جزییات تازه درباره ماجرای دستکاری در بودجه

به گزارش گیگابلاگ، کمیسیون تلفیق مجلس با انتشار بیانیه ای درباره حواشی دستکاری در لایحه بودجه توضیحاتی ارائه کرد.

جزییات تازه درباره ماجرای دستکاری در بودجه

چند روز پیش بیش از صد نماینده مجلس در نامه ای از اقدام بی سابقه کمیسیون تلفیق در تغییر جداول لایحه بودجه پس از تصویب در صحن مجلس انتقاد نموده بودند.

حتی کار به جایی کشیده شد که مصطفی میرسلیم رییس مجلس را تهدید به رد اعتبارنامه کرد. مانند اتفاقی که بر سر تاجگردون آمد.

در این نامه از ارائه رانت سخن گفته شده بود. نمایندگان معترض نامه خود را خطاب به قالیباف نوشته بودند. برخی از اها از جمله رسول خضریان نماینده تهران معتقد بود که این اقدام با هماهنگی قالیباف رییس مجلس و الیاس نادران رییس کمیسیون تلفیق انجام شده است.

در همین حال برخی رسانه ها گزارش دادند دست کاری ها در 200 بند از جداول و برخی احکام اتفاق افتاده و به گفته یک نماینده مجلس برخی از آن ها به نفع سازمان های صداوسیما و تبلیغات اسلامی بوده است.

دولت نیز گفت که از این تغییرات بی اطلاع است، قانون بودجه توسط رییس مجلس ابلاغ شده و دولت خود را موظف به اجرای آن می داند.

هیئت رئیسه کمیسیون تلفیق بودجه 1400 مجلس با بیان اینکه این کمیسیون کار خود را قانونی و در موعد مقرر انجام داده و بودجه نیز در موعد قانونی به دولت ابلاغ شده است تاکید نمود: در برابر نمایندگانی که ابهام دارند، مستقل از تعدادشان، وظیفه خود را روشنگری و ارائه شرحات می دانیم تا کلیه مسائل بر طرف گردد.

در این بیانیه آمده است با توجه به اتفاقات آنالیز لایحه بودجه و رد کلیات آن محدودیت زمانی جدی برای آنالیز لایحه به وجود آمد.

کمیسیون تلفیق در این نامه جزییاتی از مصوبات خود در لایحه بودجه را منتشر نموده است.

اختصاص 19 هزار میلیارد تومان به محرومیت زدایی، 7 هزار میلیارد تومان برای آب رسانی روستایی، 5 هزار میلیارد تومان برای راه روستایی، 32 هزار میلیارد تومان برای تقویت فراوری و اشتغال از جمله این موارد است.

کمیسیون تلفیق شرح داد: در خصوص بازنشستگان تامین اجتماعی، صندوق های بازنشستگی، مددجویان عزیز کمیته امداد و بهزیستی، حقوق و البسه سربازان و سایر اقشار بیش از دویست هزار میلیارد تومان اختصاص یافته است.

براساس اطلاعیه کمیسیون در تقویت بنیه دفاعی، توانمندی های هسته ای، اعتبارات قوه قضائیه، صدا و سیما و دستگاه هایی که حکم قوانین دائمی و برنامه ششم در خصوص آن ها در لایحه بودجه عنایت جدی نشده بود، بیش از همه، نمایندگان این کمیسیون ها در کمیسیون تلفیق بودجه می توانند شهادت دهند که چه راهگشایی هایی انجام شده است.

یک نماینده: از کاه، کوه ساختند

پس از انتشار این شرحات برخی نمایندگان امضا نماینده نامه گفتند که از شرحات کمیسیون تلفیق قانع شده اند.

جعفر قادری نماینده شیراز درباره تغییر جداول بودجه 1400 گفت: طبق روال هر ساله کمیسیون تلفیق منابعی را در جدول بودجه اضافه می نماید و با هماهنگی کمیسیون ها و دولت این منابع اضافی را بین پروژه ها توزیع می نماید و برخی پروژه ها که هنگام تدوین لایحه جا افتاده را به جدول اضافه می نماید.

نماینده مردم شیراز و زرقان اضافه نمود: این اتفاقات و تغییرات هر ساله اتفاق افتاده اما سال جاری بخاطر انتخابات ریاست جمهوری برخی از کاه، کوه ساختند و این را با شانتاژ خبری به صورت گسترده پخش می نمایند.

او گفت که نامه انتقادی را امضا نموده اما با شرحات تازه قانع شده است.

بهروز محبی نماینده سبزوار نیز در این رابطه گفت: من این نامه را که خطاب به هیئت رییسه بود برای شرح بیشتر امضا کردم و توقع داشتم در جلسه غیرعلنی شرحاتی به نمایندگان داده گردد و موضوع روشن گردد اما متاسفانه این موضوع در یک شانتاژ خبری منتشر شد که من واقعا متاسف شدم چرا که این نامه یک مکاتبه داخلی بود نه رسانه ها.

محبی توضیح داد: درحالی که مجلس به ناحق این همه مورد حملان ناجوانمردانه است به چه دلیل باید موضوعات داخلیش هم رسانه ای گردد؟

منبع: فرارو
انتشار: 29 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 29 اردیبهشت 1400 گردآورنده: gigablog.ir شناسه مطلب: 9135

به "جزییات تازه درباره ماجرای دستکاری در بودجه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزییات تازه درباره ماجرای دستکاری در بودجه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید