بیماری اتواسکلروز چیست؟

به گزارش گیگابلاگ، بیماری اتواسکلروز به رشد غیر طبیعی استخوان در گوش میانی گفته می شود. بیماری اتواسکلروز مانع عملکرد طبیعی استخوان رکابی که مسئول انتقال صدا در قسمت گوش میانی است شده و باعث کاهش تدریجی شنوایی می شود.

بیماری اتواسکلروز چیست؟

بیماری اتواسکلروز چیست؟

کلمه اتواسکلروز از لغت یونانی ماخوذ شده است که در زبان فارسی معنای سخت گوشی میدهد. این حالت در اثر رشد غیرطبیعیاستخوان اضافی در استخوانچه های گوش میانی ایجاد می گردد که منجر به عدم حرکت (فیکسشدن) استخوان رکابی می گردد. استخوان رکابی باید آزادانه حرکت کند تا گوش به درستیکار کند و خوب بشنویم. شنوائی یک فرایند پیچیده است. در یک گوش طبیعی، ارتعاشاتصوتی از گوش خارجی وارد مجرای گوش شده و در آنجا به پرده صماخ برخورد می کنند. اینارتعاشات باعث حرکت پرده گوش می شوند که به نوبه خود به سه استخوانچه کوچک گوشمیانی شامل چکشی، سندانی و رکابی منقل می گردد. هنگامی که استخوانچه رکابی حرکتکند، سبب حرکت مایع گوش داخلی می گردد که به نوبه خود، فرایند تحریک عصب شنوائی راآغاز می کند. عصب شنوائی انرژی صوتی را به مغز منتقل کرده و سبب شنیدن صوت می گردد.وقتی که هر قسمت از این فرایند مختل گردد، شنوائی با اشکال روبرو می گردد.

چه کسانی دچار اتواسکلروز می شوند و چرا؟

تخمین زدهمی گردد که 10 % جمعیت بالغ سفید پوست دچار اتواسکلروز می شوند. این حالت در افرادژاپنی و امریکای جنوبی کمتر و در آمریکایی های آفریقایی نادر است. در کل زنانمیانسال سفید پوست بیشتر در معرض خطر هستند. کاهش شنوائی اتواسکلروز پیشفراینده استو می تواند از سنین 15 تا 45 سالگی آغاز گردد. اما معمولاً در اوایل دهه 20 آغاز میگردد. بیماری هم زنان و هم مردان را می تواند درگیر کند اما به خصوص در زنان حاملهکه به دلیل نامعلومکاهش سریعی در شنوائی را تجربه می کنند، مشکل سازتر است.

تقریبا 60 % موارد اتواسکلروز منشاء ژنتیکی دارند. به طور متوسط، شخصی که یکی از والدینشاتواسکلروز دارد، 25 % شانس دریافت این بیماری را دارد. اگر هر دو والدین اتواسکلروزداشته باشند، خطر بیماری به 50 % افزایش می یابد.

علائماتواسکلروز چیست؟

کاهششنوائی تدریجی شایع ترین علامت اتواسکلروز است. معمولاً در ابتدا افراد مبتلا بهاتواسکلروز متوجه می شوند که نمی توانند اصوات با فرکانس پایین (بم) یا نجوا رابشنوند. علائم دیگر بیماری شامل گیجی، مسائل تعادل و وزوز (احساس سوت زدن گوش،غرش در گوش، وزوز یا صدای فیش) در گوش یا سر می باشند.

نحوه تشخیص بیماری اتواسکلروز

از آنجاکه بسیاری از علائم معمول اتواسکلروز می تواند توسط حالات دیگر بالینی ایجاد گردد،ضروری است که بیمار توسط متخصص گوش و حلق و بینی معاینه گردد تا سایر علل احتمالیعلائم را رد کند. پس از معاینه گوش، متخصص گوش و حلق و بینی درخواست شنوائی سنجیمی کند. بر پایه نتایج این تست ومعاینات بالینی، متخصص گوش و حلق و بینی، روش هایدرمانی مناسب را پیشنهاد می کند.

درمان بیماری اتواسکلروز

اگر کاهششنوائی خفیف است، متخصص گوش و حلق و بینی توصیه به ادامه پیگیری و استفاده از سمعکجهت تقویت صدای رسیده به گوش می کند. فلوراید سدیم پیشرفت بیماری را آهسته می کندو ممکن است تجویز گردد. در اغلب موارد اتواسکلروز، جراحی (به نام استاپدکتومی یا استاپدوتومی)،موثرترین روش برگرداندن یا بهبود شنوائی است.

استاپدکتومیچیست؟

استاپدکتومی یک روش جراحی است که تحت بیهوشی عمومی یا بی حسی موضعی و از طریق مجرای گوش بااستفاده از یک میکروسکوپ جراحی انجام می گردد (شکاف و برش خارجی معمولاً ندارد).این عمل شامل خارج کردن استخوانچه غیر متحرک رکابی و جایگزین کردن آن با یک وسیله (پروتز)است. پروتز به استخوانچه های گوش میانی اجازه می دهد که دوباره حرکت را آغاز کنندو باعث تحریک مایع گوش میانی و بهبود یا برگشت شنوائی می گردد.

عملاستاپدکتومی از سال 1956 اجرا شده است و حدود نود درصد موفقیتدارد. در موارد نادر(حدود 1 % جراحی ها)، جراحی ممکن است شنوائی را بدتر کند. 8 بیمار از هر 10 بیمار اتواسکلروزدوطرفه دارند و هر دو گوششان بیمار است. برای این بیماران گوش ها به صورت جداگانهجراحی می شوند و معمولاً گوش با شنوائی کمتر، ابتدا عمل می گردد.

بعدازاستاپدکتومی چه انتظاری باید داشته باشم؟

اغلب بیمارانعصر روز عمل به خانه بر می گردند و به آنها گفته می گردد که آرام روی گوش عمل نشدهدراز بکشند. آنتی بیوتیک های خوراکی، ممکن است توسط متخصص گوش و حلق و بینی تجویزگردد. بعضی بیماران در اولین روزهای بعداز عمل سرگیجه را تجربه می کنند. حس چشایینیز ممکن است برای چند هفته تا چند ماه بعد از جراحی تغییر کند، اما معمولاً بهحالت طبیعی بر می گردد.

به دنبال عملجراحی، از بیماران خواسته می گردد که از باد کردن بینی، شنا کردن یا سایر فعالیت هاییکه ممکن است سبب ورود آب به گوش عمل شده شوند، خودداری کنند. فعالیت هایی مثل مسافرت هوایی معمولاًدو هفته پس از جراحی می تواند آغاز شوند.

درصورتیکه هریک از موارد زیر رخ داد، متخصص گوش و حلق و بینی خود را فوراً مطلعکنید:

  • کاهش شنوائیناگهانی
  • درد شدید
  • سرگیجه طولانییا شدید
  • هرگونه علامتجدید مربوط به گوش عمل شده

از آنجاکه در این جراحی، در گوش پانسمان گذاشته می گردد، بهبود شنوائی تا خارج کردن آنها(یک تا دوهفته بعداز عمل) مشخص نخواهد شد. پرده گوش سریع ترمیم می گردد و معمولاًدر عرض دو هفته به حداکثر سطح بهبود می رسد.

منبع: مجله پزشکی ایران

منبع: setare.com
انتشار: 24 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: gigablog.ir شناسه مطلب: 3125

به "بیماری اتواسکلروز چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیماری اتواسکلروز چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید