای هوا گرمازدگی شایع می گردد و این مسئله می تواند برای نوزادان شرایط مخاطره آمیزی ایجاد کند.

گرمازدگی چیست؟

گرمازدگی یک بیماری ناشی از گرما است که می تواند برای فرد ایجاد خطر کند. درون بدن ما مقدار زیادی گرما فراوری می گردد که به صورت طبیعی با راه های عرق کردن و دفع گرما به وسیله پوست، خنک شده و تعدیل دما صورت می گیرد. در شرایط محیطی خاص، همچون حرارت بالا، رطوبت زیاد، یا ورزش شدید در هوای گرم، این سیستم خنک نماینده طبیعی ممکن است با شکست روبرو شده و حرارت داخلی بدن بالا رود و به سطح خطرناکی برسد. نتیجه آن آغاز بیماری گرمازدگی با علائمی چون گرفتگی عضلات، خستگی و غش در اثر گرما باشد.

علل و دلایل گرمازدگی در بچه ها

گرمازدگی بیشتر در نوزادان و بچه ها معمول است و اتفاق می افتد؛ این اتفاق ممکن است زمانی که آن ها برای مدت طولانی در خارج از منزل و در آب وهوای گرم قرار می گیرند، رخ دهد. همچنین سوار یک ماشین داغ شدن و یا قرار دادن بچه ها در ماشین، احتمال ابتلا به گرمازدگی را بسیار افزایش می دهد.

گرمازدگی حتی می تواند در عرض چند دقیقه اتفاق بیفتد و چندین راه وجود دارد که باعث گرم شدن بیش ازحد بدن انسان می گردد ولی به طورکلی، دمای بالا علت گرمازدگی است این اتفاق زمانی که دمای بدن، همراه با رطوبت بدن افزایش پیدا کند، خطرناک تر است، پوشاندن لباس های بیش ازحد به بچه ها، نیز باعث افزایش درجه حرارت بدن می گردد.

علائم و نشانه های گرمازدگی در بچه ها و نوزادان

بچه ها علائم خفیف گرمازدگی را نشان می دهند شما متوجه خواهید شد که کودکتان به طور غیرعادی تشنه و خسته می گردد، درحالی که ظاهر پوست او سرد و مرطوب به نظر می رسد. اگر کودک می تواند صحبت کند، ممکن است از گرفتگی معده و پاها شکایت کند، اگر گرمازدگی گسترش یابد، ممکن است متوجه علائم زیر شوید:

  • کم آبی
  • پوست داغ، قرمز و خشک
  • درجه حرارت بیش از 39 درجه سانتی گراد بدون عرق کردن
  • گیجی
  • بی قراری
  • پالس سریع
  • سرگیجه
  • حالت تهوع
  • سردرد
  • بیهوشی
  • تنفس سریع و کم عمق
  • بی حالی

اقدامات اولیه و مهم در درمان گرمازدگی بچه ها

حالا اگر کودک دچار گرمازدگی شد، کارهایی که می توانیم برای درمان او انجام دهیم عبارت اند از:

پایین آوردن درجه حرارت بدن:

این باید اولین کاری باشد که انجام می دهید سعی کنید درجه حرارت داخلی بدن را هر چه سریع تر کاهش دهید زیرا گرمازدگی، خیلی سریع می تواند منجر به بی هوشی گردد. هرگونه لباس های غیرضروری را از تن دربیاورید. تا حرارت بدن را به سطح طبیعی برسانید و آن را کنترل کنید.

کودک را به یک جای خنک انتقال دهید و با 115 تماس بگیرید.

شما می توانید کودک خود را به یک مکان با تهویه مناسب و مطبوع یا جای که خنک است و سایه دارد، ببرید؛ اگر شما در موقعیتی هستید که می توانید کودک خود را به بیمارستان منتقل کنید، هر چه سریع تر اقدام کنید. اگر در صورت تماس با 115 تأخیر ایجاد شد، می توانید با اداره حوادث تماس بگیرید.

با کودک خود صحبت کنید و او را آرام نگه دارید:

این مکالمه را ادامه دهید و از دادن هرگونه نوشیدنی و داروهای مختلف اجتناب کنید.

مقدار زیادی مایعات فراهم کنید:

اگر فرزند شما نشانه های از گرمازدگی را نشان داد، شما می توانید از مایعاتی مانند شیر مادر یا شیر پاستوریزه بهره ببرید و اگر کودکتان بیش از 4 ماه سن دارد، می توانید از مقداری آب بهره ببرید.

در داخل خانه بمانید و از حمام سرد بهره ببرید:

درصورتی که کودک نشانه های خفیف گرمازدگی را دارد شما می توانید آن ها را در یک وان آب سرد قرار دهید تا قبل از رفتن به پزشک به کاهش حرارت بدن او یاری کنید.

نکات مهمی که در فصل گرما باید رعایت کنید

در همه مواقع، بدن بچه ها را هیدراته نگهدارید، مطمئن شوید که کودک شما مایعات اضافه، در هوای گرم را دریافت می نماید. بچه های که از شیر مادر استفاده می نمایند نیز، احتیاج به مایعات اضافی دارند شما به عنوان یک مادر، باید میزان مصرف مایعات را افزایش دهید تا از کمبود آب بدن و کم آبی جلوگیری کنید.

  1. در اوج گرما، در داخل خانه بمانید: اطمینان حاصل کنید که در این مواقع، کودکتان در داخل اتاقی با هوا و تهویه مناسب نگه داری گردد؛ درواقع، تهویه مناسب هوا یکی از راه های جلوگیری از گرمازدگی است.
  2. اگر به ناچار باید کودک خود را بیرون از منزل بیاورید، لباس های رنگی روشن و سبک بپوشد.
  3. شما باید از عینک آفتابی، یک کلاه و کرم ضد آفتاب برای محافظت از کودک خود در برابر اشعه خورشید، بهره ببرید.
  4. کودک را به تنهایی، در ماشین نگذارید: از تنها گذاشتن بچه ها درون ماشین اجتناب کنید. حتی اگر شیشه ها پایین باشد؛ زیرا ماشین ها با سرعت هرچه تمام تر، داغ می شوند و در عرض 10 دقیقه به سطح بالا و خطرناکی می رسند.
  5. اگر در ناحیه ای زندگی می کنید که با یک بحران گرمایی روبرو شده است، بهتر است که نوزاد خود را حتماً در اتاق سرد یا تهویه مطبوع نگه داری کنید.

4145

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 19 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: gigablog.ir شناسه مطلب: 4332

به "چگونه از گرمازدگی در نوزادان و بچه ها جلوگیری کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه از گرمازدگی در نوزادان و بچه ها جلوگیری کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید