این شرکت تایوانی گوی سبقت را از سامسونگ ربود

به گزارش گیگابلاگ، زومیت نوشت: آمار نشان می دهد در فصل سوم 2022 فروش تراشه های TSMC از سامسونگ عبور نموده است تا آن طور که یک تحلیلگر می گوید، سامسونگ وارد دوران رکود کامل گردد.

این شرکت تایوانی گوی سبقت را از سامسونگ ربود

بسیاری از تحلیلگران تا به امروز بارها نسبت به فرا رسیدن زمستان صنعت نیمه هادی هشدار داده اند و مسائل اقتصادی در سطح جهان روند فرا رسیدن این دوران را تسریع نموده است. در همین حین بزرگان صنعت تراشه نظیر سامسونگ الکترونیکس و TSMC سخت در کوششند تا تدابیری برای مقابله با مسائل بیندیشند.

آن طور که خبرگزاری کره ای NoCut News می نویسد، سامسونگ که در فراوری تراشه های حافظه تخصص دارد در فصل سوم امسال میلادی درنتیجه کاهش شدید فروش حافظه در بازار، با افت قابل توجه عایدی روبرو شد. اکنون تحلیلگران با آنالیز آمار ادعا می نمایند سامسونگ جایگاه خود به عنوان بهترین شرکت صنعت تراشه از لحاظ فروش را به TSMC واگذار نموده است.

TSMC از سال ها پیش در زمینه فراوری تراشه حرف اول را می زد، اما فروش تراشه های سامسونگ بیشتر بود. با از دست رفتن جایگاه سامسونگ، TSMC به بازیگر پراهمیت تری در صنعت تراشه تبدیل می گردد. منابع مطلع می گویند سامسونگ به تدریج میخواهد واحد فراوری تراشه را تقویت کند و سراغ توسعه فناوری های نسل تازه برود تا مسائلی را که هم اکنون با آن ها دست وپنجه نرم می نماید از پیش رو بردارد.

سامسونگ اواسط مهر گزارش اقتصادی تازه خود را منتشر و اعلام نمود سود عملیاتی اش در سه ماهه سوم امسال میلادی با کاهش سالانه 31.7 درصدی و کاهش فصلی 23.4 درصدی روبرو شده است. شرکت کره ای جزئیات عایدیها را به صورت تفکیک شده براساس واحدهای تجاری اعلام نکرد، اما واحد تراشه سازی که منبع اصلی عایدی است نتوانست با شرایط تازه بازار تطبیق پیدا کند.

تحلیلگران تخمین می زنند سود عملیاتی واحد تراشه سازی سامسونگ (موسوم به سامسونگ فاندری) در فصل سوم امسال میلادی حدودا 6 تریلیون وون (نزدیک به 4.2 میلیارد دلار) باشد. این عدد نشان دهنده افت 30 درصدی سود عملیاتی سامسونگ فاندری نسبت به فصل دوم 2022 است. در همین حین گفته می گردد سود عملیاتی واحد فراوری تراشه حافظه 5.5 تریلیون وون (تقریباً 3.8 میلیارد دلار) بوده، این یعنی بیش از 90 درصد سود عملیاتی سامسونگ فاندری به تراشه های حافظه ارتباط دارد.

همان طورکه تحلیلگران بارها گفته اند، تراشه های حافظه بخش مهمی از عایدیهای فصلی سامسونگ را عاید این شرکت می نمایند، اما وابستگی سامسونگ به بازار تراشه حافظه به حدی زیاد است که اگر این بازار با افت فروش روبرو گردد، عایدی شرکت کره ای نیز به شکل قابل توجهی افت می نماید. در سال های 2017 و 2018 فروش حافظه به شدت افزایش یافت و سامسونگ برای دو سال متوالی چندین رکورد در زمینه فروش سالانه و سود عملیاتی و سود خالص ثبت کرد.

آمار اعلام می نماید که شرکت تایوانی TSMC توانسته است در فصل سوم امسال میلادی 48 درصد عایدی بیشتر نسبت به فصل سوم 2021 کسب کند. فروش محصولات TSMC در فصل سوم 2022 به بیش از 19 میلیارد دلار رسید، بااین حال در همین بازه زمانی فروش واحد تراشه سازی سامسونگ نزدیک به 17 میلیارد دلار بوده است.

سامسونگ چند سال پیش به لطف افزایش شدید فروش حافظه پیروز شد از اینتل عبور کند و خودش را به عنوان بهترین شرکت صنعت تراشه از لحاظ فروش جلوه دهد، اما از زمان آغاز افت فروش حافظه، بسیاری از تحلیلگران پیش بینی نموده بودند که سامسونگ دیر یا زود جایگاهش را به TSMC واگذار می نماید.

سامسونگ در حال حاضر از لحاظ فناوری های تراشه سازی جایگاه پایین تری نسبت به TSMC دارد و سهم بازارش نیز کمتر از شرکت تایوانی است، اما در برنامه ای چند ساله با سرمایه گذاری سنگین میخواهد بر جایگاه نخست بزرگ ترین شرکت تراشه سازی جهان تکیه دهد. سامسونگ در مراسمی که در سیلیکون ولی برگزار کرد، گفت تا سال 2025 تراشه دو نانومتری می سازد و دو سال بعد سراغ ساخت تراشه های مبتنی بر لیتوگرافی 1.4 نانومتری می رود. سامسونگ اولین شرکت جهان است که نقشه راه دقیقی برای فراوری انبوه تراشه 1.4 نانومتری ارائه می دهد.

مؤسسه های تحقیقاتی می گویند در سال های پیش رو قرار است شاهد رشد قابل توجه بازار تراشه باشیم و سامسونگ و TSMC از همین حالا درحال برنامه ریزی اند تا جایگاه خود را در بازار حفظ نمایند. مؤسسه Omdia می گوید ارزش بازار تراشه تا سال 2025 به 145.6 میلیارد دلار خواهد رسید.

سامسونگ در برنامه هایش به وضوح در کوشش است فزونی خود در زمینه تراشه های حافظه را حفظ کند. این شرکت در رویدادی تازه به خبرنگاران اعلام نمود سال آینده فراوری حافظه DRAM نسل پنجمی کلاس 10 نانومتری را به صورت انبوه آغاز می نماید و در سال 2024 حافظه V-NAND نسل نهمی می سازد. قائم مقام واحد تراشه حافظه در سامسونگ، در رویداد اخیر گفت این شرکت فعلاً هیچ برنامه ای برای کاهش فراوری حافظه ندارد، این در حالی است که رقبایی مثل مایکرون تصمیم گرفته اند حجم فراوری را پایین بیاورند و کمتر از قبل در زمینه فراوری سرمایه گذاری نمایند.

227227

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 19 مهر 1401 بروزرسانی: 19 مهر 1401 گردآورنده: gigablog.ir شناسه مطلب: 16875

به "این شرکت تایوانی گوی سبقت را از سامسونگ ربود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این شرکت تایوانی گوی سبقت را از سامسونگ ربود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید