آرامگاه صائب تبریزی؛ ملک الشعرای زمان شاه عباس

به گزارش گیگابلاگ، شاعران پارسی، آوازه جهانی دارند و همه ملت ها با خواندن اشعار و نوشته های زیبا و دلنواز آن ها لذت می برند. صائب تبریزی از شعرای خوش نام ایرانی بوده که در اصفهان آرمیده است. میرزا محمدعلی با تخلص صائب تبریزی و ملقب به میرزا صائبا در سال 1016 هجری در تبریز زاده شد. صائب تبریزی در سرودن غزل در دوران صفوی و قرن یازدهم بنام بود. خانواده صائب جز هزار خانواری بودند که به دستور شاه عباس اول از تبریز کوچ نموده و در محله عباس آباد اصفهان ساکن شدند. صائب در اصفهان به آموختن علوم عصر خویش پرداخت، در جوانی به حج رفت و در بازگشت به مشهد سفر کرد. با ما همراه شوید تا شما را قدری بیشتر با این شاعر آشنا نموده و برایتان توضیح دهیم که آرامگاه صائب تبریزی یا به عبارتی سنگ قبر صائب تبریزی کجاست.

آرامگاه صائب تبریزی؛ ملک الشعرای زمان شاه عباس

در خصوص صائب تبریزی

صائب در سال 1034 هجری قمری از اصفهان راهی هندوستان شد و بعد به هرات و کابل رفت. حکمران کابل، خواجه احسن الله مشهور به ظفرخان که خود شاعر و ادیب بود، مقدم صائب را گرامی داشت. در سال 1042 هجری قمری صائب تصمیم به بازگشت به ایران گرفت و در اصفهان ساکن شد. شاه عباس دوم، حاکم اصفهان مقام ملک الشعرایی را به او اهدا کرد و بدین طریق در میان شاعران هم عصر خویش معروف شد. بعد از شاه عباش و جلوس شاه سلیمان چون مورد قدردانی و توجه شاه سلیمان نبود، از دستگاه حکومتی بیرون آمد و در ملک خود سکونت کرد. صائب هشتاد سال زندگی کرد و در اصفهان دیده از دنیا فروبست. سنگ قبر صائب تبریزی در محلی است که در زمان حیات او معروف به تکیه میرزا صائب بود. شمار اشعار صائب را از شصت هزار تا صد و بیست هزار بیت بوده و به خاطر همین، لقب کثیرالشعر را دریافت کرد. سبکی که او استفاده می کرد، بعدها سبک هندی نامیده شد. لازم هست بدانید که دیوان صائب چندین بار در ایران و هندوستان به چاپ رسید.

آرامگاه این شاعر عظیم

به علت اینکه قبر این شاعر در باغ شخصی وی بود، در زمان پهلوی پیدا شد و تا آن موقع این باغ در اختیار تاجر عمده فروشی میوه بوده که از اوقاف باغ را اجاره کرد، بنابراین اجازه ورود کسی را به باغ نمی داد. در پی این اتفاقات عباس بهشتیان که در میراث فرهنگی فعالیت داشت، در نامه ای به روزنامه چهلستون خواهان رسیدگی به این موضوع و لغو اجاره آن شد. از این راه، این باغ که آرامگاه صائب تبریزی هست، از نابودی رهایی یافت و حفظ شد.

مشخصات آرامگاه صائب و معماریش

آرامگاه صائب یک بنای تاریخی در اصفهان بوده که در خیابان صائب و در باغ تیکه واقع شده و در سراسر این آرامگاه می توان اشعار این شاعر را مشاهده کرد. نقشه بنا توسط استاد حسین معارفی اصفهانی کشیده و سپس، توسط محسن فروعی تکمیل شد. ساخت آرامگاه چهار سال به طول انجامید و در سال 1346 به انتها رسید. سبک معماری آرامگاه از معماری صفویه گرفته شده و دارای ایوانی به ابعاد 14.20 در 6 در 8 است. سقف آرامگاه صائب تبریزی آینه کاری شده و قوس های جناغی در این بنا خودنمایی می نمایند. سنگ مزار قدیمی صائب در بین یک سنگ مرمر یکپارچه یزدی قرار داشته و شامل کتیبه ای از یک غزل خود صائب است. در محوطه رو به روی آرامگاه، آبنما و حوضی مانند چهلستون تعبیه شده و در بالایش قبر پسر و نواده اش واقع شده است. لازم هست بدانید که متاسفانه، این روزها آرامگاه صائب مورد کم لطفی قرار گرفته و نهر و درختانش خشکیده و دیوارها و سقفش آسیب فراوان دیده اند.

راوه بلاگ: راوه بلاگ | با مجله صنعتی راوه همراه باشید

منبع: همگردی
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: gigablog.ir شناسه مطلب: 2818

به "آرامگاه صائب تبریزی؛ ملک الشعرای زمان شاه عباس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آرامگاه صائب تبریزی؛ ملک الشعرای زمان شاه عباس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید