جزیره مارو هرمزگان ، تجربه سفری تکرار نشدنی در دل خلیج همیشه فارس

به گزارش گیگابلاگ، متاسفانه بسیاری ما هنوز شناخت کافی در مورد جاذبه های طبیعی کشور زیبای خودمان نداریم. هر گوشه از ایران جاذبه ای انتظار ما را می کشد، در حالی که ما آن را در کشور های خارجی جستجو می کنیم. شاید بیشتر ما تنها جزیره ای که برای تفریح در ایران می شناسیم، جزیره کیش باشد. این در حالی است که کیش تنها بخشی از گنجینه ارزشمند خلیج همیشه فارس به شمار می آید. جالب است بدانید در نزدیکی ابوموسی و در دل خلیج فیروزه ای همیشه فارس، جزیره ای مرجانی خالی از سکنه وجود دارد. جزیره ای کوچک که برای یک سفر کوتاه منحصر به فرد ایده آل است. این جزیره، جزیره مارو هرمزگان یا جزیره شیدرو نام دارد.

جزیره مارو هرمزگان ، تجربه سفری تکرار نشدنی در دل خلیج همیشه فارس

با خبرنگاران همراه باشید تا جزیره مارو هرمزگان را به خوبی بشناسید.

جزیره مارو هرمزگان یا همان جزیره شیدرو

پیش از هرچیز باید بدانیم که این جزیره زیبا در حقیقت چه نام دارد. شیدرو نام اصلی این جزیره مرجانی است که در زبان عامیانه و محلی، آن را مارو خطاب می کنند. در نتیجه می توان گفت که هر دوی این نام ها صحیح هستند. جزیره مارو هرمزگان ، در آب های نیلگون خلیج فارس قرار گرفته و جزئی از شهرستان ابوموسی به شمار می آید.

جنس این جزیره از مرجان است و تنها حدود یک کیلومتر مربع مساحت دارد. برای اینکه تصور بهتری از مساحت این جزیره داشته باشید، فرض کنید 10 زمین فوتبال استاندارد کنار هم قرار بگیرند؛ این جزیره مساحتی به همین اندازه دارد.

جزیره مارو هرمزگان در 1/5 کیلومتری جزیره لاوان واقع شده است. این جزیره در بین گردشگران کمتر شناخته شده است و جهانگرد زیادی را جذب خود نمی کند. به همین دلیل خوشبختانه هنوز هم طبیعت بکر و دست نخورده ای را در دل خود دارد. حتی جالب است بدانید که این جزیره جزء مهم ترین زیستگاه های لاک پشت های دریایی است. لاک پشت ها در این مکان تخم گذاری می کنند و حتی می توان شاهد عبور پرندگان مهاجر از این منطقه بود. به همین دلیل است که برای بازدید از این جزیره زیبا، باید از سازمان محیط زیست مجوز دریافت نمایید.

معنای نام جزیره مارو هرمزگان چیست؟

شاید تا به اینجای کار اولین پرسشی که در فکر شما نقش بسته این باشد که چرا این جزیره، مارو دو نام دارد؟ در حقیقت نام این جزیره شیدرو است. اما بومیان منطقه نام آن را مارو گذاشته اند. جالب است بدانید که دلیل این نام گذاری، وجود مار های زنگی زیادی است که در این جزیره زندگی می کنند. این مار های زنگی در زیر شن خودشان را مخفی می کنند و به همین دلیل مورد توجه گردشگران قرار نمی گیرند.

جزیره مارو هرمزگان ، نمایشگاهی از گونه های مختلف جانوری

خزندگان

همانطور که اشاره کردیم، یکی از مهم ترین گونه هایی که در جزیره مارو هرمزگان وجود دارند، لاک پشت های دریایی هستند. لاک پشت های دریایی مختلفی در این جزیره زندگی می کنند. در این میان می توان به لاک پشت منقار عقابی، لاک پشت سبز و انواع مختلف دیگر لاک پشت ها اشاره کرد که در این جزیره تخم گذاری می کنند.

پرندگان

بسکمک از پرندگان مهاجر در فصل مهاجرت، چند صباحی را در این جزیره سپری و گاهی نیز تخم گذاری می کنند. بارزترین گونه پرندگانی که در جزیره مارو هرمزگان می توان دید، پرستو های دریایی هستند. در این میان می توان به پرستوی دریایی معمولی، سفید، تیره، پشت تیره، کاکلی بزرگ و کاکلی کوچک اشاره کرد. اگر قصد تماشا این پرستو ها را دارید، بهتر است اردیبهشت ماه به این جزیره سفر کنید. تخم گذاری این پرندگان در این ماه انجام می گردد و جوجه های آنها در اواخر مرداد به جهان می آیند.

آبزیان

تعجبی نیست که تنوع آبزیان در چنین منطقه بکری زیاد باشد. تنوع پستانداران آبزی در آب های اطراف جزیره مارو هرمزگان بسیار زیاد است. به همین دلیل این جزیره مرجانی تحت حفاظت سازمان محیط زیست ایران واقع شده است. جالب است بدانید که حتی سازمان ملی حفاظت از منابع طبیعی، یعنی IUCN نیز از این منطقه محافظت می کند.

در این منطقه می توانید پستانداران آبزی زیادی همچون دلفین، نهنگ و نهنگ براید را مشاهده کنید که واقعا زیبا و تماشای هستند. اکو سیستم این منطقه بکر و تماشای است. زمانی که از نزدیک شاهد این اکو سیستم باشید، انگار که در حال تماشای زیباترین راز بقای تاریخ هستید.

چرا باید به جزیره مارو هرمزگان سفر کرد؟

این سفر را می توان جزء سفرهایی دانست که راستا رسیدن به آن نیز لذت بخش خواهد بود؛تصور کنید از میان آب های نیلگون خلیج فارس، سوار بر قایق به یک جزیره دور افتاده سفر می کنید. طبیعت بکر و تماشای این جزیره باعث می گردد تصور کنید به تماشای گوشه گمشده ای از بهشت نشسته اید؛ اما جاذبه های طبیعی و راستا دسترسی، تنها دلایلی نیستند که شما را ترغیب می کنند از جزیره مارو هرمزگان تماشا کنید. یکی دیگر از جاذبه های این جزیزه، گونه های مختلف جانوری و پرندگانی است که در آنجا زندگی می کنند و شما از تماشاشان سیر نمی شوید؛ لاک پشت هایی که این مکان را محل زندگی خود می دانند، و مار های زنگی که شاید تجربه تماشاشان تنها برای شما در همین جزیره مقدور باشد.

تصور کنید که در هنگام طلوع آفتاب، نسیم خنک دریا بر صورت شما می وزد و شما پا برهنه بر روی شن های نرم ساحلی قدم بر می دارید و در خلیج نیلگون می توانید تلألو نور خورشید را نظاره گر باشید. بعد از کمی پیاده روی و تماشا چشم انداز ها طبیعی و گونه های جانوری، می توانید تنی بر آب بزنید و حسابی خستگی پیاده روی را از تن خود بشویید. واقعا که چه سفر خاطره انگیزی خواهد بود.

هزینه سفر به جزیره مارو هرمزگان چقدر است؟

در جزیره مارو هرمزگان خبری از امکانات اقامتی نیست. در نتیجه هزینه سفر شما به این جزیره، تنها محدود به قایق و خورد و خوراک خواهد بود. خورد و خوراک که به شما بستگی دارد و خودتان می توانید آن را بر اساس بودجه خود مدیریت نمایید. اما در مورد هزینه قایق باید یک سری توضیحات را در نظر داشته باشید.

معمولا کسانی که قصد بازدید از جزیره مارو را دارند، به بندر مقام می فرایند. از آنجا اکثرا قایق موتوری برای رفتن به جزیره لاوان وجود دارد. شما می توانید همراه مسافران دیگر به جزیره لاوان بروید. در لاوان می توانید از قایق ران خواهش کنید با کمی هزینه اضافی، شما را به جزیره مارو ببرد. نهایتا هزینه شما به این طریق، تنها نفری 15 هزار تومان خواهد بود.

البته این تحت شرایطی است که مسافر برای لاوان به تعداد کافی باشد. اما اگر اینطور نگردد، شما باید صبر کنید که تعداد مسافران تکمیل گردد. در غیر این صورت باید هزینه جایگاه های خالی را بپردازید. اگر به صورت خانوادگی سفر می کنید، می توانید یک قایق دربست به هزینه تقریبی 150،000 تا 200،000 تومان تهیه کنید.

برای پیدا کردن قایق، کافیست به دفتر بندر مراجعه یا از بومیان منطقه سوال کنید. در ضمنً زمانی که به جزیره رسیدید، شماره تماس قایقران را داشته باشید و از او بخواهید که برای برگشت به سراغ شما بیاید.

چه امکاناتی داخل جزیره مارو هرمزگان وجود دارد؟

داخل جزیره مارو هیچ گونه امکانات رفاهی، خدماتی و یا اقامتی وجود ندارد. به همین دلیل شما باید سفر خود را طوری برنامه ریزی کنید که از طلوع تا غروب آفتاب در مارو خوش گذرانی کنید و سپس به جزایر اطراف برگردید.

البته این جای نگرانی ندارد. جزایر اطراف نیز چیزی کم از زیبایی مارو ندارند. شما می توانید شب را در جزیره لاوان سپری کنید. در جزیره لاوان سواحلی همچون ساحل شرکت نفت وجود دارد که می توانید با خیال راحت در آن آب تنی کنید. همچنین برخلاف جزیره مارو ، در لاوان امکان کمپ زدن نیز وجود دارد. در نتیجه شما می توانید داخل جزیره چادر بزنید و یک طبیعت گردی بکر را تجربه کنید.

حتی در لاوان سوئیت هایی برای اجاره وجود دارند. در نتیجه برای اقامت دچار مشکل نخواهید شد. در ضمنً داخل جزیره تلفن همراه آنتن دهی نسبتا کاملی دارد و می توانید به اینترنت نیز دسترسی داشته باشید. همچنین باید بدانید که در لاوان امکاناتی همچون سوپر مارکت های بزرگ نیز وجود دارد که می توانید خرید خود را به راحتی انجام دهید.

غذای مخصوص جزیره مارو هرمزگان

در سفر به جزیره، آن هم جزیره خلیج فارس، قطعا باید به فکر میل کردن غذاهای دریایی تازه باشید. ماهی گیران زیادی در اطراف جزیره مارو هرمزگان مشغول صید هستند. تنها کافیست از آنها بخواهید تا یک ماهی به شما بفروشند. هزینه آن اصلا زیاد نخواهد بود پس نگران نباشید. البته بیشتر باید به شما توصیه کنیم که در مصرف ماهی تازه زیاده روی نکنید! چون قیمت آنها بسیار مناسب بوده و مزه شان اصلا قابل قیاس با هیچ ماهی دیگری نیست.

تنها کافیست که ماهی را بر روی آتش قرار دهید. همین برای چشیدن طعم بهترین ماهی عمر شما کافیست! البته اگر به غذاهای دریایی علاقه ندارید، بهتر است کنسرو و غذاهای آماده همراه خود داشته باشید. در ضمنً بهتر است مقادیر کافی از آب شرب نیز با خود ببرید.

چه فصلی را برای سفر به جزیره مارو هرمزگان انتخاب کنیم؟

اگر حتی یک بار به شهر های جنوبی ایران سفر کرده باشید، می دانید که هوا در فصل تابستان بسیار گرم و شرجی است. به همین دلیل فصل تابستان را برای سفر خود به جزیره مارو هرمزگان انتخاب نکنید. در مورد بهار نیز باید بدانید که فصل تخم گذاری لاک پشت های دریایی است. از این رو هرگونه ورود به جزیره قدغن خواهد بود.

در پاییز هوا رو به خنکی می رود. به همین دلیل فصل سفر از همین زمان آغاز می گردد. هرچه به میانه زمستان نزدیک می شویم، آب و هوا برای سفر بهتر و بهتر خواهد شد. در نتیجه بهترین زمان سفر به جزیره مارو هرمزگان را می توان فصل زمستان دانست. البته همیشه از بومیان منطقه در مورد احتمال بارش و طوفان سوال و به پاسخ آنها اعتماد کنید. در ضمنً بهتر است چند روز پیش از سفر، شرایط جوی منطقه را بررسی نمایید.

چه لوازم و تجهیزاتی همراه خود داشته باشیم؟

تجهیزات خاصی برای سفر به جزیره مارو هرمزگان نیاز نیست. تنها کافیست چند دست لباس تمیز، لباس شنا، خوراکی و آب آشامیدنی، یک جفت دمپایی و وسایل بازی یا سرگرمی همراه خودتان ببرید. البته به دلیل خالی از سکنه بودن جزیره، بهتر است جعبه کمک های اولیه نیز همراه خود داشته باشید.

دسترسی به جزیره مارو

برای اینکه سفر خود را به جزیره مارو آغاز کنید، باید ابتدا خودتان را به بندر مقام برسانید. بندر مقام یکی از توابع بندر لنگه استان هرمزگان است. یعنی از بندر عباس باید به سمت بندر کنگ رفته و سپس به بندر لنگه برسید. از آنجا باید خودتان را به بندر مقام برسانید که در نزدیکی شهرستان پارسیان واقع شده است. معمولا در بندر مقام قایق های موتوری مختلفی شما را به جزیره مارو یا جزیره لاوان می رسانند. شما می توانید همراه سایر مسافران به جزیره لاوان بروید و از آنجا سوار بر قایق دیگری شده و به مارو برسید.

علاوه بر این امکان کرایه دربست قایق موتوری نیز وجود دارد که هزینه نسبتا بالایی خواهد داشت. البته اگر به صورت خانوادگی سفر می کنید و تعداد نفرات شما زیاد است، کرایه کردن یک قایق موتوری برای شما مقرون به صرفه خواهد بود. در ضمنً حتما شماره تلفن همراه قایق ران را داشته باشید تا برای برگشت با او تماس بگیرید.

سرگرمیات جزیره شیدور

جزیره شیدور بهترین مکان برای دور شدن از هیاهو و شلوغی شهر و آدم هاست. در این جزیره زیبا، تماشای و آرام می توانید سرگرمیاتی را تجربه کنید که هیچگاه فرصت آن را نداشته اید.

قایق سواری

قایق سواری و تماشای آبی خلیج فارس و لمس خنکی آب، تجربه منحصربه فردی است که با رفتن به جزیره مارو آن را به دست می آورید. سوار شدن بر قایق و چرخیدن دور جزیره خلوت، می تواند شما را در مجذوب کننده ترین موقعیتی قرار دهد که تا به حال تجربه نکرده اید! اگر قایق سواری را اول صبح انجام دهید، شانس تماشای لاکپشت ها و مارهای آبی را هم دارید.

پیاده روی

شاید بتوان گفت که پیاده روی لذت بخش ترین سرگرمیی است که می توانید آن را در جزیزه مارو تجربه کنید. راه رفتن روی شن های نرم ساحل و لذت برخورد آب به پاهایتان، همان چیزی است که آرامتان می کند. سکوت جزیره همراه با موج های دریا شما را شیفته خودش می کند و لذت پیاده روی در جزیره را به اوج می رساند.

آب تنی

اگر دلتان برای آبتنی در یک دریای واقعی تنگ شده است، فقط کافیست درون آب جزیره مارو شیرجه بزنید! وجود تپه های ماسه ای نرم در ساحل، حکم سکوهای پرش استخرها را دارد و لذت آب تنی را برای برای شما چند برابر خواهد کرد.

ماهیگیری

ماهیگیری از سرگرمیات مهم در جزیره زیبای مارو است که هر زمان دلتان بخواهد می توانید آن را تجربه کنید. اگر وسایل ماهیگیری به همراه دارید، بهتر است چند ساعتی را نزدیک ساحل بنشینید و ماهی های جنوبی تازه را صید کنید. طعم ماهی های جزیره شیدرو را در هیچ کجای جهان پیدا نمی کنید.

فانوس دریایی

آیا تا به حال از بالای یک فانوس دریای حقیقی، زیبایی دریای بیکران را تماشا کرده اید؟ در جزیره مارو فانوس دریایی زیبایی وجود دارد که از جاذبه های مهم جزیره به شمار می رود. می توانید از این فانوس بالا بروید و در زیبایی دریا و تلالو نور آن غرق شوید.

هزینه قایق در جزیره مارو چقدر است؟

هزینه قایق برای رفتن به جزیره مارو ثابت نیست و در موقعیت های گوناگون تفاوت دارد. اگر قایقی که اجاره می کنید، مسافرانی هم برای جزیره لاوان داشته باشد، می توانید با آن ها همراه شوید و از راهنما بخواهید که شما را در جزیره مارو پیاده کند . در این حالت هزینه قایق برای هر نفر در حدود 15 الی 20 هزار تومان خواهد بود. اما اگر بخواهید یک قایق دربستی کرایه کنید، باید در حدود 200 هزار تومان بپردازید. اما تماشا جزیره، زیبایی های آن و سکوت تکرار نشدنی اش، ارزش هر اندازه هزینه ای را دارد.

سخن آخر با خبرنگاران ی ها

همه ما به نوعی با طبیعت ارتباط داریم. انگار که زندگی ما اساسا به طبیعت گره خورده است. انقراض یک گونه از گیاهان یا جانوران، ما را یک گام به انقراض گونه خودمان نزدیک تر می کند. بدون وجود حیوانات و گیاهان مختلف، گونه انسانی نیز کاملا نابود می گردد.

جزیره مارو هرمزگان ، یک جزیره مرجانی است. مرجان ها موجودات زنده دریایی هستند، پس در حین سفر خود نباید به آنها آسیبی وارد کنید. همچنین باید بدانید که لاک پشت های دریایی منطقه تنها در همین جزیره تخم گذاری می کنند. این لاک پشت ها بسیار ترسو هستند و در زمان تخم گذاری اگر صدایی بشنوند که آنها را بترساند، از جزیره فرار کرده و دیگر به آنجا باز نمی گردند.

همین لاک پشت ها هستند که جلبک های دریایی را می خورند. زیاد شدن جلبک های دریایی باعث کدر شدن آب دریا و از بین رفتن مرجان ها می گردد. در صورتی که مرجان های دریایی از بین بفرایند، تمام اکوسیستم جزیره مارو هرمزگان از هم می پاشد. پس بهتر است در حفظ این گنجینه طبیعی کوشا باشیم و خودمان را جزئی از آن بدانیم.

به نظر شما چطور می توان از جزیره مارو و گونه های گیاهی و جانوری آن حفاظت کرد؟ آیا پیشنهادی دارید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید. از قلم نیاندازید که ما عاشق شنیدن نظرات شما هستیم.

منبع:سـفـرزون

منبع: دیجیاتور
انتشار: 15 مرداد 1401 بروزرسانی: 15 مرداد 1401 گردآورنده: gigablog.ir شناسه مطلب: 15682

به "جزیره مارو هرمزگان ، تجربه سفری تکرار نشدنی در دل خلیج همیشه فارس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزیره مارو هرمزگان ، تجربه سفری تکرار نشدنی در دل خلیج همیشه فارس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید