رویایی به نام سقالکسار؛ تمیزترین دریاچه ایران

به گزارش گیگابلاگ، زمانی که تصاویر فیلم ماهی و گربه در دریاچه سقالکسار برداشته شد، کمتر کسی اینجا را می شناخت؛ اما راز و رمزی که فیلم با چرخیدن شخصیت ها دور دریاچه درست کرد، تاثیر زیادی در افزایش جذابیت سقالکسار برای گردشگرها داشت. اینطور بود که فیلم جنایی نه تنها از تعداد گردشگران منطقه کم نکرد بلکه باعث شکل گیری تورهای جدیدی برای کشف رازهای پنهان دریاچه شد.

رویایی به نام سقالکسار؛ تمیزترین دریاچه ایران

سقالکسار کجاست؟

این دریاچه در استان گیلان و روستایی به همین نام، از توابع دهستان لاکان قرار گرفته است. آدرس سقالکسار را باید در 15 کیلومتری جنوبی شهر رشت بین بقعه آقاسید شریف تا جیرده پیدا کنیم. برای رفتن به این منطقه راهی جز استفاده از خودرو شخصی نیست، اما علاوه بر آن تورهای زیادی برنامه یک شبه به این دریاچه برگزار می نمایند.

سفرنامه یک روزه به ماسوله و دریاچه سقالکسار

چرا باید اینجا را ببینیم؟

زمانی که خودمان به دریاچه سقالکسار برسیم متوجه می شویم که خبری از فیلتر مرموزی که فیلم را ترسناک می کرد نیست. برعکس، رنگ ها در فصل بهار آنقدر اغراق شده هستند که شما را به یاد بک گراند دسکتاپ کامپیوتر می اندازند. مساحت 15 هکتاری این دریاچه باعث می گردد تا چشم کار می نماید آب ببینیم و مخمل کوه های سبز. با قایق ها می توانیم تا وسط دریاچه برویم، بعد در حوالی دریاچه جایی را برای اتراق کردن پیدا کنیم و بنشینیم به دیدن.

یکی از تصاویری که به راز و رمزهای این دریاچه اضافه می نماید، خانه ای با سقف شیروانی نارنجی در وسط آن است، خانه ای که نیمی از آن داخل آب قرار گرفته است. هر وقت بارش باران زیاد گردد این خانه هم تا سقف در آب فرو می رود و همین تصویر باعث به وجود آمدن شایعات و داستان های زیادی در بین مردم محلی شده.

در سقالکسار می توانیم در کنار طبیعت بکرش از آش، چایی و بلالی که در حاشیه آن فروخته می گردد، لذت ببریم. بازارچه روستای سقالکسار هم یکی از دیدنی های این ناحیه است.

جاذبه های نزدیک

قلعه رودخان: حدود یک ساعت از سقالکسار تا قلعه رودخان فاصله است. قلعه ای که در دوره ساسانیان ساخته شده و در 20 کیلومتری جنوب غربی فومن قرار گرفته است. ارتفاع دیوارهای قلعه بسیار بلند است و به خاطر داشتن 65 برج و بارو به بزرگ ترین قلعه کشور معروف شده. برای رسیدن به این قلعه باید از هزار پله بالا برویم.

دافسار: دافسار، یکی دیگر از منطقه ها نزدیک به سقالکسار است که می توانیم برای ماهیگیری به آن برویم. داف سار یعنی جایی که در آن پرنده سار زیاد است. البته یک روایت دیگر می گوید به علت رفت وآمد مردم روستاهای اطراف برای بردن آب از این روستا به نام دبه سار معروف شده و کم کم به دافسار تغییر نام داده. دافسار هنوز به مقدار سقالکسار مشهور نشده و برای همین خلوت تر است و یکی از منطقه ها بکر شمال. فاصله سقالکسار تا این منطقه با ماشین 30 دقیقه است.

ماسوله: بیشتر تورهایی که به سمت سقالکسار می فرایند، از ماسوله هم می گذرند. شهری پلکانی در دل جنگل و کوه که برای رفتن به آن باید خودمان را آماده پیداه روی در سربالایی های تند و تیز آن کنیم. یکی از زیبایی های ماسوله معماری آن است. در اینجا سقف یک خانه حیاط خانه دیگری ست.

موزه میراث روستایی: این موزه یکی دیگر از دیدنی های نزدیک به دریاچه است که در پارک جنگلی سراوان قرار گرفته است. در این موزه سبک زندگی روستاهای اطراف، نوع زندگی، مسکن، کار و زندگی آنها به نمایش درآمده. این موزه در شرق دریاچه است و نیم ساعت تا آن فاصله دارد. برای رفتن به آن باید جاده فومن سراوان را به سمت اتوبان قزوین-رشت رفت. قبل از روگذر به تابلو این موزه برمی خوریم.

کجا اقامت کنیم؟

با شلوغ شدن این اطراف در روزهای تعطیل لازم است که قبل از سفر محل اقامت مان را معین کنیم. رزرو خانه در روستای سقالکسار، یکی از راه های اقامت در نزدیکی دریاچه است. نرخ اجاره ویلا برای یک شبانه روز معمولا شبی 170 هزار تومان است که در روزهای خلوت به 150 هزار تومان هم می رسد.

اگر کمی از دریاچه سقالکسار فاصله بگیریم در هر روستایی می توانیم یک خانه بومگردی پیدا کنیم. رشت، روستای دافسار، فومن و خمام بین 20 دقیقه تا یک ساعت تا یک ساعت و نیم با دریاچه فاصله دارند و در همه این شهرها اقامتگاه و ویلا و هتل هست.

رزرو کنید: هتل های رشت

اگر با کمپینگ مسئله ای ندارید امنیت منطقه برای برپا کردن چادر هم فراهم است. فقط باید با خودمان لباس گرم، پتو و زیرانداز، چادر و کیسه خواب همراه داشته باشیم.

برترین فصل سفر

با اینکه در فصل بهار همه جا سرسبز می گردد، اما این فصل تنها زمان مناسب رفتن به این دریاچه نیست. به خصوص اینکه در بهار و تابستان جمعیت زیادی به اینجا سرازیر می شوند و هر پنج متر یک خانواده بساط خود را پهن می نمایند.

شلوغ بودن اطراف ممکن است ما را به آرامشی که می خواستیم نرساند. برای همین گروهی پاییز و حتی زمستان را برای سفر انتخاب می نمایند. در پاییز برگ های زرد و نارنجی آب دریاچه را رنگ می نمایند.

اگر مه هم روی تپه های اطراف بنشیند تصویری شبیه رویا می سازد، رویایی که دل مان نمی خواهد هیچ وقت از آن دل بکنیم. در زمستان سفر کردن تا مقدار ای سخت می گردد. اما اگر برف روی درخت ها نشسته باشد تصویر دریاچه نیمه یخ زده و لایه سفید برف روی شیروانی نارنجی وسط دریاچه حرف ندارد. بهتر است قبل از رفتن هوا را چک کنیم. بارندگی پیش بینی نشده می تواند مانعی برای چادر زدن لب دریاچه باشد.

نکات سفر

اینجا به پاکیزه ترین دریاچه گیلان معروفیت دارد؛ پس کثیفش نکنیم. رسم جالبی اینجا حاکم است. آشغال های مان را داخل کیسه زباله می ریزیم و موقع برگشت به ازای هر کیسه دو هزار تومان پس می گیریم. شنا و ماهیگیری در دریاچه ممنوع است، پس با گذاشتن مایو و چوب ماهیگیری بی جهت جایمان را تنگ نکنیم.

جهت دسترسی

فاصله رشت تا سقالکسار 18 کیلومتر، حدود 40 دقیقه است. از تهران هم تا اینجا 4 ساعت، در حدود 327 کیلومتر راه در پیش داریم. باید از تهران به سمت جاده قزوین حرکت کنیم. بعد در دوراهی رشت و زنجان، جهت رشت را برویم.

با ادامه همین جهت تا رودبار و بعد امام زاده هاشم در تقاطع روگذری که بعد از پلیس راه رشت واقع شده، وارد جاده فومن-سراوان شویم. از هر منطقه ایران که بخواهید به اینجا بیایید باید ابتدا خودتان را به بقعه آقا سید شریف در جاده جیرده برسانید. از آقاسید شریف تا سقالسکار تقریبا یک ربع راه است.

منبع: اسنپ تریپ
انتشار: 17 بهمن 1400 بروزرسانی: 17 بهمن 1400 گردآورنده: gigablog.ir شناسه مطلب: 12693

به "رویایی به نام سقالکسار؛ تمیزترین دریاچه ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رویایی به نام سقالکسار؛ تمیزترین دریاچه ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید