راهنمای جامع غذاهای سنتی و مدرن آفریقای جنوبی: سفری به دنیای طعم ها

به گزارش گیگابلاگ، آفریقای جنوبی، سرزمینی با تنوع فرهنگی غنی، نه تنها مقصدی برای عاشقان طبیعت و حیات وحش است، بلکه بهشتی برای دوستداران غذا نیز به شمار می‌رود. آشپزی این کشور، آمیزه‌ای جذاب از سنت‌های بومی آفریقایی، تأثیرات استعماری اروپایی و طعم‌های آسیایی است که در طول قرن‌ها شکل گرفته است. در این مقاله، به سفری هیجان‌انگیز در دنیای غذاهای آفریقای جنوبی می‌رویم و با طعم‌های منحصر به فرد و تاریخچه غنی آشپزی این کشور آشنا می‌شویم.

راهنمای جامع غذاهای سنتی و مدرن آفریقای جنوبی: سفری به دنیای طعم ها

برای دریافت مشاوره و خدمات تخصصی گردشگری و سفر به سراسر دنیا با bestcanadatours.com مجری مستقیم تورهای مسافرتی و گردشگری همراه باشید.

آفریقای جنوبی با اینکه شاید مقصد معروفی برای عاشقان هیجان و سافاری باشد، در صدر لیست هر عشق غذایی هم باید قرار گیرد چون طیفی از غذاهای خوشمزه و طعم های منحصر به فردی را ارائه می دهد که نباید از دست شان داد. مطالعه این سلسله مطالب می تواند برای گردشگران تور آفریقای جنوبی مفید باشد تا با اطلاعات غذایی بیشتری به این کشور سفر نمایند.

معرفی سبک غذایی آفریقای جنوبی

غذای آفریقای جنوبی بعنوان کشوری که تاریخچه استعماری دارد، متشکل از تاثیرها و سنت های گوناگون است که در ترکیب با یکدیگر، سبک و سیاق های آشپزی منحصر به فردی را ایجاد می نمایند. مهاجرینی که از آلمان، فرانسه و بریتانیا به این کشور آمده بودند، قطعا اثر خود را روی غذای آن گذاشتند، اما دو سبک غذایی اصلی بازتاب دهنده میراث آفریقای جنوبی، سبک آشپزی Cape Dutch (هلندی های پیشین آفریقای جنوبی) و Cape Malay (اجتماعی از مسلمانان آفریقای جنوبی) است. سبک آشپزی Cape Dutch تاثیر زیادی از کمپانی هند شرقی هلند (Dutch East India Company) گرفته که برده های بنگالی، جاوه ای و مالزیایی را به آفریقای جنوبی آورده بودند. این سبک های آشپزی طی سال ها با یکدیگر ادغام شدند که نتیجه آن معمولا غذاهای گوشت محور هلندی با ادویه جاتی مثل فلفل فرنگی و جوز هندی است.

غذای Cape Malay ریشه های مشابه ای دارد و تاثیر زیادی از برده آوری هلندی ها از اندونزی و بخش های دیگر آفریقا به دماغه امید نیک گرفته است. این ها اولین گروه هایی بودند که اسلام را به این منطقه آوردند و طیفی از سنت ها و سبک های آشپزی آن ها نیز به همراه شان وارد این منطقه شد. غذا بخش عظیمی از فرهنگ Cape Malay است و شما نسخه های متفاوت زیادی از غذاهای محبوب آن ها مثل بوبوتی (bobotie)، کوکسیستر (koeksisters) و سوساتی (sosatie) را خواهید یافت. امروزه غذای آفریقای جنوبی ترکیب منحصر به فردی از تاثیرات فرهنگی، از هلند و آلمان گرفته تا اندونزی، می باشد؛ امری که به غذاهایی به سبک اروپایی با ادویه ها و طعم های شرقی منتهی شده است.

محبوب ترین غذای آفریقای جنوبی

گوشت قرمز رکن اصلی هر وعده غذایی آفریقای جنوبی است؛ از گوشت آبپز گرفته تا خورش کاری. این وعده ها می توانند طیف آشنایی از غذاها چون گوشت مرغ، گاو و بره تا گوشت حیوانات ویژه محلی مثل شترمرغ، آهوی جهنده، ایمپالا و حتی تمساح را پوشش دهند. braai که مدل آفریقای جنوبی باربیکیو است، یکی از مجبوب ترین سبک های آشپزی می باشد که در آن گوشت قرمز مجددا ستاره نمایش است. braai که نامش که از کلمه هلندی گوشت کباب شده گرفته شده، از دیگر روش های باربیکیو به این شکل فرق دارد که حتما باید با آتش کباب شود و آتش آن اغلب بعد از پخت غذا هم روشن می ماند.

braai چیزی بیشتر از راهی برای آماده سازی غذاست و یک روش آشپزی سنتی است و همه فرهنگ ها و گروه ها را پوشش می دهد. این سبک درست کردن غذا مورد علاقه مردم آفریقای جنوبی در سراسر این کشور است و از این رو اولین گزینه هر رویداد اجتماعی و جشنی می باشد. با اینکه braai تقریبا همواره متشکل از طیفی از گوشت های کباب شده است، خوراک های فرعی خوشمزه زیادی را هم در آن خواهید یافت که ادویه جات خاص آفریقای جنوبی را به این وعده غذایی اضافه می نمایند. این غذای خوشمزه معمولا با ماءالشعیر سرو می شود که به جو شاد این رویدادها می افزاید. اگر گیاه خوار هستید و می خواهید بدانید که در این کشور چه چیزهایی را می توانید بخورید، نگران نباشید. این روزها اغلب می توانید نسخه های گیاهی تعدادی از محبوب ترین غذاهای آفریقای جنوبی را بطور ویژه در شهرهای بزرگتری چون کیپ تاون و ژوهانسبورگ بیابید.

غذاهای سنتی آفریقای جنوبی

از غذاهای ملی گرفته تا خوراکی های شیرین، این ها تعدادی از لذیذترین غذاهای آفریقای جنوبی هستند که برای گردشگران تور آفریقای جنوبی و علاقه مندان به فرهنگ این کشور می تواند مجذوب کننده باشد:

بابوتی

بابوتی (Bobotie) که خیلی ها آن را غذای ملی آفریقای جنوبی می دانند،، یک غذای گوشتی و یکی از شناخته شده ترین نمونه های غذای Cape Malay است. این وعده غذایی سالم و قوی، گوشت چرخ نموده معمولا بره یا گاو را با ادویه جات کاری (curry) (زردچوبه، زیره سبز، پودر کاری)، پیاز، نان شیر و میوه خشک)معمولا کشمش یا انگور سلطانی(ترکیب می نماید. مخلوطی از تخم مرغ و شیر بعنوان چاشنی به گوشت اضافه می شود و غذا در فر پخته می شود. بابوتی معمولا با برنج زرد سرو می شود که یکی دیگر از غذاهای اصلی و مهم آفریقای جنوبی است. در این دستور پخت می توان عدس را جایگزین گوشت چرخ نموده کرد تا آن دسته از کسانی که گوشت نمی خورند هم بتوانند از این غذای خوشمزه لذت ببرند.

برترین رستوران برای صرف بابوتی در ژوهانسبورگ: Level Four Restaurant

برترین رستوران برای صرف بابوتی در کیپ تاون: Biesmiellah

بورورس

بورورس (boerewors) که به نام سوسیس مزرعه داران نیز معروف است، یکی از محبوب ترین غذاهای آفریقای جنوبی است. این غذا نوعی سوسیس برگرفته شده از گوشت چرخ نموده گاو است که در سرتاسر این کشور مورد استفاده قرار می گیرد. این سوسیس های لذیذ با اینکه ممکن است ساده به نظر برسند، اما باید به طرز خاصی آماده شوند و حاوی 90 درصد گوشت باشند تا بورورس لحاظ شوند. 10 درصد به جای مانده به ادویه جاتی چون میخک صدپر، جوز هندی و گشنیز یا مواد دیگری مثل گوشت بره یا خوک اختصاص دارد که برای طعم غنی تری به غذا اضافه می شوند. بورورس جای ثابتی در کباب های braai دارد و با غذاهای فرعی مثل roosterkoek سرو می شود که نوعی نان رول کبابی است.

برترین رستوران برای صرف بورورس در ژوهانسبورگ: The Grillhouse Rosebank

برترین رستوران برای صرف بورورس در کیپ تاون: The Village Idiot

(قیمت حدود 80 تا 90 رند)

چاکالاکا و پاپ

دو غذای فرعی braai محبوب دیگر، چاکالاکا (chakalaka) و پاپ (pap) هستند که با غذاهای اصلی مثل بورورس سرو می شوند. چاکالاکا یک غذای گیاهی آفریقای جنوبی است که لوبیا، پیاز، فلفل، هویج و مخلوط منحصر به فردی از ادویه جات را با هم ترکیب می نماید تا به غذای گوشتی اصلی چاشنی فوق العاده ای را اضافه کند. این غذا اغلب با پاپ سرو می شود که یک وعده غذایی فرعی برگرفته از ذرت و شبیه سوپ ذرت (polenta) است. چاکالاکای تند با پاپ خامه ای، مخلوط لذیذی را تشکیل می دهند و شما حتما باید این دو غذا را به لیست خوراکی هایی که می خواهید امتحان کنید، اضافه کنید.

برترین رستوران برای صرف چاکالاکا و پاپ در ژوهانسبورگ: The Grillhouse Rosebank

برترین رستوران برای صرف چاکالاکا و پاپ در کیپ تاون: The Village Idiot

(قیمت حدود 70 تا 80 رند)

بیلتانگ

بیلتانگ (Biltong) نوعی گوشت خشک عمل آمده محبوب در سراسر آفریقا، به ویژه آفریقای جنوبی، می باشد. نام این غذا از کلمه های هلندی bil به معنی گوشت قرمز و tong به معنی تکه گرفته شده است. برخلاف گوشت تکه شده خشک (meat jerky) که ممکن است با آن آشنا باشید و برش می خورد و در مواد خوابانده و پخته می شود، بیلتانگ ابتدا در سرکه عمل آورده می شود، سپس در هوای آزاد خشک می شود و با برش هایی، تکه تکه می شود. این فرایند به گوشت خشکی منتهی می شود که بسیار نرم و پر از طعم های گوناگون است. انواع معمول بیلتانگ شامل گوشت گاو، مرغ یا ماهی می شود، اما این غذا ممکن است که از گوشت کودو یا آهوی جهنده هم درست شود. بیلتانگ معمولا بعنوان یک اسنک به تنهایی خورده می شود، ولی می توان آن را بعنوان جزئی از وعده های آفریقای جنوبی دیگری مثل پویکیکوس (potjiekos) هم قرار داد.

برترین رستوران برای صرف بیلتانگ در ژوهانسبورگ: The Grillhouse Rosebank

برترین رستوران برای صرف بیلتانگ در کیپ تاون: The Village Idiot

(قیمت حدود 90 تا 100 دلار)

پویکیکوس

پویکیکوس که به معنای غذای قابلمه کوچک (small pot food) است، یکی دیگر از غذاهای سنتی آفریقای جنوبی است که در بسیاری از بخش های این کشور صرف می شود. این غذای آبپز متشکل از گوشت قرمز و سبزیجات است که روی شعله آزاد در یک قابلمه چدن آرام پز می شود. پویکیکوس در چند لایه پخته می شود و نباید تا زمانی که آماده خورده شدن است، هم زده شود. نتیجه این موضوع، طعمی غنی و متنوع است و از آنجایی که لایه ها از هم جدا هستند، همچنان در زمان غذا خوردن می توانید همه مواد تشکیل دهنده را از هم تمایز دهید. نسخه های متفاوت زیادی از پویکیکوس را در مکان های مختلف آفریقایی جنوبی خواهید دید، اما پیشنهاد می شود که آن نسخه ای را امتحان کنید که با دم گاو درست می شود.

برترین رستوران برای صرف پویکیکوس در کیپ تاون: Mama Africa

فتکوک

فتکوک (vetkoek) که در زبان آفریکانس به معنی کیک ضخیم (fat cake) می باشد، نوعی گلوله خمیر آبپز ساده اما خوشمزه است. این غذای آفریقای جنوبی با روش روغن پزی عمیق درست می شود. این روش باعث تردی و طلایی رنگ شدن سطح بیرونی و پف کردن فضای درونی آن می شود و انتظار خوردنش را برای شما به امر دشواری تبدیل می نماید. این غذای همه فن حریف با چاشنی های شیرین، شور یا تند، از پنیر گرفته تا عسل، سرو می شود. یکی از چاشنی های متداول این غذا، گوشت گاو چرخ نموده تند است و فروشندگان خیابانی اغلب فتکوک را به این شکل می فروشند.

برترین رستوران برای صرف فتکوک در ژوهانسبورگ: Golden Peacock Restaurant

برترین رستوران برای صرف فتکوک در کیپ تاون: The Mussel Monger & Oyster Bar

(قیمت حدود 70 تا 100 رند)

بانی چاو دوربان

بانی چاو (bunny chow) یکی دیگر از غذاهای شیرین آفریقای جنوبی است. بانی چاو که بعضا فقط بانی (خرگوش) صدا زده می شود، بر خلاف نامش با گوشت گوسفند درست می شود و متشکل از نانی توخالی است که با کاری گوشت پر شده است. شما بعلاوه می توانید نسخه های متفاوتی از این غذا را با لوبیا یا کاری عدس به جای نسخه سنتی گوشت گوسفند پیدا کنید.

منبع این غذا، اجتماع هندی شهر دوربان در ساحل شرقی آفریقای جنوبی است و چند نظریه درباره ریشه های آن وجود دارد. بر اساس یکی از این نظریه ها، بانی چاو بعنوان روش ساده ای برای حمل غذای کارگران هندی خلق شده بود و بر طبق نظریه دیگری، این غذا بعنوان غذایی درست شده بود که پادوهای هندی گلف بازان برای خوردنش از طریق ای نیاز نداشتند. ریشه واقعی بانی چاو هرچه که باشد، همه موافق هستند که این وعده غذایی موقر اما انرژی زا، بسیار لذیذ است.

برترین رستوران برای صرف بانی چاو در ژوهانسبورگ: World of Samoosas

برترین رستوران برای صرف بانی چاو در کیپ تاون: The Village Idiot

(قیمت حدود 70 تا 80 یا 140 تا 160 رند بر اساس اندازه گوشت)

پودینگ مالوا

مردم آفریقای جنوبی شاید عاشق گوشت قرمز باشند، اما در زمان اقامت تان در این کشور حتما باید چند دسر را هم امتحان کنید که یکی از آن ها مالوا پودینگ (Malva pudding) است. این دسر پخته شده Cape Dutch از آرد، جوش شیرین، شیر، کره، تخم مرغ و جز کلیدی آن، مربای زدرآلو، تشکیل می شود. چاشنی این دسر، سسی متشکل از خامه، کره، شکر و وانیل است. این سس زمانی روی پودینگ ریخته می شود که آن همچنان داغ است تا به خوردش برود و تر باقی بماند. نظریه های متفاوتی درباره ریشه نام این غذا وجود دارد، اما خیلی ها باور دارند که نام آن بخاطر طعم شیرین و بافت ظریفش از کلمه آفریکانس malvalekker به معنی مارشمالو (marshmallow) گرفته شده است.

برترین رستوران برای صرف پودینگ مالوا در ژوهانسبورگ: The Grillhouse Rosebank

برترین رستوران برای صرف پودینگ مالوا در کیپ تاون: The Hussar Grill Camps Bay

(قیمت حدود 80 تا 100 رند)

کوکسیستر و کوسیستر

یکی دیگر از خوراکی های شیرینی که نباید از دستش دهید، کوکسیستر (koeksister) است. این شیرینی از خمیر پیچ خورده ای درست می شود که سوخاری شده و سپس در شیره فرو برده می شود تا به طعم ترد خوشمزه خود برسد. اگر در کیپ تاون هستید، در پی کوسیستر (koesister) باشد که نسخه Cape Malay این خوراکی است. در این نسخه، خمیرهای توپی سوخاری را داریم که اغلب در دارچین یا نارگیل غلت می خورند. فارق از اینکه به کدام نسخه از این خوراکی علاقه مند هستید، این غذای آفریقای جنوبی را می توان هم در غرفه های غذای خیابانی و هم در سوپرمارکت ها پیدا کرد.

برترین رستوران برای صرف کوکسیستر در ژوهانسبورگ: Marble Restaurant

برترین رستوران برای صرف کوکسیستر در کیپ تاون: A Touch of Madness Restaurant

(قیمت حدود 60 تا 70 رند)

نکات تکمیلی:

  1. تأثیر فرهنگ‌های مختلف بر آشپزی آفریقای جنوبی: آشپزی آفریقای جنوبی تحت تأثیر فرهنگ‌های متنوعی شکل گرفته است. مهاجران هلندی، فرانسوی، آلمانی و بریتانیایی، هر کدام عناصری از آشپزی خود را به این سرزمین آورده‌اند. همچنین، برده‌های آفریقایی و آسیایی نیز در شکل‌گیری سبک آشپزی منحصر به فرد این کشور نقش مهمی داشته‌اند. این ترکیب فرهنگی منجر به خلق غذاهایی شده که در هیچ جای دیگر دنیا نمی‌توان یافت.
  2. نقش گیاهان بومی در آشپزی آفریقای جنوبی: گیاهان بومی آفریقای جنوبی نقش مهمی در شکل‌دهی به طعم‌های منحصر به فرد غذاهای این کشور دارند. برای مثال، گیاه رویبوس که برای تهیه چای معروف رویبوس استفاده می‌شود، در بسیاری از دسرها و نوشیدنی‌های محلی نیز کاربرد دارد. همچنین، گیاهانی مانند بوچو و هانی‌بوش در طعم‌دهی به گوشت‌ها و سس‌ها استفاده می‌شوند.
  3. غذاهای خیابانی آفریقای جنوبی: علاوه بر رستوران‌ها، غذاهای خیابانی نیز بخش مهمی از فرهنگ غذایی آفریقای جنوبی را تشکیل می‌دهند. از جمله محبوب‌ترین غذاهای خیابانی می‌توان به "گاتسبی" اشاره کرد که نوعی ساندویچ بزرگ با مخلفات متنوع است. همچنین، "اسمیلیز" (کله پاچه گوسفند) و "موگودو" (شکمبه گاو) از دیگر غذاهای خیابانی محبوب در مناطق مختلف آفریقای جنوبی هستند.
  4. نوشیدنی‌های سنتی آفریقای جنوبی: آفریقای جنوبی علاوه بر غذاهای متنوع، نوشیدنی‌های سنتی جالبی نیز دارد. "آمارولا" نوعی لیکور محلی است که از میوه درخت مارولا تهیه می‌شود. "آماسی" نوعی ماست ترش سنتی است که اغلب به عنوان نوشیدنی مصرف می‌شود. همچنین، صنعت شراب‌سازی آفریقای جنوبی با تولید شراب‌های با کیفیت، شهرت جهانی دارد.
  5. غذاهای گیاهی و وگان در آفریقای جنوبی: با افزایش آگاهی درباره رژیم‌های غذایی گیاهی، آفریقای جنوبی نیز شاهد رشد محبوبیت غذاهای وگان و گیاهی بوده است. رستوران‌های متعددی در شهرهای بزرگ این کشور، نسخه‌های گیاهی غذاهای سنتی را ارائه می‌دهند. برای مثال، "بابوتی وگان" با استفاده از پروتئین‌های گیاهی و "چاکالاکای سبزیجات" از جمله این غذاها هستند.
  6. جشنواره‌های غذایی آفریقای جنوبی: جشنواره‌های غذایی متعددی در سراسر آفریقای جنوبی برگزار می‌شود که فرصتی عالی برای آشنایی با طعم‌های متنوع این کشور هستند. جشنواره غذا و شراب فرانشهوک، جشنواره غذاهای دریایی کنیسنا و جشنواره گوشت کارو از جمله مهم‌ترین رویدادهای غذایی این کشور به شمار می‌روند.
  7. غذاهای فصلی و محلی آفریقای جنوبی: آشپزی آفریقای جنوبی تأکید زیادی بر استفاده از مواد غذایی فصلی و محلی دارد. برای مثال، در فصل زمستان، خوردن "پاتجی" (نوعی خورشت گوشت و سبزیجات) بسیار رایج است. در تابستان، میوه‌های گرمسیری مانند پاپایا و انبه در بسیاری از غذاها و دسرها استفاده می‌شوند.
  8. آداب و رسوم غذا خوردن در آفریقای جنوبی: غذا خوردن در آفریقای جنوبی اغلب یک تجربه اجتماعی است. "برای" (کباب کردن گوشت در فضای باز) یکی از محبوب‌ترین سنت‌های غذایی این کشور است که معمولاً در جمع خانواده و دوستان انجام می‌شود. همچنین، در برخی مناطق، خوردن غذا با دست و از یک ظرف مشترک هنوز رواج دارد.
  9. تأثیر آشپزی آفریقای جنوبی بر آشپزی جهانی: برخی از عناصر آشپزی آفریقای جنوبی در سال‌های اخیر وارد آشپزی جهانی شده‌اند. برای مثال، استفاده از گوشت‌های وحشی مانند گوزن و شترمرغ در رستوران‌های لوکس سراسر جهان رواج یافته است. همچنین، ادویه‌ها و چاشنی‌های خاص آفریقای جنوبی مانند "چاکالاکا" در آشپزخانه‌های بین‌المللی محبوبیت پیدا کرده‌اند.
  10. آینده آشپزی آفریقای جنوبی: آشپزی آفریقای جنوبی همچنان در حال تکامل است. سرآشپزهای جوان این کشور با ترکیب تکنیک‌های مدرن آشپزی و مواد غذایی سنتی، در حال خلق نسل جدیدی از غذاهای آفریقای جنوبی هستند. همچنین، توجه به پایداری و استفاده از مواد غذایی ارگانیک و محلی، از روندهای مهم در آشپزی معاصر این کشور به شمار می‌رود.

سخن پایانی

آشپزی آفریقای جنوبی، آینه‌ای از تاریخ، فرهنگ و تنوع این کشور است. از غذاهای سنتی گرفته تا نوآوری‌های مدرن، این آشپزی همچنان در حال تکامل و غنی‌تر شدن است. سفر به دنیای طعم‌های آفریقای جنوبی، تجربه‌ای است که نه تنها ذائقه شما را نوازش می‌دهد، بلکه شما را با داستان‌ها و سنت‌های این سرزمین زیبا آشنا می‌کند. پس در سفر بعدی خود به آفریقای جنوبی، فراموش نکنید که علاوه بر دیدن مناظر طبیعی زیبا و حیات وحش هیجان‌انگیز، به کشف دنیای غنی و متنوع غذاهای این کشور نیز بپردازید.

انتشار: 9 مهر 1403 بروزرسانی: 9 مهر 1403 گردآورنده: gigablog.ir شناسه مطلب: 2374

به "راهنمای جامع غذاهای سنتی و مدرن آفریقای جنوبی: سفری به دنیای طعم ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای جامع غذاهای سنتی و مدرن آفریقای جنوبی: سفری به دنیای طعم ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید