آموزش تندخوانی و برطرف مشکلاتی که مانع آن می گردد

به گزارش گیگابلاگ، تند خوانی میزان و کیفیت مطالعه را بالا می برد.با یادگیری روش تند خوانی و برطرف مشکلاتی که مانع تندخوانی می شوند میزان مطالعه بسیار بالا می رود

آموزش تندخوانی و برطرف مشکلاتی که مانع آن می گردد

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات تحصیل در استرالیا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی استرالیا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی استرالیا، بهترین مسیر را به سوی دانشگاه های استرالیا انتخاب کنید.

تندخوانی مهارتی است که باعث می گردد افراد بتوانند در کوتاه ترین زمان ممکن مطالب بیشتری را مطالعه نمایند. تندخوانی یکی از مهم ترین مهارت ها در مطالعه است .تندخوانی به شخص یاری می نماید که در مفید ترین زمان ممکن بتواند مطالعه خود را انجام دهد. برای مثال یک فصل از یک کتاب با تندخوانی در 15 دقیقه تمام می گردد، در صورتی که در حالت معمول یک ساعت زمان برای اتمام آن موقع ضروری است. تندخوانی یک مهارت است و قابل یادگیری است بنابراین عواملی مثل هوش و یا وراثت مانع فراگیری این تکنیک نمی شوند.در یادگیری مهارت تندخوانی، اراده و پشتکار لازم برای یادگیری و داشتن تمرین بسیار حائز اهمیت است.شما هرگز نباید انتظار داشته باشید که این مهارت را طی زمان کوتاه فرا بگیرید.با تندخوانی مقدار مطالعه شما افزایش پیدا می نماید و زمان بیشتری را برای خود ذخیره می کنید. همچنین سطح آگاهی و معلومات شما ودر نتیجه اعتماد به نفس شما نیز افزایش می یابد.

چه عواملی مانع تندخوانی میشوند؟

موانعی وجود دارد که باعث جلوگیری از یاد دریافت مهارت تندخوانی می گردد و با برطرف کردن این موانع حتی اگر مهارت تندخوانی را نیاموزید میزان کیفیت مطالعه شما بسیار بالاتر خواهد رفت. در ادامه به معرفی این موانع می پردازیم.

عدم اعتماد به نفس در درک مطلب

عده زیادی از کسانی که کندخوان هستند این تصور را دارند که کندخوانی باعث می گردد تا درک بهتری از متن داشته باشند در صورتی که این باور کاملا غلط است. بهترین راه برای ترک این عادت مطالعه کردن به صورت عبارت به عبارت و دوری جستن از عادت خواندن کلمه به کلمه است.

با صدای بلند کتاب خواندن

بسیاری بر این تصور هستند که اگر از روی کتاب با صدای بلند بخوانند، می توانند مطالب را بهتر و بیشتر درک نمایند در صورتی که این کار نه تنها درک مطلب را به تاخیر می اندازد بلکه برای اطرافیان نیز ایجاد مزاحمت می نماید.

عادت زیر لب خواندن

زیر لب خواندن همان زمزمه کلمات هنگام مطالعه است به طوری که صدای خواندن را در گوش خود بشنوید. حرکت لب هنگام مطالعه نیز نوعی از زیر لب خواندن است. این عادت اشتباه نیز مانع تندخواندن می گردد چون در این حالت حداکثر سرعت مطالعه هماهنگ با سرعت حرف زدن یعنی به اندازه 200 کلمه در دقیقه و حتی کم تر می گردد که سرعت بسیار کمی است. بنابراین برای مطالعه با سرعت زیاد و درک بالا از متن باید بی صدا مطالعه کنید تا بین نگاه و مغز رابطه مستقیمی برقرار گردد. تندخوانی نیازی به شنیدن کلمات برای درک مطلب ندارد .

تلفظ و تکرار کلمات در ذهن

در این حالت درست است که لب ها حرکت نمی نمایند و ارتعاشی در گلو احساس نمی گردد اما کلمات هنگام خواندن در ذهن تکرار می شوند. برای ترک عادت خواندن کلمات در ذهن می توانید با تجسم مطالبی که درون متن مطالعه می کنید کم کم عادت خود را ترک کنید.

علامت گذاری و به کار بردن راهنما

استفاده از انگشت، مداد و یا وسایل دیگر برای خط کشیدن، علامت گذاری و یا دنبال کردن مطلب مانع تند خوانی است. فقط در صورتی که سرعت حرکت انگشت و یا وسیله دیگر زیاد باشد و هم زمان با سرعت مطالعه باشد مسئله ای برای تندخوانی ایجاد نمی نماید.

برگشت خوانی در مطالعه

اگر در صورت خستگی و حواس پرتی بعد از خواندن چند خط باز به خطوط قبلی برگردید در واقع مبتلا به عادت برگشت خوانی هستید که یکی از وقت گیرترین عادات مطالعه می باشد. برای برطرف این عادت می توانید یک کارت و یا برگه را بر روی قسمت هایی که مطالعه کردید بگذارید تا به آن ها برنگردید.

میدان دید محدود

اگر با دید محدود در صفحه مطالعه کنید باعث کند شدن سرعت شما در مطالعه می گردد چراکه چشم های شما به دیدن کلمات محدودی از صفحه عادت می نماید. برای برطرف این عادت کافی است در هنگام مطالعه بعد مطالعه هر کلمه آگاهانه به سراغ کلمات بعد بروید و به جای تکان دادن سر، چشم های خود را برای مطالعه حرکت دهید.

چگونه سرعت مطالعه را حساب کنیم؟

برای محاسبه سرعت مطالعه یک متن کوتاه از یک کتاب (به طور مثال یک متن 38 خطی) را انتخاب کنید، سپس تعداد میانگین کلمه های هرخط را به دست آورید (مثلاً 10 کلمه) و آن ها را در تعداد خط ها ضرب کنید.

10×38= 380

بعد از محاسبه عدد، متن را مانند همواره فقط یک بار بخوانید ولی قبل از آغاز به خواندن کرونومتر خود را برای اندازه گیری زمان روشن کنید.

حال با توجه به اندازه های ذکر شده در زیر سرعت مطالعه خود را به دست آورید .

  • خواننده ضعیف: سرعت 200 تا 250 کلمه در دقیقه
  • خواننده متوسط: سرعت 250 تا 400 کلمه در دقیقه
  • خواننده ماهر : سرعت 400 تا 600 کلمه در دقیقه

چند روش مفید برای تندخوانی

سطحی خواندن

سطحی خواندن یکی از بهترین و کارامد ترین روش ها برای افزایش سرعت و میزان مطالعه شما است. کافی است در خواندن یک مطلب، تنها ایده و زمینه اصلی متن را در نظر بگیرید و بخش زیادی از متن را به صورت سطحی بخوانید و از آن عبور کنید. در مطالعه هر متن، درک مطلب اصلی آن اهمیت دارد و این روش سرعت مطالعه شما را بسیار بالا می برد.

داشتن تمرکز بالا

یکی از عوامل مهم و موثر در تندخوانی تمرکز است. پس از آن که ذهن شما به جای درک مطلبی که در حال مطالعه آن هستید به مسایل دیگری پرت می گردد، بازگشت به مطلب و درک آن برای ذهن زمان می برد و این اتفاق باعث به هدر رفتن میزان زیادی از زمان مطالعه شما می گردد. بنابراین داشتن تمرکز در هنگام مطالعه یکی از کلیدی ترین نکات برای تندخوانی محسوب می گردد.

نکته برداری و نت برداری

معمولا در تندخوانی از روش های نت برداری و نکته برداری استفاده نمی گردد به این خاطر که بسیار وقت گیر است. ولی در کل کارآمد و مفید است چون در فقط کلماتی یادداشت می شوند دارای معنا و مفهوم ایده کلی متن باشند. همچنین وجود کلمات کلیدی باعث می گردد که حجم زیادی از اطلاعات مربوط به آن را در ذهن تداعی گردد .

به این ترتیب می بینیم که یادگیری این مهارت مسئله بسیار سختی نیست و با انجام دادن یک سری تمرین و برطرف عادت های اشتباه مطالعه، تندخوانی را می توانید به راحتی بیاموزید و به سرعت،کیفیت و لذت مطالعه کردن خود بیافزایید.

منبع: setare.com
انتشار: 11 آبان 1399 بروزرسانی: 11 آبان 1399 گردآورنده: gigablog.ir شناسه مطلب: 5922

به "آموزش تندخوانی و برطرف مشکلاتی که مانع آن می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آموزش تندخوانی و برطرف مشکلاتی که مانع آن می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید