خبرنگاران کرونا صادرات دانش بنیان ها را متوقف کرد

به گزارش گیگابلاگ، تهران- خبرنگاران- صادرات به ویژه صادرات محصولات دانش بنیان همواره برای رشد اقتصاد کشورها مورد توجه و حمایت دولت ها بوده و شرکت های دانش بنیان برای ورود به این حوزه تشویق می شدند اما این بار شیوع ویروس کرونا صادرات محصولات شماری زیادی از این شرکت ها را ممنوع کرده است.

خبرنگاران کرونا صادرات دانش بنیان ها را متوقف کرد

صادرات محصول در همه زمینه ها از قدیم الایام، خودکفایی، رونق کسب وکار و اخذ درآمد و ارزآوری را به دنبال داشته و دارد. عرضه محصول در بازارهای دنیای یکی از آرمان های صاحبان صنایع و فعالان صنعتی است؛ اینکه محصولی به بازارهای دنیای راه یابد، نشان از بالا بودن سطح تکنولوژی آن دارد.

خوشبختانه در چند سال اخیر با شکل گیری شرکت های دانش بنیان در کشور شاهد تولید و عرضه محصولات با تکنولوژی های بالا هستیم و برخی از این محصولات نیز پیروز به راه یابی به بازارهای دنیای شده اند.

با شیوع ویروس کرونا در دنیا و به دنبال آن ایران، در ماه های پایانی سال گذشته، شرکت های دانش بنیان بسکمک بودند که به کمک دولت آمده و با حمایت های اجرا شده توانستند با تولیدات دانش بنیان خود و با استفاده از توان متخصصان داخلی، بسکمک از نیازهای کشور را برای مقابله با این ویروس طراحی، تولید و به بازار عرضه کنند؛ تولید ونتیلاتور، دستگاه تب سنج، ماسک های ان 95 و دستگاه انگشتی اکسیژن سنج از جمله محصولاتی هستند که دانش بنیان ها تولید کرده اند.

در ابتدای همه گیری ویروس کرونا، با فراخوان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بسکمک از شرکت های دانش بنیان برای تامین نیاز کشور پای کار آمدند و خوشبختانه دانش بنیان ها توانستند در این زمینه خوش بدرخشند.

در 10 ماهه گذشته از زمان شیوع ویروس کرونا در کشور به رغم اینکه بسکمک از کشورها در تامین نیاز خود به این دستگاه ها دچار مشکل شدند اما شرکت های دانش بنیان ایرانی توانسته اند نیاز داخلی را در این زمینه رفع کنند. به طوری که نه تنها نیاز به واردات این اقلام در کشور وجود ندارد، بلکه حتی به مرحله صادرات این محصولات دانش بنیان نیز رسیده ایم.

اما شرکت های دانش بنیان گاها با موانعی برای صادرات محصولات خود روبرو می شوند درحالی که ورود آنها به بازارهای دنیای می تواند موجب شکوفایی و رونق هر چه بیشتر اقتصاد دانش بنیان در عرصه بین الملل و ارزآوری برای کشور باشد.

مهدی قلعه نوی رییس مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در خصوص فعالیت شرکت های دانش بنیان فعال در زمینه تولید محصولات مقابله با کرونا و صادارت آن به خارج از کشور روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران گفت: سیاست های صادراتی در خصوص فعالیت های مالی مرتبط با کرونا در مقاطع مختلف تغییر کرده است؛ در ابتدای شیوع کرونا، صادرات تجهیزات مرتبط با مقابله با کرونا که اغلب دانش بنیان بودند، کاملا ممنوع اعلام شد. این تصمیمی بجا بود که برای تامین نیاز داخلی کشور اتخاذ شد.

وی بین کرد: پس از آن، در مقطعی که شرایط شیوع کرونا در کشور ملایم تر شد اجازه صادرات ماسک ان 95 و ماسک های فیلتردار همچنین اجازه صادرات محلول های ضدعفونی کننده ای که با الکل وارداتی تولید شده بود، داده شد اما بقیه محصولات از قبیل ونتیلاتور (اکسیژن سازها)، دستگاه تب سنجش؛ دستگاه انگشتی اندازه گیری اکسیژن خون همچنان ممنوعیت صادرات داشتند.

قلعه نوی ادامه داد: با توجه به بسته های حمایتی و کارگزاری های صادراتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری که به صادارت دانش بنیان ها کمک می کرد، بر اساس مکاتبات انجام شده با وزارت بهداشت و وزارت صمت مقرر شد دستگاه تب سنج و اندازه گیری اکسیژن خون صادر شود، اما با تشدید بیماری کرونا در روزهای پایانی تابستان، دوباره ممنوعیت صادرات این محصولات اعلام شد.

رییس مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یادآور شد: قبل از شروع پیک سوم شیوع کرونا در کشور صادرات دستگاه های تب سنج و اندازه گیری اکسیژن خون و برخی مواد شوینده منعی نداشتند و حتی با مذاکرات انجام شده با وزارت بهداشت قرار شد که شرکت های دانش بنیان مازاد نیاز وزارت بهداشت حتی در زمینه دستگاه ونتیلاتور (اکسیژن ساز) را صادر کنند اما با توجه به شرایط کشور در حال حاضر صادارت تمام محصولات دانش بنیان برای مقابله با کرونا ممنوع شده است.

قلعه نوی افزود: بحث کرونا علاوه بر اینکه یک تهدید است و آسیب های فوق العاده ای را به سلامت جامعه و اقتصاد و همه حوزه ها می زند اما در مقابل یک فرصت نیز برای شرکت های دانش بنیان به حساب می آید.

وی یادآور شد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شرکت های دانش بنیان را در زمینه محصولات مرتبط در زمینه مقابله با کرونا بسیار حمایت کرده و اکنون شاهدیم که در داخل کشور مسئله ای به لحاظ تامین این تجهیزات در داخل نداریم.

قلعه نوی گفت: وقتی شرکت های دانش بنیان خود را به خودکفایی رساندند و به این نقطه رسیدند که بتوانند همه نیاز کشور را در زمینه تجهیزات برای مقابله با کرونا تامین کنند و فقط مقدار کم در برخی از بخش ها واردات داشته باشیم، لازم است سیاست هایی اتخاذ شود تا این شرکت ها بتوانند مازاد تولیدات خود را صادر کنند.

وی یادآور شد: در این شرایط بازارهای کشورهای مختلف منتظر ما نمی مانند. ما اگر نتوانیم و شرکت ها را برای صادرات کمک نکنیم، کشورهای دیگر بازار ما را خواهند گرفت و جایگزین شرکت های ما در بازارهای دنیای خواهند شد.

وی افزود: الان که با شیوع و پیک جدید ویروس کرونا در دنیا روبرو هستیم و کشورها خواهان محصولات تولیدی شرکت های ما هستند باید از این فرصت استفاده کنیم.

قلعه نوی گفت: این موانع به شرکت های دانش بنیان آسیب می زند، به هر حال شرکت های دانش بنیان سرمایه گذاری کرده اند و وام های هنگفت گرفته اند و باید بتوانند خودشان را به بازارهای خارجی متصل کنند.

وی ادامه داد: شیوع ویروس کرونا دارای یک پیک است که شاید تا چند ماه آینده پایین بیاید، مثلا بازار داخل به تعداد مشخصی دستگاه اکسیژن ساز و غیره نیاز دارد. بنابراین با پایین آمدن شیوع ویروس کرونا در داخل کشور ظرفیت استفاده از این تجهیزات دیگر وجود نخواهد داشت و بعد از آن شرکت های دانش بنیان باید دوباره شروع به بازاریابی کنند. طبیعتا در دنیا نیز این امر وجود دارد، باید سرمایه گذاری که شرکت های دانش بنیان انجام داده اند، منجر به صادرات شود.

رییس مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در خصوص صادارت محصولات دانش بنیان به دیگر کشورها گفت: محصولات دانش بنیان مقابله با کرونا در زمانی که صادرات ممنون نبود، به کشورهای همسایه همچنین به کشورهای آمریکای مرکزی و جنوبی صادر می شد. اکنون نیز برخی از کشورهای همسایه، آمریکای مرکزی و برخی از کشورهای اروپایی تقاضای استفاده از محصولات ایرانی را دارند.

حال با توجه به این امر باید مسوولان نسبت به رفع منع صادرات محصولات دانش بنیان برای مقابله با کرونا اقداماتی مثبت انجام دهند تا هم شرکت ها به آلام و آرزوهای خود که دستیابی به بازارهای دنیای است، برسند و هم کشور از منابع مالی که وارد کشور می شود، منتفع شود.

راوه بلاگ: راوه بلاگ | با مجله صنعتی راوه همراه باشید

منبع: ایرنا
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: gigablog.ir شناسه مطلب: 7017

به "خبرنگاران کرونا صادرات دانش بنیان ها را متوقف کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران کرونا صادرات دانش بنیان ها را متوقف کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید