انیمیشن بچه زرنگ: تلاشی برای روایت مذهبی در قالبی تازه، انتظار برای انتشار کتاب این اثر سینمایی!

به گزارش گیگابلاگ، سرویس کودک و نوجوان خبرنگاران (ایبنا)- علیرضا خلیل زاده: انیمیشن بچه زرنگ تنها انیمیشن حاضر در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر است که داستان آن درباره پسر کوچکی به نام محسن است که خود را ابرقهرمان می داند و همانند بتمن و سوپرمن، نام خود را بچه زرنگ گذاشته است. او پس از دیدار با شخصیت ببری کوشش دارد حیوانات جنگل را از دست شکارچیان غیرقانونی نجات دهد. این کار ساخته هادی محمدیان، کارگردان مشهور انیمیشن های فیلشاه و شاهزاده روم است.

انیمیشن بچه زرنگ: تلاشی برای روایت مذهبی در قالبی تازه، انتظار برای انتشار کتاب این اثر سینمایی!

از نظر داستان و فرم روایت این انیمیشن دست بالا را نسبت به دو انیمیشن قبلی این کارگردان دارد و کشش داستان بسیار بهتر از دو کار قبلی است؛ به گونه ای که در انیمیشن فیلشاه و شاهزاده روم ما با تعداد زیادی مخاطب کودک در برابر اثر روبرو بودیم و هیچ مجذوب کنندهیتی در آن، برای افراد بزرگسال وجود نداشت؛ ولی بچه زرنگ برخلاف دو ساخته قبلی، مخاطب کودک و بزرگسال را به طور همزمان روبه روی پرده نقره ای نگه می دارد.

استفاده از لهجه های مختلف سراسر ایران در صداگذاری انیمیشن باعث ایجاد هویت ایرانی در کالبد انیمیشن می گردد. قاب بندی های مجذوب کننده در کنار صداپیشگی خوب، حسی آشنا و خاطره انگیز از شمال زیبای ایران را به ما یادآور خواهد شد؛ البته ایراداتی نیز در این بخش وجود دارد. شخصیت ببری که قصه یک ببر مازندران در حال انقراض را روایت می نماید و صداپیشه آن هومن حاجی عبداللهی است در صداگذاری همراه با لهجه مازنی، به شدت شخصیت رحمت در مجموعه تلویزیونی مرکز سیروس مقدم را برای مخاطب یادآور می گردد و تا 15 دقیقه ابتدایی مخاطب نمی تواند با شخصیت تازه ارتباط برقرار کند.

ببری در داستان استعاره از ایران و موجودات در حال انقراض آن است؛ همانگونه که در یک سکانس وقتی ببری روی نقشه ایران خوابید به این موضوع اشاره شد. از دیگر نکات مثبت این انیمیشن می توان به نشان دادن اِلمان های ایرانی مثل جنگل ابر، برج میلاد، میدان آزادی، راه آهن تهران، زمین های شالی کاری و ... اشاره نمود که این فیلم را در دسته جهانگردی فیلم قرار می دهد و پخش این اثر در کشور های خارجی باعث جذب جهانگرد و بعلاوه شناساندن منابع طبیعی و میراث فرهنگی مشهور ایران به افراد غیرایرانی می گردد. مثل تمامی کارهای دیگر این کارگردان، بچه زرنگ نیز رنگ وبوی مذهبی دارد و اقتباسی آزاد از روایت امام رضا(ع) و ضامن آهو است که این تلمیح در فیلمنامه بسیار زیبا جا خوش نموده است.

برخلاف سایر آثار هنری مذهبی با افراط در روایت گری و زیاده گویی شاخصه های اعتقادی در فیلمنامه روبه رو نخواهیم شد. در خاتمه، این انیمیشن با ترکیب کاملی از فرهنگ ایرانی، هنجار های اجتماعی و ساخت یک الگو و قهرمان مناسب برای بچه ها به یکی از برترین فیلم های جشنواره چهل ویکم تبدیل شده است. البته هنوز خبری از زمان اکران این انیمیشن منتشر نشده است و انتظار می رود قبل از آغاز جشنواره فیلم فجر، این فیلم از صف اکران خارج گردد.

موضوع دیگری که در این زمینه مطرح است ساخت آثاری خارج از پلتفرم سینما است؛ عملی که لوپتو و نشر مهرک انجام داد و از روی انیمیشن سینمایی لوپتو، دست به فراوری کتاب زد یا پسر دلفینی که با ساخت مجسمه های دکوری این عمل را به نمایش گذاشت. انتظار می رود کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان نیز از این انیمیشن فراوریات جداگانه ای در قالب کتاب، مجسمه، عروسک و ... داشته باشد تا بر تبلیغات این انیمیشن افزوده گردد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 20 تیر 1402 بروزرسانی: 20 تیر 1402 گردآورنده: gigablog.ir شناسه مطلب: 21119

به "انیمیشن بچه زرنگ: تلاشی برای روایت مذهبی در قالبی تازه، انتظار برای انتشار کتاب این اثر سینمایی!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انیمیشن بچه زرنگ: تلاشی برای روایت مذهبی در قالبی تازه، انتظار برای انتشار کتاب این اثر سینمایی!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید