برترین روغن موتور ایرانی چیست؟ راهنمای انتخاب روغن موتور
به گزارش گیگابلاگ، برترین روغن موتور ایرانی را چه شرکتی فراوری می نماید؟ این روغن موتور چه مزایایی دارد و برای خودروهای داخلی باید دقیقا از چه نوع روغن موتوری استفاده گردد؟ این گزارش راهنمای انتخاب روغن موتور مناسب است.
خبرنگاران - مجتبی اسماعیلی: هر خودرو بنا بر نوع طراحی موتور و بعلاوه سال طراحی و ساختش باید از روغن موتوری که معمولا به وسیله مشارکت خودروساز و یک شرکت فراوری کننده روانکار، پیشنهاد می گردد، استفاده کند.
برای مثال شرکت فراوری کننده روانکار elf با مشارکت شرکت رنو اقدام به توسعه محصولاتش نموده است.
برای همین معمولا پشت خودروهای برند رنو، نشان elf را هم می بینید.
در واقع شرکت رنو روغن موتور elf را برای خودروهای فراوریی خود پیشنهاد می نماید، چرا که محصولاتش با این برند روغن موتور آزمایش ها را پشت سر گذاشته اند.
دیگر شرکت های خودروسازی دنیا هم با مشارکت برندهای مطرح همین کار را انجام می دهند.
این روال هنوز در خودروسازان داخلی مرسوم نیست و خودروسازان ایرانی تنها به معرفی استاندارد سطح کیفی (API) و درجه گرانروی (SAE) برای هر خودرو بسنده نموده اند و هیچ برندی را معرفی ننموده اند، که قطعا باعث سردرگمی مصرف کننده می گردد.
مراجعه به دفترچه راهنمای هر خودرو قطعا مناسب ترین راه برای دانستن این موضوع است.
در دفترچه راهنمای هر خودرو روغن موتور مناسب خودرو و زمان تعویض آن نوشته شده است.
انتخاب روغن پارامترهای زیادی دارد، اما به صورت کلی شما با دانستن دو پارامتر می توانید مناسب ترین روغن را برای خودروی خود انتخاب کنید.
این استاندارد مخفف کلمه American Petroleum Institute (انجمن نفت آمریکا) است که در سال 1919 تاسیس شد و از سال 1924 میلادی با دعوت از متخصصان فعال در حوزه های مختلف صنعت، آغاز به تدوین استانداردهای جامع دنیای در صنعت نفت و گاز کرد.
این انجمن تا کنون بیش از 700 استاندارد مختلف را تدوین نموده است که تمام دنیا در حال استفاده از آن هستند.
در جدول زیر می توانید استانداردهای این انجمن درباره روغن موتور خودروهای بنزینی را ببینید که تمامی خودروسازان و شرکت های فراوری کننده روانکارها ملزم به رعایت کردن آن هستند و با دو حرف انگلیسی معین شده اند.
شاید جدول بالا کمی گیج کننده به نظر برسد و برای این که خیالتان راحت گردد، باید گفت بیشتر این استانداردها دیگر منسوخ شده اند و در سطح دنیا معمولا فقط دو استاندارد SM و SN کاربرد دارند.
اما در کشور ما به علت عقب ماندگی صنعت خودروسازی و طراحی قدیمی موتورها، استانداردهای SJ و SL هم رایج هستند!
استاندارد SAE (انجمن مهندسان خودرو) هم شاخص گرانروی روغن های مناسب موتور خودرو را دسته بندی نموده است.
گرانروی یا ویسکوزیته به معنای مقاومت روغن در برابر جاری شدن است.
هر قدر گرانروی روغن کمتر باشد، فیلم روغن نازک تر و روغن شل تر است و برای لحظه استارت زدن و گرم شدن موتور خودرو چنین گرانروی مد نظر است.
از طرفی هر چقدر گرانروی روغن بیشتر باشد، فیلم روغن ضخیم تر و روغن سفت تر است که برای کار کردن موتور در دمای بالا چنین گرانروی مورد انتظار است.
حالا که با مفهوم گرانروی آشنا شدید، باید بدانید موتور هر خودرو با توجه به طراحی و اقلیمی که در آن مورد استفاده قرار می گیرد، به گرانروی خاصی نیاز دارد.
درجه گرانروی برای مثال به صورت SAE 10W نمایش داده می گردد.
در این درجه حرف W به معنای Winter یا زمستان است.
روغنی با درجه گران روی 10W در زمستان می تواند در دمای 25- درجه سانتیگراد قابلیت استارت داشته باشد و تا دمای 30- درجه سانتی گراد هم می تواند پمپ گردد.
همان طور که معین است عدد 10 نشان گر دمای کارکرد روغن نیست، بلکه نشان دهنده درجه گرانروی روغن است.
البته مثال بالا برای روغن های تک درجه ای بود که امروزه در صنعت خودرو کاربردی ندارد و روغن های چند درجه ای جایگزین آنها شده اند که به عنوان مثال می توان به روغن متداول SAE 10W 40 اشاره نمود.
کیفیت روغن موتورهای داخلی مناسب است و تمامی مواد افزودنی آن از کشورهای خارجی و به صورت درجه یک تهیه می گردد.
حالا به سادگی و با دو پارامتر ذکر شده می توانید روغن موتور مناسب خودروی خود را انتخاب کنید.
همان طور که گفته شد؛ روغن مناسب هر خودرو در دفترچه راهنمای آن ذکر شده است.
در زیر به چند نوع روغن مناسب خودروهای داخلی اشاره می کنیم:
-EF7 (سمند- دنا- دنا پلاس): SAE 10W 40 SL
-EF7 Turbo (دنا پلاس توربو- دنا پلاس اتومات- سمند سورن توربو): SAE 10W 40 SL
-XU7 (پژو 405- سمند معمولی- پژو پرشیا): SAE 20W 50 Sj
-TU5 (پژو 206 تیپ 5- پژو 207- پارس): SAE 10W 40 Sj
-TU3 (پژو 206 تیپ 2): SAE 10W 40 Sj
-M13 (پراید- تیبا- کوییک- ساینا): SAE 20W 50 Sj
M15 (شاهین): SAE 10W 40 SL
در ایران چهار شرکت بهران، نفت سپاهان، نفت پارس و ایرانول یزرگ ترین و شاخص ترین شرکت های فراوری کننده روغن و روانکار هستند.
سرکت نفت پارس که قبل از تحریم ها جوینت ونچر شرکت بریتیش پترولیوم بود، اکنون با وجود ماشین آلات پیشرفته به جا مانده، بیشتر در فراوری گریس ها و روانکارهای صنعتی پیشتاز است.
رضا سلطانی رییس اداره روانکاری و اصطکاک شرکت تحقیق، طراحی و فراوری موتور ایران خودرو به خبرنگاران می گوید: تجربه به ما نشان داده است روغن موتور بهران برترین روغن موتور ایرانی است.
رضا سلطانی درباره روغن موتورهای خارجی هم گفت: کیفیت روغن موتورهای داخلی مناسب است و تمامی مواد افزودنی آن از کشورهای خارجی و به صورت درجه یک تهیه می گردد.
زمان تعویض روغن و فیلتر روغن
تا چندی پیش شرکت های فراوری کننده روغن موتور ایرانی و خارجی، کیلومتر قابل پیمایش روغن موتورشان را هم روی ظرفشان درج می کردند.
امروزه این عدد ناپدید شده است، اما چرا؟
با پیشرفت علم و صنعت این شرکت ها متوجه شدند که عمر مفید روغن موتور به چند پارامتر بستگی دارد:
- ترافیک
- کیفیت سوخت
- نحوه رانندگی
- وجود ذرات و گرد و غبار
- کیفیت روغن مورد استفاده
برای مثال عمر روغن موتور یک تاکسی که همیشه تحت فشار و در ترافیک است، زودتر از عمر روغن موتور یک سواری که استفاده عادی دارد تمام می گردد.
برترین راه برای دانستن میزان قابل پیمایش با هر نوع روغن موتور، مراجعه به دفترچه راهنمای خودرو است.
اما همان طور که دیدید در کشور ما هر چهار عامل کاهنده عمر روغن موتور وجود دارند.
در واقع از لحاظ علمی باید گفت، نمی توان هیچ عدد معینی را برای زمان تعویض روغن موتور خودرو اعلام کرد و تنها راه دانستن آن، مراجعه به دفترچه راهنمای خودرو است.
اما نکته مهمی که با قطعیت می توان گفت این است که باید و باید با هر بار تعویض روغن، فیلتر روغن خودرو را هم عوض کنید تا از نفوذ مجدد هرگونه کثیفی به داخل روغن تازه جلوگیری گردد.
منبع: بیت ران