طرز تهیه کلم قمری پلو در انواع مختلف

به گزارش گیگابلاگ، کلم قمری پلو یا پلوی کلم قمری یکی از غذاهای سنتی ایرانی است که در انواع کلم قمری پلو شیرازی با کوفته ریزه و پلو کلم قمری بدون سبزی طبخ می شود.

طرز تهیه کلم قمری پلو در انواع مختلف

مواد لازم برای تهیه کلم قمری پلو

مواد لازم برای 3 نفر

برنج

5/2 پیمانه

آب

5/3 پیمانه

گوشت چرخ کرده

200 - 250 گرم

کلم قمری متوسط

2 عدد

جعفری خرد و سرخ شده

1 پیمانه

پیاز سرخ شده بدون روغن

2 - 3 قاشق غذاخوری

روغن زیتن

3 قاشق غذاخوری

نمک و زردچوبه

مقداری

رب گوجه فرنگی

1 قاشق غذاخوری

طرز تهیه کلم قمری پلو

1. کلم قمری ها را کاملا شسته و پس از پوست کندن به قطعاتی به اندازه یک حبه قند خرد کنید. سپس روی آن با نمک پاش نمک ریخته و نیم ساعت که گذشت آنرا بشوئیدتا نمک باعث شور شدن غذا نگردد بعد روی صافی بریزد تا آب آن گرفته گردد .

2. برنج را به آرامی شسته تا خرد نگردد بعد آب و مقدار کمی نمک رویآن بریزید و یک الی دو ساعت خیس خورده و با روغن زیتون در پلو پز ریخته و روشنکنید.

3. در فاصله ای که برنج پخته میگردد کلم قمری را با کمی روغن مایع و زردچوبهتفت داده و سپس روی آن یک لیوان آب ریخته تا پخته گردد.

4. از طرفی دیگر این مراحل را با گوشتچرخ کرده هم انجام دهید و بعد از پخته شدن، گوشت و کلم قمری را مخلوط و رب گوجهفرنگی اضافه کنید و بیست دقیقه که جوشیدو آب آن تبخیر شد شعله را خاموش و جعفری وپیاز سرخ شده را هم اضافه کنید.

5. وقتی برنج آب کمی برایش مانده بود با قاشق یک یا دو دور بهآرامی هم بزنید تا زمانیکه آبش تبخیر گردد و اطراف برنج را یا در وسط قابلمهپلوپز جمع کنید و یابه همان صورت گذاشته تاهنگام کشیدن در دیس پلو قالبی باشد.

6. پس از دم کشیدن برنج را در دیس کشیده و لا به لای آن از گوشت وکلم قمری بریزید و یا با مواد کنار وروی آن را تزئین کنید .می توانید در کنار غذا از لیمو ترشاستفاد کنید تا جذب آهن گوشت راحت تر باشد.

مواد لازم برای تهیه کلم قمری پلو شیرازی با کوفته ریزه

مواد لازم برای 8 نفر و مدت زمان پخت 120 دقیقه

کلم قمری

500 گرم

گوشت چرخ کرده

250 گرم

برنج

3 لیوان

آرد نخودچی

2 قاشق غذاخوری

سبزی (شوید، تره، ترخون، ریحان)

100 گرم

طرز تهیه کلم قمری پلوی شیرازی با کوفته ریزه

1. آب پیاز زنده شده را گرفته و داخلکاسه ای گوشت چرخکرده ، 1 عدد پیاز رنده شده ، ارد نخودچی ، تخم مرغ ، مقداری نمک و فلفل را خوبمخلوط کنید تا مواد یکدست شوند.

2. با دست از مواد کوفته بردارید و به اندازه فندققلقلی های یک اندازه ای درست کنید و در روغن سرخ نمائید و کنار بگذارید .

3. کلمقمری ها را رشته ای خرد کنیدو داخل قابلمه بریزید و با مقداری نمک ، زردچوبه و 1-2 لیوان آب بپزید تا نرم شوندتا آب کلم تمام گردد.

4. داخل ماهیتابه مقداری روغن بریزید و 1 عدد پیازرا خرد کنید و در روغن تفت دهید تا نرم گردد سپس کلم های پخته و سبزی های خرد شدهرا اضافه کنید و چند دقیقه با حرارت ملایم تفت دهید.

5. برنج را 30 دقیقه خیس دهید سپس با چند لیوان آبو مقداری نمک داخل قابلمه بریزید و روی حرارت قرار دهید و پس از اینکه کمی جوشیدآبکشی کنید برنج را زمانی آبکشی کنید کهوقتی میان دو انگشت میفشارید اطراف برنج نرم و مغز آن کمی خام باشد.

6. قابلمه را روی حرارت قرار دهید ، ته قابلمهمقداری روغن بریزید و ته دیگ دلخواه تان را قرار دهید (نان ، سیب زمینی و …) ،مایهکلم، گوشت های قلقلی و برنجرا لایه لایه داخل قابلمه بریزید تا وقتی که مواد تمام شوند.

5. حرارترا زیاد کنید تا برنج بخار کند سپس نصف لیوان آب را با مقداری روغن مخلوط کنید وروی برنج بریزید و حرارت را کم کنید ، پس از دم کشیدن برنج را در دیس بکشید و باگوشت قلقلی ، برنج زعفرانی و … سرو کنید.

نکته :میتوانیدبجای سبزی های تازه از سبزی های خشک نیز بهره ببرید ، در صورت تمایل 1 قاشقچایخوری پودر لیمو عمانی برای طعم بهتر به مخلوط کلم اضافه نمائید ، بجای کلم قمریاز کلم سفید هم میتوانید بهره ببرید.

مواد لازم برای تهیه پلوی کلم قمری بدون سبزی

مواد لازم برای 6 تا 8 نفر

برنج

1000 گرم

کلم قمری

1500 گرم

گوشت چرخ کرده

500 گرم

روغن

250 گرم

زعفران

1 قاشق مرباخوری

طرز تهیه پلوی کلم قمری بدون سبزی

1.گوشت چرخ کردهرابا یک عدد پیاز رنده کرده و کمی نمک و فلفل و مخلوطمیکنیم وکوفته ریزهدرستمیکنیم دو تا سه قاشق روغن درتابهمیریزیم و داغ میکنیم کوفته ها را در روغن کمی سرخ میکنیم و کنار می گذاریم .

2.کلم را پوستکنده و کوچک کوچک خرد می نمائیم و در دو تا سه قاشق روغن کمی سرخ میکنیم و کوفتهریزه و کلم را مخلوط میکنیم و با یک لیوان آب و کمی زعفران سائیده و کمی نمک وفلفل می گذاریم چند جوش بزند بطوریکه آب آن نصف گردد.

3. برنجراآبکش می نمائیم و ته دیگ راکمی روغن و آب ریخته یک سوم ازبرنج را در دیگ میریزیم نصف از کلم وکوفته را روی برنجریخته با نصف بقیه برنج روی آنرا می پوشانیم و بقیه کوفته و کلم را روی برنج میریزیم و با بقیه برنج روی آنرا میپوشانیم و پلو را دم میکنیم.

4. آبکوفتهو کلم را باید با روغنمخلوطکردهرویبرنجدادهو پلو را دم کرده و ممکن است یک قاشق سوپخوری گردلیمو عمانییا دو سه قاشق سوپخوریگرد قورهنیزبا کوفتهوکلممخلوطکنیمو لای پلو بریزیم .در صورت رعایت مقادیر مواد اولیه این غذا برای 6 تا 8 نفرکافیست.

گرداوری: مجله خبرنگارانمنبع: setare.com
انتشار: 27 دی 1399 بروزرسانی: 27 دی 1399 گردآورنده: gigablog.ir شناسه مطلب: 7234

به "طرز تهیه کلم قمری پلو در انواع مختلف" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه کلم قمری پلو در انواع مختلف"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید