آیین نامه تغذیه به زودی تصویب می گردد

به گزارش گیگابلاگ، مدیر کل دانشجویی وزارت بهداشت در مورد تصویب و ابلاغ آیین نامه تغذیه و طولانی شدن این فرایند، بیان داشت: سابق بر این آیین نامه ها توسط معاونت مربوطه تهیه می شد و وزیر بهداشت آن را امضا و به دانشگاه ها ابلاغ می کردند، اما تغییری در این فرایند ایجاد شده است به این شکل که سیستمی تحت عنوان کارگروه تنظیم مقررات آیین نامه ها طراحی شده که هر آیین نامه برای تصویب باید به تایید این کارگروه برسد.

آیین نامه تغذیه به زودی تصویب می گردد

به گزارش خبرنگاران، مهندس رحمان خدابنده لو در نشست اعضای شورای مرکزی شورای صنفی دانشجویان وزارت بهداشت ضمن بیان این مطلب گفت: تا کنون 4 جلسه در این خصوص برگزار شده است و هر بار اصلاحاتی اجرا شده که به نفع دانشجویان بوده است. به زودی این آیین نامه تصویب خواهد شد.

در این نشست، دکتر سیدعابدین حسینی آهنگری مشاور معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت ضمن تایید سخنان مدیر کل دانشجویی وزارت بهداشت، در مورد ارایه ندادن امکانات حفاظتی به دانشجویان خوابگاهی بعضی دانشگاه های علوم پزشکی، بیان داشت: به دنبال پی گیری های اجرا شده در حاشیه جلسه حاضر، معین شد ماسک به دانشجویان خوابگاهی ارایه نشده است که دکتر لاری پس از عنوان شدن موضوع از سوی دبیر کارگروه رفاهی شورای صنفی دانشجویان وزارت بهداشت، این مطلب را به صورت موردی پی گیری کردند و بنا شد از این پس ماسک و محلول ضدعفونی نماینده در فضای خوابگاهی نیز در اختیار دانشجویان این دانشگاه ها نیز قرار گیرد.

وی در مورد فرایند طولانی مدت مصوب شدن آیین نامه تغذیه توضیح داد: آیین نامه را شش ماه پیش به کارگروه داده ایم و در یک ماه گذشته دو جلسه در این خصوص برگزار شده که در این جلسات ایراداتی به نفع دانشجویان گرفته شده است؛ در جلسه دوم بنا شد این ایرادات برطرف شود و آن چه بسته شده مصوب شود، تا آیین نامه جدید به دانشگاه ها ابلاغ شود.

در ادامه اعضای شورای مرکزی شورای صنفی دانشجویان وزارت بهداشت به بیان موضوعات خود پرداختند.

عمار حسین زهی دبیر کارگروه توسعه شورای مرکزی شورای صنفی دانشجویان وزارت بهداشت به اختصاص تعداد دفعات بیشتری در ارایه وام ضروری، اشاره نمود که دکتر لاری در تماس تلفنی با مهندس بهزاد رحیمی رییس صندوق رفاه وزارت بهداشت این موضوع را به صورت تلفنی در حین برگزاری جلسه پی گیر شدند.

مهندس رحیمی در مورد ارایه تجهیزات الکترونیکی به دانشجویان، ابراز داشت: این موضوع به وسیله سامانه 4030 در حال پی گیری است و پیش نویس سند نیز در این خصوص نوشته شده است اما فرایند کار به صورت جدی پیش نمی رود. البته نامه ای نیز به بنیاد مستضعفان نوشته شده است و در حال مذاکره هستیم تا برای تعدادی از دانشجویان تعدادی از این تجهیزات تهیه شود.

رحیمی یادآور شد: به دنبال این نیز هستیم تا گوشی هایی را که در اختیار سازمان گمرکات قرار گرفته است با مبلغ کمتری خریداری کنیم و به دانشجویانی که مسائل اقتصادی دارند، تحویل دهیم. با دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز تفاهم نامه ای نوشته شده تا منابعی از سوی صندوق رفاه و منابعی از سوی دانشگاه اختصاص داده شود و به 20 دانشجو تبلت ارایه شود.

رییس صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت در مورد افزایش تعداد دفعات ارایه وام ضروری، خاطر نشان کرد: کوشش داریم بندی در هیأت امنا داشته باشیم تا بر اساس آن تعداد دفعات ارایه وام ضروری را افزایش دهیم. یعنی دانشجویی که دو سال تحصیل می نماید یک بار، دانشجویی که چهار سال تحصیل می نماید دوبار و دانشجویان دکتری و عزیزانی که حدود 6 تا 7 سال تحصیل می نمایند سه بار بتوانند این وام را دریافت نمایند.

وی اضافه نمود: از آن سو نیز در موارد ضروری به دانشجویان بی بضاعت و دارای مسائل خاص نیز در تعداد مراتب بیشتر این وام پرداخت خواهد شد.

رحیمی با اشاره به بیان مطلبی در فضای مجازی مبنی بر بیشتر بودن مبالغ وام دانشجویان در وزارت علوم، به رد این مطلب پرداخت و در پاسخ بیان داشت: مطلبی در فضای مجازی مطرح شده بود مبنی بر این که، وام دانشجویان وزارت علوم به نسبت دانشجویان وزارت بهداشت، مبلغ بیشتری را به خود اختصاص داده است به نحوی که دانشجویان وزارتخانه علوم ترمی یک میلیون 500 هزار تومان تا 2 میلیون وام دریافت می نمایند و البته این را اعلام ننموده بود که این مبلغ جمع دو وام تحصیلی و مسکن است.

این مقام مسؤول اضافه نمود: دانشجویان بدانند جمع وام تحصیلی و وام مسکن دانشجویان وزارت بهداشت حداقل سه میلیون و 400 هزار تومان است و این در حالی است که این مبلغ برای دانشجویان متاهل دوبرابر است، یعنی دانشجویان متاهل دانشگاه های علوم پزشکی وزارت بهداشت در مجموع این دو وام، حدود هفت میلیون و 300 هزار تومان دریافت می نمایند.

رییس صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت در انتها این ارتباط تلفنی، گفت: سال جاری با پی گیری های اجرا شده، 50 درصد کل منابع وامی ما در مجموع وام ها افزایش یافت که اگر وام دستیاری را بخواهیم به این سقف اضافه کنیم، حدود 186 درصد نسبت به سال قبل افزایش میزان وام های پرداختی خواهد بود.

به گزارش مفدا، دکتر ایزد محمد خواجه دبیر کارگروه حقوقی شورای صنفی دانشجویان وزارت بهداشت نیز در سخنانی با بیان این که برای انجام همه کوشش های اجرا شده از معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت و شخص دکتر لاری تشکر می کنم، ابراز داشت: ما می دانیم شما تا چه اندازه کوشش می کنید و زحمت می کشید و امروز پویایی در حوزه فرهنگی و دانشجویی را به عینه مشاهده می کنیم. معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت به واقع به سمت و سوی بسیار خوبی در حال حرکت است.

وی ادامه داد: در مورد واکسن کرونا این را می دانیم که واردات این محصول با وزارت بهداشت نیست اما در مورد واکسن کرونا اعتقاد داریم که اگر وزارت بهداشت در این خصوص مطالبه جدی نداشته باشد، از صندلی دیگری نمی توان انتظار داشت که این موضوع را در سرعت و زمان کافی دنبال نمایند. با آن که علم به این موضوع داریم که برای خرید و وارد کردن این محصول وزارت بهداشت مسؤول نیست.

این فعال دانشجویی با بیان این که جمعیت آسیب پذیر جامعه و کادر درمان نمی توانند بیشتر از این صبر نمایند، یادآور شد: اگر واکسن می تواند مسائل ناشی از شیوع کرونا از جمله مرگ و میر هموطنانمان را حل نماید نباید دقیقه ای در تهیه آن تاخیر کرد، دانشگاه های وزارت علوم در این شرایط تعطیل هستند زیرا در عرصه بهداشت و درمان نقشی را که بر عهده دانشگاه های علوم پزشکی گذاشته شده است، ندارند.

دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی در دوران تعطیلی دانشگاه ها در عرصه حضور دارند

محمد خواجه اضافه نمود: در دانشگاه های علوم پزشکی وزارت بهداشت، دانشجویان پزشکی، پرستاری و فیزیوتراپی در عرصه هستند و سیستم دانشجویی ما از این جهت لطمه می بینند به همین جهت نگرانی از این حد در صحنه بودن، برای سلامتی این نخبگان علمی و ایثار وجود دارد.

وی در ادامه به حقوق دانشجویان دستیاری اشاره نمود و گفت: ما کوشش های شما را می بینیم اما در حوزه حقوق دانشجویان در سه حیطه حقوق کارورزان، امتیازات کروناو دانشجویان شهریه پرداز که وارد سیستم شده اند و در کادر درمان در حال فعالیت هستند، احتیاج به مساعدت هر چه سریعتر هستیم. در مورد حقوق معمول کارورزان که بنا بود رشد 50 درصدی داشته باشند ما باید نظارت کنیم تا دانشگاه ها این عدد را مشابه به هم پرداخت نمایند.

نشست های مستمر اعضای شورای مرکزی شورای صنفی دانشجویان با مسؤولان دنبال شود

دبیر کارگروه حقوقی شورای صنفی دانشجویان وزارت بهداشت با بیان این که در دانشگاه علوم پزشکی تهران دو رشد 50 درصدی حقوق کارورزان را داشتیم، ابراز داشت: خواهش داریم سازوکاری پیدا کنید تا این حقوق ها برای دانشجویان در همه دانشگاه ها یکسان رشد کند، این تفاوت برای شهرهای کوچک تبدیل به حس بدی می شود که شایسته دانشجو نیست.

این فعال دانشجویی به برگزاری نشست های مستمر اعضای شورای مرکزی شورای صنفی دانشجویان وزارت بهداشت با مسؤولان معاونت آموزشی وزارت بهداشت اشاره نمود و گفت: نشست های شورای صنفی با مسؤولان معاونت آموزشی بسیار خوب آغاز شد اما در ادامه این فرایند ارتباطی دچار فاصله شده است. این فاصله به حدی است که آیین نامه آزمون های مجازی از سوی این معاونت پیش نویس شده است و سه نسخه آن در اختیار دانشگاه ها قرار گرفته است و دانشگاه ها نیز ویرایشی روی آن داشته اند اما اعضای شورای صنفی دانشجویان بعد از ویرایش از این موضوع آگاه شدند؛ این در حالی است که این آیین نامه اشکالات اساسی و ابهامات زیادی دارد.

وی به مسائل دستیاران و دانشجویان به دلیل تردد در ساعات بعد از محدودیت های شبانه به دلیل حضور در شیفت بیمارستانی اشاره نمود و اضافه نمود: عبور و مرور ما بعد از ساعت 9 با محدودیت روبه رو است. بعضی دانشگاه ها در این خصوص نامه ای ارایه داده اند مبنی بر این که این فرد نیروی ما است و باید در این ساعات تردد کند. گاه ساعت کشیک دانشجویان در ساعات بعد از 9 شب است اما هنوز دستورالعملی برای این موضوع وجود ندارد.

محمدخواجه توضیح داد: دستیاران نباید با نگرانی و استرس در شهر تردد نمایند آن هم در حالی که خدمت به بیماران کرونایی را نیز بر عهده دارند. نکته این که پیامک جریمه یک میلیونی برای این عزیزان ارسال می شود که امیدوارم مانند رانندگان نرم افزاری که این مشکل برایشان حل شده است، دستیاران نیز بتوانند با آرامش خاطر از تردد در ساعت کشیک خود رضایت داشته باشند.

طرح پزشک سلامت یک طرح پیروز است

دبیر کارگروه حقوقی شورای صنفی دانشجویان وزارت بهداشت در انتها از طرح پزشک سلامت به عنوان یک طرح پیروز یاد کرد و اضافه نمود: این طرح بسیار خوب بوده است، ما دانشجویان زیادی می بینیم که از خود گذشتگی های بزرگی نموده اند. زمان بسیار خوبی است که معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت تجلیل مناسبی از دانشجویان خط نگهدار و مبارز با کرونا داشته باشد، به واقع بعضی دانشجویان هفت ماه است به صورت کامل در اختیار کادر درمان بوده اند. معاونت فرهنگی و دانشجویی می تواند در این خصوص در حیطه های مختلف تقدیر و تشکر درخوری داشته باشد.

در ادامه ودود نوروزی دبیر شورای صنفی دانشجویان وزارت بهداشت، با بیان این که ایران هنوز برای تهیه انسولین مشکل دارد بنابراین باید بضاعت و واقعیت های خود را برای مردم بیان کنیم تا بتوانیم بر اساس حقایق در راستا مبارزه با بیماری کرونا حرکت کنیم، ابراز داشت: در کشور با استحاله دانشگاه روبه رو هستیم به این معنی که دانشجو را با ملاکی غیر از صندلی حقیقی خود وارد دانشگاه می نمایند، به این معنا که دانشجو با قدرت و ثروت و نه صندلی علمی، وارد دانشگاه شده است.

این فعال دانشجویی ابراز داشت: ما باید این استحاله را بشکنیم. ما امید داریم دانشگاه اصلاح شود اما زمانی که وزارت بهداشت به افزایش بی ضابطه ظرفیت دانشجویان تن می دهد با این سؤال روبه رو می شویم که با این شرایط برای نجات دانشگاه آیا می توان کاری کرد؟.

در ادامه علی تیموری دبیر کارگروه رفاهی شورای صنفی دانشجویان وزارت بهداشت بیان داشت: با آن که بنا بود بودجه ای برای تجهیزات خوابگاهی در دانشگاه های علوم پزشکی هزینه شود اما در بعضی دانشگاه های علوم پزشکی کشور برای دانشجویان خوابگاهی این تجهیزات لحاظ نمی شود و محلول ضدعفونی و ماسک به این دانشجویان در فضای خوابگاهی به صورت شخصی ارایه نمی شود و تنها دانشجویان در بخش های بیمارستانی تجهیزات حفاظتی را دریافت می نمایند.

شورای صنفی می توانند پی گیر کیفیت و کمیت انجام دستورات وزیر و معاون فرهنگی وزارت بهداشت باشند

وی با بیان این که این دبیران شورای صنفی در دانشگاه های علوم پزشکی می توانستند کیفیت و کمیت انجام این دستور وزیر بهداشت را پی گیر باشند اما این درخواست از سوی مسؤولان مطرح نشد، بیان داشت: این پی گیری باید انجام شود که چرا علی رغم هزینه کردن از سوی وزارت بهداشت، این تجهیزات در اختیار دانشجویان خوابگاهی داده نمی شود؟.

وی بیان داشت: تغذیه اکثریت دانشجویان در شریط فعلی به وسیله بیمارستان ها تامین می شود، در آیین نامه قبلی تغذیه، الگوی تغذیه سالم مطرح بود که بر این اساس معین شده بود که دانشجویان در طول هفته چند نوبت میوه و سبزی مصرف نمایند که این موارد اکنون از سبد غذای دانشگاه حذف شده است و کیفیت غذا هم تا حدی کاهش پیدا نموده است.

این فعال دانشجویی با بیان این که تصویب و ابلاغ آیین نامه تغذیه نباید تا این اندازه زمان به خود اختصاص دهد بیان داشت: این آیین نامه آذرماه سال گذشته با پیشنهاداتی ارایه شد و بنا بود به خروجی مناسب برسد اما هنوز این خروجی به دست ما نرسیده است.

دبیر کارگروه رفاهی شورای صنفی دانشجویان وزارت بهداشت، خاطر نشان کرد: خوابگاه دولتی که سه سال به صورت غیر قانونی به عنوان خوابگاه خودگردان در دانشگاه علوم پزشکی سبزوار در اختیار دانشجویان قرار داده شده است باید هزینه دریافتی از دانشجویان را بازپس دهد. البته صندوق رفاه مشکل خود را حل نموده است اما مشکل دانشجویان همچنان باقی است که امیدواریم صندوق رفاه همان گونه که شرایط بازپس گیری سهم صندوق را فراهم ساخته است، شرایط بازپس داده شدن ما به ازای پرداختی دانشجویان را نیز معین کند.

احتیاجمند نگاه ساختاری به شورای صنفی هستیم

در ادامه آرمین سعیدی سوق دبیر آموزشی و پژوهشی شورای مرکزی شورای صنفی دانشجویان وزارت بهداشت با بیان این که باید به حوزه آموزش بیش از گذشته پرداخته شود گفت:حوزه آموزش بخش قابل توجهی از دغدغه های دانشجویان را به خود اختصاص داده است خصوصا این که در شرایط فعلی آموزش به صورت مجازی دنبال می شود.

این فعال شورای صنفی طراحی درست زیرساخت ها را جهت انجام هر چه بهتر امور در هر حوزه ای دارای اهمیت دانست و اضافه نمود: باید نقش و صندلی هر فردی جهت انجام امور مختلف معین باشد تا ما شاهد پیروزیت هر چه بیشتر در انجام امور محوله باشیم. به عقیده من موضوعی که مورد غفلت قرار نموده است نبود نگاه ساختاری به شورای صنفی است.

سعیدی ملاقات با وزیر بهداشت را دارای اهمیت دانست و گفت: ما احتیاجمند تربیت دانشجوی مطالبه گر و حق طلب هستیم.

ابوذر ارجمند دبیر کارگروه روابط عمومی شورای مرکزی شورای صنفی دانشجویان وزارت بهداشت نیز ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این نشست، بیان داشت: اعضای شورای مرکزی شورای صنفی وزارت بهداشت نماینده بیش از 200 هزار دانشجو هستند که امیدوارند بتوانند با وزیر بهداشت خود ملاقات نمایند تا برای لحظاتی در چهارچوب اخلاق و احترام به بیان نظرات خود و شنیدن سخنان وزیر بهداشت بپردازند.

وی با بیان این که امیدواریم تکلیف شوراهای صنفی با برگزاری انتخابات شوراهای صنفی به زودی معین شود، ابراز داشت: سفرهای استانی معاون فرهنگی و دانشجویی به دانشگاه های علوم پزشکی بسیار پربرکت بوده است که امیدواریم تیم شما این سفرها را باری دیگر با وجود شرایط کرونایی و با رعایت دستورالعمل ها ادامه دهند.

این فعال دانشجویی با تاکید بر این که بنا است در دانشگاه علوم پزشکی یاسوج خوابگاهی به همت صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت و مسؤولان دانشگاه ساخته شود، گفت: شورای آموزشی دارای ایرادات ساختاری است و گاه دانشجو و دانشگاه در بعضی موارد دچار زاویه می شوند البته در آیین نامه نیز این موارد شفاف نیست و این خود محل مشکل و سوال است. باید گفت که چه اتفاقی می افتد که اجازه نمی دهند یک عضو از شورای صنفی در شورای آموزشی دانشگاه حضور داشته باشد؟، به واقع اگر خواستار دموکراسی و پیشرفت کشور هستیم باید این شفاف سازی وجود داشته باشد.

ارجمند به استحاله دانشگاه با ورود دانشجویان صاحب ثروت و قدرت اشاره نمود و گفت: اگر دانشجویان دانشگاه ها پولی شوند دیگر جنبش دانشجویی با معنای فعلی وجود نخواهد داشت.

دبیر کارگروه روابط عمومی شورای مرکزی شورای صنفی دانشجویان وزارت بهداشت، اضافه نمود: مجمع دبیران شورای صنفی در طول این یک سال تنها یکبار تشکیل شده است، که امیدواریم مجمع به صورت منظم برگزار شود و 64 دانشجو به نمایندگی از دیگر دانشجویان شرایط بیان صحبت ها و نقطه نظرات خود را پیدا نمایند.

در انتها این بخش فرشاد برگریزانه دبیر کارگروه سلامت شورای صنفی دانشجویان وزارت بهداشت، بیان داشت: تنها دانشگاه علوم پزشکی کشور که روز دانشجو به دانشجویانش هدیه داد، دانشگاه علوم پزشکی لارستان است که در یک تصمیم جمعی به این خواسته رسیدیم که از این بابت از مسؤولان دانشگاه قدردانی می کنم.

وی یکی از مهمترین خواسته های اعضای شورای مرکزی شورای صنفی دانشجویان وزارت بهداشت را ملاقات با وزیر بهداشت مطرح نمود و گفت: امیدواریم این ملاقات عملی شود و ضمن عرض خداقوت به دکتر نمکی با ایشان از دغدغه های دانشجویان سخن بگوییم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 7 بهمن 1399 بروزرسانی: 7 بهمن 1399 گردآورنده: gigablog.ir شناسه مطلب: 7381

به "آیین نامه تغذیه به زودی تصویب می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیین نامه تغذیه به زودی تصویب می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید