کاخ توپکاپی استانبول ، تصاویر کاخ توپکاپی استانبول

به گزارش گیگابلاگ، کاخ توپکاپی در استانبول، معرفی کاخ توپکاپی استانبول ترکیه

کاخ توپکاپی استانبول ترکیه - استانبول شهری نیست که بتوانید یک روزه از تمام تماشای ها و مکان هان های تماشای آن تماشا کنید. با سفر با تور ترکیه، شهری تاریخی، زیبا و عظیم استانبول را خواهید دید. بنابر این، برای سفری هیجان انگیز به شهر تاریخ و فرهنگ آماده شوید، یکی از بنا های تاریخی مه بازدید از آن از باید های سفر به استانبول محسوب می گردد، کاخ توپکاپی استانبول است که هر بیننده ای را وسوسه به بازدید و کندو کاو بیشتر و بیشتر می نماید. در ادامه با بخش کوچکی از تاریخ حیرت انگیز بنای تاریخی توپکاپی استانبول آشنا شوید.

کاخ توپکاپی استانبول ، تصاویر کاخ توپکاپی استانبول

بهترین تجربه سفر را با تور ارزان استانبول در خاطراتتان ثبت کنید. از استانبول زیبا دیدن کنید و لحظات زیبایی را در این شهر تاریخی و تفریحی بگذرانید.

کاخ توپکاپی استانبول جایگاه امپراتوری عثمانی

کاخ توپکاپی استانبول محل سکونت سلاطین عثمانی، حرم سرا و دادگاه عثمانی و بعلاوه مرکز مدیریت حکومت بوده است. ساخت کاخ توپکاپی از سال 1459 شروع شد و در سال 1478 به انتها رسید. کاخ توپکاپی در واقع دومین کاخ عثمانیست که در استانبول بنا شد. این کاخ 4 قرن خانه سلاطین عثمانی بود و 25 سلطان عثمانی در آن زندگی کردند، از سلطان مهمد دوم تا سلطان عبدالملک همگی در کاخ توپکاپی سکنی داشتند. هر سلطانی که به تاج و تخت رسید، قسمتی را با معماری و طرح متفاوت به کاخ اظافه کرد و گاها به دلیل بلاهای طبیعی آتش سوزی و یا زلزله ، به ویژه زمین لرزه 1509 و آتش سوزی 1665 کاخ بازسازی و بر آن تغییراتی اعمال شد تا اینکه در سال 1924 کاخ به موزه تبدیل شد. با بازدید از کاخ توپکاپی درواقع معماری 4 قرن را خواهید دید چرا که هرگوشه از این کاخ نمایان گر یک معماری از دوره خاص است و در طول قرن ها بازسازی و توسعه یافته است.

بخش های کاخ توپکاپی استانبول

پیش از آنکه جهانگردان تور ترکیه به قسمت داخلی کاخ برسند، نخستین دروازه ای امپریالیستی با شکوه و زیبای چشمه سلطان احمد سوم را در حیاط خلوت خواهند دید. داخل کاخ به چهار بخش اصلی : حیاط اصلی و دیگر سازه های کوچکتر از جمله حرم، جایی که اعضای زن خانواده سلطان ساکن بوده اند و ساختمان شورای امپریالیستی، جایی که جلسات میان مقامات دولتی مهم برگزار می گردد، تقسیم شده بود.

بر خلاف کاخ های اروپایی که تنها یک ساختمان عظیم در وسط باغ ساخته می شدند، کاخ توپکاپی تنها کاخ افراد سلطنتی نبود و شامل مجموعه ای از سالن ها، سربازخانه ها، آشپزخانه ها، کیوسک ها، محل های خواب و اتاق ها در محوطه مرکزی بوده. کاخ توپکاپی عثمانی به نوع ساده و فروتن و در عین حال به نوعی کاربردی ساخته شده بود.

حیاط اول کاخ برای دسترس عموم مردم آزاد بوده است و این حیاط منطقه خدماتی کاخ محسوب می شده و شامل یک بیمارستان، یک نانوایی، انبار مهمات ، انبار های ذخیره سازی و بعضی از خوابگاه ها بوده است. کلیسای بیزانس هم در این منطقه قرار گرفته است. نخستین حیاط کاخ حیاط سپاه نامیده می گردد، از این دروازه به بعد هیچ کسی به غیراز سلطان حق نداشت تا سوار بر اسب از این دروازه عبور کند و سایر افراد می بایست با پای پیاده از این دروازه عبور می کردند.

حیاط دوم که میدان دیوان هم نامیده می شد، محل دیوان (شورای امپراتوری) بود و در آن برای هر کسی که با دیوان تجارت و رابطه ای داشت باز بود. حیاط دوم، میدان دیوان درواقع مرکز اداری امپراتوری محسوب می شده. علاوه بر دیوان، صومعه و آشپزخانه هم در حیاط دوم واقع شده بود. دروازه دوم دارای دو برج مراقبت است و با نام دروازه سلام شناخته می گردد؛ دلیل این امر این است که هرکسی که به این مکان وارد می شد، پیش از ورود می بایستی به سلطان سلام و درود می فرستاد و تنها خود سلطان و خدمه او حق عبور از این دروازه را داشتند و به عبارت دیگر این دروازه برای دسترسی عمومی ساخته نشده بود.

دروازه سوم با نام دروازه سعادت شناخته می گردد و دلیل این امر این است که سلطان و اهالی کاخ، رخدادهای عظیم را در این مکان جشن می گرفتند. در این شرایط سلطان بر روی تخت پادشاهی خود می نشست و هنگامی که او شاد بود، همه شاد بودند. این دروازه از طریق خواجه های سفید محافظت می شد و هیچ کس نمی توانست بدون مجوز سلطان از آن عبور کند.

سومین حیات، آخرین حیاط کاخ باغ شخصی سلطان (صوفی همایون) است که آنطرف تعدادی گذرگاه قرار داشت. در این باغ تعداد زیادی گل لاله و گل سرخ و چند اتاقک با نمایی بسیار زیرا رو به شهر وجود دارند که می توان در آن ها به نوشیدن قهوه یا چای مشغول شد.

حرم کاخ توپکاپی هم بخشی از کاخ بوده که مختص خانواده سلطنتی بود و رابطه آن دنیای خارج بسته بود.همسران سلطان و حتی ملکه مادر هم در میان بانوان حرم گاها در میان آنها انتخاب می شد و یا در بیشتر موارد آنها با دیوان عثمانی ازدواج می کردند. حرم در واقع به همسران عقدی و صیغه ای و فرزندان شاه اختصاص داشت و حفاظت از آن بر عهده خواجه های سیاه بود.

نامگذاری کاخ توپکاپی استانبول

کاخ توپکاپی برای اولین بار یِنی سارای (کاخ نو) نام گرفت، اما نام آن در قرن نوزدهم به توپکاپی تغییر یافت.

تاریخچه کاخ توپکاپی استانبول در 60 ثانیه

توپکاپی، نخستین کاخ عثمانی است که بعد از فتح استانبول از طریق امپراتوری عثمانی، به دستور سلطان محمد فاتح (محمد دوم) در سال 1459 بنا شد.

توپکاپی از 1465 تا 1856 مرکز اداری امپراتوری عثمانی بوده است.

کاخ موزه توپکاپی برای حدود 400 سال یکی از اقامتگاه های اصلی سلاطین عثمانی در استانبول بود.

این کاخ 4 قرن خانه سلاطین عثمانی بود و 25 سلطان عثمانی در آن زندگی کردند.

توپکاپی کاخ شهری با جمعیت تقریبا 4.000 نفر به مساحت 70 هکتار (173 هکتار) بوده است.

کاخ موزه توپکاپی در سال 1985 از طریق یونسکو به اسم برترین مثال از قصر های دوران امپراطوری عثمانی به ثبت جهانی رسید.

ساخت کاخ توپکاپی از سال 1459 شروع شد و در سال 1478 به انتها رسید.

نشانی کاخ توپکاپی استانبول

ترکیه، استانبول، منطقه سلطان احمد

Cankurtaran Mh., 34122 Fatih/Istanbul, Turkey

ساعات بازدید و قوانین بازدید از کاخ توپکاپی استانبول

در طول سفر با تور ترکیه همه روزه در پاییز و زمستان از ساعت 9 صبح الی 5 بعد از ظهر و در بهار و تابستان از ساعت 9 صبح الی 7 بعد از ظهر به جز روز های سه شنبه می توانید به بازدید از این کاخ دیدنی بروید. گفتنی است که موزه در صبح های تعطیلات مذهبی هم برای بازدید عمومی بسته است.

ورود به بخش آثار مذهبی و مقدس کاخ برای افراد با لباس نا مناسب(دامن کوتاه، تاپ های تابستانی باز و ...) ممنوع است و از ورود آنان جلوگیری می نمایند.

در کاخ موزه توپکاپی عکسبرداری ممنوع است.

استفاده ازکالسکه در کاخ موزه توپکاپی برای بچه ها ممنوع است.

چطور به کاخ توپکاپی استانبول برسیم ؟

برای رسیدن به این کاخ تمامی وسایل نقلیه عمومی از قبیل اتوبوس، مترو و تراموا به آسانی در دسترس مردم و جهانگرد ها است .

هزینه بلیط بازدید از کاخ توپکاپی استانبول

در حال حاضر هزینه بلیط بازدید از این کاخ، 40 لیره ترکیه برای عظیمسالان است و برای بازدید از بخش حرمسرا هم باید 25 لیره دیگر هم پرداخت نمایید.

اماکن دیدنی نزدیک کاخ توپکاپی استانبول

مسجد ایاصوفیه استانبول، مسجدی 1478 ساله

مسجد سلطان احمد (مسجد آبی)

آب انبار معروف باسیلیکا

گالری تصاویر استوره های ترکیه

مخزن ریحانا

منبع: ترکیه رویایی
انتشار: 16 مرداد 1400 بروزرسانی: 16 مرداد 1400 گردآورنده: gigablog.ir شناسه مطلب: 10163

به "کاخ توپکاپی استانبول ، تصاویر کاخ توپکاپی استانبول" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاخ توپکاپی استانبول ، تصاویر کاخ توپکاپی استانبول"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید