افدرین Ephedrine

به گزارش گیگابلاگ، این دارو قبلاًًً برای آرامش بخشیدن به عضلات اطراف مجاری تنفسی و تسهیل امر تنفس، در بیماران مبتلا به آسم، به کار می رفت. بعلاوه برای بیمارانی که دچار برونشیت حاد بودند، تجویز می شد. اکنون به صورت قطره بینی و شربت ضد سرفه، مورد استفاده قرار می گیرد. در ضمنًً از نوع تزریقی آن برای کنترل فشار خون و بازگرداندن آن به حالت

افدرین Ephedrine

افدرین Ephedrine

شناسنامه مختصر دارو

نام های تجارتی : ندارد

دسته دارویی : داروی درمان بیماری های تنفسی

مقدار خطر مصرف بیش از دوز مجاز دارو : نسبتاً زیاد

مقدار وابستگی و اعتیاد به دارو : کم

نیاز به نسخه پزشک : خیر

قابل استفاده برای عموم : بلی

موارد استعمال دارو

این دارو قبلاًًً برای آرامش بخشیدن به عضلات اطراف مجاری تنفسی و تسهیل امر تنفس، در بیماران مبتلا به آسم، به کار می رفت. بعلاوه برای بیمارانی که دچار برونشیت حاد بودند، تجویز می شد. اکنون به صورت قطره بینی و شربت ضد سرفه، مورد استفاده قرار می گیرد. در ضمنًً از نوع تزریقی آن برای کنترل فشار خون و بازگرداندن آن به حالت طبیعی استفاده می گردد.

اشکال دارو : قرص، شربت، آمپول، قطره بینی

زمان مصرف دارو : نوع خوراکی دارو (3 بار در روز)، قطره بینی (3 تا 4 بار در روز)

مقدار دوز مجاز مصرفی دارو : بزرگسالان (45 تا 180 میلی گرم، نوع خوراکی دارو) و (1 تا 2 قطره در هر یک از سوراخهای بینی، نوع قطره بینی) بچه ها (طبق وزن و سن آنها، کاهش دوز مصرفی دارو ضرورت دارد)

چگونگی تأثیر دارو: اثرات این دارو ظرف 15 تا 60 دقیقه پس از آغاز درمان با دارو، ظاهر می شوند. در ضمنًً این اثرات مدت 3 تا 6 ساعت پس از قطع مصرف هر دوز دارو، در بدن دوام خواهند داشت.

طریقه نگهداری دارو: این دارو باید در یک محفظه سربسته، در جای خشک و خنک دور از دسترس بچه ها نگهداری گردد. در ضمنًً از تابش نور محافظت گردد.

چگونگی قطع مصرف دارو : به محض اینکه دیگر نیازی به استفاده از این دارو نباشد، می توان بدون هیچ مسئله ای مصرف آنرا قطع نمود. در ضمنًً در صورت بروز ارتعاش بدن و درد شدید قفسه سینه، باید مصرف دارو را قطع کرد و با پزشک مشورت نمود.

عوارض جانبی مصرف دارو:

از عوارض نوع قطره بینی دارو، سوزش های موضعی می باشد. در ضمنًً از عوارض نوع خوراکی دارو می توان به بی خوابی و اضطراب اشاره کرد. بعلاوه عوارض مانند ارتعاش بدن درد قفسه سینه هم ممکن است حادث شوند. در صورت بروز این دو عارضه باید سریعاًً تحت نظر پزشک نهاده شد. در ضمنًً عوارضی مانند خشکی دهان و لرزش بدن و مسائل ادراری هم ممکن است بوجود بیایند.

نکات احتیاطی مهم در مصرف دارو : اگر به امراض و دردهای زیر مبتلا هستید، حتماًً قبل از مصرف این دارو، پزشک معالج خود را در جریان بگذارید.

* اگر به درد مزمن کلیوی دچار می باشید.

* اگر هر نوع بیماری قلبی دارید.

* اگر مقدار فشار خونتان بالاست.

* اگر به بیماری دیابت مبتلا می باشید.

* اگر غده تیروئید شما، بیش از حد فعال است.

* اگر به بیماری آب سیاه چشم مبتلا می باشید.

* اگر هر نوع مسائل ادراری دارید.

* اگر داروهای دیگری مصرف می کنید.

مصرف دارو برای زنان حامله : چون مفید بودن این دارو برای مصرف در دوران حاملگی ثابت نشده است لذا بهتر است با پزشک مشورت گردد.

مصرف دارو برای زنان شیرده : چون دارو در شیر مادر ترشح می گردد و ممکن است روی بچه تأثیر بگذارد . لذا بهتر است با پزشک مشورت گردد.

مصرف دارو برای بچه ها و اطفال : کاهش دوز مصرفی دارو، ضرورت دارد.

مصرف دارو برای افراد بالای 60 سال : معمولاًً مجاز نمی باشد.

چنگیزان، فاضل، (1388) راهنمای کامل داروشناسی عمومی (داروهای موجود در ایران)، قم، نیلوفرانه، چاپ دوم.

منبع: راسخون
انتشار: 13 مهر 1400 بروزرسانی: 13 مهر 1400 گردآورنده: gigablog.ir شناسه مطلب: 10906

به "افدرین Ephedrine" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افدرین Ephedrine"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید