آموزش یافتن شخصیت برای نمایشنامه به وسیله داستان ها و حوادث

به گزارش گیگابلاگ، به گزارش خبرنگاران درخت یکی از عناوین مجموعه 10 جلدی تتاتر به مثابه زندگی اثر یوجینو باربا است که با ترجمه محسن تمدنی نژاد از سوی نشر لگا منتشر شده است. هر کدام از این کتاب ها شامل یکی از اجراهای مطرح گروه اودین تئاترت همراه با متن اجرا یی آن نمایش است؛ همچنین هر جلد مقالاتی درباره شیوه کار و چگونگی شکل گیری آن اثر از ابتدا تا پایان را شامل می گردد.

آموزش یافتن شخصیت برای نمایشنامه به وسیله داستان ها و حوادث

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات تحصیل انگلیس هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی انگلیس، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی انگلستان، بهترین مسیر را به سوی دانشگاه های انگلیس انتخاب کنید.

در کتاب درخت علاوه بر متن نمایش نامه، درباره فرایند شکل گیری آن نیز صحبت شده است. همچنین یاداشت های شخصی بازیگران و کارگردان که هرکدام از زاویه دید خود به این اثر پرداخته اند و درباره چگونگی شکل گیری نمایش صحبت نموده اند نیز در کتاب موجود است. این نمایشنامه و مطالبی که در این کتاب منتشر شده است محصول کار آزمایشگاهی و کارگاهی است که توسط یوجینو باربا و گروه اودین تئاترت اجرا شده و به اجرا رسیده است.

درخت و ریشه هایش عنوان مقاله ای از بارباست که در آن درباره چگونگی شکل گیری شخصیت های این نمایش صحبت می نماید. این که بعضی از داستان های کوتاه و صفحه حوادث روزنامه ها چگونه به او در ساختن شخصیت تازه برای نمایش درخت یاری نموده است.

روبرتا کارری، یکی از شخصیت های نمایش درخت یادداشتی با عنوان در چنگال کرونوس نوشته و در آن درباره اجراهای این نمایشنامه و صحبت های باربا در مورد این اثر سخن گفته است. همچنین از نحوه کار باربا با بازیگران و ایده های او حین بازی نوشته است. کارری در این مطلب درباره چگونگی شکل گیری و شخصیت نمایشنامه به واسطه بازیگران می گوید.

یوجینو باربا

در یاداشت سوم این کتاب جیک جیکی از شاخه خشک که ایبن ناگل راسموسن آن را نوشته شاهد گفت وگوی او و یوجینو باربا درباره نوع پوشش و ظاهر این بازیگر و نحوه شکل گیری شخصیت مدنظر کارگردان هستیم که در نهایت خود بازیگر آن را خلق می نماید. در بخشی از این متن آمده است که شاهد بودم که کارگردان به خاطر جزئیات تکنیکی از کوره در می رود و مشاهده کردم که او چند روز به سختی کار کرد و تا زمان رسیدن به راهکار، ناامید نشد. شوکه شدم وقتی که او ناگهان ارتباطی غیر منتظره در میان تکه های شناور آزاد کسب کرد و آن یافته (که به شکلی کاملا طبیعی جای خودش را در اجرا باز کرد) به نحوی اجرا را مستحکم کرد.

پاراواتی باول یکی از بازیگران نمایش درخت است که همزمان با شروع اجرای این نمایش در سال 2016 به گروه اودین تئاترت پیوست. او در یادداشتی تحت عنوان دو پرنده روی درخت درباره حضورش در این نمایش و تجربه ای که از همکاری با این گروه تئاتری به دست آورده سخن می گوید.

ضروری عنوان یادداشت دیگر از بازیگر نمایش درخت، دونالد کیت است که به زندگی خود، ورودش به گروه اودین تئاترت سال 2006 و شروع به کارش با یوجینو باربا صحبت می نماید. کیت در قسمتی از این یادداشت آورده است که با جدیت در پی کشف یک مدخل در این اجرا هستم. این مدخل چیزی است که می تواند بر آن متمرکز شوم یا اینکه می تواند درهایی را به روی کاراکتر بگشاید. می تواند یک شعر یا بعضی مواد خام باشد که صادقانه با آنچه در حال خلقش هستم سخن بگوید.

جنگ یک چهره دارد، اجرای یک نیایش، آخرین نمایش و تقدیس خیال عناوین دیگر مطالبی است که در این کتاب می خوانیم و با نحوه رشد و شکل گیری شخصیت های نمایش درخت و چگونگی همکاری بعضی از بازیگران با این نمایش و گروه اودین تئاترت و طراحی لباس وچهره پردازی شخصیت ها در این اثر آشنا می شویم.

در این کتاب عکس هایی از باربا و بعضی از بازیگران گروه اودین تئاتر نیز کار شده است. لازم به ذکر است نمایش درخت در بهمن ماه سال 1395 به مدت پنج شب در سالن حافظ تهران توسط یوجینو باربا و گروه اودین تئاترت روی صحنه رفته است.

نمایشنامه درخت داستان مواجهه انسان ها با درختی بی برگ است. در قسمتی از نمایشنامه درخت می خوانیم:

زن ایگبویی: شما که هستید؟ شما هم گریزانید؟

آئورلیانو: ما راهبیم و مشغول نیایش کردن.

زن ایگبویی: اینجا چه می کنید، در سایه این درخت بی برگ؟

سرافینوس: چشم به راه بازگشت پرندگانیم.

آئورلیانو: زیرا این درخت حتی در این صحرای سوری شکوفه خواهد داد.

زن ایگبویی: نه! این درختی ست که، در آفریقا برده فروشان قربانیان شان را وادار می نمایند اینجا راه بفرایند، پیش از آنکه آنها را به اقیانوس روی عرشه کشتی بفرستند.

سرافینوس: این درختی است که پرندگان را باز می گرداند.

زن ایگبویی: این درخت فراموشی است. هر کس اطرافی درخت راه برود دیگر سرزمین، خانه و خانواده اش را از یاد می برد.

سرافینوس: به خاطر خواهی آورد. خاطره چیزی است که از آنچه فراموش نموده ای باقی مانده است. (صفحه 122)

نشر لگا کتاب درخت اثر یوجینو باربا را با ترجمه محسن تمدنی نژاد در 600 نسخه، 140 صفحه و با قیمت 22000 تومان منتشر نموده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 6 مهر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: gigablog.ir شناسه مطلب: 5191

به "آموزش یافتن شخصیت برای نمایشنامه به وسیله داستان ها و حوادث" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آموزش یافتن شخصیت برای نمایشنامه به وسیله داستان ها و حوادث"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید