تأکید رئیس جمهور؛ حمایت از مؤدیان خوشنام و خوش حساب

به گزارش گیگابلاگ، خبرگزاری خبرنگاران-وزیر امور مالی و دارایی طی سخنانی در گردهمایی سراسری مدیران سازمان امور مالیاتی از خواسته رئیس جمهور برای انتقال پیغام وی به آنها در مورد حمایت از مؤدیان خوش حساب مالیاتی اطلاع داد.

تأکید رئیس جمهور؛ حمایت از مؤدیان خوشنام و خوش حساب

به گزارش سرویس اقتصادی خبرنگاران به نقل از شادا، سید احسان خاندوزی ضمن تبریک به رئیس سازمان امور اقتصادیاتی و مدیران کل استانی این سازمان بابت عملکرد ارزشمند و قابل دفاع خود در زمینه تحقق مصوبات و تکالیف قانونی در نیمه دم سال 1400 به رغم وجود مسائل زیاد در راستا اقتصادیات ستانی ابراز امیدواری کرد، با توجه به اضافه نموده شدن کار ویژه های تازه و برنامه های تحولی مد نظر ریاست تازه سازمان امور اقتصادیاتی، بتوانیم شاهد افزایش کیفی عملکرد آن در سالجاری و سال های پیش رو باشیم.

وی با اشاره به دو کلید واژه مد نظر خود و دولت سیزدهم، یعنی حرکت به سمت هوشمندی و عدالت در نظام اقتصادیاتی توضیح داد: اگر نظام اقتصادیات ستانی ما بتواند، تمام اهداف کمی مد نظر مجلس و دولت را برآورده کند اما نتواند، اقتصادیات هوشمند و عادلانه ای را اخذ کند، بدون تردید، هم از منظر اهداف سیاست های کلان کشور و هم ارتباط با عامه فعالان اقتصادی، از اهداف خود دور مانده است.

خاندوزی با بیان اینکه برقراری ارتباط مناسب و قانع کردن فعالان اقتصادی، باعث تمکین بهتر آنها نسبت به قانون خواهد شد، گفت: بدین ترتیب، با هزینه بوروکراتیک کمتر و رضایتمندی بیشتر، اقتصادیات ستانی خواهیم کرد و متعاقب آن اندازه هزینه های ما برای شناسایی و جلوگیری از فرار اقتصادیاتی نیز کاهش پیدا خواهد نمود.

وزیر اقتصاد با یادآوری اینکه اقتصادیات ستانی هوشمند، همیشه در دستور کار بوده است گفت: تمام اسناد بالادستی در این حوزه، اعم از برنامه های پنج ساله، سند تحول اقتصادیاتی، برنامه های اعلامی وزرای اقتصاد و رؤسای پیشین جمهور و ... همیشه، مشحون از همین تعابیر و مکنونات بوده است، اما متأسفانه تا محقق شدن این آمال و خواسته ها، کماکان فاصله زیادی داریم.

وی با تأکید بر ضرورت تسریع در هوشمند سازی و رعایت عدالت در اقتصادیات ستانی، گفت: جامعه و به ویژه نخبگان، انتظار تحولاتی با سرعت بسیار بالا را دارد و ما باید خود را با این انتظارات هماهنگ کنیم.

خاندوزی توضیح داد: حتی اگر عملکرد ما نسبت دو یا پنج سال قبل، خیلی بهتر شده باشد نیز، باز، اگر نتوانیم با انتظارات جامعه، هماهنگ شویم و نتوانیم مقصود خود از تحول را مطابق با زبان جامعه، ترجمه کنیم، ممکن است، قضاوت نهایی مخاطب عام نسبت به تمام کوشش های ما، مطابق و متناسب انتظار نباشد.

وی تأکید کرد: همکاران در مجموعه سازمان امور اقتصادیاتی باید کوشش کنند از فرصت تغییر و تحول سازمانی، مدیریتی و اداری که به مدد آغاز بکار دولت تازه ایجاد شده است، استفاده کنند و درخواستم از رئیس سازمان این است که برای این تحول، متر و معیار های معینی تنظیم کند که ما بتوانیم عملکرد مدیران استانی را بر اساس آنها ارزیابی کنیم.

وزیر اقتصاد در ادامه توضیح داد: فرایند ها باید بگونه ای باشد که ما عملکرد مدیران اقتصادیاتی در استان ها را بر مبنای متر و معیار تحولی مد نظر وزارت اقتصاد بسنجیم.

وی خواهان ارائه گزارشی بر مبنای معیار های تحولی مد نظر رئیس سازمان امور اقتصادیاتی از عملکرد استان های مختلف شد و گفت: ما نیز مبنای خود را در تقویت و تقدیر مدیران و یا احیاناً تتازه نظر در مدیریت ها را مبتنی بر همین شاخص های عملکردی خواهیم گذاشت، چنانکه اگر لازم باشد، محکم از عملکرد دوستان، دفاع خواهیم کرد.

وی خطاب به مدیران اقتصادیاتی سراسر کشور گفت: شما خاطر جمع باشید، در صورت حرکت در صراط مد نظر وزارتخانه، حتماً مورد حمایت کامل ما قرار خواهید داشت.

خاندوزی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: من پیش از این هم در جلسات از دوستان خواسته بودم فرایند هایی را که به ما امکان می دهد، اساساً با فرار اقتصادیاتی کمتری روبرو باشیم، پیگیری کنند نه اینکه به جلوگیری از یک پرونده معین فرار اقتصادیاتی بسنده کنند.

وزیر اقتصاد یکی دیگر از نکات مورد نظر خود را مختومه کردن پرونده هایی بیان کرد که در دوره های طولانی معطل مانده اند چرا که اساساً زیبنده نیست که ما با چنین حجمی از پرونده های معوق روبرو باشیم.

خاندوزی با صدور این دستور که پرونده معوقات اقتصادیاتی قبل از سال 1399 باید سال جاری سرانجام پیدا کند، شرح داد: البته این اصلاً به این معنا نیست که ما از کیفیت آنالیز های خود بکاهیم، اما اینکه چیزی از پرونده های ماقبل سال 1399 در خاتمه سال جاری وجود داشته باشد، به معنای ضعف عملکردی و نقصان مدیریتی خواهد بود.

وی ادامه داد: یک مسئله ای هست که شخص آقای رئیس جمهور تأکید کردند من به شما ابلاغ کنم و آن توجه ویژه به حقوق فعالان اقتصادی خوشنام و خوش حسابی است که ممکن است در یک دوره اقتصادیاتی با چالشی روبرو شده باشند اما مجموعه سوابق آنها نشان م یدهد که باید از آنها حمایت کنیم و در این راستا باید از حداکثر فرصت ها و امکانات قانونی استفاده کنیم.

وزیر اقتصاد توضیح داد: این مسئله که چه کسانی از سقف اختیارات قانونی شما برخوردار می شوند و چه کسانی خیر، بسیار مهم است.

خاندوزی تأکید کرد: با نگاه یاری به فعالان اقتصادی خوش حساب، حتماً سهل گیری و یاری به مؤدی برای عبور از یک دوره اقتصادی سخت و سخت، حتما باید در دستور کار شما قرار گیرد چون در نهایت و در یک نگاه بلند مدت، حضور و حفظ بنگاه های اقتصادی و تولیدی، موجب افزایش عایدی های اقتصادیاتی خواهد شد، بنابراین ما نباید طوری عمل کنیم که فعال اقتصادی عطای کار را به لقای آن ببخشد و از کسب و کار بیرون رود.

وی گفت: در سوی دیگر، بخشی از فعالان اقتصادی قرار دارند که اتفاقاً تاریخچه فعالیت اشان نشان می دهد، همیشه درصدد تطویل رسیدگی ها به منظور سؤاستفاده از امکاناتی نظیر تقسیط بدهی و بخگرددگی هستند؛ این دسته از فعالان اقتصادی هم باید کاملاً پیغام تحول سازمان شما را دریافت کنند که دیگر زمان برای ادامه آن رویه ها وجود ندارد.

وزیر اقتصاد اضافه نمود: مهم تر از این، انعکاس این پیغام در داخل سازمان به نحوی است که بتوانیم سر خود را بلند کنیم و بگوییم نسبت به قبل، مجموعه مسائل و تخلفات در حوزه ممیزین اقتصادیاتی به حداقل رسیده است چرا که اصلاً برای دولت قابل قبول نیست، شاهد تخلفات ماندازه خودش باشد و سیاست قطعی ما، سرانجام همکاری ما با چنین افرادی است.

خاندوزی گفت: بدنه سازمان باید این احساس را بکند که در فرایند نظارت و رسیدگی ها، این بار، با نظارت و شفافیت و دقت بیشتر و برخورد های کاملاً حرفه ای و تخصصی روبرو خواهند بود.

وزیر اقتصاد با اشاره به تازه بودن بخش اعظم مدیران اقتصادیاتی در سال 1400 ابراز امیدواری کرد، این فضای نو و انگیزه تازه و انرژی تازه دمیده شده در شبکه، باید یاری کند، شاهد عملکرد قابل دفاع ویژه و دارای خروجی متمایز سازمان اقتصادیاتی باشیم و این امری است که باید از سوی مخاطبان و مشتریان هم احساس گردد و آنها معترف باشند سازمان امور اقتصادیاتی نسبت به سال 1400 در راستا نو شدن قرار گرفته است.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 13 خرداد 1401 بروزرسانی: 13 خرداد 1401 گردآورنده: gigablog.ir شناسه مطلب: 14419

به "تأکید رئیس جمهور؛ حمایت از مؤدیان خوشنام و خوش حساب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تأکید رئیس جمهور؛ حمایت از مؤدیان خوشنام و خوش حساب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید