ستاری: نوآوری حلقه مفقوده حوزه تجهیزات توانبخشی است، بازاری بزرگ پیش روی دانش بنیان ها و خلاق های این حوزه قرار گرفته است

به گزارش گیگابلاگ، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و امیرحسین قاضی زاده هاشمی معاون رییس جمهوری و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران از طرح های کلان ملی فناوری حوزه توانبخشی بازدید کردند.

ستاری: نوآوری حلقه مفقوده حوزه تجهیزات توانبخشی است، بازاری بزرگ پیش روی دانش بنیان ها و خلاق های این حوزه قرار گرفته است

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرنگاران به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری،30 شرکت دانش بنیان دستاوردهای حوزه نوآوری های اجتماعی و توانبخشی خود را که با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تجاری سازی نموده اند، در نمایشگاه دائمی محصولات صادراتی ایران ساخت(iHIT) به نمایش گذاشتند.

ستاری در این مراسم با اشاره به ضرورت بازارسازی برای حوزه توانبخشی، گفت: این حوزه به علت وجود بعضی مسائل چون عدم وجود بیمه بازار خوبی نداشته و شرکت ها چندان تمایلی به ورود این حوزه ندارند .

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری اضافه کرد: نوآوری حلقه مفقوده حوزه تجهیزات توانبخشی است و باید نیروی انسانی دارای توان و دانش علمی و تخصصی به این حوزه تزریق گردد.

ستاری معتقد است که توسعه مفهومی فرهنگ سازی است. تا زمانیکه فرهنگ و نگاه نو نباشد، توسعه اتفاق نمی افتد.

رییس بنیاد ملی نخبگان با تاکید بر اینکه در این 8 سال اکوسیستمی از شرکت های دانش بنیان و خلاق شکل گرفته است که در دل خود زایش دارد، گفت: این اکوسیستم فرصتی شد برای پاسخ دادن به احتیاجهای کشور در روزهای تحریم. ما برای آغاز کار و توجیه سازمان های دولتی برای تزریق نوآوری در آنها با مسائل زیادی داشتیم. اگر چه در ابتدای کار با مقاومت آنها روبرو شدیم، اما در نهایت برنده این مسابقه شرکت های دانش بنیان و خلاق شدند.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با بیان اینکه هر جایی تحریم ها بیشتر است بازار داخلی پیشرفته تر است، بیان نمود: در این حوزه ها شرکت های دانش بنیان حضور جدی تری دارند. هنر ما در این سال ها توسعه شرکت های دانش بنیان بود.

رییس ستاد فناوری های نرم و توسعه صنایع خلاق ادامه داد: باید با پول بخش دولتی پژوهش های مرز دانش را توسعه دهیم. زیرا سرمایه گذاری دولتی منجر به فراوری محصول نمی گردد. به همین علت ما کوشش می کنیم بخش پژوهش کشور را با سرمایه بخش و شرکت های خصوصی توسعه دهیم.

بخش خصوصی در توسعه تجهیزات توانبخشی نقش پررنگ و اثرگذار دارد

ستاری اضافه کرد: یکی از بزرگ ترین اکوسیستم های این حوزه در کشور پارک فناوری پردیس است که سرمایه بخش خصوصی 25 و سرمایه گذاران بخش دولتی یک است .

رییس بنیاد ملی نخبگان در ادامه با اشاره به اینکه بازار حوزه توانبخشی بزرگ و پرمشتری است، بیان نمود: اگر بنیاد شهید احتیاجهای خود را اعلام و بازار محصولات را تضمین کند با کمک شرکت های دانش بنیان و خلاق می توانیم پاسخ گوی احتیاجها و تامین اقلام توانبخشی باشیم.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با تاکید بر اینکه تعریف و اجرای پروژه بدون بازارسازی ابتر است، گفت: توانبخشی عرصه ای است که بازار بزرگی دارد و اگر این بازار در اختیار شرکت های دانش بنیان و خلاق قرار گیرد؛ ارزش آفرین و کاربردی خواهد شد.

به اعتقاد ستاری، حوزه توانبخشی در کشور مغفول مانده است و تجهیزات این حوزه بیمه ندارند و مصرف کنندگان آن با مسائل و چالش های جدی روبرو هستند. ما از بنیاد شهید می خواهیم برای برطرف این مسائل به کمک ما بیایند تا جاذبه های این بازار را برای سرمایه گذاران خصوصی و شرکت های دانش بنیان و خلاق بیشتر کنیم.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری بعلاوه بیان نمود: شرکت های دانش بنیان این توانایی را دارند که بازار واردات محصولات حوزه توانبخشی را از رونق بیاندازند و همه احتیاجهای کشور را با محصولات ایران ساخت پاسخ دهند.

برای دانش بنیان شدن سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران کوشش می کنیم

امیرحسین قاضی زاده هاشمی رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز در این مراسم با اشاره به اینکه بازدید از محصولات ایران ساخت، برای مسوولان یک ضرورت است، گفت: ایران کشوری توانمند و دارای ظرفیت های بالای دانشی و تخصصی است که باید از این توانمندی ها استفاده کنیم. ما باید از توان جوانانمان برای پاسخ به این چالش ها بهره بگیریم.

وی اضافه کرد: بنیاد سعی دارد از این ظرفیت برای توسعه بخش مالی، فرهنگی و اجتماعی خود بهره ببرد. دانش بنیان شدن بنیاد را هم پیگیر هستیم تا از نیروی انسانی به خویی بهره ببریم .

قاضی زاده هاشمی بعلاوه بیان نمود: ما در 4 سطح به احتیاجهای معاونت علمی و اکوسیستم فناوری و نوآوری احتیاج داریم. در سطوح بازارسازی، تاسیس شرکت های مشترک میان بنیاد و بخش خصوصی، دانش بنیان کردن فعالیت های بنیاد در حوزه مالی، فرهنگی و صنایع و شرکت های خلاق و سازماندهی جامعه فرهیخته و به کارگیری و کارآمد کردن نیروی انسانی.

چه طرح هایی در نمایشگاه نوآوری های اجتماعی و توانبخشی به نمایش عایدی

در مراسم امروز با تکیه به توانمندی نیروی انسانی خلاق و کارآمد 30 محصول دانش بنیان در حوزه نوآوری های اجتماعی و توانبخشی به نمایش عایدی.

برجسته نگار هوشمند همراه یکی از این محصولات بود که برترین وسیله کمک توانبخشب ربای نابینایان فارسی زبان اسا

بعلاوه می توان به بسته توانبخشی شناختی حافظه و توجه به عنوان محصول دیگر این نمایشگاه اشاره نمود که کمک تاثیر گذاری به رشد حافظه و توجه در افراد می نماید. محصول دیگر سیستم پروتز عصبی پاراواک بود که برای توانبخشی به معلولان و کم توانان جسمی به کار می آید و به فراد دارای فلج دوپا کمک می نماید.

هر یک از این محصولات نمایشی از توانمندی اکوسیستم خلاق و نوآوری کشور را نمایش می دهد که ایران را بی احتیاج از واردات این محصولات می نماید.

یک محصول کاربردی دیگر در این نمایشگاه ربات اسکلت بیرونی پایین تنه بود. که این ربات قادر است وزن بیمار را تحمل کند و به زمین انتقال دهد. این ربات بر روی لباس های کاربر پوشیده می گردد. بدین ترتیب کاربر قادر است بدون احتیاج به صرف انرژی چندانی به کمک اکسوپد راه برود.

از دیگر محصولات این حوزه می توان به دستگاه اسکن 2 بعدی پا، اسکن 3 بعدی پا، اسکنر فشاری کف پا و دستگاه بررسی ساختار قامتی بدن اشاره نمود.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 20 آبان 1400 بروزرسانی: 20 آبان 1400 گردآورنده: gigablog.ir شناسه مطلب: 11463

به "ستاری: نوآوری حلقه مفقوده حوزه تجهیزات توانبخشی است، بازاری بزرگ پیش روی دانش بنیان ها و خلاق های این حوزه قرار گرفته است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ستاری: نوآوری حلقه مفقوده حوزه تجهیزات توانبخشی است، بازاری بزرگ پیش روی دانش بنیان ها و خلاق های این حوزه قرار گرفته است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید