کشف بقایای کفتار غارنشین در غار قلعه کرد آوج

به گزارش گیگابلاگ، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای منتشر شده و گزارش های بدست آمده، کشف بقایای کفتار غارنشین در غار قلعه کرد آوج صورت پذیرفت.

کشف بقایای کفتار غارنشین در غار قلعه کرد آوج

حامد وحدتی نسب گفت: سومین فصل از کاوش های باستان شناسی تیم مشترک ایران و فرانسه با همکاری ژیل بریون استاد موزه انسان شناسی پاریس و با دستیابی به مواد فرهنگی قابل توجهی به انتها رسید.

سرپرست کاوش های قدیمی ترین محوطه باستانی ایران با اشاره به قدمت لایه های این فصل از کاوش ها اظهار کرد: در این فصل، نتایج سن سنجی مواد فرهنگی این غار که در فصل دوم به آزمایشگاه سن سنجی در موزه انسان شناسی پاریس ارسال شده بود، نشان دهنده سه لایه استقراری با قدمت های 160، 210 و بالای 400 هزار سال برای غار قلعه کرد بود که این محوطه را به قدیمی ترین محوطه باستانی ایران تبدیل کرد.

وی ادامه داد: در کنار نتایج سن سنجی، کشف دست افزارهایی با سنت های تراشه برداری قدیمی تر از پارینه سنگی میانی حاکی از حضور و زیست گونه های دیگری از انسان بجز انسان هوشمند کهن و انسان نئاندرتال در این محوطه است.

مدیر گروه باستان شناسی دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به دیگر کشفیات این فصل از کاوش ها اضافه کرد: فک پایین انسان مدرن و بعلاوه بخش بالایی جمجمه نوعی از کفتار منقرض شده به نام کفتار غارنشین که مابین 500 هزار تا 11 هزار سال پیش روی کره زمین می زیسته و برای نخستین بار از ایران گزارش شده، از دیگر کشفیات این فصل از کاوش ها بشمار می فرایند.

وحدتی نسب با بیان اینکه این یافته ها برای حفاظت و نگهداری تحویل موزه قزوین شده، اعلام کرد: امیدواریم با حمایت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قزوین شاهد انجام فصل های آینده کاوش در مهمترین محوطه های باستانی ایران باشیم.

منبع: همگردی
انتشار: 4 شهریور 1401 بروزرسانی: 4 شهریور 1401 گردآورنده: gigablog.ir شناسه مطلب: 16047

به "کشف بقایای کفتار غارنشین در غار قلعه کرد آوج" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف بقایای کفتار غارنشین در غار قلعه کرد آوج"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید