شکستی که به راه اندازی کسب وکار منجر شد کسب وکاری بر پایه امنیت

به گزارش گیگابلاگ، ما محصولی را که ساخته بودیم، دوست داشتیم و وقت و انرژی برایش صرف کردیم تا اینکه در آذرماه سال 97، نخستین دستگاه HSM ایرانی را ساختیم و اسمش را سربن گذاشتیم.

شکستی که به راه اندازی کسب وکار منجر شد کسب وکاری بر پایه امنیت

خلیل طاهری در رویداد یلدای 98، صحبت هایش را با نشان دادن یک عکس آغاز کرد؛ عکسی که به گفته طاهری قصه ای مربوط به 20سال پیش، پشتش وجود دارد. در آن موقع پدر خلیل همه دارایی های زندگی شان را می فروشد تا به تهران بیاید و ماشین آلات چاپ خریداری نموده و کسب وکار شخصی خودش را راه اندازی کند.

خلیل و خانواده اش خیلی خشنود بوده اند و فکر می کردند که قرار است یک جهش کسب وکاری در خانواده شان اتفاق بیفتد. بنابراین همگی منتظر بودند که پدر خبر ترخیص ماشین آلات چاپ را به آنها بدهد. در زمانه ای که هنوز گوشی موبایل وجود نداشت، همگی نگران و مضطرب منتظر خبری از پدر بودند.

بعد از گذشت چند روز، پدر تماس می گیرد که خبر می دهد که به محض رسیدن به تهران، کل پول یعنی 12میلیون چک تضمین شده را از او دزدیده اند. با چنان پولی در آن موقع می شد خانه ای خریداری کرد. خلیل می گوید در همان روزهای نوجوانی، این اتفاق موجب شد که من سیلی محکمی از واقعیت دریافت کنم! دائما با خودم فکر می کردم که مگر می گردد دارایی یک انسان در یک لحظه، به طور کامل از دست برود؟

این فکر هیچ گاه من را رها نکرد. حتی وقتی به دانشگاه تهران آمدم و تحصیل در رشته مهندسی کامپیوتر را آغاز کردم. آن موقع، چنین دغدغه ای شدیدتر شده بود، چون دارایی ما داده هایی بود که روی گوشی مان بود و این داده ها و اطلاعات همه دارایی ما بود. بنابراین با خودم فکر می کردم که اگر گوشی ما را کسی بدزدد، چه اتفاقی رخ می دهد و چه باید کرد؟

کسب وکاری بر پایه امنیت

سال دوم دانشگاه با گروه حصین آشنا شدم و گروهی تشکیل شد و جرقه HSM زده شد؛ یعنی دستگاه هاردور سکیوریتی ماژول که مهم ترین وظیفه اش این بود که اطلاعات سازمان را امن نگه دارد. ساختن این دستگاه را آغاز کردیم. این دستگاه تنها یک تکه از پازل امنیت اطلاعات بود.

مسائل موجود در کشور و عدم اعتماد به محصولاتی که در ایران فراوری می شوند و همچنین تکنولوژی خاص این محصول و تجهیزاتی که لازم داشت و سایر مسائل موجب شد که به جایی برسیم که در تاریخ هفتم بهمن ماه سال 95، به ما گفتند که باید کارتان را تعطیل کنید.

ما محصولی را که ساخته بودیم، دوست داشتیم و وقت و انرژی برایش صرف کردیم تا اینکه در آذرماه سال 97، نخستین دستگاه HSM ایرانی را ساختیم و اسمش را سربن گذاشتیم. همه ما خشنود بودیم که توانسته بودیم این محصول را بسازیم.

چون مثلا امنیت اطلاعات کشور برقرار شده و کسی نمی توانست به اطلاعات یک سازمان دسترسی داشته باشد. اما هنوز دغدغه شخصی من و تیم ام پاسخی دریافت ننموده بود چون هنوز هم این دغدغه را داشتیم که هر آن ممکن است اطلاعات و دارایی شخصی آدم ها دزدیده گردد. در نهایت با کار مداوم، اواسط سال جاری کیف پول سخت افزاری را برای نخستین بار، در کشور راه اندازی کردیم.

در واقع یک سیم کارت است که همه افراد می توانند آن را خریداری نموده و از آن استفاده نمایند و دارایی شان یعنی اطلاعات شخصی شان را حفظ نمایند. حالا بعد از سال ها رادین یک تیم جوان دارد با محصولات متنوع. آرزوی شخصی من این است که روزی فرا برسد که در فضای مجازی، کسی نتواند دارایی یک انسان را طی یک لحظه از دستش در بیاورد و زندگی یک جوان یا نوجوان یا هر فرد دیگری، خراب گردد.

آنچه که خلیل طاهری و هم تیمی هایش ساخته اند یک ماژول سخت افزاری امنیتی به نام HSM است که مخفف Hardware Security Module است. طاهری می گوید: این ماژول دارای دو عملکرد اصلی است؛ اولین و مهم ترین وظیفه آن نگهداری کلید به صورت امن است و در اینجا امنیت هم مفهوم منطقی و هم مفهوم فیزیکی دارد.

دومین عملکرد آن، ارائه تعدادی خدمات رمزنگاری است. این کلید داخل HSM نگهداری می گردد و در استانداردها گفته شده که کلید نباید تحت هیچ شرایطی از HSM خارج گردد مگر در موارد خاصی که تشخیص داده می گردد؛ بنابراین زمانی که می خواهیم اطلاعاتی را رمزنگاری کنیم، باید برای این کار، اطلاعات را به خود HSM بدهیم.

زمانی که از رمزنگاری صحبت می گردد یعنی با پیاده سازی مراحلی خاص، یک داده را به داده دیگری تبدیل کنیم؛ مثلا هر بایت داده را ضرب در دو می کنیم، بنابراین داده جدید با قبلی فرق خواهد نمود. اگر کسی بداند که این داده ضرب در دو شده، می تواند با تقسیم کردن آن بر عدد دو، به داده اولیه برسد.

در مثال یادشده به این عمل ضرب و تقسیم، رمزنگاری و رمزگشایی می گوییم؛ به بیان ساده، در رمزنگاری داده ها را از شکلی به شکل دیگر می بریم که قابل شناسایی و تشخیص نیست.

منبع: مجله شنبه
انتشار: 8 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: gigablog.ir شناسه مطلب: 2030

به "شکستی که به راه اندازی کسب وکار منجر شد کسب وکاری بر پایه امنیت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شکستی که به راه اندازی کسب وکار منجر شد کسب وکاری بر پایه امنیت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید