باغ موزه نظری یکی از جاذبه های گردشگری استان همدان است

به گزارش گیگابلاگ، سیری در ایران/ براساس آخرین گزارش های منتشر شده، باغ موزه نظری یکی از جاذبه های گردشگری استان همدان است.

باغ موزه نظری یکی از جاذبه های گردشگری استان همدان است

باغ موزه نظری همدان یکی از آثار تاریخی شهر همدان و از شاهکارهای دوره قاجاریه بوده که در چهارراه نظری، خیابان عارف قزوینی این شهر قرار گرفته است. عمارت زیبا و مجلل نظری در محوطه یک باغ وسیع واقع شده و از سال 1388 خورشیدی این عمارت به موزه مردم شناسی تغییر کاربری داده است. بر سردر این موزه عبارت موزه ابن سینا همدان درج شد اما این موزه با نام باغ موزه نظری معروف است.

پیش طاق ورودی عمارت به طرز زیبایی با آجرکاری خفته و راسته تزئین شده است. پس از آن هشتی وجود دارد که سقف گنبدی آن با ردیف های منظم و یکنواخت آجری پوشش یافت. در گوشه شمال شرقی هشتی راه پله ای مسقف با آجر ساخته شده که دسترسی به بام هشتی را امکان پذیر میسازد. پس از طی مسیری در محوطه باغ، ساختمان اصلی مجموعه نظری قرار گرفته است که شامل دو طبقه هست و سقف آن دارای پوشش شیروانی است. ورودی بنا دارای فضایی موسوم به جلوخان با سقف هرمی شکل بوده که شیروانی آن روی 4 ستون بلند چوبی با پوشش گچ و سرستون های دارای گل و بوته راسخ شده است.

راه پله ورودی بنا که ارتباط دهنده فضای حیاط و طبقه فوقانی بوده، از فضای جلوخان میگذرد. طبقه فوقانی ساختمان در هر چهار ضلع دارای مهتابی با نرده های چوبی ظریف و 24 ستون چوبی بوده که با گچ پوشیده شده و سرستون ها با گل و بوته تزئین شده اند. در فضای داخلی بنا تعدادی اتاق ساخته شده که دسترسی به آنها به وسیله راهرویی مقدور هست. در میان راهرو روزنه ای برای نورگیری و تهویه قرار گرفته است و سقف بعضی از اتاق ها لمه کوبی شده است.

منبع: همگردی
انتشار: 30 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 30 اردیبهشت 1402 گردآورنده: gigablog.ir شناسه مطلب: 20367

به "باغ موزه نظری یکی از جاذبه های گردشگری استان همدان است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باغ موزه نظری یکی از جاذبه های گردشگری استان همدان است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید