تدوین مستند تلویزیونی میراث کهن فراموش شده شرق اصفهان شروع شد

به گزارش گیگابلاگ، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان از شروع فراوری و تدوین مستند تلویزیونی میراث کهن فراموش شده شرق اصفهان از سری دوم مستندهای تلویزیونی میراث فرهنگی، با مشارکت اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان و صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، مرکز اصفهان اطلاع داد.

تدوین مستند تلویزیونی میراث کهن فراموش شده شرق اصفهان شروع شد

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان، فریدون الله کمک، با اعلام این مطلب اضافه نمود: با توجه به توافقات به عمل آمده میان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران - مرکز اصفهان و اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان، مستند تلویزیونی میراث کهن فراموش شده شرق اصفهان به زودی و پس از اتمام کار تدوین آن پخش می گردد.

او اضافه نمود: کار فیلمبرداری این مستند تلویزیونی از فروردین ماه امسال شروع شد و متناسب با برنامه ریزی های به عمل آمده، آثار تاریخی منحصر به فرد، جاذبه های گردشگری و هنرهای دستی همراه با آداب و رسوم و فرهنگ های فولکلوریک مردم بیش از 14 شهر و روستاهای پیرامون آنها در منطقه شرق شهرستان در این مستند تلویزیونی به تصویر کشیده می گردد.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با اشاره به اینکه این اولین بار است که میراث ارزشمند فرهنگی منطقه شرق شهرستان اصفهان در یک مستند تلویزیونی چند قسمتی به تصویر کشیده می گردد توضیح داد: با توجه به اینکه محور شرق شهرستان اصفهان در امتداد رودخانه تمدن ساز زاینده رود قرار داشته، از پیشینه ائی غنی و فرهنگی بالا برخوردار است، به گونه ای که کارشناسان ارشد این اداره کل آثار ارزشمندی از دوران ساسانی و حتی قبل تر از آن را در این محدوده کشف و مشغول حفاظت از آن هستند و این در حالی است که اسامی بسکمک از روستاهای تاریخی در این منطقه ریشه در پیش از اسلام دارد.

اله کمک گفت: در سده های پنجم و ششم هجری قمری، بخشی از جاده کهن ابریشم از محور شرق شهرستان اصفهان عبور می کرد، لذا آثار ارزشمندی در این محدوده واقع شده است که نشان دهنده نقش مردم این بخش از فلات مرکزی ایران در ایجاد تمدن عظیم اسلامی در ایران زمین دارد.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به کوششهای میراث فرهنگی برای مبارزه با خشکسالی در این محدوده از استان اصفهان بیان کرد: با توجه به اینکه این منطقه بیش از یک دهه است که از خشکسالی رنج می برد، لذا کوشش نموده ایم تا با حفاظت مضاعف از آثار ارزشمند تاریخی این منطقه و توسعه گردشگری، مشاغل جدیدی را در راستای ادامه حیات مردم این منطقه ایجاد کنیم، در این مستند تلویزیونی که تا کنون شش قسمت آن تدوین شده است، گوشه هائی از میراث ارزشمند تاریخی و طبیعی منطقه شرق شهرستان اصفهان در کنار کوششهای اداره کل میراث فرهنگی و سایر مسئولان در راستای توسعه گردشگری منطقه در معرض دید دوستداران میراث فرهنگی و فعالان گردشگری قرار می گیرد.

مستند تلویزیونی میراث کهن فراموش شده شرق اصفهان در 12 قسمت 20 دقیقه ائی و با زمانی معادل 240 دقیقه در حال تدوین است و در نیمه دوم امسال پخش خواهد شد.

پیش از این، سری اول مستند تلویزیونی میراث کهن با معرفی شهرستانهای غرب استان اصفهان در 16 قسمت و به مدت 270 دقیقه در زمستان سال 1397 پس از تهیه و تدوین از سیمای مرکزی اصفهان پخش شد.

منبع: میراث آریا
انتشار: 1 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: gigablog.ir شناسه مطلب: 91

به "تدوین مستند تلویزیونی میراث کهن فراموش شده شرق اصفهان شروع شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تدوین مستند تلویزیونی میراث کهن فراموش شده شرق اصفهان شروع شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید