ساخت سامانه انهدام زباله بدون دود و آلودگی محیط زیست

به گزارش گیگابلاگ، علی اکبر جعفرنژاد اندواری، مدیر عامل یک شرکت فناور مستقر در دانشگاه آزاد در تبادل نظر با خبرنگاران اظهار کرد: پس از چهار سال مطالعه دقیق روی روشهای دفع زباله های شهری متناسب با اقلیم و درنظر دریافت پارامترهای علمی و خاصه ثبت اختراع ، توانستیم سامانه دستگاه انهدام زباله شهری (زباله سوز) بدون ایجاد آلودگی و دود را طراحی کنیم.

ساخت سامانه انهدام زباله بدون دود و آلودگی محیط زیست

وی با بیان اینکه این سامانه یک خط فراوریی است که می تواند زباله های شهرهای کوچک تا ظرفیت فراوری 50-90 تن را از بین ببرد گفت: مشابه چنین سامانه ای در کشور وجود ندارد .

جعفرنژاد با اشاره به تشریح فعالیت سامانه زباله سوز خاطر نشان کرد: این سامانه در ابتدا زباله ها را در مخزن ذخیره سازی می نماید؛ در این مرحله زباله ها پس از جمع اوری از مبدأ تا محوطه حمل شده و در مخزن درپوش دار 5 تنی قرار می گیرند. این کار از انتشار بوی نامطلوب زباله جلوگیری می نماید و همچنین تمامی پروسه به صورت حداقل دپو و پیوسته صورت می گیرد.

وی ادامه داد: در مرحله دوم که مرحله تفکیک و بازیافت است به منظور ایجاد درآمد و کاهش آلایندگی، زباله ها از مخزن به سمت نوار نقاله 10 متری مواد دارای ارزش راهنمایی می شوند. هدف از این مرحله، کاهش فراوری محصولات جانبی نامطلوب با استفاده از ارتقای فرآیند زباله سوزی است؛ به کارگیری این روش منجر به افزایش بهره وری سیستم نیز خواهند شد.

مدیر عامل یک شرکت فناور مستقر در دانشگاه آزاد با اشاره به مرحله بعد این سامانه گفت: در مرحله پیش خشک کن، خشک کن و میکس، ترکیب پسماند و ارزش گرمایی پسماند ورودی می تواند تاثیر مهمی بر کارکرد زباله سوز و فراوریات محصولات جانبی آن داشته باشد.

وی ادامه داد: برای کارکرد درست زباله سوز ضروری است که پسماندها به اندازه کافی همگون سازی شوند.بنابراین خطوط پردازش، پیش حرارت، خشک کن و فشرده ساز و میکسر از اهمیت ویژه ای برخوردارند .

وی ادامه داد: در این مرحله زباله های فاقد ارزش از دستگاههای پیش خشک کن، خشک کن و میکس جهت کاهش رطوبت موجود در زباله، افزایش بهره وری در مصرف سوخت، کاهش گازهای آلاینده، احتراق کامل و غیره عبور می نماید. رطوبت ورودی بین 60-70 درصد است که پس از طی کردن پروسه خشک کردن، میزان رطوبت در هنگام خروج به 30 درصد می رسد.

وی با بیان اینکه این سامانه طولی برابر با 10 متر دارد، بیان نمود: مدت ماندن پسماند در کوره و درجه حرارت کوره یکی از عوامل معین کننده شرایط فراوری محصولات جانبی است. بر اساس استاندارد آمریکایی برای توده سوزها مدت ماند 1ثانیه برای هزار درجه سانتیگراد و برای اتحادیه اروپا 2ثانیه در دمای850 درجه است؛ نرخ ورودی پسماند نیز می تواند بر عملکرد زباله سوز تاثیر مستقیمی داشته باشد.

جعفرنژاد بیان نمود: این سامانه در دمای 1200 تا 1400 درجه سانتیگراد در عرض 3 ثانیه می سوزد؛ سوختن زباله در این سامانه هیچگونه آلودگی در محیط زیست ایجاد نمی نماید.

وی در ادامه با بیان اینکه در مرحله بعد از سوزاندن، از فیلتراسیون برای زدودن آلودگی های ناشی از سوختن زباله استفاده خواهد شد، گفت: از نانوفیلترها و کربن فعال برای به دام انداختن مواد آلی از جمله فوران ها و دی اکسین ها و جیوه در این سامانه استفاده می گردد.

وی مطرح نمود: نانوفیلترها، این آلاینده ها را به سطح خود جذب می نماید. بر اثر این تماس دی اکسین ها، فوران ها و جیوه به سطح کربنهای اکتیو و مواد نانو جذب شده و سپس ذرات کربن در مرحله بعدی توسط کیسه های فیلتر به دام می افتد.

به گفته وی، همچنین از روش اسکرابر برای زدودن بعضی گازها و ذرات معلق حاصل از سوختن زباله در این سامانه استفاده می گردد. این سیستم می توانند تا 90درصد کلرید هیدروژن را از گاز خروجی زدوده و میزان فلورید هیدروژن را به یک سوم کاهش دهد.

این محقق اضافه کرد: این روش ها در جهت افزایش بهره وری سیستم زباله سوز و کاهش آلاینده ها در تمام طول مراحل زباله سوزی متمرکز هستند.

وی با بیان اینکه این سامانه ای که طراحی نموده ایم در یکی از دانشگاههای کشور مورد آزمایش و تست قرار می گیرد، بیان نمود: در بعضی استانها، شهرها به یکدیگر نزدیک هستند و به دلیل هزینه بالای انتقال، امکان حمل چندین تن زباله از این شهرها وجود ندارد از این رو چنین سامانه ای را بدون دود و آلایندگی متناسب با شرایط جغرافیایی و دارای حجم کم طراحی نموده ایم که در محل به سوزاندن زباله بپردازد.

وی ادامه داد: در حال حاضر چندین کشور خارجی از این سامانه های تفکیک و سوزاندن زباله در مقیاس کوچک و در محل و نزدیکی سکونت بهره می برند.

به گفته وی، مهم ترین مزیت این دستگاه نسبت به سایر سامانه ها این است که در نزدیکی سکونت گاهها بدون آلودگی و دود، چندین تن زباله از بین می رود.

وی با اشاره به سامانه مدیریت مواد زائد جامد شهری که در این شرکت طراحی شده است، اضافه کرد: خروجی پاک و مطابق با استانداردهای زیست محیطی و در نتیجه قابل نصب در محیط های شهری، کیفیت بالای ساخت دستگاه و کارکرد مطمئن ، قیمت بسیار پائینتر نسبت به نمونه های ساخت خارج ، طراحی شده بر اساس ویژگیها و ترکیبات زباله شهری ایرانی، امکان بازیافت گرما و افزایش صرفه مالی دستگاه، طراحی انعطاف پذیر، عدم وجود نمونه داخلی در فراوری این محصول از ویژگی های این سامانه به شمار می رود.

جعفرنژاد با تاکید بر اینکه این دستگاه متناسب با ترکیب زباله شهری ایرانی طراحی شده است، بیان نمود: گاز خروجی از دودکش کوره دارای مقدار قابل توجهی انرژی حرارتی است استفاده از این انرژی و جلوگیری از هرز رفتن آن باعث می گردد که صرفه مالی کارکرد دستگاه به شکل قابل توجهی افزایش یابد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 13 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: gigablog.ir شناسه مطلب: 2093

به "ساخت سامانه انهدام زباله بدون دود و آلودگی محیط زیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساخت سامانه انهدام زباله بدون دود و آلودگی محیط زیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید