با 10 روستای پلکانی ایران آشنا شوید

به گزارش گیگابلاگ، روستای پلکانی در بسیاری از منطقه ها ایران دیده می شوند و تعدادشان شاید بیشتر از حد تصور ما باشد. شرایط جغرافیایی و محیطی باعث ایجاد و شکل این روستاها شده است. در اینجا به بعضی از این نوع روستاها اشاره می کنیم.

با 10 روستای پلکانی ایران آشنا شوید

هروقت صحبت از روستاهای پلکانی با آن معماری زیبا و خاصش که می شود، همه به یاد ماسوله و ابیانه می افتیم، اما تابه حال از خود پرسیده ایم ایرانی که چهار فصل دارد مگر می شود فقط دو روستا با این نوع خاص ظاهری را داشته باشد ؟ بد نیست با ما همراه شوید تا این زیبایی ها را بیشتر بشناسید و بدانید همه ایران پر از جذابیت های خاص به گونه های مختلف است. روستاهایی که همگی در دامنه کوه ها خود را نمایان نموده اند و زیبایی های کوهستانی به آن ها رنگ و لعابی داده است که از رفتن و زندگی کردن در آنجا لذت می برید. جذابیت های این روستاها به حدی است که هر دنیاگردی را محو تماشای خود نموده و آن ها را به سمت روستاهای پلکانی کشانده است.

بوژان

نیشابور یکی از شهرهای مهم و پررونق دنیاگردی ایران بوده است. می توان از جاده آسفالتی در نیشابور وارد روستایی زیبا با آب و هوایی خاص و زیبایی هایی منحصر به فرد شد. اینجا بوژان است؛ روستایی که مروارید دنیاگردی نیشابور به شمار میرود. آبشار بسیار زیبا و رودخانه ای که حواشی آن را باغ های میوه پوشانده و چشم اندازی رویایی را برای دنیاگردان رقم زده است. رشته کوه های بینالود با انواع گل های دارویی و صنعتی توانسته رونق خوبی برای دنیاگردی نیشابور به ارمغان بیاورد. بافت این روستا به شکل پلکانی است و از معماری سنتی و خاصی الهام گرفته که دیدنش خالی از لطف نیست. مردم این روستا بسیار شاد و مهمان نواز هستند و از دنیاگردانی که به روستایشان می آیند، به بهترین شکل پذیرایی می نمایند. پس یادتان نرود به مروارید این شهر نیز سری بزنید

اشتبین

آذربایجان شرقی جایی شبیه بهشت است و منظره ها حیرت انگیزی دارد؛ در حاشیه سواحل ارس و در دل کوه های سر به فلک کشیده یاقوتی سبز قرار گرفته است. آسمان آبی، رود و جنگل و حتی مارال ها همگی باعث شده اند تا اشتبین به روستای شگفتی ایران مشهور شود. روستایی که قدمتش به زمان شاه طهماسب صفوی برمی شود. فراوری ابریشم در این روستا از قدیم رونق بسیاری داشته و دنیاگردان بسیاری را به سوی خود جذب نموده است. گورستان قدیمی، کتیبه های مرمرین قرن های 9 و 10 هجری حکایت از دیرینگی این روستا دارد. یادتان نرود نانی را که زنان روستایی در اجاق های خانگی می پزند حتما امتحان کنید.

پالنگان

جاذبه این روستا به سنگ چین بودن ساخت خانه هایش است و بس. روستای پالنگان در 45 کیلومتری شهر کامیاران و ابتدای اورمان کردستان است. روستایی با قدمتی از پیش از اسلام با چشمه های پر آب و دره زیبای تنگیور در فاصله 800 کیلومتری آن که همگی جلوه خاصی به روستا بخشیده است. تابستان گرم و معتدل پالنگان، قلعه زیبا و تاریخی آن و چشمه های دائمی آب معدنی و آبشارهای پلکانی این روستا از جاذبه های دنیاگردی به شمار میرود. هیچ وسیله نقلیه ای اجازه ورود به روستا را ندارد.

اورامان تخت کردستان

اورامان تخت اسمی بسیار شناخته شده است. این روستای توریستی هر ساله میزبان شمار بسیاری دنیاگرد ایران و غیر ایرانی است. اورامان در دل رشته کوه های زاگرس و ابتدای حوضه آبریز یکی از بزرگ ترین رودخانه های کردستان واقع شده است. معماری خاص و ویژه این روستا آوازه دنیای دارد. این روستا در میان جاده های پرپیچ وخم که نه تنها تخت نیست، بلکه با شیب تند و وجود کوه های بلند چشمان هر بیننده ای را به خود خیره می نماید. روستای اورمان در 65 کیلومتری مریوان و 170 کیلومتری سنندج است. اورامان تخت در گذشته مرکز سلطنت حکومت اورامی ها بوده و به معنی تخت سلطنت است. اما گذشته از زیبایی ظاهری و خاص این روستا یکی از دلایلی که هر ساله دنیاگردان بسیاری را به این روستا می کشاند، دو مراسم است که در آخرین چهارشنبه منتهی به 15 بهمن و 15 اردیبهشت با نام های کمسای با آیین های خاص و ویژه ای در این روستا انجام می شود.

در کنار این مراسم خاص، نوع لباس پوشیدن مردمان و معماری ویژه آن، روستای اورامان تخت را به مکانی زیبا تبدیل نموده که نظیر آن را هیچ دنیاگردی نمی تواند در ایران ببیند.

کنگ

روستایی با چشم اندازهای کوهستانی زیبا و چشمه های روان که در دامنه کوه های بینالود قرار گرفته است و می توان آن را از جاذبه های دیدنی و طبیعی اطراف شهر مشهد به حساب آورد. کنگ در لغت به معنای پرنده ای قوی پنجه یا دژی مستحکم است. این روستا در 19 کیلومتری غرب طرقبه و 29 کیلومتری مشهد است و ماسوله ای دیگر را از دوران قبل از اسلام به جا گذاشته است. رباط پای کوه کنگ یا رباط شاه عباسی که در انتهای دره کنگ و روی دامنه ای مشرف به رودخانه کنگ واقع شده است، از دو راستا قابل دسترسی است که یکی از سمت دره و دیگری از سمت کوهستان است. اگر بخواهید این رباط را پیاده طی کنید، باید توان حدود یک ساعت و نیم پیاده روی را داشته باشید. این روستا نیز مانند هر روستای دیگری دارای قبرستان است؛ البته با یک تفاوت جالب که سنگ قبرهای باارزش این قبرستان از جنس شیست است و روی هر قبر، دو سنگ قبر قلوه ای شکل وجود دارد. نکته جالب تر درباره این قبرها این است که روی هر قبر علامت مخصوص هر متوفی حک شده است. مسجد و تکیه 150 ساله ای که در این روستا واقع شده است، از دیگر بناهای کهن این روستاست. اگر به این روستا رفتید، حتما آش دست پخت اهالی این روستا را میل کنید که با نوعی سبزی کوهی و سیب زمینی پخته می شود.

اسفیدان (اسپیدان)

روستایی توریستی در خراسان شمالی از توابع شهرستان بجنورد با آب و هوایی خوش که یکی از روستاهای بزرگ این استان به شمار میرود و حدود هشت قرن قدمت دارد. زیارتگاه امامزاده محمدباقر و بافت کهن روستا نشانگر این قدمت تاریخی است. روستایی که نمادش درختان صندل با قطر تنه حدود 2/65 متر است. اسفیدان روستایی با دره ها، آبشارها و قلعه های زیبا و نادری است که در کمتر جایی می توان مشابهش را یافت. اسپیدان، در میان دره ای زیبا واقع شده و پیرامون آن را کوه های مرتفعی فراگرفته است. این روستا از جنوب غربی به کوه آق قیه و از شمال غربی به کوه اسب و از جنوب غربی به تنگه دهیر مزه محدود می شود. چشمه آب معدنی و آبشار هنرور در فاصله 3 کیلومتری اسپیدان، طبیعت و سرزندگی فراوانی را برای این روستا ارمغان آورده و به مکانی مناسب برای دنیاگردان تبدیل شده است. تاش قلعه، در غرب اسفیدان دیواری صخره ای را نشان می دهد که نشان از گذشته ای بسیار قدیمی دارد. برج قاری مالاق و قارقه برج های سنگی قدیمی در اطراف روستا بوده که هنوز قسمتی از پایه های آن به جای مانده است.

هجیج

روستایی در دل دامنه های کوه با گیاهان خودرو، گل های رنگارنگ و درختان سر به فلک کشیده اش که هر دنیاگردی را به سمت خود می کشاند. هجیج در استان کرمانشاه و در دره ای زیبا قرار گرفته است. این روستا از جمله پرجاذبه ترین نقاط استان و از منطقه ها دیدنی اورامانات است و در 25 کیلومتری شهرستان پاوه واقع شده است. روستایی پلکانی، پرپیچ وخم با خیابان های نیم دایره ای و ساختمان های رو به دره و رودخانه سیروان که این روستا را به یکی از شگفت انگیزترین روستاهای ایران تبدیل نموده است. خانه های هجیج همگی از سنگ و به صورت خشکه چین و پلکانی ساخته شده که به علت کمبود جا این گونه ساخته شده است. چشمه بل که آب آن به رودخانه سیروان می ریزد، از جاذبه های آن است. آب این چشمه در هیچ فصلی از سال کم نمی شود و از بهترین آب معدنی های دنیا به شمار میرود.

رویین

کوچه های پیچ در پیچ، بافت قدیمی خانه ها و شیب کوچه به کوچه نظر هر تازه واردی را در این روستا به خود جلب می نماید. روستای پلکانی رویین در 24 کیلومتری شمال اسفراین و 52 کیلومتری جنوب شرقی بجنورد در یکی از دره های دامنه جنوبی کوه آلاداغ واقع شده است و به روستای شکوفه های سیب معروفیت دارد، در میان کوه های سر به فلک کشیده آلاداغ، زیبایی مسحورنماینده این روستا در کنار خانه های پلکانی، باغ های انبوه میوه و دره های آن، زیبایی رویین را دو چندان نموده است. در ارتفاع قرار گرفتن این روستا و بعلاوه عبور رودخانه ای از میان آن که علت سرسبزی آن است، سبب شده این روستای زیبا رویین نام بگیرد. رویین با قدمتی 500 ساله، بارگاه امامزاده اسحاق و تپه های باستانی توانسته جزو بهترین روستاهای پلکانی ایران و پردنیاگردترین آن ها قرار گیرد.

سرآقا سید کوهرنگ

پس از عبور از راستا پرپیچ و خم و کوهستانی چهارمحال و بختیاری، روستای سر آقا سید کوهرنگ در میان کوه ها خودنمایی می نماید. سرآقاسید در فاصله 140 کیلومتری شهرکرد با خانه هایی تمام خشت و معماری پلکانی به ماسوله زاگرس معروف شده است. در معماری خانه های این روستا (مثل تمام روستاهای پلکانی ایران) پشت بام حیاط پایینی حیاط منزل بالایی است. این روستا علاوه بر معماری زیبا دارای چشمه سارها، باغ های میوه و طبیعت سرشار از زیبایی منحصربه فرد در استان است. وجه تسمیه این روستا با امامزاده ای به همین نام است که پیرامونش را چند درخت گردوی کهنسال و چشمه هایی زیبا فرا گرفته است. گویی در این روستا زمان متوقف شده است و روستاییان همان ساختار و شکل سنتی خود را حفظ نموده اند؛ روستایی که گویش، فرهنگ، آداب و رسوم شان دست نخورده به جای مانده است. از مدرنیته و زندگی شهری در این روستا خبری نیست. فصل های بهار و تابستان بهترین زمان برای رفتن و پیدا کردن خلوتی برای آرامش در این روستا است تا بتوان چند روزی از زندگی شهری رها شد و به گذشته های شیرین دور برگشت.

زنوزق

در آذربایجان شرقی روستایی زیبا و سرسبز با خانه های پلکانی در دل کوه ها وجود دارد. زنوزق نام روستایی است با تمام زیبایی هایی که در تصور آدمی می گنجد. علاوه بر زیبایی محسورنماینده و مردمان مهربان و مهمان نوازش این روستا عنوان بزرگ ترین روستای پلکانی ایران را در اختیار دارد. این روستا با قدمتی 800 ساله همچنان پابرجا و پایدار است و مامن مردمان خوب. گورستان قدیمی با سنگ نوشته های مربوط به قرن نهم هجری، قلعه و مسجد زنوزق، آبشار دامجی قیه و سد قلعه از جاذبه های خاص و تاریخی این روستا است.

علاوه بر تمامی این جاذبه ها می توانید به خوشمزه ترین قسمت این روستا بروید، پشت بام خانه های این روستا در تابستان پر می شود از برگه های آلو قیسی که رو به آفتاب خشک می نمایند و راهی برای امرار معاش اهالی روستا است.

خوانندگان عزیز خبرنگاران توجه داشته باشند این روستا فقط تعداد کمی از بی شمار روستاهای پلکانی ایران هستند. اگر روستاهای دیگری را می شناسید به ما معرفی کنید.

منبع: کجارو / tishineh.com / iran-view.com / tabriz.ir / iranica.blogsky.com
انتشار: 7 بهمن 1400 بروزرسانی: 7 بهمن 1400 گردآورنده: gigablog.ir شناسه مطلب: 12502

به "با 10 روستای پلکانی ایران آشنا شوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با 10 روستای پلکانی ایران آشنا شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید